افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

گزارش سفر سه روزه پزشکان به عراق/ پیام وحدت عراق به مسلمانان

  • کد خبر : 361882
گزارش سفر سه روزه پزشکان به عراق/ پیام وحدت عراق به مسلمانان

رئیس جمهور کشورمان در سفر به عراق 14 سند همکاری را امضا و از 6 شهر این کشور بازدید کرد. پزشکان در این سفر نیز پیام ضرورت وحدت مسلمانان را ابلاغ کردند. به گزارش ایسنا، مسعود المدیکیان به همراه عبداللطیف جمال راشد رئیس جمهور عراق، محمد شیعه السودانی نخست وزیر و فائق زیدان رئیس شورای […]

رئیس جمهور کشورمان در سفر به عراق 14 سند همکاری را امضا و از 6 شهر این کشور بازدید کرد. پزشکان در این سفر نیز پیام ضرورت وحدت مسلمانان را ابلاغ کردند.

به گزارش ایسنا، مسعود المدیکیان به همراه عبداللطیف جمال راشد رئیس جمهور عراق، محمد شیعه السودانی نخست وزیر و فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی این کشور، تجار و بازرگانان و اقتصادی عراق در سفری سه روزه به عراق سفر کرده است. فعالان سید عمار حکیم، رهبر جنبش حکمت ملی عراق، نیچروان، رئیس اقلیم کردستان عراق و مسعود بارزانی دیدار کردند.

شرکت در نشست سران گروه های شیعی عراق، دیدار با ایرانیان مقیم عراق، دیدار هیئت ایرانی با مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق در سلیمانیه، دیدار با جمعی از سران احزاب اقلیم کردستان کردستان در اربیل و نخبگان عراقی، دانشگاهیان و عشایر در بصره از دیگر برنامه ها هستند. رئیس جمهور کشورمان در عراق بود.

در این سفر 14 سند همکاری در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه ای، فنی- مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی امضا شد.

رئیس جمهور همچنین از حرم امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) در کاظمین، حضرت علی (ع) در نجف و امام حسین (ع) در کربلا بازدید کرد.

جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور، محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس جمهور، عباس عراقچی وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی و مهدی سنایی معاون سیاسی ریاست جمهوری، رئیس جمهور در اولین سفر خارجی رئیس جمهور کشورمان را همراهی کردند.

روز اول سفر.

رئیس جمهور صبح چهارشنبه بیست و یکم شهریور ماه با همراهی محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور و حجت الاسلام محسنی قمی معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری تهران را به مقصد بغداد ترک کرد.

همراهی رئیس جمهور در سفر به عراق

وی پیش از ترک تهران در فرودگاه مهرآباد درباره هدف اولین سفر خارجی خود گفت: عراق کشور مسلمان دوست، شریک اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ما و مرکز فرهنگ، علم و اندیشه اسلامی است. این اولین سفر ما به این کشور است که می توانیم همکاری های زیادی داشته باشیم. قراردادهای زیادی برای امضای ما آماده شده است.»

رئیس جمهور حدود ساعت 9:30 وارد فرودگاه بغداد شد. وی در فرودگاه بغداد مورد استقبال رسمی محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق قرار گرفت و سپس به محل یادمان سردار سلیمانی و ابومهدی المهدیس رفت و یاد و خاطره این شهدا را گرامی داشت.

استقبال مردم سودانی از پزشکان در فرودگاه بغداد

پزشکان یاد و خاطره شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را گرامی داشتند

در ادامه رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور عراق دیدار کرد.

مسعود المدیجیان رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق بر لزوم توجه بیشتر به همکاری های دوجانبه و منطقه ای تاکید کرد و خواستار تشکیل کمیسیون های کارشناسی بین دو کشور شد. کشورها روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به حداکثر برسانند.

پزشکان با جمال رشید صحبت می کنند

رئیس جمهور با تاکید بر سابقه طولانی دو کشور ایران و عراق، بر ضرورت تشکیل اتحادیه مشترک کشورهای اسلامی تاکید کرد و خواستار پیشرفت در جهت حذف مرزهای کشورهای اسلامی مانند تجربه اتحادیه اروپا شد.

