افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
1

گزارش کمیسیون کشاورزی از طرح های پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی

  • کد خبر : 332564
گزارش کمیسیون کشاورزی از طرح های پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گزارش این کمیسیون را درباره برنامه ها و صلاحیت های وزیر پیشنهادی کشاورزی قرائت کرد. خبرگزاری میزان – سامیه رفیعی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه 29) متن گزارش این کمیته و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی را قرائت کرد. […]

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گزارش این کمیسیون را درباره برنامه ها و صلاحیت های وزیر پیشنهادی کشاورزی قرائت کرد.

خبرگزاری میزان – سامیه رفیعی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه 29) متن گزارش این کمیته و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی را قرائت کرد. مرداد) شورای اسلامی. متن گزارش به شرح زیر است:

مقدمه:
امام صادق (ع): کشاورزان کسانی هستند که گنج های خدا را از زیر زمین بیرون می آورند.

بدون شک وزارت جهاد کشاورزی یکی از مهمترین ارکان حاکمیتی برای تامین پایدار امنیت غذایی کشور است و اجرای صحیح وظایف و اختیارات قانونی آن ارتباط مستقیمی با استقلال ملی، رفاه اجتماعی و… حیات اقتصادی جامعه همانطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند، بخش کشاورزی و روستایی یکی از محورهای اصلی توسعه کشور است.

بر اساس اجرای ماده (202) آیین نامه داخلی شورای اسلامی شورای اسلامی، برنامه کاری بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست شوراي اسلامي شوراي اسلامي بر اساس برنامه زمان بندي ارائه شده از سوي هيأت محترم شوراي اسلامي شوراي اسلامي در روزهاي دوشنبه 31 مرداد لغايت چهارشنبه 3 مرداد ماه طي 33 ساعت كار و ديدار با 19 وزير محترم، پيشنهاد شد. تکمیل شد. بر اساس مأموریت این کمیسیون در راستی آزمایی صلاحیت وزرای تخصصی، برنامه های پیشنهادی وزرای محترم کشاورزی، نیرو، راهداری و شهرسازی هر کدام به مدت 3 ساعت و 16 وزارتخانه دیگر به مدت 1.5 ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

شرح سوالات: (گواهی و گواهی کشتار)

جهت احراز اصالت صلاحیت تحصیلی جناب آقای غلامرضا نوری قزلجه به پیشنهاد وزیر محترم به استناد نامه شماره 28062 مورخ 22/05/1303 از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست شد. تایید شده در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی از دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان میانه.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

وی در دیدارهایی که با وزیر محترم تعیین شده داشت، به موضوعاتی از قبیل تعامل حداکثری با نمایندگان محترم شورای اسلامی، انتخاب مدیران شایسته بر اساس تعهد به نظام اسلامی و روحیه خدمت جهادی با اولویت توجه به نیازهای کشاورزان و روستاییان در تولید و مبارزه جدی با فساد بویژه رانت و مواد غذایی خاص، واگذاری امور مدیریتی به بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد، استفاده بهینه و موثر از ظرفیت سازمان های بخش کشاورزی، ایجاد دانش در بخش کشاورزی توجه شود. معیشت و افزایش انگیزه کارکنان و انجام وظایف قانونی بر اساس مستندات قبلی به ویژه قانون برنامه هفتم پیشرفت در صورت کسب رای اعتماد از نمایندگان محترم شورای اسلامی به عنوان یکی از اولویت های کاری وزارتخانه متبوع ذکر شده است. وزیر محترم در کمیته پیشنهاد کردند تا نسبت به تدوین جدول زمانی، شیوه اجرا و برنامه اقدام جهت احراز ضوابط برنامه هفتم پیشرفت و ارائه به این کمیته اقدام نمایند.

بررسی معیارهای کلی برنامه وزیر پیشنهادی

ارزیابی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست از میزان انطباق برنامه پیشنهادی وزیر محترم با ضوابط کلی مقرر حاکی از آن است که با عنایت به اینکه ایشان در طول برنامه توضیحات لازم را در از نظر شکل ضعف ها و کمبودها، راهبردهای ارائه شده و برنامه ها و عملیات پیشنهادی، می توان این برنامه را از نظر کامل بودن، کفایت، انسجام و سنجش پذیری در سطح قابل قبولی ارزیابی کرد. نقطه قوت این برنامه می تواند تمرکز بر تحقق ابعاد مختلف امنیت غذایی، «تاکید بر کشاورز به جای کشاورزی»، «بنیان توسعه کشاورزی روستا محور»، «توجه به موضوع کشاورزی» و توسعه عشایر باشد. به عنوان یک وظیفه فراموش شده در قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، «اصلاح ساختار تشکیلاتی وزارت جهاد کشاورزی»، «مشارکت تشکل های صنفی و تخصصی و اصلاح نظام بهره برداری»، اما موثر است. برنامه های اجرایی مورد انتظار است.

ارائه منابع اساسی تولید بویژه اراضی کشاورزی و منابع طبیعی که در معرض تهدید جدی و ساخت و سازهای غیرمجاز قرار دارند.

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد قبلی.

در پایان، کمیسیون از وزیر محترم پیشنهادی انتظار دارد که در مراحل اخذ رأی اعتماد از مجلس و در برنامه خود حداقل برای یک دوره چهار ساله توضیحات کاملی در خصوص برنامه های خود در زمینه های زیر ارائه دهد. به یک جدول زمانی خاص، مکانیسم ها و گام های اجرایی برای انجام ماموریت به وضوح هدف مورد نظر را بیان می کند.

تجدید سیستم های بهره برداری و ایجاد پایگاه های مکانی به روز جهت برنامه ریزی صحیح تولید با تاکید بر فناوری های نوین.

خودکفایی محصولات کشاورزی و راهبردی و ارتقای سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی، باغی و دامی برای تضمین امنیت غذایی.

سازماندهی و اجرای الگوی کشت و طرح تسهیم دانش از طریق توسعه کشاورزی قراردادی عدالت محور.

ایجاد مراکز تولیدی یکپارچه مبتنی بر دانش محصولات استراتژیک در کشور و تسریع در اجرای طرح های ارتقای بخش کشاورزی با تاکید بر فعالیت های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی.

جبران تبعیض تاریخی بخش کشاورزی و روستایی در زمینه کم سود بودن این بخش و مناطق مذکور در بودجه سالانه و سرمایه ثابت ناخالص.

انتظار می رود پیشنهاد وزیر محترم بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه و اصل بیست و یکم فوق با مشارکت واقعی ذی نفعان اصلی یعنی کشاورزان، روستائیان و عشایر ضمن نظرخواهی از کارشناسان. و بهره مندی از تجارب جهانی و یکپارچه تدوین اسناد موجود، تدوین «سند ملی توسعه بخش کشاورزی» موضوع ماده (34) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی. .

همچنین بدون شک همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند، حضور مومنان، مصمم، با اعتماد به نفس، توکل به خدا و مردم با ایمان در رأس مسایل و جایگاه های کلیدی این وزارتخانه، بسیاری از چالش ها و مشکلات را برطرف می کند. مبنایی برای جهش تولید خواهد بود و این نیز از مطالبات جدی کمیسیون توسط وزیر محترم پیشنهادی است.

انتهای پیام

در حال تکمیل…

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=332564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.