افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
2

گزارش رسول صدر امالی از اتفاقات داخل هواپیما سید احمد خمینی و قطب زاده چه گفتند؟

  • کد خبر : 193333
گزارش رسول صدر امالی از اتفاقات داخل هواپیما سید احمد خمینی و قطب زاده چه گفتند؟

به گزارش مانیبان، در گزارش روزنامه اعتماد که مروری بر روزهای انقلاب باهاما در دوازدهم سال 57 است، آمده است; از سال 1357 همه ساله از 12 بهمن تا 22 بهمن به عنوان روزهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جشن هایی برگزار می شود. مرور وقایع آن روزها جزء برنامه های رادیویی و رسانه ها […]


به گزارش مانیبان، در گزارش روزنامه اعتماد که مروری بر روزهای انقلاب باهاما در دوازدهم سال 57 است، آمده است;

از سال 1357 همه ساله از 12 بهمن تا 22 بهمن به عنوان روزهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جشن هایی برگزار می شود.

مرور وقایع آن روزها جزء برنامه های رادیویی و رسانه ها بوده و هست. اما این بررسی عمدتاً بر اساس روایات رسمی موسوم به روایت غالب است. امسال در ایام دهه فجر وقایع 12 تا 22 بهمن 1357 در صفحه گزارش مرور می شود. اما زاویه ای که از آن به این پرسش پرداخته می شود با روایت های غالب و غالب تاریخ معاصر متفاوت است. این روزها به نقل از روزنامه های معروف وقت، کهان، اطلاعات و آینده، مرور وقایع انقلاب راحت است. از این رو از امروز تا 22 بهمن در این صفحه گزیده ای از اخبار، گزارش ها و مصاحبه هایی که این روزنامه ها در آن زمان منتشر کرده اند درج شده است. لازم به توضیح است که با توجه به تعطیلی چند روز در سال 57 و امسال نیز ممکن است در برخی از شماره های روزنامه دو روز از وقایع روزهای انقلاب منتشر شود.

از روزهای گذشته گمانه زنی های زیادی درباره ورود «پرواز انقلاب» به گوش می رسید. اگرچه حکومت پهلوی و دربار حکومتی آن هنوز پابرجا بود، اما رسانه ها و سایر روزنامه نگاران عمدتاً عاری از سانسور بودند و از اصطلاحاتی مانند «امام خمینی» و «رهبر انقلاب» استفاده می کردند. روز پنجشنبه 21 بهمن 1357 سرانجام گمانه زنی ها به حقیقت پیوست. پرواز ایرفرانس که از فرودگاه شارل دوگل پاریس برخاسته بود، حدود یک ربع بعد از ساعت 9 صبح بر فراز فرودگاه مهرآباد مشاهده شد. روزنامه های کیهان و اطلاعات که عصر منتشر می شدند با تیتر «امام آمد» به مهم ترین رویداد سیاسی آن روزها و بعدها مهم ترین رویداد قرن ایران پرداختند. عکس یکی از روزنامه های عصر تهران به همین ماجرا اختصاص داشت. روزنامه اطلاعات دو عکس از «امام خمینی» را در صفحه اول خود منتشر کرد. عکس اصلی عکس بنیانگذار انقلاب در هواپیما بود و عکس دوم عکس معروف پیاده شدن بنیانگذار انقلاب از هواپیما از طریق پله های هواپیما و همچنین خلبان فرانسوی که دستش را گرفته بود. بنیانگذار انقلاب و پشت سر آنها افرادی مانند آیت الله مطهری، صادق قطب زاده، ابوالحسن بنی صدر، صادق طباطبایی، حسن لاهوتی هستند.

در گزارشی به قلم «منصور ترجی» روزنامه‌نگار، گزارشی از آغاز کاروان انقلاب از پاریس آمده است: «امام خمینی پس از 117 روز توقف در نوفل لوشاتو، ساعت یک بامداد به وقت محلی (ساعت 3:30) عازم تهران شدند. به وقت تهران) 15 سال پیش، در سپیده دم یک روز خاموش که سکوت فضای ایران را فراگرفته بود، آیت الله خمینی تنها و ناشناس در یکی از شهرهای دورافتاده ترکیه تبعید شد و اکنون در حالی که به عنوان یک چهره جهانی شناخته می شود به ایران بازمی گردد. هواپیمای چارتر ایرفرانس بیش از 400 نفر ظرفیت داشت اما حدود 200 مسافر (150 خبرنگار و 50 نفر از نزدیکان امام خمینی) را نمی پذیرفت تا بتوانند بنزین و بنزین تهیه کنند. اگر در تهران فرود نیامدند به پاریس برگردند… همه آنها مرد بودند و هیچ یک از خواهران حتی همسر امام خمینی (ره) با پرواز انقلاب به تهران برنگشتند.جا برایشان رزرو شده است.صندلی در هواپیمایی که امروز به تهران پرواز می کند.

