افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

گزارش نشریه معروف آمریکایی از موفقیت ایران در احیای خلیج گرگان.

  • کد خبر : 220326
گزارش نشریه معروف آمریکایی از موفقیت ایران در احیای خلیج گرگان.

به گزارش بازار، مجله آمریکایی ساینس در گزارشی از موفقیت دولت ایران در احیای خلیج گرگان نوشت خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر، مجموعه ای ارزشمند زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی است. این خلیج و مناطق مجاور آن توسط کنوانسیون رامسر در سال 1975 به عنوان یک تالاب با اهمیت بین المللی و در سال […]

به گزارش بازار، مجله آمریکایی ساینس در گزارشی از موفقیت دولت ایران در احیای خلیج گرگان نوشت خلیج گرگان بزرگترین خلیج دریای خزر، مجموعه ای ارزشمند زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی است.

این خلیج و مناطق مجاور آن توسط کنوانسیون رامسر در سال 1975 به عنوان یک تالاب با اهمیت بین المللی و در سال 1976 توسط یونسکو به عنوان یکی از ذخیره گاه های زیست کره جهان شناخته شد، اما طی سال های 2017 تا 2021 در نتیجه کاهش تراز آب دریای خزر، تجمع رسوبات و رشد بیش از حد گیاهان دریایی و بسته شدن کانال ها، کاهش بارندگی و افزایش تبخیر 35 درصد از مساحت این خلیج را خشک کرد.

ایران که اخیراً اقداماتی را برای احیای این خلیج انجام داده است، اکنون باید بر روی یک برنامه بلندمدت برای حفاظت از این خلیج و دریای خزر تمرکز کند.

خلیج گرگان که ترکیبی از تالاب ها و تپه های ماسه ای است به عنوان زیستگاه گیاهان و جانوران مختلف از جمله 5 گونه ماهیان خاویاری در حال انقراض، 288 گونه پرنده بومی و مهاجر است که 15 گونه از آنها در معرض خطر جدی قرار دارند. فوک خزری کوچکترین فوک جهان است.

خشک شدن خلیج گرگان خطر انقراض این گونه ها را افزایش می دهد و ممکن است منجر به افزایش شوری و اسیدیته آب، از بین رفتن زیستگاه جانوری و گیاهی، تخریب خاک، فروپاشی زنجیره غذایی و ظهور طوفان های نمکی شود. که مرگ فاجعه بار دریا را به یاد می آورد. آرال است

این نشریه معروف آمریکایی به تشریح اقدامات دولت ایران برای احیای خلیج گرگان پرداخت و نوشت: سازمان بنادر و دریانوردی ایران در سال 2022 کانال آشوراده را به طول 11 کیلومتر لایروبی کرد. این کانال خلیج گرگان را به دریای خزر متصل می کند. در کناره های کانال یک رسوب گیر نصب شد و برای جلوگیری از طوفان های ریز گرد و غبار، یک گیاه سازگار با آب شور به نام سالیکورنیا روی خاکریزها و خاکریزها کاشته شد. تنها چهار هفته پس از بازگشایی کانال آشوراده در سال 2023، حجم آب 1.5 میلیارد مترمکعبی از دریای خزر وارد خلیج گرگان شد و سطح آب این خلیج 40 سانتی‌متر افزایش یافت. این افزایش سطح آب حدود 400 متر از مناطق ساحلی در امتداد دریای خزر را که خشک شده و 3000 هکتار از خلیج را احیا کرده بود، احیا کرد. شوری آب نیز از 48 واحد در هزار به 27 واحد در هزار کاهش یافت.

تداوم و پایداری این موفقیت در گرو سلامت دریای خزر است. اگر سطح آب خزر ادامه پیدا کند، دولت ایران باید به جای تکیه بر نیروی جزر و مدی، شروع به پمپاژ آب به خلیج کند.

برای حفاظت از خلیج گرگان در درازمدت، ایران باید همزمان اقداماتی را برای حفاظت از این خلیج و همچنین دریای خزر انجام دهد، اقداماتی از قبیل ایجاد سامانه جامع پایش و کنترل، اصلاح رویه‌های مدیریت آب و تهیه طرح‌های جامع برای شرایط سخت جوی. مانند خشکسالی و سیل، مدیریت موثر منابع آب و خاک و تدوین قوانین حفاظتی. احیای خلیج گرگان و حفاظت از آن برای انسان مفید است، زیرا باعث توسعه و رشد اقتصاد منطقه می شود، اما ایران باید به حفظ محیط زیست و احیای گردشگری و تفریحات دریایی در این خلیج نیز توجه کند.

فعالیت های احیا و حفظ خلیج گرگان باید هم اکوسیستم و هم حقوق بشر را در بهره برداری از آن تضمین کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=220326

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.