افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
3

یارانه انرژی در قالب «گرین کارت» به خانوارها اختصاص یابد

  • کد خبر : 135082
یارانه انرژی در قالب «گرین کارت» به خانوارها اختصاص یابد

به گزارش بازار، جلسه کمیسیون انرژی خانه ایران برگزار شد. در این نشست آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران گزارشی با عنوان فرصت ها و تهدیدات ناشی از عدم تعادل انرژی در کشور ارائه کرد. رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران گزارشی از میزان مصرف انرژی از سال 85 و چالش های ایجاد شده در […]

به گزارش بازار، جلسه کمیسیون انرژی خانه ایران برگزار شد. در این نشست آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران گزارشی با عنوان فرصت ها و تهدیدات ناشی از عدم تعادل انرژی در کشور ارائه کرد.

رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران گزارشی از میزان مصرف انرژی از سال 85 و چالش های ایجاد شده در این حوزه ارائه کرد و گفت: مصرف گاز در کشور از سال 85 تا امروز 230 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، تنها در عرض یک سال از ظهور ویروس کرونا، مصرف گاز کشور 30 ​​میلیارد متر مکعب افزایش یافته است که عمدتاً در بخش خانگی است. همچنین در این مدت 220 درصد افزایش مصرف برق داشته ایم.

نجفی گفت: در حالی که ایران 3336 تراوات برق مصرف می کند، تولید ناخالص داخلی آن معادل 4400 دلار است. اما ترکیه با نیمی از این مصرف حدود 10600 دلار تولید ناخالص داخلی دارد. در واقع ایران یکی از کم سودترین کشورهای جهان در زمینه صنعت انرژی است.

نجفی با اشاره به قیمت سه هزار تومانی بنزین در ایران گفت: قیمت بنزین در ترکیه 60 هزار تومان است. این مقایسه نشان می دهد که یکی از دلایل نارضایتی در ایران عدم تناسب قیمت سوخت های فسیلی و بنزین است.

وی بیان کرد: از سال 1391 رشد جمعیتی 11 درصدی داشته ایم در حالی که در حوزه برق مصرف 37 درصد و در تولید 23 درصد و در حوزه گاز 52 درصد رشد داشته ایم. مصرف و رشد 44 درصدی تولید.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران افزود: متأسفانه به جای این کار و در نتیجه سیاست های پوپولیستی همچنان در حال ضرردهی هستیم. یکی از پیشنهادات کمیسیون انرژی خانه ایران جلوگیری از پرداخت یارانه مستقیم به مردم است. تزریق نقدینگی ماهانه یک فاجعه برای اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: طرح گرین کارت پیشنهاد ماست که پول سوخت به صورت اعتبار در کارت های مردم ذخیره شود. برآورد ما برای هر خانواده چهار نفره دو میلیون و 500 هزار تومان است. اما در ازای آن قیمت بنزین به 10 هزار تومان می رسد. در واقع خانوارها با این گرین کارت قبض انرژی خود را پرداخت می کنند و نقدینگی وارد چرخه اقتصاد کشور نمی شود. برای کاهش مصرف گاز پیشنهاد کمیسیون انرژی خانه ایران نصب بخاری های درجه A است که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، کمیته های فنی کمیسیون انرژی خانه ایران، یعنی کمیته فنی تجارت بین الملل و بانکداری، کمیته فنی بهینه سازی انرژی و مدیریت استراتژیک، کمیته فنی آموزش و توانمندسازی، اقتصاد و انرژی و کمیته فنی سرمایه گذاری، کمیته فنی اقلیم و کاهش کربن، کمیته فنی بالادستی نفت و گاز، کمیته فنی تولید برق، کمیته پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی، کمیته فنی تجدیدپذیر و انتقال و کمیته توزیع مهم ترین برنامه ها، اهداف و نگرانی ها؛ نگرانی هایی که در نهایت منجر به بهبود و تحول در حوزه انرژی می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=135082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.