افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

گسترش BRICS؛ مهمترین توسعه اقتصادی در سال 2023 تمرکززدایی نقطه عطف نظام اقتصادی بین المللی است

  • کد خبر : 158704
گسترش BRICS؛  مهمترین توسعه اقتصادی در سال 2023 تمرکززدایی نقطه عطف نظام اقتصادی بین المللی است

بازار؛ گروه بین الملل: سال 2023 رو به پایان است و امسال شاهد اتفاقات زیادی بوده است. مهمترین تحولات و تحولات سال 2023 عبارتند از: توسعه فناوری هوش مصنوعی و هشدار در مورد نحوه استفاده از آن، اعمال تحریم ها علیه شرکت های فناوری چینی، ادامه جنگ در اوکراین، حمله حماس به اسرائیل، آغاز جنگ […]

بازار؛ گروه بین الملل: سال 2023 رو به پایان است و امسال شاهد اتفاقات زیادی بوده است. مهمترین تحولات و تحولات سال 2023 عبارتند از: توسعه فناوری هوش مصنوعی و هشدار در مورد نحوه استفاده از آن، اعمال تحریم ها علیه شرکت های فناوری چینی، ادامه جنگ در اوکراین، حمله حماس به اسرائیل، آغاز جنگ غزه و حضور دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2024 ایالات متحده آمریکا.

در می 2023، گروهی از رهبران بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، با همکاری و هماهنگی، در هشداری مشترک از خطراتی که این فناوری می‌تواند برای بشریت به همراه داشته باشد، اعلام کردند. با توجه به پیامدهایی که هوش مصنوعی ممکن است در آینده داشته باشد، آنها به شدت نسبت به تهدیدی برای بشریت هشدار دادند. توسعه این فناوری در سال 2023 شیوه کار انسان را عمیقاً تغییر داده و قیمت سهام شرکت هایی را که این فناوری را اتخاذ کرده اند افزایش داده است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، درگیری در اوکراین همچنان ادامه دارد و هیچ نشانه ای از فروکش نشان نمی دهد. نیروهای روسیه و اوکراین به نبرد در شرق و جنوب اوکراین ادامه می دهند.

سال 2023 همچنین سالی بود که اقدامات اقتصادی چین در کانون توجه قرار گرفت، حتی زمانی که پکن و واشنگتن به دنبال بهبود روابط بین دو کشور بودند. در سال 2024، این تلاش ها و حتی احتمال حمله چین به تایوان، بر آنچه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اتفاق می افتد متمرکز خواهد شد.

دور دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ دوباره همه چیز از جمله آینده سیاسی این کشور را تغییر خواهد داد. کارشناسان می گویند که انتخابات آمریکا تعیین کننده ترین رویداد سیاسی سال آینده خواهد بود، چه در داخل و چه در خارج از کشور.

مقاومت فلسطین در ماه اکتبر عملیاتی را در اراضی اشغالی آغاز کرد و حدود 1200 شهرک نشین کشته و 240 نفر دیگر دستگیر شدند. این عملیات غافلگیرانه که مرگبارترین عملیات تاریخ رژیم صهیونیستی بود منجر به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه شد که همچنان ادامه دارد. در نتیجه این حملات تاکنون حدود 16000 فلسطینی به شهادت رسیده اند.

در همین راستا خبرنگار بازار گفتگویی را با «تام لی» استاد دانشگاه پومانا در آمریکا ترتیب داد که در ادامه می آید. حوزه های تحقیقاتی پروفسور تام لی شامل سیاست امنیتی ژاپن، اتحاد ایالات متحده و ژاپن، حافظه جنگ و آشتی، هنجارهای نظامی گری، تعادل نظامی و امنیتی در شرق آسیا، و منطقه گرایی آسیایی شرقی است.

از مهمترین اتفاقات رخ داده در سال 2023 می توان به پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی، تلاش کشورها برای مقابله با تغییرات اقلیمی و برگزاری نشست هایی در این زمینه، گسترش برجام و از همه مهمتر جنگ اشاره کرد. . بین حماس و اسرائیل

*سال 2023 رو به پایان است و جهان در طول این سال شاهد اتفاقات متعددی بوده است. به نظر شما مهمترین پیشرفت امسال چه بوده است؟

از مهمترین اتفاقات رخ داده در سال 2023 می توان به پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی، تلاش کشورها برای مقابله با تغییرات اقلیمی و برگزاری نشست هایی در این زمینه، گسترش برجام و از همه مهمتر جنگ اشاره کرد. . بین حماس و اسرائیل

* امسال چه اتفاقی را می توان نقطه عطفی در حوزه اقتصادی دانست؟

گسترش برجام و تقویت این بلوک مهم ترین توسعه اقتصادی در سال 2023 است. یکی از اهداف اعلام نشده این گروه اتخاذ سیاست های دلاری شدن است که در صورت موفقیت می تواند نقطه عطفی برای ایجاد تغییرات مهم در اقتصاد تلقی شود. اقتصاد جهانی

اگر غرب مصمم به مذاکره با اوکراین با روسیه است، می‌توان انتظار داشت که در سال 2024 مذاکرات بین آنها انجام شود زیرا هر دو طرف از جنگ خسته شده‌اند.

* جنگ در اوکراین ادامه دارد و برخی اخبار حاکی از آن است که کشورهای غربی اوکراین را به مذاکره می کشانند. بر اساس برخی گزارش ها، غرب به این باور رسیده است که این جنگ نمی تواند به پیروزی اوکراین منجر شود. ارزیابی شما چیست؟ آیا در سال 2024 شاهد مذاکرات صلح خواهیم بود؟

اگر غرب مصمم به مذاکره با روسیه در اوکراین باشد، می‌توان انتظار داشت که در سال 2024 مذاکراتی بین آنها انجام شود زیرا هر دو طرف از جنگ خسته شده‌اند و برقراری آتش‌بس و مذاکرات می‌تواند کمک کند.

*با وجود تنش های جدی، آمریکا و چین در تلاش برای مدیریت آن هستند. دیدار مقامات ارشد دو کشور در این زمینه نیز بر همین هدف متمرکز بود. آیا این روند ادامه خواهد داشت یا موضوعی مانند تایوان می تواند باعث خارج شدن تنش ها از کنترل شود؟

شواهد نشان می دهد که این روند ادامه خواهد داشت و هر دو طرف در تلاش برای ایجاد صلح در روابط و کاهش تنش هستند. مسائل مهم بین المللی مانند تغییرات آب و هوایی، دو کشور را در استفاده از هوش مصنوعی به هم نزدیکتر می کند. موضوع تایوان ممکن است باعث افزایش تنش شود، اما منجر به جنگ یا درگیری نظامی بین پکن و واشنگتن نخواهد شد.

* یکی از موضوعات مهم در سال 2023 جنگ غزه بود. به نظر شما این جنگ تا کی ادامه خواهد داشت؟

این جنگ ادامه خواهد داشت و اکنون نمی توان در مورد تاریخ پایان آن صحبت کرد. طی چند روز گذشته شاهد کشتار گروگان‌های اسرائیلی توسط ارتش اسرائیل بودیم که اعتراضاتی را در داخل اسرائیل برای پایان دادن به جنگ و تبادل گروگان‌ها برانگیخت. جنگ غزه نه تنها خاورمیانه، بلکه جهان را نیز تحت تأثیر قرار داده است و نیاز به پایان دادن به آن احساس می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=158704

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.