افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
4

گشتی هیجان انگیز در بهشت ​​منطقه حفاظت شده پارور سمنان.

  • کد خبر : 163928
گشتی هیجان انگیز در بهشت ​​منطقه حفاظت شده پارور سمنان.

منطقه حفاظت شده پارور بهشتی برای دوستداران طبیعت و حیات وحش است! در این منطقه زیبا می توانید انواع جانوران و گیاهان را ببینید که به دلیل برنامه های حفاظتی به تعداد مناسبی دیده می شوند. با مجله اسمارتک نیوز همراه باشید تا با این منطقه متفاوت آشنا شوید. منطقه حفاظت شده پارور کجاست؟ منطقه […]

منطقه حفاظت شده پارور بهشتی برای دوستداران طبیعت و حیات وحش است! در این منطقه زیبا می توانید انواع جانوران و گیاهان را ببینید که به دلیل برنامه های حفاظتی به تعداد مناسبی دیده می شوند. با مجله اسمارتک نیوز همراه باشید تا با این منطقه متفاوت آشنا شوید.

منطقه حفاظت شده پارور کجاست؟

منطقه حفاظت شده پارور در استان سمنان در فاصله 50 کیلومتری شمال شرقی شهر سمنان قرار دارد و از هر طرف به منطقه ای خاص محدود می شود. این منطقه از جنوب به شهمیرزاد، از شمال به استان مازندران، از غرب به منطقه چاشم و از شرق به دامغان می رسد.

دسترسی به این منطقه از مسیرهای خاصی امکان پذیر است. مثلاً جاده آسفالته ای که از رضا آباد و فولاد محله به این قسمت می رسد.

منطقه حفاظت شده پارور

روستاهای داخل محدوده این منطقه حفاظت شده عبارتند از تم، فینسک، رودبارک، پرور و تلاجیم. وقتی از بالا به برخی از این شهرک ها نگاه کنید، منظره جالبی در مقابل خود خواهید داشت.

بهترین فصل برای بازدید از منطقه حفاظت شده پارور.

بسته به نوع حیوان یا گیاهی که می خواهید ببینید، فصل مناسب متفاوت خواهد بود. همچنین آب و هوا در نقاط مختلف منطقه حفاظت شده پارور متفاوت است.

منطقه حفاظت شده پارور منطقه حفاظت شده پارور

به عنوان مثال متوسط ​​بارندگی سالانه در قسمت شمالی حدود 500 میلی لیتر و در قسمت جنوبی که ارتفاع کمتری دارد به حدود 260 میلی لیتر می رسد.

اگر در سفر به این منطقه امکان حضور جانوران و گیاهان مورد نظر را در نظر بگیرید، علاوه بر بررسی آب و هوا، سفری باورنکردنی و لذت بخش خواهید داشت.

منطقه حفاظت شده پارور و اراضی اطراف

منطقه پارور دارای مساحت تقریبی 64844 هکتار و قسمت های مختلف است. حیات وحش به دلیل قرار گرفتن در منطقه خزر و مجاورت با دریای مازندران، به ویژه در قسمت شمالی این منطقه از رونق بیشتری برخوردار است.

منطقه حفاظت شده پارور منطقه حفاظت شده پارور

در قسمت شمالی منطقه حفاظت شده پرور بالاتر، ارتفاعات چهارنو، سرم، لپی، شتر گوند و علوم قرار دارد. در قسمت های جنوبی و میانی ارتفاعاتی مانند بلندو، کلورد، شاه مراد کوه، سفید خاک، کوشک، آب شرف، فینسک، تلاجیم، چیهل نو و سرطلا وجود دارد که از قسمت شمالی پایین تر است. در این میان، کلرد بلندترین قد را دارد.

از شناخته شده ترین دره های این منطقه می توان به دره چاه عرب، دره رودبارک، دره خاکی، دره اسپیرو، دره سرخ کاروج و دره خورند اشاره کرد که هر کدام جاذبه های خاص خود را دارند.

