افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
0

5 پیشنهاد مهم ایران به سران بریکس

  • کد خبر : 407301
5 پیشنهاد مهم ایران به سران بریکس

به گزارش بازار، در نشست اصلی سران بریکس در کازان روسیه، ضمن تشریح توانمندی های همکاری متقابل برجام و جمهوری اسلامی ایران و ارائه 5 پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل، آقای مزیکیان گفت: ایران از موقعیت استراتژیک برخوردار است. عبور چندین کریدور حمل و نقل بین المللی از جمله کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب […]

به گزارش بازار، در نشست اصلی سران بریکس در کازان روسیه، ضمن تشریح توانمندی های همکاری متقابل برجام و جمهوری اسلامی ایران و ارائه 5 پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل، آقای مزیکیان گفت: ایران از موقعیت استراتژیک برخوردار است. عبور چندین کریدور حمل و نقل بین المللی از جمله کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب است و می توانیم شبکه جدیدی از روابط ترانزیتی برای انتقال انرژی ایجاد کنیم. یا از طریق توسعه همکاری های سازنده، کالاها را در پلت فرم BRICS تجارت کنید.

وی افزود: نظارت بر برنامه های بسیار متنوع در داخل گروه بدون داشتن دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود. پیشنهاد می کنم بررسی نحوه تشکیل این دبیرخانه در دستور کار وزارتخانه های امور خارجه قرار گیرد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور در اجلاس بریکس به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه

رؤسای جمهور و نخست وزیران محترم

عالیجناب

برجام از آنجایی که اهداف بسیار بزرگ و مهمی در سه رکن سیاسی-امنیتی، اقتصادی-مالی و فرهنگی-مردمی دارد، با عملکرد خود نشان داده است که نقش ویژه ای در روند معادلات سیاسی و تحولات مرتبط با آن در کشور خواهد داشت. آینده

در چارچوب پارادایم چندجانبه گرایی، برجام یک نمونه مهم و الگوی موفق همکاری است که در قلب جنوب جهان توسعه یافته و طیف وسیعی از کشورها را به خود جذب کرده است.

در ارتباط با شتاب‌گیری رویدادهای جهانی و تهدید صلح و امنیت انسانی در منطقه غرب آسیا، خوشبختانه طی یک سال گذشته اقدامات مهمی برای حل بحران‌های منطقه‌ای بین‌المللی انجام شد. برگزاری اجلاس فوق العاده سران بریکس با محوریت موضوع غزه و همچنین برگزاری نشست های دیگر در سطح معاونان وزیران امور خارجه نمونه هایی از همکاری در این دوره بوده و نتایج خوبی نیز به همراه داشته است.

جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تحولات فلسطین و لبنان خواستار آتش بس فوری و دائمی، خروج کامل نیروهای رژیم اشغالگر از مناطق اشغالی و کمک فوری به مردم غزه و آوارگان لبنان است.

همکاران گرامی

جنوب جهان با نابرابری، بی عدالتی و مشکلات اقتصادی مبارزه می کند. نسل فعلی و نسل های آینده میزان موفقیت برجام را با اعداد و میزان توسعه و تکامل در رشد شاخص های اقتصادی می سنجند. با توجه به اینکه در ماه های اخیر جلسات و برنامه های مختلفی با حضور وزرای اقتصاد و دارایی، بازرگانی، نیرو و روسای بانک های مرکزی برگزار شده است، پیشنهادهای زیر را ارائه می کنم:

اول – بدون غفلت از ارکان سیاسی-امنیتی و فرهنگی-مردمی، سال آینده باید مسائل اقتصادی-مالی را در اولویت برنامه های خود قرار دهیم و از همه نهادهای دولتی و خصوصی در کشورهای متبوع خود بخواهیم حرکت خود را در ایجاد اقتصادهای به هم پیوسته تسریع بخشند. و افزایش تجارت و استفاده از قابلیت ها در برجام.

