افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
1

50 درصد مردم ایران باید به ساحل بروند!

  • کد خبر : 185283
50 درصد مردم ایران باید به ساحل بروند!

آفتاب نیوز: زنگ خطر خشکسالی در کشور به صدا درآمد. احمد وحیدی وزیر کشور از یک سو اظهار داشت: امسال نسبت به سال های گذشته کمتر بارندگی می کند، بنابراین وضعیت سدها چندان مناسب نیست. از سوی دیگر سخنگوی صنعت آب کشور از مشمولیت برخی شهرها در طرح آبرسانی اضطراری خبر داد. عیسی بزرگ زاده […]

آفتاب نیوز:

زنگ خطر خشکسالی در کشور به صدا درآمد. احمد وحیدی وزیر کشور از یک سو اظهار داشت: امسال نسبت به سال های گذشته کمتر بارندگی می کند، بنابراین وضعیت سدها چندان مناسب نیست. از سوی دیگر سخنگوی صنعت آب کشور از مشمولیت برخی شهرها در طرح آبرسانی اضطراری خبر داد. عیسی بزرگ زاده با بیان اینکه در تهران شاهد خشکسالی و شرایط ویژه برای تامین آب هستیم، گفت:

50 درصد مردم ایران باید به سواحل بروند!

بررسی داده های اداره اطلاعات و اطلاعات آب کشور نیز نشان می دهد که از ابتدای سال هیدرولوژیکی جاری تا سوم آذرماه، درصد کل پرشدگی پنج سد تهران تنها 14 درصد بوده است. به عبارت دیگر سدهای تهران در وضعیت هشدار قرار دارند، به خصوص که پیش بینی های هواشناسی از نظر بارندگی خبر خوبی نیست. شرایطی که می تواند هشدار جدی برای تشدید فرونشست زمین باشد.

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در گفت و گو با خبرنگار تجارت نیوز، اظهار کرد: در مجموع گزارش مهندسان مشاور ستایران نشان داد که توسعه در اراضی خشک فلات ایران غیرمنطقی است و بیش از 50 درصد مردم باید به سواحل بروند.دولت می خواهد شهرها و شهرک های جدیدی بسازد.اولین مشکل این شهرک های جدید آب است.

فرونشست زمین در تهران

استاد موسسه بین المللی تحقیقات لرزه نگاری درباره وضعیت تهران می گوید: تهران در سال های اخیر به دلیل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و مدیریت ضعیف آب، با فرونشست زمین قابل توجهی روبرو بوده است، آخرین بررسی ها نشان می دهد که سطح فرونشست زمین به این منطقه رسیده است. جنوب و جنوب غرب تهران.

وی ادامه می دهد: بر اساس بررسی های سازمان نقشه برداری کشور، فرونشست زمین در منطقه جنوب غرب تهران از اتوبان تهران – ساوه تا اتوبان تهران – قم و همچنین محدوده ری و نازی آباد و بخش هایی از … بوستان ولایت به بخشهایی از مناطق 9، 10، 11، 18، 19، 20 و 21 شهرداری تهران به ویژه در قسمت جنوبی اتوبان تهران – قم.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی می گوید: تهران با مشکل کم آبی مواجه است، تامین منابع آبی مورد نیاز شهر تهران از مساحتی بزرگتر از خود شهر انجام می شود.

هدر رفت منابع آب زیرزمینی در منطقه تهران

وی ادامه می دهد: مصرف روزانه آب شرب شهر تهران حدود سه میلیون مترمکعب است و در استان تهران با جمعیت تقریبی 13.5 میلیون نفر از آب های سطحی و زیرزمینی آب تامین می شود و هر ساله بیش از 2.7 میلیون نفر میلیارد متر مکعب منابع آب زیرزمینی از دشت‌های این استان استخراج می‌شود.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی توضیح می دهد: سفره آب دشت تهران به ویژه در محدوده رودخانه کن، حدود 30 درصد آب شرب تهران را در سال های عادی و 60 تا 70 درصد آب شرب تهران را در حالت خشک تامین می کند. سال ها.

زارع می گوید: شرکت آب منطقه ای تهران دارای دشتی به مساحت 4583 کیلومتر مربع است که شامل دشت های تهران-کرج، ورامین، هومند-آبسرد، فیروزکوه، دماوند، چهار، مبارکیه و بخشی از ایوانکی می شود.

این استاد پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی توضیح می دهد: پارامترهایی مانند جمعیت، شهرنشینی، فضاهای سبز و صنایع و همچنین مصرف ناپایدار آب، کمبود بارندگی و تبخیر از عوامل هدررفت آب در زیرزمین تهران است.

فرو رفتن از 13 تا 36 سانتی متر

زارع به «تاجارت نیوز» گفت: تخلیه و برداشت سالانه 2.7 میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی از این دشت ها باعث کسری حجم مخزن سالانه 156 میلیون مترمکعبی و کاهش مداوم سطح آب زیرزمینی شده است. در آبخوان تمام دشت های استان تهران.»

