افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
0

گسترش مبادلات تجاری عربستان و آذربایجان نقش مولفه «تهران» در روابط باکو و ریاض

  • کد خبر : 401883
گسترش مبادلات تجاری عربستان و آذربایجان نقش مولفه «تهران» در روابط باکو و ریاض

بازار؛ گروه بین الملل:مجمع تجاری اخیر آذربایجان و عربستان سعودی بر تلاش های باکو برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و تمایل ریاض برای افزایش سرمایه گذاری و حضور اقتصادی در آذربایجان و در نتیجه منطقه قفقاز جنوبی تاکید کرد. باکو می تواند از حضور بیشتر ریاض در پروژه های سرمایه گذاری خود بهره مند شود، […]

بازار؛ گروه بین الملل:مجمع تجاری اخیر آذربایجان و عربستان سعودی بر تلاش های باکو برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و تمایل ریاض برای افزایش سرمایه گذاری و حضور اقتصادی در آذربایجان و در نتیجه منطقه قفقاز جنوبی تاکید کرد. باکو می تواند از حضور بیشتر ریاض در پروژه های سرمایه گذاری خود بهره مند شود، زیرا باید شرکای تجاری خود را تقویت کند و اقتصاد خود را که درآمدهای آنها به طور قابل توجهی از بخش نفت و گاز حاصل می شود، متنوع کند.

با توجه به موقعیت استراتژیک آذربایجان در صفحه شطرنج اوراسیا در حوزه دریای خزر و تجارت باکو با روسیه، اتحادیه اروپا و جمهوری‌های آسیای مرکزی، ریاض احتمالاً از بازار آذربایجان برای گسترش حضور منطقه‌ای خود سود خواهد برد.

به گزارش وب سایت اوراسیا ویژه؛ در جریان مجمع تجاری آذربایجان و عربستان سعودی که در اول اکتبر 2024 در باکو برگزار شد، حسن الحوزی، رئیس شورای اتاق های عربستان سعودی (CSC)، بر فرصت های همکاری بین ریاض و باکو تاکید کرد، زیرا هر دو کشور برای تنوع اقتصادی مبارزه می کنند. . در این گردهمایی بیش از 300 سرمایه گذار و مسئول از جمله معاون اول وزیر اقتصاد آذربایجان، النور علی اف، شرکت کردند. علاوه بر این، طرفین در مورد برنامه هایی برای تقویت روابط در بخش خصوصی گفتگو کردند.

الحوازی خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری بین عربستان و آذربایجان نسبتاً کم است و به حدود 13.4 میلیون دلار می رسد، اگرچه هر دو کشور پتانسیل افزایش همکاری های اقتصادی را دارند. هدف ریاض افزایش سرمایه گذاری و حضور اقتصادی خود در جمهوری قفقاز جنوبی است، در حالی که باکو به دنبال ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری مشترک برای هدایت سرمایه های خارجی به بخش های کلیدی مانند انرژی، گردشگری و زیرساخت ها است.

نگاهی اجمالی به اقتصاد آذربایجان.

از نظر تاریخی، اقتصاد جمهوری قفقاز به شدت به بخش نفت و گاز متکی بوده است که بیش از 90 درصد صادرات، تقریباً 35 درصد تولید ناخالص داخلی و تقریباً 55 درصد بودجه دولت را تشکیل می دهد. در گذشته، به دلیل بحران قیمت نفت و درگیری‌های منطقه‌ای، وابستگی شدید باکو به هیدروکربن‌ها خطر قابل‌توجهی را برای ثبات آن به همراه داشت. در نتیجه، دولت آذربایجان یک استراتژی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و رشد در بخش هایی مانند کشاورزی، گردشگری و تولید ایجاد کرد.

در فوریه 2021، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، فرمان «آذربایجان 2030: اولویت های ملی برای توسعه اجتماعی-اقتصادی» را تصویب کرد که بر پنج اولویت ملی برای تسریع رشد مالی و تنوع بخشیدن به اقتصاد ملی تأکید کرد. به لطف نوسازی و پیشرفت های فناوری، باکو استراتژی مبتنی بر توسعه کشاورزی را اتخاذ کرده است که باید امنیت غذایی را تضمین کند و فرصت های صادراتی جدید ایجاد کند.

