افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 9 October , 2024
0

یزد در افزایش تولید زعفران پیشگام شد برند یک نیاز جدی است

  • کد خبر : 391042
یزد در افزایش تولید زعفران پیشگام شد برند یک نیاز جدی است

بازار، گروه استان ها: زعفران معروف به طلای سرخ یکی از آن محصولات کم آب است که در دهه های اخیر مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است. این محصول که مشکلات فراوانی دارد، سیاست کاشت محصولات کم نیاز آب را در برخی شهرها دنبال می کند. یزد مانند شهر بهاباد رونق گرفت اما در این […]

بازار، گروه استان ها: زعفران معروف به طلای سرخ یکی از آن محصولات کم آب است که در دهه های اخیر مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است. این محصول که مشکلات فراوانی دارد، سیاست کاشت محصولات کم نیاز آب را در برخی شهرها دنبال می کند. یزد مانند شهر بهاباد رونق گرفت اما در این سال ها نتوانست به شهرت برسد.

همچنان شاهد فروش زعفران مرغوب بهاباد به شهرها و حتی کشورها با قیمت پایین و عرضه آن با نام تجاری و بسته بندی زیبا با قیمتی بسیار بالاتر در بازارهای مختلف هستیم و همین امر باعث دلسردی زعفران شده است. تولیدکنندگان استان یزد

فقدان متخصص/عدم حمایت از توسعه محصول

تولید کننده و کارآفرین اصلی زعفران در استان یزد به سختی های تولید زعفران در استان یزد اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین مشکلات ما نبود نیروی کار ماهر است. تفکیک ننگ ریشه، زوال سر و کاهش قیمت یکی از مشکلات ناشی از کمبود نیروی کار ماهر در استان یزد است.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی یزد: سطح زیر کشت زعفران در استان یزد هزار هکتار است.

زهرا احمدی نبود بازار عرضه تازه گل زعفران را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: زعفران به عنوان یک گیاه جدید در بخش کشاورزی استان یزد مشکلات و آسیب های زیادی دارد اما همچنان شاهد برداشت مرغوب زعفران هستیم. در استان یزد و کشاورزان استان یزد محصولاتی باکیفیت به بازار عرضه می کنند که نامی از آنها ذکر نشده است.

وی به برخی از سختی های تولید زعفران اشاره کرد و گفت: بیشتر زمین های کشاورزی حصار ندارند به طوری که حیواناتی مانند روباه، خرگوش و گراز وحشی خسارت زیادی به محصول وارد می کنند. توسعه کشت این محصول بهترین راه حل است. بهره وری کشاورز را افزایش می دهد و این مستلزم تخصیص زمین و آب است که در این موارد نیازی به همکاری نیست در حالی که اگر این توسعه اتفاق بیفتد با توجه به کیفیت تولید در استان یزد سطح تولید را افزایش می دهد. ، می توانیم هم سطح استان خراسان باشیم.

این تولیدکننده مشکلات تولید زعفران در استان یزد را برشمرد و افزود: حمایت از توسعه محصول، تخصیص آب کافی و ایجاد فرصت برای فرآوری محصولات زعفران از اقداماتی است که می تواند زعفران را در استان یزد برند کند، اما حمایت در این زمینه باعث می شود. وجود ندارد

فقدان شرایط برای فرآوری زعفران در استان یزد

کشاورز نشان کاشت زعفران در روستای احمدآباد دشتی همچنین کمبود نیروی کار ماهر را یکی از مشکلات تولید زعفران در استان یزد عنوان کرد. وی افزود: برای بسته بندی و فرآوری زعفران به صورت خام یعنی برداشت گل با کمبود نیروی کار مواجه هستیم و نمی توان انتظار داشت که در این شرایط علامت گذاری شود.

ناصر زارع همچنین کاشت زعفران در استان یزد را بسیار سخت توصیف کرد و خواستار حمایت ویژه از تولیدکنندگان زعفران با اختصاص تسهیلات کم بهره شد تا علاوه بر توسعه سطح زیر کشت، بسته بندی و فرآوری را نیز برنامه ریزی کنند.

صادرات 80 درصد زعفران یزد به سایر استان ها

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد تاکید کرد: زعفران تولید شده در استان یزد طعم و کیفیت خاصی دارد، مزیت نسبی دارد و باید در حوزه فرآوری و برندسازی به صورت جدی وارد شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی یزد: بیشترین سطح زیر کشت زعفران در شهرستان های بهاباد، تفت و مهریز است.

محمدمهدی چشی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: واحدهایی در استان در زمینه بسته بندی و فرآوری زعفران به صورت محدود فعالیت می کنند اما در حوزه برندسازی و صادرات مستقیم از استان برنامه ریزی هایی در دست اجراست. آینده: حدود 20 درصد زعفران تولیدی در داخل استان مصرف می شود و 80 درصد آن به استان های همجوار منتقل و با برندهای تجاری به خارج از کشور صادر می شود.

وی افزود: سطح زیر کشت زعفران در استان 11 هزار هکتار است که حدود 750 هکتار آن حاصلخیز و 250 هکتار مزارع جدید است و طبق آمار سال های اخیر پیش بینی می شود امسال حدود 5 سال باشد. مزارع حاصلخیز زعفران به ازای هر هکتار 5/5 کیلوگرم کلاله خشک باید جمع آوری شود.

بزرگترین سطح زیر کشت زعفران در یزد

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت زعفران در شهرستان های بهاباد، تفت و مهریز است، گفت: بر اساس برنامه آموزشی و ترویجی در خصوص زعفران از جمله تغذیه و تغذیه بحث و تبادل نظر شد. نیاز به کود . باشد که عملکرد این گیاه در سال جاری بهبود یابد.

چزاشی تصریح کرد: با توجه به اینکه زعفران در فضای باز کشت می شود و محصول فصل سرد سال است و در بهار و تابستان راکد و راکد می ماند، مشکلات و مشکلات خاموشی چاه ها و کمبود برق دامنگیر این گیاه نمی شود. ، اما شدت گرمای شدید در تابستان و یخبندان های طولانی مدت در زمستان و تغییرات آب و هوایی باعث آسیب یا کاهش عملکرد می شود.

از طرف ما و دیگران مثلی است که در مورد وضعیت زعفران کاران یزد صدق می کند که در این شرایط سخت برای تولید زحمت می کشند اما در هنگام فروش نامی از آنها برده نمی شود و به نظر می رسد برند و فرآوری محصول زعفران استان یزد بهترین است. راه حل بهبود این وضعیت افزایش بهره وری اقتصادی است و باید از این فرصت توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی استفاده شود و نقش دولت نیز در این میان کمرنگ نیست.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=391042

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.