افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

یادآوری دلیل مخالفت آیت الله طالقانی با اصل ولایت فقیه/ اگر راه و رسم ایشان پیدا نمی شد مردم را به صحنه می آورد.

  • کد خبر : 364019
یادآوری دلیل مخالفت آیت الله طالقانی با اصل ولایت فقیه/ اگر راه و رسم ایشان پیدا نمی شد مردم را به صحنه می آورد.

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ مرحوم سید منیرالدین حسینی از اعضای مؤثر مجلس خبرگان قانون اساسی در خاطرات خود با اشاره به درگذشت آیت الله طالقانی گفت: ارتحال ایشان برای این کشور و مشروطه و همچنین برای بزرگان برکت داشت. خود مرد.” در خاطرات سید منیرالدین […]

به گزارش خبرگزاری اخبار آنلاین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ مرحوم سید منیرالدین حسینی از اعضای مؤثر مجلس خبرگان قانون اساسی در خاطرات خود با اشاره به درگذشت آیت الله طالقانی گفت: ارتحال ایشان برای این کشور و مشروطه و همچنین برای بزرگان برکت داشت. خود مرد.” در خاطرات سید منیرالدین حسینی که یکی از اعضای فعال مجلس خبرگان قانون اساسی به ویژه در بحث های مربوط به ولایت قانونی بود، مخالفت افرادی چون حجتی کرمانی، بنی صدر و دیگران با اصل قانونی بودن. قیمومیت ذکر شده است. حجتی کرمانی به روایت خود خطاب به منیرالدین گفت: می خواهی دوباره استبداد سیاه را بر این مملکت حاکم کنی. منیرالدین سپس می گوید: از دیگر مقاتل معروف می توان به مرحوم طالقانی اشاره کرد. منیرالدین معتقد بود که اگر آیت الله طالقانی تا زمان تصویب مشروطه و در تمام مباحث آن زنده بود، شاید پیشبرد کار مشکل می شد. او معتقد بود شیوه کار آیت الله طالقانی با سایر مخالفان متفاوت است. سعی می کرد شور و نشاط مجلس را وارد جامعه کند و به سطح توده های مردمی برساند».

وی سپس به سخنان آیت الله طالقانی در آخرین خطبه نماز جمعه قبل از رحلت اشاره کرد و نوشت که آیت الله طالقانی فرمودند: آقایان در حال دوختن عبایی متناسب با قد خود هستند.

آیت الله طالقانی بر فعالیت شورا و حضور مردم در قدرت تاکید کرد و در آخرین خطبه شانزدهم شهریور 58 نیز به همین موضوع پرداخت.

«من صدها بار گفته ام که سؤال شورا یکی از اساسی ترین سؤالات است [مسائل] او اسلامی است، حتی با آن عظمت به پیامبرش می گوید با اینها مشورت کن، به آنها شخصیت بده، بدانند مسئولیت دارند، به رهبر وابسته نیستند، اما نه اینکه این کار را نکردند. می دانم چرا این کار را کردند. اما هنوز در مجلس خبرگان بحث می کنند که این اصل اساسی قرآن چگونه باید اجرا شود: آیا باید، شاید یا می توانستند؟ خیر، این یک اصل اسلامی است. یعنی همه مردم خانه و زندگی و واحدها در کارشان با هم مشورت کنند… شاید بعضی از دوستان بگویند آقا چرا این مسائل را در بین توده های مردمی مطرح می کنید؟ به مجلس خبرگان بیایید! من می گویم در بین موکلان آنها کسانی هستند که ما را وکیل کردند… ما باید دردها، فکرها، بدبختی ها، ناراحتی ها و معطلی های این افراد را جبران کنیم. با قوانین نجات بخش و حیات بخش اسلام. امیدواریم همه آگاه باشیم. آحاد مردم، افراد، مسئولیت را بپذیرید و این مسائل عظیم اسلامی را عملی کنید، نظر و خودخواهی، گروه گرایی، فرصت طلبی و تحمیل عقاید و یا خدای ناکرده ظلم و ستم زیر حجاب دین را کنار بگذارید و با مردم بیایید. رنج کشیدن، با کسانی که رنج می برند. بیایید به محرومان بپیوندیم.»

منیرالدین نگران بود که طالقانی بحث های دیگری را به میان مردم بیاورد و پس از اشاره به حمله طالقانی به مجلس خبرگان، در آخرین خطبه گفت: «نظر من این است که اگر طناب حیاتش شکسته نمی شد، به احتمال زیاد مردم. سناریو می ساخت و آنها را بر ضد مصوبات خبرگان و اصول قانون اساسی تحریک می کرد. حتی در مجلس خبرگان، در پایان جلسات، طرفداران مجاهدین و جنبش های مردمی و جبهه ملی و روشنفکران مختلف با آرم ها و آرمان های مختلف، آنها را محاصره کردند و از درب آن بیرون بردند. مجلس حتی وقتی با آنها صحبت می کردیم یا می خواستیم برای روشنگری آنها وقت بگذاریم، این امکان برای ما فراهم نبود.

منبع: خاطرات سید منیرالدین حسینی شیرازی منتشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی

23259

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=364019

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.