افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 8 October , 2024
1

۸ هزار مورد هاری در سال جاری/ خطر «کالازار» و هشدار به صاحبان سگ

  • کد خبر : 389159
۸ هزار مورد هاری در سال جاری/ خطر «کالازار» و هشدار به صاحبان سگ

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک بین دام و انسان) وزارت بهداشت با تشریح بروز انواع بیماری‌های زالو در کشور، نسبت به بیماری «کالازار» یا «لیشمانیوز احشایی» که از طریق انسان منتقل می‌شود، هشدار داد. سگ به انسان گفت: 25 مورد این بیماری در سال جاری گزارش شده است اما به نظر می […]

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک بین دام و انسان) وزارت بهداشت با تشریح بروز انواع بیماری‌های زالو در کشور، نسبت به بیماری «کالازار» یا «لیشمانیوز احشایی» که از طریق انسان منتقل می‌شود، هشدار داد. سگ به انسان گفت: 25 مورد این بیماری در سال جاری گزارش شده است اما به نظر می رسد تعداد مبتلایان بیشتر باشد.

در پی هشدار رئیس سازمان دامپزشکی استان تهران مبنی بر شیوع این بیماری به دلیل مالکیت سگ و گربه و کاهش میزان رعایت نکات بهداشتی، دکتر محمدرضا شیرزادی در گفت وگو با ایسنا. وی با بیان اینکه “سالک” یا “سالک” یک بیماری انگلی است و دو نوع از این بیماری در کشور وجود دارد، گفت: بیماری سالک ناشی از گزش “پشه خاک” از منابع این بیماری است. موش‌ها یکی از مخازن سالک هستند که از طریق نیش پشه از بدن آنها به انسان منتقل می‌شود.

نحوه انتقال متقاضی

وی ادامه داد: بیماران سالک علاوه بر موش ها می توانند بیماری را به فرد دیگری نیز منتقل کنند. اگر پشه زخم شخص مبتلا به سالک را نیش بزند، با گاز گرفتن فرد سالم، بیماری را به او نیز منتقل می کند. دیستمپر که از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، می تواند سگ ها را نیز مبتلا کند. در چنین شرایطی سگ ها عامل انتقال بیماری می شوند و انگل از طریق نیش پشه سگ آلوده به انسان منتقل می شود.

دوره کمون سالک

رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت درباره مدت زمان بروز علائم بیماری توضیح داد: دوره کمون بیماری حدود 30 تا 45 روز است. به گونه ای که علائم بیماری تقریباً بین یک ماه تا 45 روز پس از گزش در بیمار ظاهر می شود.

وضعیت ایدز در ایران

بیماری که از سگ به انسان منتقل می شود.

وی درباره جامعه آماری مبتلایان به سالک گفت: بیشتر مبتلایان به سالک از موش ها به این بیماری مبتلا شدند. اما بیماری «کالازار» یا «لیشمانیوز احشایی» که از سگ به انسان منتقل می شود، بیماری خطرناکی است. کالازار در سراسر بدن پخش می شود و بر خلاف سالک، حتی یک زخم ایجاد نمی کند. امسال 25 مورد بیماری کالازار گزارش شده است، اما تصور می کنم تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر باشد. همچنین بررسی ها نشان می دهد که امسال 8 هزار نفر به بیماری سالک مبتلا شده اند.

خطر “کالا” و هشدار به صاحبان حیوانات خانگی

شیرزادی ادامه داد: کودکان اغلب به بیماری کالازار مبتلا می شوند. خطر ابتلا به این بیماری در بزرگسالانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا از بیماری هایی مانند دیابت کنترل نشده و سرطان رنج می برند نیز وجود دارد. اگر فرد مبتلا به سالک بیماری زمینه ای نداشته باشد، طی 3 تا 8 ماه بهبود می یابد. اما کالازار یک بیماری خطرناک است. اگر علائم کودک مبتلا به کالاآزار تشخیص داده نشود و روند درمان دنبال نشود، احتمال مرگ بیش از 80 درصد است.

رئیس اداره بیماری های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت با بیان اینکه توجه به بیماری کالازار بسیار ضروری است، تصریح کرد: همه سگ ها چه سگ گله، چه سگ ولگرد و چه سگ ولگرد می توانند عامل انتقال بیماری باشند. بیماری کالازار با توجه به اینکه همه سگ ها می توانند باعث انتقال بیماری شوند، توجه به آنها بسیار مهم است.

وی درباره لزوم رعایت توصیه های بهداشتی توضیح داد: افرادی که حیوان خانگی دارند به توصیه های بهداشتی توجه کنند. صاحبان حیوانات خانگی باید به مسائل بهداشتی مانند داروها و واکسیناسیون ها توجه کنند تا حیوان خانگی خود را بیمار نکند. البته رعایت توصیه‌های بهداشتی تنها مربوط به صاحبان حیوانات خانگی نیست، بلکه افرادی که به مناطق روستایی سفر می‌کنند باید به نکات بهداشتی مانند استفاده از مواد دافع حشرات نیز توجه کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=389159

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.