امام خمینی(ره) در بیانیه ای که در لابی فرودگاه شارل دوگل پاریس قبل از سوار شدن به هواپیما قرائت کردند، فرمودند: «در این لحظه که می خواهم بعد از یک اقامت پر حادثه چهار ماهه در فرانسه برای خدمت به کشورم از اینجا بروم. آن را ضروری بدانند. مایلم از دولت فرانسه که امنیت و آزادی بیان را برای من فراهم کرد و از شهروندان محترمی که با حس انسان دوستانه علاقه خود را به آزادی و استقلال ایران ابراز داشتند تشکر کنم. امیدوارم مهمان نوازی دولت و ملت فرانسه و احساس آزادی آنها را فراموش نکنم و بابت مزاحمتی که برای همسایگان و ساکنان نوفل لوشاتو ایجاد کردم عذرخواهی می کنم. امیدوارم احترام مرا بپذیرید.» این جمله توسط ابراهیم یزدی به انگلیسی و صادق قطب زاده به فرانسوی برای خبرنگاران حاضر در صحنه ترجمه شده است.

«رسول صدر عاملی» گزارشگر اطلاعاتی که همراه امام در هواپیما بود در گزارشی به نقل وقایع داخل هواپیما گفت: مهماندار از مسافران می خواهد که در طول پرواز از شعار دادن خودداری کنند… ساعت 2:10 دقیقه. بعد از نیمه شب امام خمینی (ره) به طبقه دوم هواپیمای 747 آمدند و استراحت کردند و این استراحت تا نماز صبح ادامه داشت و سپس آیت الله برای اقامه نماز به ته هواپیما آمدند و همه ایرانیان در هواپیما شروع به دعا کرد و از جمله افراد مشهور اطراف آیت الله خمینی در این پرواز دکتر یزدی، بنی صدر، صادق طباطبایی، قطب زاده و فرزند آیت الله بودند و در کنار آنها داریوش فروهر بود که با کسی صحبت نکرد و انجام داد. در تمام طول پرواز نخوابید… وقتی هواپیما به تهران رسید و فرودگاه مهرآباد ظاهر شد، علیرغم هشدار میزبان، ایرانیان داخل هواپیما با گفتن الله اکبر شروع کردند… وقتی درهای هواپیما باز شد، دو روحانی از تهران آمدند. برای استقبال از آیت‌الله، اما آیت‌الله خمینی پیاده نشد و پیش از آن‌ها خبرنگاران و سپس ۵۰ نفر از همکاران ایرانی از جمله آیت‌الله خمینی وارد فرودگاه مهرآباد شدند. . روزنامه اطلاعات بیشتر صفحات خود را به زندگی نامه، بیانات و مواضع امام خمینی(ره) در سال های اخیر اختصاص داده است. این روزنامه به نقل از فرماندار نظامی تهران اعلام کرد: به مناسبت ورود حضرت آیت الله العظمی خمینی (ره) از ساعت 7 صبح امروز به مدت 3 روز حرکت ها و راهپیمایی ها طبق نظم و ترتیب در سطح شهر انجام می شود. تهران و حومه به نحوی که موجب درگیری نشود و «در صورت عدم اخلال در نظم عمومی اجازه عملیات داده شود».

خبرنگار اطلاعات با چند تن از همراهان امام در هواپیما مصاحبه کرد و از آنها جویا شد. صادق قطب زاده می گوید: واقعیت این است که حضور در محضر امام در این لحظه آنقدر خوشحال است که سعادت ورود به ایران را تحت الشعاع قرار می دهد. آنچه که اهمیت ویژه ای دارد، حضور امام در میان مردم است و این برای من مهم است.» سید احمد خمینی نیز در گفتگو با خبرنگار این خبر گفت: «فکر می کنم در شرایط فعلی و در این لحظه هیچ احساسی ندارم. ; یعنی احساسی که در کلمات جای می گیرد، هر چه فکر کنم، می بینم که در بیان احساسم ناتوان هستم».