دکتر در دیدار با نخست وزیر این کشور لوحی حاوی پیام حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی را به وی اهدا کرد. نخست وزیر عراق نیز ضمن استقبال از مسعود البادیشیان، رئیس جمهور ایران، لوح هدیه ای را که کلام امیرالمؤمنین علی (ع) در نهج البلاغه حک شده بود به وی اهدا کرد. بر روی لوح هدیه نخست وزیر عراق به رئیس جمهور ایران نوشته شده است که «حضرت علی (ع) در نهج البلاغه فرمودند مردم دو دسته اند، یا برادر دینی شما یا همسایه شما.

همچنین نشست هیات های عالی رتبه ایران و عراق در کاخ نخست وزیری برگزار شد و سپس با حضور سران دو کشور، 14 سند همکاری در بخش های اقتصادی، فرهنگی و آموزشی امضا شد. . قراردادهای اجتماعی، هنری، رسانه ای، فنی- مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل و نقال، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی امضا شد.

امضای 14 سند همکاری بین ایران و عراق

برنامه بعدی رئیس جمهور برگزاری نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق بود. پزشکان در این نشست با اشاره به بهره گیری از فرصت های همکاری دو کشور گفتند: در این زمینه باید توافقات امنیتی دو کشور را برای مقابله با تروریست ها و دشمنانی که ثبات را به خطر می اندازند، اجرایی کنیم. و امنیت منطقه است. همکاری برای مبارزه با تروریسم و ​​قاچاق داعش باید افزایش یابد.

در پی برنامه ریزی برای اولین روز سفر رئیس جمهور، فایق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق با پزشکان دیدار کرد. رئیس جمهور در این دیدار توافق مقامات ارشد ایران و عراق برای تدوین برنامه راهبردی جامع بلندمدت برای توسعه روابط دو کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز سران ایران و عراق تمایل جدی برای توسعه روابط دو کشور دارند. حل مشکلات آینده و ارتقای سطح روابط بین آنها و این طرح می تواند مسیر توسعه روابط و تعیین دقیق موانع و نیازهای آنها باشد.

دکتر همچنین در نشستی با تجار و فعالان اقتصادی عراقی شرکت کرد و در این دیدار یکی از اهداف اصلی سفر خود به عراق را تسهیل فعالیت تجار و تولیدکنندگان ایرانی برشمرد و تصریح کرد: بر سر جلسات و رایزنی ها به توافق رسیدیم. با مقامات ارشد عراقی برای تشکیل یک کارگروه تخصصی برای توسعه یک برنامه راهبردی جامع بلندمدت بین دو کشور برگزار شد.

دیدار پزشکان با سید عمار حکیم

دیدار با سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق و شرکت در نشست سران گروه های شیعی عراق از دیگر برنامه های روز اول پزشکان بود. وی در این دیدار یکی از پیام های سفر خود به عراق را اعلام وحدت و انسجام کشورهای اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر کشورهای اسلامی متحد باشند، آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی جرات بمباران منطقه را ندارند. مسلمانان به همین راحتی و سپس با فریب جهان، خود را مدافع حقوق بشر و دموکراسی می نامند.

رئیس جمهور همچنین با ایرانیان مقیم عراق دیدار و گفت: در این سفر به دنبال رفع مشکلات ایرانیان مقیم عراق بودیم.

زیارت حرم مطهر امام موسی کاظم (ع) و امام جواد (ع) در کاظمین آخرین برنامه در اولین روز سفر رئیس جمهور بود.

روز دوم سفر.

روز پنجشنبه بیست و دوم شهریور ماه، مسعود مزکیان صبح با استقبال نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق وارد اربیل شد و در نشست مشترک ایران و اقلیم کردستان شرکت کرد.

دیدار پزشکان با نیچروان بارزانی

پزشکان در حاشیه دیدار با ناچروان بازرانی گفتند: مسئولان اقلیم کردستان معتقدند که با هم خون اهدا کرده ایم. در واقع ایران و این منطقه درگیر درگیری های زیادی بودند. الان هم همین نظر وجود دارد و وقتی آرامش برقرار است باید به هم کمک کنیم و بستر را فراهم کنیم. می‌توانیم در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، علمی و فرهنگی همکاری کنیم و بستر رشد و تعالی همکاری‌ها را فراهم کنیم.