اگرچه آذربایجان تلاش کرده است تا اقتصاد خود را متنوع کند، اما همچنان با موانع متعددی مواجه است که مانع پیشرفت آن می شود. باکو برای حمایت از توسعه اجتماعی-اقتصادی خود نیاز به جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) دارد.

آذربایجان با بهره گیری از میراث فرهنگی و زیبایی های طبیعی خود، از طریق سرمایه گذاری های استراتژیک در زیرساخت ها، بازاریابی و خدمات، می تواند بازدیدکنندگان بین المللی را جذب کند و با تبدیل شدن به یک مقصد اصلی گردشگری در قفقاز، بخش گردشگری خود را تقویت کند. علاوه بر این، بخش تولید فرصت هایی را برای ایجاد شغل و افزودن ارزش به مواد خام ارائه می دهد. حوزه های کلیدی در این بخش شامل فرآوری مواد غذایی، منسوجات، ساخت ماشین آلات و مصالح ساختمانی است. برای تحریک رشد تولید، دولت آذربایجان ابتکارات متعددی را با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی و ارتقای تولید داخلی اجرا کرده است.

بنابراین، باکو مناطق آزاد تجاری (FTZ) ایجاد کرد که در آن شرکت ها می توانند از مشوق های مالیاتی و کاهش بار نظارتی بهره مند شوند. به عنوان مثال، منطقه آزاد تجاری آلات، در کنار بندر باکو، با هدف تبدیل کشور به یک مرکز لجستیکی منطقه ای از طریق ترویج تولید صادرات محور است.

اگرچه آذربایجان تلاش کرده است تا اقتصاد خود را متنوع کند، اما همچنان با موانع متعددی مواجه است که مانع پیشرفت آن می شود. باکو برای حمایت از توسعه اجتماعی-اقتصادی خود نیاز به جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) دارد. پس از فتح مجدد قره باغ کوهستانی در سپتامبر 2023، جذب سرمایه گذاران خارجی برای توسعه منطقه برای آذربایجان اهمیت بیشتری پیدا کرد. اگرچه در سال‌های اخیر سیستم ملی استانداردهای خود را با دعوت از متخصصان خارجی، عمدتاً از اروپا، بهبود بخشیده است، نوسازی و نوآوری بازار کار همچنان مشکلی برای جمهوری قفقاز جنوبی است.

برای ایجاد محیطی مناسب برای کسب و کار باید کمبودهای زیرساختی برطرف شود. لازم به ذکر است که سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل، انرژی و مخابرات از عملیات کارآمد در بخش های مختلف حمایت می کند و رشد اقتصادی را تحریک می کند.

روابط دیپلماتیک و اقتصادی عربستان سعودی و آذربایجان

آذربایجان و عربستان سعودی در سال 1992 روابط دیپلماتیک برقرار کردند. ریاض یکی از اولین کشورهایی بود که استقلال باکو را به رسمیت شناخت. دو کشور از ابتدا روابط خود را بر اساس میراث فرهنگی مشترک اسلامی بنا کرده اند. از دهه 1990، عربستان سعودی در سطح بین المللی از آذربایجان به ویژه در رابطه با مناقشه قره باغ حمایت کرده است. دولت عربستان سعودی “اقدامات ارمنستان را محکوم کرد، حمایت بی دریغ این کشور از تمامیت ارضی آذربایجان را برجسته کرد و کمک های بشردوستانه به باکو ارائه کرد.

در زمینه همکاری های اقتصادی دو کشور در پروژه های مختلفی از جمله توسعه زیرساخت ها و همکاری های انرژی با یکدیگر همکاری داشته اند. باکو و ریاض روابط خود را از طریق چندین نشست در سطح بالا، نشست های تجاری و تبادلات فرهنگی در سال های اخیر تقویت کرده اند.