آیت الله سید کاظم شریعتمداری از مراجع تقلید معروف آن زمان نیز مصاحبه ای با «نمایندگان رویترز و صدای آمریکا» انجام داده است که متن آن در شماره 1396 منتشر شده است. این روزنامه‌نگار از آیت‌الله شریعتمداری درباره «توافق با آیت‌الله خمینی بر سر اجرای حکومت اسلامی» پرسید که وی در پاسخ گفت: «اصولاً در تشکیل حکومت اسلامی تردیدی وجود ندارد، اما البته اجرای آن است. تلاش زیادی می خواهد.» رایزنی ها و یقینا پس از ورود ایشان با ایران در مورد جزئیات چنین دولتی مذاکره و مشورت خواهد شد و انشاءالله اختلافات احتمالی برطرف خواهد شد. وی در جای دیگر گفت: حکومت اسلامی فردی نمی شود و کارها با مشورت انجام می شود و به نظر می رسد دلیلی برای اختلاف بین مراجع و رهبران آگاه مسلمان وجود ندارد.

روزنامه کیهان در آن روز سه بار تجدید چاپ شد. اولین نسخه کیهان در تیتر خود به سخنرانی مختصر امام در فرودگاه پرداخته و تیتر اولین پیام امام در وطن را برگزیده است. امام با این سخنان رمز پیروزی را وحدت کلمه میان همه دانستند. دیگر عناوین صفحه یک کیهان مربوط به مراسم صبحگاه 12 بهمن است. اما چاپ سوم کیهان به سخنرانی امام در بهشت ​​زهرا پرداخته و از قول معروف امام تیتر زده است: «با حمایت ملت مشت به دهان این دولت می زنم»، عناوین دیگر عمدتاً مربوط به سخنان امام در بهشت ​​زهرا؛ مانند این تیترها: «ما مخالف سینما و رادیو و تلویزیون نیستیم، با فحشا مخالفیم»; بر اساس رای مردم، دولت و مجلس را تشکیل خواهم داد. تا زمانی که زنده ایم، نمی گذاریم موجودیت ما به مذاق آمریکا ساخته شود. خبرگزاری دولتی پارس (ایرنا کنونی) نیز در تلکس خبری خود جزئیات ورود امام به تهران را شرح داده است. قطع شدن پخش تلویزیونی ورود امام به تهران خشم هواداران را برانگیخت. نخست وزیر بختیار نیز در افکار عمومی به عنوان متهم ردیف اول شناخته می شد. اما بختیار در توضیحی گفت: برای آگاهی مردم از آمدن آیت الله خمینی موافقت کردم که همه اعضای سازمان تلویزیون به کار خود برگردند، چطور شد که امروز دستور توقف برنامه را دادم؟ کیهان همچنین به نقل از یک منبع آگاه دلیل قطع برنامه را عدم هماهنگی دستگاه های فرستنده اعلام کرد. اما خبر دیگر به گفته کارکنان سازمان تلویزیون دلیل قطع حضور نظامیان در استودیو به دلیل پخش نشدن سرود شاهشاهی است. کیهان گزارش داد که «دکتر علی آبادی یکی دیگر از اعضای شورای سلطنت از سمت خود استعفا داد». به نوشته این روزنامه، «طبق اطلاعات واصله، دکتر علی آبادی 3 دی ماه هنگام افتتاح دانشگاه ها استعفا داده بود و دلیل استعفای خود را سختی تدریس در چهار دانشگاه عنوان کرد. دکتر سیدجلال تهرانی، سرپرست از شورای سلطنت، او اولین عضو شورا بود که از سمت خود در پاریس استعفا داد.

اما آیندیگان که روزنامه صبح بود خبر آمدن امام را از دست داد و فقط خبر خروج از پاریس را داشت. این روزنامه در گزارشی از حضور «دولت محترم امامی و ازهاری» در محاکمه خبر داد. این گزارش می‌گوید: «کمیسیون‌های دادگستری مجلس سنا و مجلس شورای ملی در نشست مشترکی لایحه نحوه تعقیب و محاکمه نخست‌وزیر و وزیران را بررسی کردند و با تغییرات اساسی در آن، لایحه برای پیشنهاد تهیه شد. در جلسه امروز مجلس». “

آینداغ در صفحه ورزشی خود به موضوع انتصابات در ورزش پرداخت و نوشت: فدراسیون های ما پر از سرهنگ، دربار و ساواکی است، در حالی که کارشناسان واقعی ورزش که در نهادها فراوانند، بیکار و باطل مانده اند.

منبع: اعتماد


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=193333

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.