افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 12 October , 2024
1

1300 مدرسه در کشور کمتر از 5 دانش آموز دارند!

  • کد خبر : 394075
1300 مدرسه در کشور کمتر از 5 دانش آموز دارند!

به گزارش رکنا، نظام آموزشی کشور در سال های اخیر با چالش های زیادی در حوزه نیروی انسانی به ویژه کمبود معلم مواجه بوده است که به دلیل کاهش جذب دانشجو معلمان و افزایش آن به یک بحران جدی تبدیل شده است تعداد دانش آموزان علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در تازه ترین […]

به گزارش رکنا، نظام آموزشی کشور در سال های اخیر با چالش های زیادی در حوزه نیروی انسانی به ویژه کمبود معلم مواجه بوده است که به دلیل کاهش جذب دانشجو معلمان و افزایش آن به یک بحران جدی تبدیل شده است تعداد دانش آموزان

علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در تازه ترین اظهارات خود به تهیه سند جامع منابع انسانی این وزارتخانه اشاره کرد و از به روز رسانی این سند برای رفع مشکل کمبود یا مازاد نیروی انسانی در مناطق مختلف کشور خبر داد. . .

فرهادی با وجود چالش های گذشته اعلام کرد که امسال همه کلاس ها معلم دارند و کمبود با معلمان فعال و بازنشسته جبران شده است. از این نظر توجه به روندهای جمعیت شناختی و نیازهای آتی در جذب معلم برای جلوگیری از مشکلات جدید اهمیت ویژه ای دارد.

وی در خصوص کمبود معلم در مهر 1403 گفت: اوج این کمبود در مهر 1402 با 203 هزار معلم اتفاق افتاد و امسال همه کلاس ها بدون معلم نماندند.

فرهادی علت این کاستی را بین سال‌های 1371 تا 1375 مرتبط دانست. در آن سال ها تنها راه ورود به حرفه معلمی از طریق دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی بود اما تعداد دانشجو معلمان از 25 هزار نفر به 3 هزار نفر کاهش یافت.

وی افزود: علاوه بر کاهش استخدام معلمان، جمعیت دانش آموزی نیز از 12.7 میلیون نفر در سال 1392 به 17 میلیون نفر در بیش از سال 1393 افزایش یافت و تعداد معلمان بازنشسته نیز افزایش یافت. به عنوان مثال شهریور سال گذشته 72 هزار معلم بازنشسته شدند. این عوامل باعث کمبود معلم شد.

فرهادی تاکید کرد: امسال همه کلاس ها معلم دارند و کمبود با تدریس تکمیلی معلمان فعلی و بازنشسته جبران شده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نسبت به استخدام معلمان غیررسمی هشدار داد و گفت: ورود به آموزش و پرورش باید طبق قانون و از طریق دانشگاه فرهنگیان یا استخدام رسمی باشد. ورود معلمان خارج از این دو روش منجر به استخدام رسمی افراد نمی شود و ممکن است در مقطعی کار این دسته از معلمان غیررسمی ضروری باشد اما پس از مدتی دیگر نیازی به آن نخواهد بود. در آزمون گزینش نیز مشکلاتی وجود دارد. مثلاً فردی از شهر دیگری در تهران معلمی را انتخاب می کند اما پس از قبولی در امتحان انتظار دارد به شهر خودش منتقل شود.

فرهادی کاهش جمعیت دانش‌آموزی در سال‌های آینده را مورد تاکید قرار داد و تاکید کرد: باید در جذب معلم احتیاط کرد تا مشکل مازاد معلم در آینده پیش نیاید.

وی گفت: در حال حاضر 112 هزار مدرسه دولتی در کشور وجود دارد که 50 درصد آنها زیر 40 دانش آموز دارند و هزار و 300 مدرسه در کشور زیر 5 دانش آموز دارند. این وضعیت نشان می دهد که عدالت آموزشی در مناطق محروم از نظر پوشش آموزشی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. البته شاید نتوانستیم کیفیت لازم را در مدارس ایجاد کنیم.

فرهادی افزود: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت 10 درصد است که این بودجه به پرداخت حقوق معلمان اختصاص دارد. بنابراین باید درصد بودجه به 15 درصد برسد تا بتوانیم بخشی را به ارتقای کیفیت اختصاص دهیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=394075

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.