افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
0

30 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند.

  • کد خبر : 355592
30 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند.

به گزارش بازار، احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره برنامه دولت چهاردهم برای رفع فقر مطلق گفت: یکی از مفاد برنامه و شعاری که در دولت روحانی و شهید مطرح شد. رئیسی بحث رفع فقر مطلق است. بر اساس شاخص ها در حال حاضر حدود 30 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر […]

به گزارش بازار، احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره برنامه دولت چهاردهم برای رفع فقر مطلق گفت: یکی از مفاد برنامه و شعاری که در دولت روحانی و شهید مطرح شد. رئیسی بحث رفع فقر مطلق است. بر اساس شاخص ها در حال حاضر حدود 30 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند و رفع فقر مطلق یک آرمان و هدفی است که باید به سمت آن حرکت کنیم.

وی یادآور شد: تا اواسط دهه 80 بین 12 تا 15 درصد فقر مطلق داشتیم که پس از موج اول تحریم ها تا اواسط دهه 90 به حدود 20 درصد رسید اما با شروع موج دوم تحریم ها و تورم شدید. ، از سال 1396 به شدت افزایش یافته و در سال 2018 به 30 درصد رسیده است. بر اساس داده های مرکز آمار ایران و گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، از سال 1397 تا 1390 نرخ فقر نسبتا ثابت و حدود 30 درصد یا 25 میلیون و 400 هزار نفر بوده است. .

وی ادامه داد: رفع فقر مطلق فرآیند پیچیده ای است و بدون شک شرایط کلان اقتصادی یعنی تورم و رشد اقتصادی دو متغیری هستند که در موفقیت آن نقش بسزایی دارند. اما رشد اقتصادی خوب و کنترل تورم به تنهایی باعث رفع فقر مطلق نمی شود و نباید منتظر رشد اقتصادی بسیار بالا بود، بلکه باید اقدامات متفاوتی برای کاهش فقر انجام داد.

میدری با اشاره به اینکه اولین اقدام و تجربه همه کشورها رفع «فقر شدید» است، تصریح کرد: فقر شدید به این معناست که درآمد یک فرد کفاف هزینه غذا را نمی دهد. به عبارت دیگر، اگر انسان تمام درآمد خود را خرج کند، نمی تواند نیازهای غذایی خود را تامین کند; یعنی فرض بر این است که شما هزینه های مسکن، حمل و نقل و مراقبت های پزشکی را ندارید و فقط می خواهید غذا بخورید. فقر مطلق به موضوع تامین حداقل نیازهای اولیه (مانند غذا، پوشاک، سرپناه، حمل و نقل و غیره) می پردازد. به عبارت دیگر، فقر مطلق را می توان ناتوانی در دستیابی به حداقل استانداردهای زندگی تعریف کرد. بنابراین، فقر مطلق، از جمله فقر شدید.

و افزود: کسانی که در فقر شدید هستند، اکثراً افراد بیکار هستند. در حالی که اکثریت کسانی که در فقر مطلق زندگی می کنند شغل و درآمد دارند، درآمد آنها برای زندگی کافی نیست. بر اساس داده‌های مرکز آمار، نرخ فقر شدید در سراسر ایران با جمعیت تقریبی 5 میلیون نفر حدود 6 درصد بوده و برای رفع آن برنامه‌ریزی و منابع فراهم شده است. در دنیا برای رفع آنها طبقه بندی شده اند، بنابراین اگر الان نتوانیم به فقر مطلق بپردازیم، می توانیم به تدریج آن را بهبود دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: باید کارهایی انجام دهیم تا این اتفاق بیفتد. یکی از آنها هماهنگی بین نهادهای دولتی، غیردولتی و خیریه برای دستیابی به هم افزایی است. سیستم پشتیبانی ما بسیار متنوع است و این تنوع تنها ویژگی ایران نیست. یعنی بسیاری از کشورهای دنیا این تعدد را دارند اما این هماهنگی با سازوکارهایی مانند شهرداری در برخی کشورها انجام می شود. یعنی در هر شهری کسانی که در زمینه فقر کار می کنند ملاقات می کنند و جمعیت را بین خود تقسیم می کنند. به عنوان مثال، در ترکیه بنیادها و سازمان های غیردولتی وجود دارد که در شهرداری تشکیل جلسه می دهند.

وی افزود: این کار از طریق یک سامانه متمرکز نیز قابل انجام است تا مشخص شود همه از کجا خدمات دریافت می کنند. این سیاستی است که در برنامه هفتم طرح پنجره واحد خدمات پشتیبانی آمده است و باید آن را اجرا کنیم. در دو دولت قبل مقدمات انجام شده و باید بتوانیم آن را اجرا کنیم.

میدری یادآور شد: کار دیگری که انجام نمی شود و برای اقتصاد کشور، فقرزدایی و همه حوزه ها بسیار ضروری است، بحث «ارزیابی اثربخشی سیاست ها» است. به عنوان مثال ما برای جوانان جامعه سیاست های زیادی را اجرا می کنیم، اما پول کم داریم و حالا که پول کم داریم، به جای اجرای سیاست کم اثر، باید ببینیم چه کاری موثرتر است. باید ببینیم کدام یک از این بسته های سیاستی موثرتر است. ما باید همین کار را برای کاهش فقر انجام دهیم.

وی بیان کرد: در دوره ای که معاونت اجتماعی بهزیستی بودم شاهد بودیم که برای سیاست غذای گرم به دلیل نوسانات ارزی و سایر نیازها، گاهی پول به موقع پرداخت نمی شود و این باعث کاهش اثربخشی آن سیاست می شود. بنابراین این سیاست باید بازنگری شود. در آینده باید این بازنگری ها را در مورد سیاست های رفاهی انجام دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: نکته دیگر این است که باید این ایده را در حوزه سیاسی بپذیریم که برخی از کارهایی که در حال حاضر دولت در ایران انجام می دهد، روش هایی برای تامین مالی آنها وجود دارد. یعنی خیلی چیزها هست که دولت با منابع خودش تامین مالی می کند و باید آن حوزه ها را به بخش خصوصی بسپاریم اما یک سری از حوزه ها مثل آموزش، بهداشت و حمایت اجتماعی را نمی توان به بخش خصوصی واگذار کرد. آنها مؤسسات خیریه برای کارهای حمایتی هستند، اما به اندازه کافی نیازهای ما را پوشش نمی دهند. ما باید منابع بیشتری را به بخش پشتیبانی منتقل کنیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=355592

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.