افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 14 October , 2024
0

100 برج تهران در گسل فعال / ساخت هتل والنجک لغو شد

  • کد خبر : 396315
100 برج تهران در گسل فعال / ساخت هتل والنجک لغو شد

آفتاب نیوز: پس از این قانون و ارائه نقشه های گسل در تهران، مجوزی برای 3 مورد عمده برج سازی در پهنه گسلی صادر نشد که مانع از ساخت برج در این محدوده شد. رئیس مرکز مهندسی لرزه نگاری و ارزیابی ریسک مرکز تحقیقات راه و مسکن اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده از […]

آفتاب نیوز:

پس از این قانون و ارائه نقشه های گسل در تهران، مجوزی برای 3 مورد عمده برج سازی در پهنه گسلی صادر نشد که مانع از ساخت برج در این محدوده شد.

رئیس مرکز مهندسی لرزه نگاری و ارزیابی ریسک مرکز تحقیقات راه و مسکن اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده از حدود 1000 برج بیش از 12 طبقه در تهران، نزدیک به 100 برج بلندمرتبه دقیقاً بر روی آن ساخته شده است. گسل فعال و گفت: ساخت هتل والنجک تقصیر اکتیو لغو شد.

علی بیت الهی، عضو هیأت علمی و رئیس گروه مهندسی لرزه نگاری و مدیریت ریسک مرکز تحقیقات بزرگراه، مسکن و شهرسازی درباره تهیه نقشه پهنه گسلی چند شهر کشور گفت: پیش از این پهنه های گسلی 6. شهرهای تهران، مشهد، کرج، تبریز، زنجان و کرمان بودند و در ادامه اجرای قانون مدیریت بحران باید نقشه پهنه های گسلی سایر شهرها را نیز ارائه کنیم.

وی ادامه داد: در یک فاز با حمایت وزارت برنامه ریزی و معماری راه، 9 شهر تکمیل شده و هم اکنون 25 شهر دیگر در دست ساخت است که تا پایان سال تکمیل می شود و هدف گذاری برای همه شهرها است. در کشور نقشه پهنه های گسلی و تحت پوشش بودن داشته باشد.

این مسئول در خصوص میزان رعایت محدودیت های ساخت و ساز در این نقشه های گسل ها گفت: اجرای این نقشه و صدور مجوز بر عهده شهرداری هاست که البته نقشه های محدوده گسل ها نیز در سامانه شهرداری بارگذاری شده است. پس از این قانون و ارائه نقشه های گسل در تهران، مجوزی برای 3 مورد عمده برج سازی در پهنه گسلی صادر نشد که مانع از ساخت برج در این مناطق شد.

بیت الهی افزود: بر اساس قانون حریم گسل، حداکثر مجاز ساخت برج در محدوده این نقشه ها 12 طبقه، حداکثر مجاز ساخت بر روی نقشه های گسل فعال 6 طبقه است که البته این مجوزهای ساخت صادر می شود. تحت ضوابط و محدودیت های خاص.

وی با اشاره به سه برج که ساخت آنها ممنوع شده است، گفت: اخیرا مجوز ساخت برج 24 طبقه کوی فرشته روی گسل نیاوران، هتل والنجک و برج نیاوران روی گسل داده نشده است. در خصوص هتل والنجک، این مرکز اعلام کرد که ساخت این هتل ناموفق بوده و طبق مصوبه و قانون، ساخت برج در این مناطق به طور کلی ممنوع است و سخنگوی قوه قضائیه نیز از ساخت والنجک خبر داد. هتل ال دستگیر شده است.

استاد و رئیس گروه زلزله شناسی و مهندسی مدیریت ریسک مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: لازم به ذکر است که در سال های اخیر هیچ صحبتی در مورد این الزامات نبوده و قبل از ساخت برج ها در پهنه های گسلی. بدون این محدودیت ها، بنابراین طبق مطالعاتی که در حدود هزار برج بیش از 12 طبقه در تهران انجام شده است، نزدیک به 100 برج مرتفع دقیقاً روی گسل فعال ساخته شده است که این ساخت و سازها عمدتاً در زون انجام شده است. 1 و بقیه مربوط به منطقه 22 است.

البته در آن زمان ساخت این برج ها غیرقانونی نبود زیرا قانونی در این باره نداشتیم. اما از سال 1397 قانون محدودیت ساخت و ساز در پهنه های گسلی وضع و اعمال شده است و در صورتی که از این پس برج هایی بر خلاف قانون در این اماکن ساخته شود، قوه قضائیه می تواند متخلفان را طبق قانون تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

بیت الهی همچنین با اشاره به ساخت بیمارستان در پهنه های گسلی گفت: طبق بررسی های انجام شده در تهران، 16 ساختمان بیمارستانی در پهنه های گسلی مناطق 1، 5، 2 و 22 و همچنین سه ایستگاه راه آهن احداث شد. آتش نشانان لازم به ذکر است که بر روی گسل ساخته شده است، در حالی که این مراکز بر روی گسل ساخته شده اند تا این مراکز پس از وقوع زلزله به مردم خدمات رسانی کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=396315

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.