وی ادامه می دهد: این افت سطح آب زیرزمینی در غرب تهران به حدود 16 متر و فرونشست زمین در مناطق ملارد و شهریار در حداکثر مقادیر به حدود 10 متر رسیده است.

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی می گوید: با کسری سالانه حدود 150 میلیون مترمکعب مخازن در دشت های استان تهران، بیشترین میزان فرونشست در دشت ورامین به میزان 13 سانتی متر در ری به ثبت رسیده است. دشت 14 سانتی متر در دشت تهران و 36 سانتی متر در دشت شهریار.»

کاهش بارندگی و نفوذ به خاک و برداشت بیش از حد سفره های زیرزمینی باعث فرونشست زمین می شود. پدیده ای که با شکاف ها و شکاف های عمیق در دل زمین و در سازه های مختلف از جمله خانه ها خود را نشان می دهد.

زارع درباره فرونشست در دشت ورامین توضیح می دهد: فرونشست در این دشت ترک های عمیقی را ایجاد کرده که در نتیجه میله های چاه های آب از زمین خارج شده است که این وضعیت زیرساخت های شهری و روستایی را تهدید می کند.

در خصوص وضعیت برداشت چاه نیز می گوید: از میان کل چاه های استان تهران، بیشترین برداشت آب در دو یا سه هزار حلقه چاه غیرمجاز انجام می شود.

نشت آب در شبکه توزیع آب تهران

استاد پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی توضیح می دهد: مشکل نشت آب در تهران نیز وجود دارد و به دلیل اینکه قدمت برخی از قسمت های شبکه توزیع آب تهران به اوایل دهه 1330 (حدود 70 سال پیش) برمی گردد، نشتی بین 10 تا بیش از 40 درصد آب لوله کشی تهران گزارش شده است.

وی ادامه می دهد: به گفته کارشناسان شهری، تکان ها و ارتعاشات مداوم تونل های حفر شده در عمق زمین برای گسترش شبکه مترو از دیگر عواملی است که احتمال فرونشست زمین را افزایش می دهد، چنین فرآیندی منجر به تخریب سطح آب می شود. زیرزمینی در تهران، آلودگی و فرونشست آن در مناطق بیشتری از تهران و در مقادیر بیشتر از قبل، باعث تخریب تدریجی زیرساخت ها و ساختمان های تهران شده است.

مشکل کم آبی تهران چگونه حل می شود؟

اگرچه مقامات دولتی نسبت به کمبود آب در تهران هشدار می دهند، اما می گویند تهران تابستان امسال آب نخواهد داشت. البته این ادعاها در سال گذشته نیز مطرح شد اما شهروندان در برخی مناطق تهران با قطعی آب مواجه شدند. تا جایی که برخی مناطق با کامیون های تانکر آبرسانی می شد و برخی دیگر از آب معدنی برای تامین نیاز استفاده می کردند.

زارع به «تاجارت نیوز» می‌گوید: با حفر چاه‌های جدید، احیای چاه‌های قدیمی، افزایش برداشت آب از سد لتیان و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های اضطراری، کمبود آب شرق استان تهران موقتاً برطرف می‌شود.

و ادامه می دهد: در غرب استان تهران در شهرهای پرند، نسیم شهر و اسلامشهر برای رفع مشکل کم آبی علاوه بر افزایش 600 لیتری تولید به لطف اصلاح چاه ها، حفر کردند. چاه های جدید در آن منطقه و چاه های جدید اجاره ای حدود هزار لیتر در ثانیه آب از تهران به این شهرها منتقل می شود.

افزایش 2.5 درصدی مصرف آب تهران در سال

افزایش جمعیت تهران نیز نیاز به آب را افزایش می دهد. زارع در همین راستا به «تجارت نیوز» گفت: جمعیت شهر تهران در افق سال 1410 دو میلیون نفر افزایش می یابد، پیش بینی ها نشان می دهد تا ساعت 14:10، 580 هزار نفر به جمعیت پردیس یک میلیون نفر اضافه می شود. به منطقه 22 تهران و 500 هزار نفر به جمعیت حاشیه شهر تهران اضافه می شود که این موضوع بحران آب را جدی تر می کند.

وی توضیح می دهد: مصرف فعلی شهر تهران یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب در سال است که میزان مصرف آب در تهران سالانه بین 2 تا 2.5 درصد رشد می کند و طبق آخرین آمار، این استان در حال حاضر بالاترین میزان را تجربه می کند. رکورد تولید آب که حدود 43000 لیتر در ثانیه است.

زارع می‌گوید: «بسیاری از سفره‌های زیرزمینی محلی در حال حاضر با سرعت بیشتری نسبت به تکمیل شدن آنها در حال تخلیه هستند. سیستم‌های درگیر شامل رودخانه‌ها یا تالاب‌های مجاور، اکوسیستم‌های مرتبط، بارش و همچنین شوری و فشارهای آلودگی است که بر آب‌های زیرزمینی تأثیر می‌گذارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=185283

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.