گشتی در طبیعت بی نظیر پرور.

در قسمت شمالی، درختان پهن برگ منطقه خزر را می بینید که محل مناسبی برای زندگی بسیاری از حیوانات است. از سوی دیگر، مناطق جنوبی دارای آب و هوای گرم و خشک است که به نفع گروه دیگری از گیاهان و جانوران است.

منطقه حفاظت شده پارور رودخانه های فصلی متعددی نیز دارد که از جمله آنها می توان به سفید رود که از ارتفاعات نیزوا سرچشمه می گیرد، رودبارک و رودخانه تنگه کاورد که از سفید رود منشعب می شود، اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده پارور منطقه حفاظت شده پارور

از مهم ترین چشمه های این منطقه می توان به چشمه آبشرف، چشمه رودبارک، لیسه، فینسک، سیاه رودبار و ویان اشاره کرد. اگرچه این رودخانه ها فصلی هستند، اما در بیشتر اوقات سال جریان دارند.

با توجه به ارتقای کیفیت حفاظتی این منطقه وسیع و همچنین تلاش مستمر محیط بانان برای حفاظت از جانوران و گیاهان آن، تعداد بسیاری از حیوانات در حال افزایش و بازگشت به حالت عادی خود است که این خود جای امیدواری است. .

اگر اخبار مربوط به منطقه حفاظت شده پارور را بخوانید متوجه خواهید شد که چند شکارچی غیرمجاز در این قسمت از بیابان به دام افتاده اند.

گونه های گیاهی منطقه حفاظت شده پارور.

همانطور که گفته شد منطقه حفاظت شده پرور دارای آب و هوای خشک و آب و هوای خزری مرطوب است. بنابراین پوشش گیاهی در این قسمت ها کاملاً متفاوت است.

منطقه حفاظت شده پارور منطقه حفاظت شده پارور

در قسمت جنوبی انواع هدر و اراذل و در قسمت میانی پوشش گیاهی شامل انواع ارس، باریجه، زرشک، علف، کامپوزیت و حبوبات و در قسمت شمالی درختانی مانند راش، بلوط دیده می شود. ، بلوط و افرا.

گونه های جانوری منطقه حفاظت شده پارور

منطقه حفاظت شده پرور دارای حیوانات متنوعی است. به طور کلی 39 گونه پستاندار در این منطقه زندگی می کنند که گراز وحشی، گراز وحشی، مرال (گوزن)، پلنگ، سیاه گوش، خرس قهوه ای، گربه وحشی، گربه پالاس، قوچ و میش (گوسفند وحشی)، بز و شغال می باشند. .، کفتار، روباه معمولی، سمور سمور، آهو، خرگوش، گرگ، آهو که در ماه های خاصی از سال فراوانی بیشتری دارند.

از بین پرندگان این منطقه بلدرچین، کبک، جغد قهوه ای، جغد، پرندگان سینه قرمز، کلاه سیاه و انواع پرندگان شکاری خودنمایی می کنند.

منطقه حفاظت شده پارور منطقه حفاظت شده پارور

خزندگان زیادی نیز در این منطقه زندگی می کنند، به عنوان مثال امکان مشاهده افعی، ازگیل، مار زنگی، مار، انواع آگاما، وزغ و لاک پشت وجود دارد. در اینجا با برخی از این موجودات بیشتر آشنا خواهید شد:

مرال: یکی از جذاب ترین گونه های جانوری در منطقه حفاظت شده پارور آهو است. تماشای مرال کار ساده ای نیست و نیاز به زمان و حوصله زیادی دارد. اگر هنگام صحبت با محیط بانان کلمه “گاو” را می شنوید، احتمالاً منظور آنها مرال است که در محلی به نام گائو یا گاوکوهی شناخته می شود.

کل و بز: همان بزهای وحشی که احتمالاً در منطقه حفاظت شده پارور دیده می شوند. به پازان نیز معروفند که بنابر گفته ها به معنای پای زن یا افتادن زن است. حتی در طول روز نیز می توانید این موجودات جذاب را در نزدیکی جاده ببینید.

