افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
0

13 سند همکاری در سفر نخست وزیر روسیه به ایران رصد می شود

  • کد خبر : 381007
13 سند همکاری در سفر نخست وزیر روسیه به ایران رصد می شود

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیممحمدرضا عارف در این نشست جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و اقدامات ناجوانمردانه این رژیم دروغین در شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را محکوم و از مواضع سازنده قدردانی کرد. فدراسیون روسیه در این خصوص تاکید کرد: اقدامات روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد […]

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیممحمدرضا عارف در این نشست جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و اقدامات ناجوانمردانه این رژیم دروغین در شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را محکوم و از مواضع سازنده قدردانی کرد. فدراسیون روسیه در این خصوص تاکید کرد: اقدامات روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند در جلوگیری از جنگ و کشتار مردم بی گناه در غزه و لبنان بسیار موثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه تقویت همکاری های تهران و مسکو مواضع اساسی دولت چهاردهم است، تصریح کرد: گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه از جمله روسیه جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد و لازم است توجه شود. که قراردادهای همکاری امضا شده در این مدت بین دو کشور باید در اسرع وقت اجرایی شود.

وی با اشاره به تجربه مشترک دو کشور در مواجهه با تحریم های آمریکا و کشورهای غربی، بر لزوم تعمیق همکاری ها و روابط در همه زمینه ها و سطوح مدیریتی برای خنثی سازی این تحریم ها تاکید کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور تقویت همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه را در موضوعات مشترک برشمرد و تاکید کرد: باید در مورد مسائل مربوط به کریدور زنگ‌زور و کریدور شمال-جنوب بیشتر بحث و تبادل نظر شود و معتقدیم هر گونه تغییری وجود دارد. در مرزها و ژئوپلیتیک منطقه موجب تنش و سوء استفاده بازیگران فرامنطقه ای خواهد شد.

وی همچنین تکمیل نیروگاه سیریک و واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر را در خصوص تامین اعتبار 1.2 میلیارد دلاری این پروژه برشمرد و ادامه داد: علاوه بر ارتباطات دوجانبه، همکاری های چندجانبه مانند ایران، چین، روسیه و منطقه ای اتحادیه وجود دارد. سازمان ها در افزایش رایزنی ها و مشارکت در سازمان های منطقه ای برای حل مشکلات و تقویت روابط منطقه ای بسیار موثر هستند.

وی ادامه داد: حجم مبادلات تجاری دو کشور 2.5 میلیارد دلار آمریکا است و امیدواریم با تلاش دو طرف سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور افزایش یابد.

عارف با تاکید بر اینکه بسیار خوشحالیم که راهبرد ایران و روسیه توسعه همکاری ها در همه زمینه های دوجانبه و چندجانبه است، تصریح کرد: علاوه بر توسعه همکاری های دو کشور، ارتباطات را از طریق سازوکارهای منطقه ای مانند برجام افزایش دهیم. شانگهای و اتحادیه اوراسیا بسیار مفید و موثر است که تقویت و فعال سازی کمیسیون های مشترک دو کشور می تواند در این راستا کمک کند.

وی بر لزوم نهایی شدن قرارداد همکاری جامع ایران و روسیه تاکید کرد و گفت: این قرارداد می تواند مبنای همکاری دو کشور باشد و در این راستا تقویت روابط بانکی دو کشور از اهمیت اساسی برخوردار است.

وی با اشاره به همکاری های بسیار خوب ایران و روسیه در زمینه حمل و نقل بار و مسافر، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده تکمیل و رفع مشکلات فنی پروژه های حمل و نقل دو کشور از جمله کریدور شمال – جنوب است . و راه آهن رشت – آستارا به طور کامل آماده است تا علاوه بر اجرای پروژه آستارا – بندرعباس در اسرع وقت، راه آهن رشت – آستارا نیز با همکاری شرکت های روسی در اسرع وقت تکمیل و نهایی شود.

