افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
4

11 رشته تخصصی در دانشگاه علوم قضایی راه اندازی می شود – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 310561
11 رشته تخصصی در دانشگاه علوم قضایی راه اندازی می شود – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، فرید محسنی، رئیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه گفت: ایجاد دانشگاه علوم قضایی بر اساس ماده ۳۵ این قانون به تصویب مجلس مقننه رسیده است. اصلاح برخی از قوانین قضایی مصوب 1356. در آن زمان چندین دانشگاه دارای رشته حقوق بودند. فارغ التحصیلان برای جذب داوران استفاده می […]

به گزارش خبرنگار مهر، فرید محسنی، رئیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری قوه قضائیه گفت: ایجاد دانشگاه علوم قضایی بر اساس ماده ۳۵ این قانون به تصویب مجلس مقننه رسیده است. اصلاح برخی از قوانین قضایی مصوب 1356. در آن زمان چندین دانشگاه دارای رشته حقوق بودند. فارغ التحصیلان برای جذب داوران استفاده می شد. قانون فوق الذکر قبل از انقلاب اجرا نمی شد و بعد از انقلاب با ابتکار و دوراندیشی شهید آیت الله بهشتی به عنوان معمار قوه جدید قضائیه شکل گرفت که به دنبال تحول و اسلامی سازی قوانین بود. و ساختار سیستم قضایی

وی ادامه داد: تلاش به حدی بود که با وجود مشاغل زیاد و مشکلات عدیده سال های اول انقلاب، به صورت شخصی به دانش آموزان آموزش می دادند.

محسنی گفت: تصویب و تشکیل دانشگاه علوم قضایی بر این مفهوم است که رشته حقوق به تنهایی برای تربیت قضات و تحول و دستیابی به اهداف قوه قضائیه ضروری است.

تعداد قابل توجهی از مسئولان قوه قضاییه فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضایی هستند

رئیس دانشگاه علوم قضایی تصریح کرد: انتخاب دانشجویان متعهد، محیط سالم و معلمان متدین موجب شد تا در حدود 40 سال فارغ التحصیل شویم. فارغ التحصیلان این دانشگاه خدمات ارزنده ای در قوه قضائیه ارائه می کند و تعداد قابل توجهی از ضابطان قضایی فارغ التحصیل شده اند. فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی قانونی.

محسنی با بیان اینکه البته دانشگاه در طول زمان با فراز و نشیب هایی مواجه بوده است، تصریح کرد: در نهایت در پی تصویب سند اصلاحات قضایی در سال 1398 وظایف و مسئولیت های مشخصی برای دانشگاه تعیین و اقدامات لازم در این آدرس انجام و اجرا شد. . .

وی ادامه داد: از سال 1397 تلاش شد تا تمامی امتیازات دانشگاه اعم از هیأت ممیزی و هیأت جذب برای جذب اساتید لازم مطابق با اهداف دانشگاه به دست آید.

محسنی ادامه داد: به همین منظور و در شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، جلسات جذب با جدیت برگزار و برای تمامی پرونده های معوقه تعیین تکلیف شد و چند نفر از متقاضیان به عنوان کادر آموزشی جذب شدند. همچنین پرونده چندین استاد بررسی و به کمیته حسابرسی ارتقاء یافت.

وی به مهم ترین اقدامات پژوهشی انجام شده در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: تایید، بررسی و چاپ 24 عنوان کتاب توسط مطبوعات دانشگاه که برخی از این کتاب ها بهترین پایان نامه های دکتری و کارشناسی این دانشگاه هستند. هستند.

محسنی ادامه داد: الکترونیکی شدن پایان نامه های دانشگاهی برای استفاده داخلی، به روز رسانی فرآیندهای داوری مقاله و انتشار منظم مجله در هر فصل، تایید عناوین پژوهشی برای انجام پژوهش توسط اساتید پژوهشی دانشگاه، اخذ مجوز تصرف کرسی های ترویجی، برگزاری اردوهای علمی. این اقدامات شامل بازدید از پزشکی قانونی، دیوان عدالت اداری، پژوهشکده قضایی، پژوهشکده شورای نگهبان و کتابخانه ملی است.

رئیس دانشگاه علوم قضایی گفت: در راستای اهداف دانشگاه و تکالیف مقرر در سند تحول، در خصوص طراحی رشته های جدید متناسب با نیازهای جدید قوه قضائیه و جامعه پس از اخذ مجوزهای قانونی. مجوزهای وزارت توبه اقداماتی انجام شد.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین مشاغل طراحی شده که مورد تایید قرار گرفت، شغل در رشته علوم قضایی (تربیت قضات) در مقطع کارشناسی ارشد غیر متوالی است که با طی مراحل اخذ مجوزهای قانونی، ناکامی مذکور برطرف شد. از اکتبر 1402 با ظرفیت 200 نفر افتتاح شده است.

رتبه های اول کنکور دانشگاه علوم قضایی را انتخاب می کنند

رئیس دانشگاه علوم قضایی درباره اقدامات این دانشگاه برای سال 1403 گفت: برای سال آینده مجوز استخدام 400 نفر هيچ كس منبع یابی و در حال حاضر در حال آماده سازی برای انتخاب این تعداد 5 برابر ظرفیت هستیم. علاوه بر این حوزه جدید، ثبت نام مستمر در مقطع کارشناسی ارشد با ظرفیت 90 دانشجو با توجه به اینکه رتبه های اول کنکور این دانشگاه را انتخاب می کنند، انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در سه مقطع کارشناسی ارشد پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری دانشجو می پذیرد، گفت: یکی از وظایف دانشگاه علوم قضایی در سند اصلاح قضایی است. اجتماعی به ویژه علم و فناوری می تواند به صورت تخصصی به اختلافات رسیدگی کند بنابراین با اخذ مجوز از وزارت علوم طراحی رشته های جدیدی در دستور کار قرار گرفت.