بارزانی همچنین گفت: در این دیدار تاکید کردیم که از خاک اقلیم کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده نشود.

وی همچنین با مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان دیدار و گفت و گو کرد. مسعود بارزانی نسخه ای از رمان تاریخی کردی «ماموزین» را به رئیس جمهور کشورمان اهدا کرد.

کتاب «مم و زین» یا «مامو زین» حماسه ای منظوم از ادبیات کردی است که توسط احمد خانی در 2661 بیت در سال 1692 میلادی نوشته شده و شیخ محمد سعید رمضان البوطی آن را به عربی ترجمه کرده است.

نشست پزشکان و مسعود بازرانی

وی در دومین روز از سفر رئیس جمهور به عراق وارد سلیمانیه شد و مورد استقبال بافل طالبان رئیس اتحادیه میهنی قرار گرفت. پزشکان همچنین با زیارت قبر جلال طالبانی ادای احترام کردند.

پزشکان بر مزار جلال طالبانی ادای احترام کردند

رئیس جمهور سپس در دیدار با بافل طالبانی رئیس جمهور و جمعی دیگر از اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق شرکت کرد. وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت ممتاز همسایگی و اشتراکات فراوان برای اقلیم سلیمانیه و به طور کلی اقلیم کردستان عراق اهمیت ویژه ای قائل است، گفت: امروز علاوه بر روابط اقتصادی گسترده با اقلیم کردستان کردستان، از نظر سیاسی نیز تفاهم مشترک و رابطه خوبی بین دو طرف وجود دارد. در سال های اخیر برخی عناصر با سوء استفاده از جغرافیای اقلیم کردستان سعی در ایجاد مشکلات امنیتی برای منطقه داشته اند که خوشبختانه با توافقنامه امنیتی امضا شده بین ایران و عراق، راه حل این مشکل فراهم شده است.

پس از خروج از سلیمانیه به نجف و کربلا رفت و حرم حضرت علی (ع)، امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) را زیارت کرد.

زیارت حرم حضرت علی (ع)

روز سوم سفر.

رئیس جمهور کشورمان روز جمعه و آخرین روز سفر خود به عراق به بصره سفر کرد و در دیدار با نخبگان، دانشگاهیان و عشایر بصره شرکت کرد. وی در این دیدار بار دیگر مسلمانان را به وحدت و اتحاد در برابر دشمنان دعوت کرد و درباره روابط ایران و عراق گفت: نه بر اساس دیپلماسی بلکه بر اساس ایمان، ما برادران شما هستیم و می توانیم به یکدیگر کمک کرده و روابط خود را در همه زمینه ها بهبود ببخشیم. . و خاری در چشم دشمنان ما شود. در طول مسیر دیدم که نوشتید ایران و عراق همسایه های همیشگی هستند. ما آنقدر به شما نزدیک هستیم که حتی می توان تصور کرد که می توانیم به یکدیگر ارث بدهیم. من حرفی دارم و به ریسمان خدا چنگ می زنم و جدا نمی شوم. صراط مستقیم یعنی اتحاد و انسجام مسلمانان. انشاءالله این وحدت را بیشتر کنیم، راهها را برای یکدیگر باز کنیم. اقتصاد، علم، صنعت، کشاورزی، هنر و ادبیات را در جامعه رونق بخشید و به جهانیان نشان دهید که ما زینت امامان خود هستیم.

شرکت در نشست نخبگان، دانشگاهیان و عشایر بصره.

در این جلسه یک تن پوش عربی هدیه گرفت.

ورود به ایران

هواپیمای رئیس جمهور حوالی ساعت 18 در باند فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و مورد استقبال محمدرضا عارف و حجت الاسلام محسنی قمی معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری قرار گرفت.

این پزشک در ارزیابی از سفر خود به عراق گفت: هدف از سفر به کشور دوست و برادر عراق ایجاد وحدت، انسجام و دستیابی به زبان و دیدگاه مشترک در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بود. و در دیدار با مراجع و جریانات سیاسی و احزاب عراقی مسائل ما را مطرح کردند… سفر قابل توجهی بود و دستاوردهایی در ایجاد زبان و دیدگاه مشترک با عراق و اجرای سیاست هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند. .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=361882

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.