افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
3

10 ماهواره شناسایی و ارتباطی در خط پرتاب

  • کد خبر : 130761
10 ماهواره شناسایی و ارتباطی در خط پرتاب

به گزارش بازار، حسن سالاریه افزود: هر کدام از این ماهواره ها با ماموریت خاص خود به فضا پرتاب می شوند. همچنین چندین ماهواره دیگر نیز در حال تکمیل و نهایی شدن است و این ماهواره ها به محض تکمیل و تحویل در خط پرتاب قرار خواهند گرفت. وی بیان کرد: سازمان فضایی ایران در […]

به گزارش بازار، حسن سالاریه افزود: هر کدام از این ماهواره ها با ماموریت خاص خود به فضا پرتاب می شوند. همچنین چندین ماهواره دیگر نیز در حال تکمیل و نهایی شدن است و این ماهواره ها به محض تکمیل و تحویل در خط پرتاب قرار خواهند گرفت.

وی بیان کرد: سازمان فضایی ایران در تلاش است تا پروژه های نیمه تمام را به اتمام برساند و به موازات آن پروژه های دیگری را که پاسخگوی نیاز کشورمان باشد تعریف و روند طراحی و ساخت آن را آغاز کند.

معاون وزیر ارتباطات در خصوص کپسول زیستی که یکی دیگر از پروژه های فضایی کشور است، افزود: زیست کپسول جدیدی که در آینده نزدیک به فضا پرتاب می شود اولین گام تحقیق و توسعه در حوزه زیست فضایی است. در واقع این پروژه با حمایت همه جانبه سازمان فضایی ایران تکمیل شد.

رئیس سازمان فضایی تاکید کرد: تحقیق و توسعه فناوری در حوزه زیست فضایی احیا شده است و کارشناسان صنعت فضایی ایران هم اکنون در حال انجام آزمایشات نهایی بر روی کپسول هستند و به محض اتمام آزمایش ها در نهایت این کپسول، که ماموریت زیر مداری دارد به فضا پرتاب خواهد شد.

سالاریه تاکید کرد: از آنجایی که این کپسول یک نمونه تحقیقاتی است، حاوی بسیاری از فناوری‌های لازم برای ساخت کپسولی است که انسان را به فضا می‌برد و در نظر داریم با این کپسول آزمایش‌های لازم را روی عملکرد صحیح این فناوری‌ها در فضا انجام دهیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در این کپسول چندین فناوری برای اولین بار در پرتاب زیر مداری آزمایش می شود، تصریح کرد: به هر حال اگر قرار است موجود زنده ای را در مدار قرار دهیم باید چندین فناوری را توسعه دهیم. در طی این آزمایشات البته این فناوری بسیار پیچیده و مهم است.

سالاریه درباره آخرین وضعیت پایگاه ملی پرتاب ماهواره چابهار گفت: پایگاه ملی پرتاب ماهواره چابهار یکی از مهمترین پروژه های سازمان فضایی است که پس از اولین جلسه شورای عالی فضایی در سال 1400 به دستور سازمان فضایی آغاز شد. رئیس جمهور برای اعطای اعتبار و فاز طراحی و ساخت آن.

وی افزود: این پایگاه در واقع یک ابر پروژه در صنعت فضایی کشور است و از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه عملیات ساخت پایگاه چابهار در سه فاز اصلی آغاز شده و ادامه دارد، ادامه داد: ساخت فاز اول این پایگاه به نیمه راه رسیده است و در نیمه اول سال 1403 این پایگاه را به پایان رساندیم. با پرتابگرهای تاکتیکی سوخت جامد قادر به پرتاب ماهواره “خورشید عنگا” خواهد بود و در تلاش هستیم فاز اول این پایگاه را تا پایان سال 1403 تکمیل کنیم.

معاون وزیر ارتباطات مهم ترین ویژگی این پایگاه را ایجاد دسترسی ویژه به مدارهای مختلف برای ایران دانست و علاوه بر این ویژگی خاص، نزدیکی به آب های آزاد، امکان ارائه خدمات به سایر کشورها از جمله مواردی است. از ویژگی های این پایگاه پرتاب

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ریزی های انجام شده مرحله دوم این پایگاه آماده سازی زیرساخت ها برای پرتاب ماهواره های سنگین با ماهواره برهای سنگین به مدار زمین شناسی است و مقدمات این اقدام نیز فراهم شده است.