منطقه حفاظت شده پارور منطقه حفاظت شده پارور

کفش مار یا مار کبری: این بزرگترین مار سمی در جنوب غربی آسیا است. طول مار حدود 165 سانتی متر است و در هنگام احساس خطر، ناحیه گردن را پهن می کند و قسمت جلویی بدن خود را از زمین بلند می کند.

مار جعفری: یکی از سمی ترین مارهای ایران به شمار می رود. اگر احساس خطر کند، با سرعت زیاد حمله می کند و برای ترساندن دشمن، فلس های بدن خود را طوری کنار هم می آورد که صدایی شبیه پاشیدن آب روی سطحی بسیار داغ ایجاد می کند.

بررسی بقایای حیوانات مختلف

یکی از سرگرم کننده ترین کارهایی که هنگام بازدید از مناطق حفاظت شده پارور انجام می شود، بررسی بقایای حیوانات مختلف است. شاید در طول این کار احساس می کنید کارآگاهی به دنبال سرنخ های مختلف است.

برای این کار کافی است کمی در مورد ردپاها و مصنوعاتی مانند کود (فضولات حیوانات)، فضولات پرندگان، بقایای حیوانات شکار شده، لانه پرندگان، مخفیگاه ها و … اطلاعات کافی داشته باشید. تا ماجراجویی سفر خود را کامل کنید.

منطقه حفاظت شده پارور منطقه حفاظت شده پارور

برای مثال یافتن شکارچی متخصص مانند پلنگ در حیات وحش ایران بسیار دشوار است و به همین دلیل حتی دیدن رد و سرگین این حیوان برای دوستداران حیات وحش بسیار لذت بخش خواهد بود.

شما آثار ناخن را در ردپای گربه ها نخواهید دید زیرا ناخن های آنها معمولاً پنهان است. یوزپلنگ تنها گربه ای است که آثار پنجه ای از خود به جای می گذارد.

منطقه حفاظت شده پارور منطقه حفاظت شده پارور

رد پای خرس بسیار شبیه رد پای انسان است. حتی با اطلاعات بیشتر، می توانید جهت آن را تعیین کنید و بدانید که آیا در حال دویدن بوده یا با حیوان دیگری روبرو بوده است.

منطقه حفاظت شده Paror یکی از بهترین مقاصد برای این نوع ماجراجویی است، به شرطی که مزاحم حیوانات نشوید.

نکات احتیاطی هنگام بازدید از منطقه حفاظت شده Paror

قبل از ورود به مناطقی که نیاز به مجوز دارند، مطمئن شوید که مجوز دریافت کرده اید تا دچار مشکل نشوید. مناطق حفاظت شده حفاظت می شوند زیرا دارای گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری هستند. باید تلاش کنیم که آسیب کمتری به این مناطق وارد شود.

به عنوان مثال، بسیاری از حیوانات در طول روز یا شب برای یافتن آب و غذا یا جست و جوی جفت مناسب از جاده عبور می کنند. بنابراین نباید با سرعت زیاد رانندگی کنید و جان این موجودات را به خطر بیندازید. از طرفی زباله ریختن در طبیعت یا غذا دادن به حیوانات اشکالی ندارد و عواقب زیادی دارد.

منطقه حفاظت شده پارور منطقه حفاظت شده پارور

در این مناطق باید بی سر و صدا و با احتیاط کامل تردد کنید تا باعث ترس همسایگان یا کمترین مزاحمت برای آنها نشود.

از پوشیدن لباس هایی که رنگی متضاد با طبیعت منطقه دارند خودداری کنید، رنگ هایی مانند قرمز و نارنجی می تواند حیوانات و پرندگان را بترساند و لذت دیدن آنها را کاهش دهد.

به یاد داشته باشیم که حفاظت از طبیعت و حیوانات آن به حفظ چرخه طبیعت کمک می کند و منجر به زندگی بهتر برای خودمان می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=163928

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.