افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
2

10 علامت رایج کمبود ید در بدن

  • کد خبر : 201630

ید یک ماده معدنی ضروری است که معمولا در غذاهای دریایی یافت می شود. غده تیروئید از ید برای تولید هورمون های تیروئیدی استفاده می کند که در کنترل رشد، ترمیم سلول های آسیب دیده و حمایت از متابولیسم سالم نقش دارند. به گزارش بهشت ​​تهران؛ سطوح پایین ید در بدن می تواند علائمی مانند […]

ید یک ماده معدنی ضروری است که معمولا در غذاهای دریایی یافت می شود. غده تیروئید از ید برای تولید هورمون های تیروئیدی استفاده می کند که در کنترل رشد، ترمیم سلول های آسیب دیده و حمایت از متابولیسم سالم نقش دارند.

10 علامت رایج کمبود ید در بدن

به گزارش بهشت ​​تهران؛ سطوح پایین ید در بدن می تواند علائمی مانند تورم گردن و افزایش وزن ایجاد کند. علاوه بر این، این وضعیت باعث کاهش سطح هورمون محرک تیروئید می شود.

ید یک ماده معدنی ضروری است که معمولا در غذاهای دریایی یافت می شود. غده تیروئید از ید برای تولید هورمون های تیروئیدی استفاده می کند که در کنترل رشد، ترمیم سلول های آسیب دیده و حمایت از متابولیسم سالم نقش دارند.

متأسفانه حدود یک سوم مردم در سراسر جهان دچار کمبود ید هستند. کمبود ید باعث بروز علائمی مانند تورم در گردن، مشکلات مربوط به بارداری، افزایش وزن، مشکلات حافظه و یادگیری می شود.

این علائم بسیار شبیه کم کاری تیروئید است. از آنجایی که از ید برای ساخت هورمون های تیروئید استفاده می شود، کمبود ید به این معنی است که بدن نمی تواند به اندازه کافی هورمون تولید کند و در نتیجه کم کاری تیروئید ایجاد می شود.

در زیر معرفی و توضیح 10 نشانه کمبود ید آورده شده است.

1. تورم در گردن

تورم در جلوی گردن شایع ترین علامت کمبود ید است. این وضعیت «گواتر» نامیده می شود و زمانی رخ می دهد که غده تیروئید بیش از حد بزرگ شود. غده تیروئید از ید برای تولید هورمون های تیروئید استفاده می کند. وقتی بدن دچار کمبود ید باشد، نمی تواند هورمون کافی تولید کند. برای جبران این کمبود، غده تیروئید باید سخت‌تر کار کند تا هورمون‌های بیشتری تولید کند. این امر باعث رشد و تکثیر سلول های این ناحیه و در نهایت منجر به گواتر می شود.

2. افزایش وزن ناخواسته

افزایش وزن ناخواسته یکی دیگر از علائم کمبود ید است. سطوح پایین ید می تواند متابولیسم شما را کند کند و به جای سوزاندن و تبدیل غذا به انرژی، آن را به عنوان چربی ذخیره کند. این مشکل منجر به افزایش وزن طولانی مدت می شود.

افزودن ید بیشتر به رژیم غذایی به بهبود متابولیسم و ​​تولید هورمون تیروئید بیشتر کمک می کند.

3. خستگی و ضعف

خستگی و ضعف نیز از علائم شایع کمبود ید هستند. سطوح پایین ید می تواند باعث احساس خستگی، تنبلی و ضعف شود. این وضعیت به این دلیل است که بدن برای تولید انرژی به مواد معدنی از جمله ید نیاز دارد.

4. ریزش مو

هورمون های تیروئید به کنترل رشد فولیکول های مو کمک می کنند، اما کمبود ید می تواند از بازسازی فولیکول های مو جلوگیری کند. خوشبختانه، مصرف ید کافی می تواند به اصلاح ریزش مو که به دلیل کمبود ید رخ می دهد کمک کند.

5. پوست خشک و پوسته پوسته

ید به عنوان یک ماده معدنی به بازسازی سلول های پوست کمک می کند. در نتیجه کمبود ید در بدن، پوست می تواند پوسته پوسته و خشک شود. ید موجود در بدن به تعریق کمک می کند و سلول های پوست را هیدراته نگه می دارد، بنابراین کمبود ید باعث می شود کمتر عرق کنید و پوست خشک تری داشته باشید.

6. احساس سرما می کنم

احساس سرما یکی از علائم شایع کمبود ید است. ید به بدن در تولید گرما کمک می کند، بنابراین سطوح پایین آن می تواند احساس سرمای غیرمعمولی ایجاد کند. طبق مطالعات، بیش از 80 درصد از افرادی که سطح هورمون تیروئید پایینی دارند، این احساس را تجربه می کنند.

از آنجایی که هورمون های تیروئید به کنترل سرعت متابولیسم کمک می کنند، سطوح پایین هورمون تیروئید می تواند باعث کند شدن متابولیسم شما شود. متابولیسم کندتر گرمای کمتری تولید می کند. که می تواند باعث شود بیش از حد احساس سرما کنید.

7. تغییرات در ضربان قلب

کمبود ید می تواند ضربان قلب شما را کاهش دهد. ضربان قلب تعداد ضربان در دقیقه است. این وضعیت می تواند باعث ضعف، خستگی، سرگیجه و خطر غش شود.

8. مشکل در یادگیری و به خاطر سپردن.

کمبود ید در هر سنی می تواند باعث مشکلات یادگیری و حافظه شود. یکی از دلایل احتمالی این امر ممکن است رشد و تکامل ناکافی مغز باشد. هورمون های تیروئید به رشد و تکامل مغز کمک می کنند. به همین دلیل است که کمبود ید که برای تولید هورمون های تیروئید ضروری است، می تواند رشد مغز را کند کند.

مطالعه ای که بر روی بیش از 1000 بزرگسال انجام شد نشان داد که آنهایی که سطح هورمون تیروئید بالاتری داشتند در مقایسه با افرادی که سطح هورمون تیروئید پایین تری داشتند در تست های یادگیری و حافظه بهتر عمل کردند.

9. مشکلات دوران بارداری

زنان باردار در معرض خطر بالای کمبود ید هستند. بنابراین دریافت ید کافی برای زنان باردار و شیرده اهمیت ویژه ای دارد. کمبود ید در دوران بارداری عوارض جانبی جدی به خصوص برای نوزاد ایجاد می کند که از جمله آنها می توان به: توقف رشد فیزیکی و توقف رشد مغز اشاره کرد. علاوه بر این، کمبود شدید ید می تواند خطر مرده زایی را افزایش دهد.

10. عادات ماهانه سنگین یا نامنظم.

کمبود ید باعث قاعدگی نامنظم یا خونریزی شدید در زنان می شود. از آنجایی که ید برای تولید هورمون های تیروئید ضروری است، این نیز تا حدی به سطح پایین هورمون تیروئید مرتبط است. در یک مطالعه، مشخص شد که 68 درصد از زنانی که سطح هورمون تیروئید آنها پایین است، دوره های قاعدگی نامنظم و سنگین را تجربه می کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=201630

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.