افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
3

40000 تخت بیمارستانی نیمه ساخته در انتظار 250 مذاکره نقدینگی; نگرانی از بودجه ناکافی برای ساخت بیمارستان

  • کد خبر : 235230
40000 تخت بیمارستانی نیمه ساخته در انتظار 250 مذاکره نقدینگی;  نگرانی از بودجه ناکافی برای ساخت بیمارستان

بازار؛ گروه صنعتی: اگرچه در دو سال گذشته خبر افتتاح 16 هزار تخت بیمارستانی منتشر شده است، اما سرانه تخت های بیمارستانی در کشور همچنان نسبت به برخی از کشورهای همسایه چندان مناسب نیست. زیرا برای 85 میلیون نفر جمعیت کشور فقط حدود 160 هزار تخت بیمارستانی داریم که اگر این دو رقم را تقسیم […]

بازار؛ گروه صنعتی: اگرچه در دو سال گذشته خبر افتتاح 16 هزار تخت بیمارستانی منتشر شده است، اما سرانه تخت های بیمارستانی در کشور همچنان نسبت به برخی از کشورهای همسایه چندان مناسب نیست. زیرا برای 85 میلیون نفر جمعیت کشور فقط حدود 160 هزار تخت بیمارستانی داریم که اگر این دو رقم را تقسیم کنیم به ازای هر هزار نفر 1.88 یا 1.89 تخت به دست می آید و با 2.5 تخت بیمارستانی فاصله داریم. البته از این آمار مشخص می شود که جمعیت اتباع کشورهای همسایه محاسبه نشده است که کم نیست و به نظر می رسد سرانه تخت های بیمارستانی حتی کمتر از این تعداد باشد.

از سوی دیگر بخش قابل توجهی از 160 هزار تخت بیمارستانی کشور نیز فرسوده است و مسئولان باید هر چه زودتر برای ارتقای کیفیت درمان در کشور تدبیری برای نوسازی آن بیاندیشند. کشور کاهش نمی یابد. تخت‌ها که در طول همه‌گیری کرونا به شدت کمبود داشتند، باعث شد بسیاری از جراحی‌های گاهاً ضروری تا حد امکان به تعویق بیفتند.

محمدنبی گوهرقانی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های بیمارستان‌سازی ایران در گفت‌وگو با بازار، درباره وضعیت بیمارستان‌سازی، موانع و شرایط فعالان این بخش، توضیح می‌دهد:

* به عنوان مدیر انجمن شرکت های ساختمانی بیمارستان ایران وضعیت بیمارستان های کشور را از نظر نوسازی و فرسودگی چگونه ارزیابی می کنید؟

حدود 160 هزار تخت بیمارستانی در کشور داریم که حدود 70 هزار تخت آن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شد و 60 هزار تخت از کل تخت های کشور تمام شده است.

مهم ترین مشکل پیش روی ما بحث بیمارستان های نیمه ساز است که حدود 40 هزار تخت دارد و اگر قرار باشد با قیمت روز انجام شود، 250 میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز آنها نیاز است.

در حال حاضر مهم ترین مشکلی که با آن مواجه هستیم، بحث بیمارستان های نیمه ساز است که حدود 40 هزار تخت دارند و اگر بخواهند با قیمت روز ساخته شوند، برای ساخت و تجهیز آنها به 250 میلیارد تومان پول نقد نیاز است.

* از 250 پروژه ای که نام بردید، در سال 1402 چه میزان برای ساخت بیمارستان اختصاص یافت؟

کل اعتبار اختصاص یافته در سال جاری برای ساخت بیمارستان 12 میلیارد تومان است که بخش قابل توجهی از آن تخصیص نیافته است. بنابراین می توان گفت چشم انداز تکمیل این تخت های بیمارستانی با این اعتبار نامشخص است و هیچ زمانی برای تکمیل آنها متصور نیست. به خصوص نقدینگی اختصاص یافته به این حوزه پاسخگوی تورم 50 درصدی نیست.

* با توجه به کمبود اعتبارات کافی برای ساخت بیمارستان، میانگین زمان صرف شده برای ساخت بیمارستان در کشور چقدر است؟

میانگین عمر ساخت و ساز بیمارستان ها بیش از 12 سال است که قطعاً علاوه بر اتلاف سرمایه، زیان هایی را که ایجاد می کند، فرسودگی ساختمان های بیمارستانی نیز به همراه دارد.