دوم – یکی از مهم ترین چالش هایی که کشورهای یکجانبه گرا علیه کشورهای مستقل و آزادی خواه تحمیل کرده اند، تحریم های اقتصادی است. سال ها پیش تعداد کشورهای تحریم شده به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسید، اما اکنون میلیون ها نفر در ده ها کشور در فرآیندی غیرقانونی و مغایر با حقوق بشر در ابعاد مختلف مورد تحریم قرار گرفته اند. مقابله با تحریم های غیرقانونی مستلزم اقدام گروهی و اجرای سازوکارهای مشترک است. خوشبختانه برجام بارها مخالفت خود را با تحریم ها اعلام کرده و برخی از آنها به وضوح در بیانیه کازان و سایر اسناد منعکس شده است، اما برای اینکه هیچ کشوری در آینده شجاعت و توانایی تحریم دیگران را نداشته باشد، ضروری است. اقدامات عملی و حساب شده انجام دهد.

سوم- در حال حاضر اکثر کشورهای جهان از اینکه آمریکا از دلار به عنوان سلاح یا ابزاری برای کنترل سایر کشورها و حل مشکلات داخلی و مالی آنها استفاده می کند، ناراضی هستند. جهان بریکس را با هدف کاهش قدرت دلار و افزایش مبادلات با ارزهای ملی می شناسد. این اقدامات همراه با راه اندازی و استفاده از ارزهای دیجیتال و مبنای استفاده از مکانیسم ها و فناوری های مالی جدید مانند پیام رسان ها، در راستای اهداف اصلی برجام است.

این واقعیت که کشورهای عضو بریکس بزرگترین تولیدکنندگان و در عین حال بزرگترین مصرف کنندگان انرژی، غذا و سایر کالاها هستند و به مهمترین خطوط حمل و نقل و ترانزیتی دسترسی دارند، مزیت بسیار بزرگی است که مبادلات را تسهیل می کند. با ارزهای ملی

چهار- کشورهای شمالی همواره مانع دسترسی به فناوری‌های جدید به کشورهای جنوبی بوده‌اند، بنابراین ما موظفیم با اشتراک‌گذاری تلاش‌ها، تبادل اطلاعات، سرمایه‌گذاری مشترک و سایر اقدامات خود را به فناوری‌های جدید مجهز کنیم.

و پنجم – لازم است بانک توسعه نوین (NDB) که یکی از نهادهای برآمده از برجام است، تقویت شود و با پذیرش اعضای جدید و افزایش سرمایه بتواند در جهت توسعه زیرساخت های این کشورها گام بردارد. جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری نزدیک با این بانک را دارد.

با توجه به پیشنهادات پیشنهادی، لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف دارای توانمندی‌های مهمی است و می‌تواند همکاری‌های مشترک و سودمندی را در گروه بریکس برقرار کند و در این راستا علاقمند به تبادل تجربیات و ارائه خود هستیم. دستاوردها

همچنین جمهوری اسلامی ایران با موقعیت استراتژیک خود دروازه ورود به چندین کریدور حمل و نقل بین المللی از جمله کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب است و می توانیم شبکه جدیدی از روابط ترانزیتی برای انتقال یا تجارت انرژی ایجاد کنیم. کالاها از طریق توسعه همکاری های سازنده. ما معتقدیم بریکس

جناب عالی

پیگیری برنامه های بسیار متنوع در داخل گروه بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک دشوار خواهد بود. پیشنهاد می کنم بررسی نحوه تشکیل این دبیرخانه در دستور کار وزارتخانه های امور خارجه قرار گیرد.

در خاتمه، بار دیگر از آقای ولادیمیر پوتین به دلیل استقبال آبرومندانه و برگزاری موفقیت آمیز این اجلاس تشکر می کنم و با وجود اینکه پیشاپیش ریاست جمهوری برزیل را برای سال آینده تبریک می گویم، امیدوارم در ماموریت جدید شاهد تقویت آن باشیم. پیوندهای دوستی و ایجاد فصل جدیدی از همکاری برای دستیابی به اهداف گروه و تکمیل فرآیندهای مربوط به کسب منافع جمعی.

ممنون از وقتی که گذاشتید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=407301

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.