11 رشته تخصصی را در دانشگاه علوم قضایی راه اندازی می کنند

محسنی ادامه داد: اکنون 11 رشته شامل حقوق رسانه، حقوق بشر و آزادی های مشروع در مقطع دکتری، حقوق داوری، حقوق بازرسی و نظارت، حقوق رسانه، حقوق هسته ای، پیشگیری از جرم، حقوق جزای نظامی، حقوق دریایی، حقوق صنعتی را طراحی می کنیم. درجه. دوره کارشناسی ارشد غیر متوالی به اتمام رسیده و برای اخذ مجوزهای لازم توسط وزارت علوم در حال رسیدگی است.

دانشگاه علوم قضایی در آرزوی تبدیل شدن به یک مرجع قضایی در کشور است

وی گفت: دانشگاه علوم قضایی در آرزوی تبدیل شدن به یک مرجع علمی قضایی در کشور است تا بتواند در حوزه تخصصی نمونه موفقی برای سایر موسسات تخصصی باشد و معتقدیم قاضی در سطح دانشگاه تربیت شود. انقلاب اسلامی، علاوه بر علم آموزی، به تربیت اسلامی نیز نیاز است. با برخی سمینارها و سمینارها تعامل فرهنگی برقرار کرده است. متر.

محسنی افزود: با توجه به اینکه بر اساس سند توسعه قضایی، دانشگاه قوه قضائیه باید به عنوان مرکز تخصصی تربیت قضات، قضات مورد نیاز قوه قضائیه را تربیت کند، ابتدا باید بدانیم قاضی چه ویژگی هایی دارد. جهان اسلام جمهوری ایران؟ این تحقیق در مرحله نتیجه گیری است و مباحث و نظرات فقهی و تطبیقی ​​ارزشمندی از حقوقدانان، حقوقدانان و قضات برجسته مطرح شده است. بیاورید بوده است

وی افزود: اساساً رسالت دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری توجه به دانش و آموزش دانشجویان برای ایجاد بستری برای تعالی دستگاه قضایی است. در نتیجه، هدف و تلاش دانشگاه. معاونت علوم قضایی و خدمات اداری، تربیت قضات متعهد و متخصص و همسو با آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، زیرا معتقدیم اعتلای قوه قضائیه موجب اعتلای نظام خواهد شد. منجر به رضایت بیشتر مردم خواهد شد.

محسنی گفت: برای تحقق سند تحول قضایی در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری نیازمند افزایش فضاهای مختلف اعم از آموزشی، مسکونی، ورزشی، رفاهی، فرهنگی و… هستیم. موسوم به دشت بهشت ​​(در منطقه اوین) به دانشگاهی که در حال اخذ مجوز برای ساخت مجتمع دانشگاهی است، واگذار می شود.

وی ادامه داد: در این مورد مجوز از ماده 23 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) اخذ و مدارک لازم جهت اخذ مجوز از شورای عالی اخذ می شود. شهرسازی و معماری کشور در وزارت راه و شهرسازی فراهم شده است و امیدوارم پس از اخذ مجوزهای لازم بتوانیم به زودی عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

بر اساس سند اصلاح قضایی، تربیت سالانه هزار قاضی بر عهده دانشگاه علوم قضایی است.

رئیس دانشگاه علوم قضایی همچنین به دومین نسخه اصلاح شده سند تحول و تعالی قضایی که در اردیبهشت ماه سال 1403 با تلاش رئیس قوه قضائیه به تصویب رسید اشاره کرد و گفت: در این نسخه وظایف مهمتری برای دانشگاه وجود دارد. تعیین می کنند و بر این اساس هزار قاضی استخدام و آموزش می بینند. الزام سالیانه قوه قضائیه به دانشگاه تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه از تمام توان خود برای انجام وظایف مندرج در سند تحول قضایی استفاده کرده است، گفت: سند تحول قضایی به اطلاع رهبر انقلاب رسیده است و ایشان با توجه به این موضوع به این موارد توجه دارند. درایت و دقت در نظرات حکیمانه خود و به همین دلیل در دیدار با مسئولان قوه قضائیه در 11 تیر 1403 گفت: دانشگاه علوم قضایی ظرفیت خوبی دارد. در این دارای وسعت (برای ارتقاء دانش قضایی قضات) است و باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را کرد.

محسنی گفت: همه معلمان و کارکنان در پیشرفت دانشگاه نقش دارند و پیشرفت چشمگیر اخیر مرهون عملکرد و فعالیت جمعی آنهاست و هر چه این تعامل و انطباق معلمان و کارکنان با اهداف متعالی دانشگاه بیشتر شود. ما شاهد کارایی و رشد بیشتر در مجموعه خواهیم بود، به ویژه در دانشگاه علوم قضایی که هدف آن تربیت قضات تراز انقلاب اسلامی است.

وی با قدردانی از رئیس قوه قضائیه با توجه به اینکه حمایت ویژه ای برای رشد و موفقیت دانشگاه داشته است، گفت: حجت الاسلام والمسلمین اژعی نیز ریاست هیئت امنای دانشگاه را بر عهده دارد و همه تحولات و رشد دانشگاه با تایید و تایید جنابعالی انجام شد و امید است که فقه دانشگاه با اقداماتی که انجام داده است بتواند در اجرای سند اصلاح قضایی و وظایف محوله از سوی رئیس محترم قوه قضائیه موفق باشد. وکالتنامه در این حوزه، پاسخگوی نیازهای این مرجع و تربیت قضات در سطح جمهوری اسلامی باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=310561

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.