* با این تفاسیر وقتی عمر مفید این گونه ساختمان ها را 15 سال می گویند، عملاً وقتی بیمارستان های تازه ایجاد شده افتتاح می شود، آیا ساختمان ها خراب است؟

بله، این مشکل وجود دارد. فرض کنید ساخت یک بیمارستان 12 سال طول می کشد و این بیمارستان حداقل 2 سال پیش در زمان کلنگازانی طراحی شده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با این زمان طولانی ساخت، حداقل 14 یا 15 سال از طراحی بیمارستان می گذرد. از طرفی علاوه بر این، با افتتاح بیمارستان، 100 درصد استانداردهای دستگاه های جدید رسیده و طراحی و دستگاه های بیمارستان های باز با استانداردهای زمان خود مطابقت ندارد.

* بارها از مسؤولان سود اقتصادی گردشگری سلامت شنیده ایم، لطفا تکلیف برنامه توسعه گردشگری کشور با این شرایط ساخت بیمارستان چه خواهد بود؟

خوشبختانه چند سالی است که بخش خصوصی وارد این موضوع شده است، مسیر این ورود مانند ترکیه نیست و بخش خصوصی که وارد ساخت بیمارستان ها شده توسط پزشکان انجام می شود. بنابراین فقط پزشکان مکانی را برای فعالیت خود ایجاد می کنند.

ساخت بیمارستان هنوز برای سرمایه گذار غیرپزشکی به صرفه نیست و منطقی نیست. بنابراین اگر بخواهیم گردشگری سلامت در کشور رونق بگیرد، بیمارستان سازی باید به جایی برسد که مانند صنعتی باشد که هزینه و ساخت آن به صرفه باشد.

و این در حالی است که ساخت بیمارستان هنوز برای سرمایه گذاران غیرپزشکی به صرفه نیست و منطقی نیست. بنابراین اگر می‌خواهیم گردشگری سلامت در کشور رونق بگیرد، بیمارستان‌سازی باید به جایی برسد که از نظر هزینه و ساخت مانند یک صنعت اقتصادی باشد.

بنابراین، اگر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد، می تواند به عنوان یک کارخانه سازنده جذابیت اقتصادی داشته باشد و گردشگری سلامت را رونق بخشد.

این مهم در ترکیه در کنار تامین نیازهای مردم این کشور اتفاق افتاده است و برای گردشگری سلامت با دریافت نرخ های بالا به این حوزه رونق داده اند و اکنون از بسیاری از کشورهای همسایه و حتی اروپا برای درمان به ترکیه می آیند.

* در حال حاضر سرانه تخت های بیمارستانی در ترکیه به خصوص در مقایسه با ایران چقدر است؟

هر چند در مقایسه با کشورهای همسایه سرانه تخت بیمارستانی پایینی نداریم، حتی اگر بخواهیم با ترکیه مقایسه کنیم، می بینیم که سرانه تخت بیمارستانی ایران به ازای هر هزار نفر 1.8 است اما این رقم 2.8 است. در ترکیه

البته این فاصله با کشورهای اروپایی بیشتر می شود. برای مثال در اکثر کشورهای اروپایی سرانه 4.5 تخت بیمارستانی وجود دارد. علاوه بر این، در کشوری مانند ژاپن، این رقم به 10 تا 12 تخت در هر هزار نفر می رسد. یک ایده آل سرانه که باید آن را مثال بزنیم و به جایی برسیم که برای این تعداد نفر در کشور حداقل 3 تخت داشته باشیم.

به همین دلیل امیدواریم علاوه بر رفع نیازهای مردم، به گردشگری سلامت نیز توجه شود. البته اگر دوستان دولت بخش خصوصی را جدی بگیرند این موضوع اجرایی می شود. ما به عنوان انجمن صنفی شرکت های ساختمانی بیمارستان ایران هیچ خواسته ای از مسئولین نداریم، فقط باید نظرات مشورتی ما را بشنوند و بعد تصمیم بگیرند. بس است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=235230

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.