سالاریه در خصوص برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: با عنایت ویژه رئیس جمهور، چند ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، اولین جلسه این شورا به ریاست جمهوری برگزار شد. با حضور شخص رئیس جمهور و تمامی دست اندرکاران صنعت فضایی، دستور آغاز طراحی و ساخت پایگاه ملی پرتاب چابهار صادر شد.

وی افزود: دو جلسه شورای عالی فضایی تاکنون به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده است و در تلاش هستم تا سومین جلسه را به زودی در سال جاری برگزار کنم.

سالاریه تصویب برنامه ده ساله فضایی را مهمترین نتیجه جلسات شورای عالی فضایی دانست و افزود: این طرح در واقع مسیر حرکت همه بازیگران صنعت فضایی ایران را ترسیم کرده است و کاملا مشخص است که ایران کجاست. قرار است وارد صنعت فضایی شود». در حال حاضر حدود 10 ماه از ابلاغ این برنامه توسط رئیس جمهور می گذرد و سازمان فضایی از طریق دبیرخانه شورای عالی فضایی مشغول اجرای تمامی نکات این برنامه است.

وی در خصوص حمایت سازمان فضایی از شرکت های دانش بنیان در حوزه فضایی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته را سال «حمایت از شرکت های دانش بنیان» نام گذاری کردند و به همین دلیل تلاش های زیادی در ایران صورت گرفت. سازمان فضایی از شرکت های دانش بنیان به ویژه در بخش خصوصی حمایت کند تا بتواند در ابتدا موانع قانونی این اقدام را برطرف کند و سپس بتواند صنعت فضایی و بخش هایی را که نیاز به ماهواره دارند، هدایت کند. داده ها برای استفاده از خدمات فضایی قابل ارائه توسط شرکت های دانش بنیان.

سالاریه بیان کرد: از این حیث با مذاکراتی که با دستگاه های مختلف حقوقی دولت انجام شد، توانستیم زمینه را برای پیش خرید خدمات فضایی از شرکت های دانش بنیان و از این حیث قراردادهای قراردادی فراهم کنیم. با چند شرکت دانش بنیان منعقد شد.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: پیش خرید محصولات فضایی یکی از اقدامات اساسی و مهم برای حمایت از این شرکت ها است تا بتوانند منابع مالی لازم را قبل از رسیدن پروژه های خود به محصول دریافت کرده و با قدرت بیشتری در آن مسیر پیش بروند. و مراحل قابل اعتماد تر است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: شرکت های دانش بنیان که اطلاعات ماهواره ای آنها پیش از این توسط سازمان فضایی ایران بدست آمده، شرکت دانش بنیان «امیدفازا» است. این شرکت 2 ماهواره آماده پرتاب دارد. ماهواره شناسایی به نام «کوتسار» و ماهواره مخابراتی «هدض» که هر دو در ابعاد ریزماهواره هستند و قرار است امسال به فضا پرتاب شوند. سازمان فضایی ایران برخی از خدمات ماهواره کوثر را پیش خرید کرده است و این اقدام خوبی برای حمایت از فعالیت های این شرکت دانش بنیان بخش خصوصی است.

سالاریه تاکید کرد: قرارداد سازمان فضایی ایران و این شرکت اخیرا منعقد شده است و پروسه پرتاب، تثبیت و کالیبراسیون معمولا چندین ماه طول می کشد که دستیابی به اولین محصولات پایگاه فضایی شرکت امید را مدتی به تعویق می اندازد. در موارد دیگر هم همین طور است و در برخی موارد قرارداد چندین سال طول می کشد تا به محصول برسد.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در کنار این پرونده موارد دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به انعقاد قرارداد ساخت سامانه «شهید سلیمانی» اشاره کرد که با کنسرسیومی متشکل از شرکت های دانش بنیان از بخش خصوصی منعقد شده است. بخش دولتی و این شرکت ها فرآیند طراحی خاص خود را دارند و ساخت این سیستم باریک باند را آغاز کرده اند که در واقع اولین سیستمی خواهد بود که در کشور ما ساخته می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=130761

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.