عارف ادامه داد که ما علاقه مندیم در زمینه فعالیت های علمی و فناوری دانشگاهی به ویژه فناوری پیشرفته با یکدیگر همکاری کنیم.

وی با تشکر از طرف روسی برای انعقاد توافقنامه جامع و امضای آن در چارچوب اجلاس بریکس، تصریح کرد: 13 سند همکاری در این سفر باید توسط روسای کمیسیون مشترک ایران و روسیه نهایی شود و همچنین قدردانی می کنیم. حمایت روسیه از پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا و امیدواری در اجلاس فردا در ارمنستان مقدمات الحاق ایران به این اتحادیه فراهم شود.

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار سوابق تاریخی همکاری ایران و روسیه بر اساس اصول دوستی، همجواری و حسن همجواری را برجسته کرد و تاکید کرد: ما علاقه مند به همکاری و روابط دو کشور هستیم. کشورها بنا به تاکیدات و دستورات مقامات ارشد دو کشور به سطوح بالاتری می رسند.

وی بر تمایل روسیه برای ایجاد تنوع در مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی، کشتیرانی، انرژی، نفت و گاز، خودروسازی، علم و فناوری، داروسازی و تجهیزات پزشکی تاکید کرد و گفت: تسهیل در سرمایه گذاری و گسترش همکاری ها. دو کشور از طریق کمیسیون مشترک ضروری است.

نخست وزیر روسیه با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب تصریح کرد: این مسیر ارتباطی با توجه به ظرفیت های ترانزیتی دو کشور می تواند تاثیر مهم و فراوانی در تقویت همکاری های حمل و نقل کشورهای منطقه داشته باشد. از جمله کشورهای اوراسیا و طرف مقابل می تواند دسترسی روسیه، کشورهای منطقه و دریای خزر را به بنادر ایران در دریای خزر، بازارهای منطقه ای در آسیا و آفریقا و بنادر خلیج فارس و اقیانوس هند تسهیل کند.

میشوستین با اشاره به افزایش سه برابری تعداد دانشجویان و همچنین افزایش 52 درصدی گردشگران ایرانی در روسیه افزود: فدراسیون روسیه برای توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران و با توجه به ظرفیت های بالای گردشگری اهمیت زیادی قائل است. بین دو کشور، تقویت همکاری ها در این زمینه گسترش می یابد.

نخست وزیر روسیه بر لزوم نهایی شدن هر چه سریعتر توافق جامع بین دو کشور تاکید کرد و گفت: این سند همکاری به امضای رئیس جمهور روسیه رسید و امیدواریم در حاشیه اجلاس بریکس در کازان به امضا برسد. .

نخست وزیر روسیه همچنین بر تقویت و توسعه همکاری های مالی و بانکی، استفاده از ارزهای دو کشور در مبادلات تجاری و تسهیل همکاری های بخش خصوصی ایران و روسیه تاکید کرد و گفت: 13 سند همکاری بین دو کشور در زمینه های مختلف در حال انجام است. کمیسیون همکاری ایران و روسیه به پایان رسیده و باید در این سفر نهایی و امضا شود.

وی با اشاره به امضای قرارداد صادرات گاز روسیه به ایران در ماه های اخیر، تصریح کرد: با تکمیل این پروژه، ایران می تواند به مرکز صادرات گاز منطقه ای تبدیل شود.

وی همچنین بر گسترش همکاری ها در حوزه نفت و گاز، استخراج نفت از میادین نفت و گاز ایران، نوسازی پالایشگاه ها، احداث کارخانه های پلیمری، همکاری گمرکی، تکمیل نیروگاه حرارتی سیریک و همچنین همکاری تاکید کرد. در بخش انرژی گفت: روسیه برای تکمیل راه آهن رشت- آستارا آمادگی کامل دارد و روسیه تصمیمات لازم را اتخاذ کرده است.

وی افزود: با اجرای قراردادهای صادرات غلات، ایران می تواند به قطب غله در منطقه تبدیل شود.

پایان پابهم/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=381007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.