افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
3

یوان چین چهارمین ارز پرمعامله در جهان شد

  • کد خبر : 159652
یوان چین چهارمین ارز پرمعامله در جهان شد

بر اساس داده‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت جهانی SWIFT، استفاده از یوان چین در ماه نوامبر به 4.61 درصد از پرداخت‌های جهانی افزایش یافت و برای اولین بار از ژانویه 2022، چهارمین ارز پرمعامله جهان شد و از ین ژاپن پیشی گرفت. بر اساس گزارش سوئیفت، سهم یوان در پرداخت‌های جهانی از 3.6 درصد در اکتبر […]

بر اساس داده‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت جهانی SWIFT، استفاده از یوان چین در ماه نوامبر به 4.61 درصد از پرداخت‌های جهانی افزایش یافت و برای اولین بار از ژانویه 2022، چهارمین ارز پرمعامله جهان شد و از ین ژاپن پیشی گرفت.

بر اساس گزارش سوئیفت، سهم یوان در پرداخت‌های جهانی از 3.6 درصد در اکتبر به رتبه چهارم برای اولین بار از ژانویه 2022 رسید، زمانی که سهم یوان 3.2 درصد بود.

به طور کلی، ارزش پرداخت‌های یوان نسبت به اکتبر 2023 34.87 درصد افزایش یافته است، در مقایسه با افزایش 5.35 درصدی در کل ارزهای پرداختی.

به گفته تحلیلگران، این نشان دهنده پیشرفت پایدار در بین المللی شدن یوان، جذابیت فزاینده یوان به عنوان ارزی برای پرداخت ها و تسویه حساب های جهانی، همراه با چشم انداز صعودی در تسریع توسعه اقتصادی بلندمدت چین است.

در ماه نوامبر، یوان از دلار آمریکا که 47 درصد از پرداخت های جهانی را تشکیل می داد، عقب بود. یورو با 23 درصد و پوند با 7.15 درصد دومین و سومین ارز پرمعامله در این ماه بودند.

ژو مائوهوا، تحلیلگر اقتصاد کلان در بانک Overbright، گفت: “افزایش نسبت پرداخت های فرامرزی به یوان نشان دهنده محبوبیت فزاینده یوان در تسویه حساب ها و پرداخت های فرامرزی توسط کشورهای مختلف است و نشان دهنده اعتماد سرمایه گذاران جهانی به توسعه بلندمدت اقتصاد چین

ژو گفت که بر اساس این روند، چین در حال تسریع ساخت یک مدل توسعه دوجانبه جدید و ادغام عمیق در بازارهای بین المللی با سرعت گرفتن بین المللی شدن یوان است.

ژو گفت که تقاضا برای یوان در ذخایر، پرداخت ها و تسویه بین المللی و همچنین سرمایه گذاری و تامین مالی در حال افزایش است.

به گفته ژو، با همگرایی بیشتر عوامل مثبت برای افزایش ارزش یوان چین و نقش آن به عنوان یک پناهگاه امن در میان کاهش پیش بینی شده ارزش دلار آمریکا، دارایی های یوآن نیز در بین سرمایه گذاران و مدیران دارایی جهانی محبوب خواهند شد.

از ابتدای سال، پیشرفت های قابل توجهی در بین المللی شدن یوان صورت گرفته است. پیشی گرفتن از یورو به عنوان دومین ارز بزرگ در ذخایر خارجی برزیل، ارز مورد استفاده برای خرید نفت خام روسیه، اولین استفاده آرژانتین از یوان برای پرداخت بدهی خارجی و پرداخت های پاکستان به یوان.

از اکتبر تا دسامبر، بانک خلق چین (PBC) به بانک های تسویه یوآن در پاکستان و کامبوج مجوز داد و با بانک مرکزی صربستان توافق نامه ای برای ایجاد یک بانک تسویه یوان در این کشور امضا کرد.

در ماه نوامبر، بانک مرکزی چین و بانک مرکزی عربستان سعودی یک قرارداد مبادله ارز محلی به ارزش 50 میلیارد یوان (6.98 میلیارد دلار) یا 26 میلیارد ریال سعودی امضا کردند.

داده‌های این بانک نشان می‌دهد که در تجارت کالاهای فرامرزی چین، نرخ تسویه یوان در 9 ماه اول سال به 24.4 درصد رسیده است که 7 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش یافته است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=159652

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.