در زمینه همکاری های اقتصادی دو کشور در پروژه های مختلفی از جمله توسعه زیرساخت ها و همکاری های انرژی با یکدیگر همکاری داشته اند. باکو و ریاض روابط خود را از طریق چندین نشست در سطح بالا، نشست های تجاری و تبادلات فرهنگی در سال های اخیر تقویت کرده اند. در سال 2022، آذربایجان 3.26 میلیون دلار به عربستان سعودی صادر کرده است. صادرات اولیه شامل شکلات (1.46 میلیون دلار)، کامیون های تحویل (825000 دلار) و کت و شلوارهای نبافته زنانه (392000 دلار) بود. در بازه زمانی 2017-2022، صادرات آذربایجان به عربستان با رشد سالانه 17.6 درصد رشد چشمگیری داشته است.

در همین مدت، عربستان سعودی 18.3 میلیون دلار کالا به آذربایجان صادر کرده است. محصولات اصلی عربستان سعودی پلیمرهای اتیلن (6.99 میلیون دلار)، پلیمرهای پروپیلن (6.16 میلیون دلار) و پلیمرهای وینیل کلراید (1.03 میلیون دلار) بودند. اگرچه صادرات ریاض به این جمهوری قفقاز نیز روندی صعودی را نشان داده است، اما نرخ رشد نسبتاً کمتر است و سالانه 1.14 درصد است. افزایش از 15.3 میلیون دلار در سال 2017 به 18.3 میلیون دلار در سال 2022 نشان دهنده این روند است.

تاثیر مولفه ایرانی

ریاض و باکو هر دو بر تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از هیدروکربن ها تمرکز می کنند و بخش هایی مانند کشاورزی، زیرساخت ها، گردشگری و انرژی های تجدیدپذیر را برای سرمایه گذاری های مشترک جذاب می کنند. صندوق سرمایه گذاری مشترک پیشنهادی می تواند پروژه های بزرگ مقیاس را تسهیل کند، اهداف چشم انداز 2030 عربستان سعودی را ارتقا دهد و آذربایجان را قادر به جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای بخش های غیرنفتی خود کند.

در مورد خاورمیانه، دخالت عربستان سعودی در آذربایجان ممکن است ابزار دیگری برای کنترل و مقابله با تهران در اختیار ریاض قرار دهد، حتی اگر دو طرف با میانجیگری پکن به یک آشتی تاریخی دست یافتند.

با نگاهی به ژئوپلیتیک منطقه، حضور فزاینده ریاض در آذربایجان می تواند از تنوع بخشی به شرکای اقتصادی و سیاسی باکو حمایت کند و امکان حضور عربستان سعودی در قفقاز جنوبی را فراهم کند. از آنجایی که این منطقه “پلی” بین بازارهای اروپایی و آسیایی است، ریاض می تواند با گسترش نفوذ خود به جمهوری های آسیای مرکزی، روسیه، ترکیه و اتحادیه اروپا از تقویت تعامل خود در بازار آذربایجان بهره مند شود.

اخیرا تهران یک مرکز خرید ایرانی در ارمنستان افتتاح کرده است. بنابراین حضور فزاینده عربستان در آذربایجان می تواند از نظر دیپلماتیک و اقتصادی با نقش ایران در منطقه مقابله کند. علاوه بر این، با نگاهی به خاورمیانه، دخالت عربستان سعودی در آذربایجان ممکن است ابزار دیگری برای کنترل و مقابله با تهران در اختیار ریاض قرار دهد، حتی اگر دو طرف با میانجیگری پکن به آشتی تاریخی دست یافتند. نظارت بر تلاش‌های دیپلماتیک و اقتصادی عربستان و ایران در قفقاز جنوبی برای ارزیابی تحولات آتی به‌ویژه در این دوره به دلیل تشدید تنش‌های نظامی بین ایران و اسرائیل بر سر وضعیت فلسطین و استراتژی تل‌آویو علیه حزب‌الله ضروری است. لبنان

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=401883

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.