افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
0

گزارشی از بازار ارز و مواجهه با 6 بحران/برنده اصلی کیست؟

  • کد خبر : 378774
گزارشی از بازار ارز و مواجهه با 6 بحران/برنده اصلی کیست؟

به گزارش خبرآنلاین، بازار ارز از ابتدای سال تاکنون با پنج بحران بزرگ مواجه شده است که شهادت سید حسن نصرالله را می توان ششمین وضعیت بحرانی این بازار دانست. تسنیم در مطلبی مطبوعاتی نوشت: در شش ماهه اول سال 5 تغییر عمده در کشور داشتیم که عبارتند از: عملیات وعده صادق، شهادت رئیس جمهور، […]

به گزارش خبرآنلاین، بازار ارز از ابتدای سال تاکنون با پنج بحران بزرگ مواجه شده است که شهادت سید حسن نصرالله را می توان ششمین وضعیت بحرانی این بازار دانست.

تسنیم در مطلبی مطبوعاتی نوشت: در شش ماهه اول سال 5 تغییر عمده در کشور داشتیم که عبارتند از: عملیات وعده صادق، شهادت رئیس جمهور، ترور اسماعیل هنیه، جنگ غزه و حملات اسرائیل. در لبنان

از بعدازظهر دیروز با انتشار اخبار منفی در حوزه سیاسی و ادعای اسرائیل مبنی بر ترور رهبران حزب الله به ویژه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، بازار ارز و طلا نیز واکنش نشان داد و قیمت را افزایش داد.

این یک روند عادی در بازار طلا و ارز است و هر بار که تنش های سیاسی تشدید می شود، شاهد افزایش قیمت ها در این بازارها هستیم، اما همانطور که تجربه سال های گذشته نشان داده افزایش قیمت ها در این بخش چندان دوام نمی آورد. . و طی چند روز بازار دوباره به ثبات خواهد رسید.

این اتفاق در هنگام شهادت اسماعیل هنیه در تهران نیز رخ داد. قیمت دلار همزمان با شهادت اسماعیل هنیه در بازار تهران به 62 هزار تومان رسید اما چند روز بعد با عقب نشینی همراه شد و به کانال های 58 تا 59 هزار تومان بازگشت.

در روزهای اخیر با وجود تشدید تنش های منطقه ای، قیمت دلار تا 59 هزار تومان در نوسان بود، اما از عصر دیروز با انتشار اخبار سیاسی این نرخ افزایش یافت و وارد کانال 60 هزار تومان شد.

قیمت دلار هم اکنون در مرز 61 هزار تومان است. قیمت سکه 47 میلیون و 700 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار از 4 میلیون تومان عبور کرده است.

اما بررسی 5 وضعیت بحرانی بازار ارز طی 6 ماهه نخست سال جاری نشان می دهد؛ در تمام این مواقع یک نکته بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفته است و آن تلاش شبکه های اجتماعی برای درج نرخ های مختلف یکی پس از دیگری است. نکته مهم در اینجا این است که مشاهدات میدانی خبرنگار ما از بازار ارز نشان می دهد که واقعیت بازار با آنچه در شبکه های اجتماعی در مورد نوسانات قیمت ارز تبلیغ می شود تفاوت چشمگیری دارد.

مهم ترین نکته در همه این مواقع این است که معامله واقعی در بازار صورت نمی گیرد و معامله گران و فروشندگان دست خود را نگه می دارند و با قیمت های بالا خرید و فروش نمی کنند.

حتی برخی از کانال‌های معاملاتی فارکس در آن روزها بسته می‌شوند و کار نمی‌کنند، زیرا از انجام معاملات با این نرخ‌ها مطمئن نیستند. امروز هم شاهد بسته شدن این کانال ها بودیم.

پس از وقایع روز جمعه و تشدید حملات اسرائیل به لبنان و اعلام شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله، خبرنگار تسنیم شخصاً برای مشاهده وضعیت پولی به خیابان های فردوسی و منوچهری رفت، اما نکته مهم. اینجا این بود که حتی با در نظر گرفتن هزینه های تلگرام، هیچکس فروشنده نبود.

فعالان بازار می گویند: بازار متوجه شده است که این افزایش نرخ ها در زمان افزایش تنش های سیاسی در واقع نشانه آن است که تنها عده ای قصد و توانایی بهره برداری و استفاده از آن را دارند.

افرادی که در کف بازار هستند و کارشان خرید و فروش ارز است، درباره اتفاقات این بازار می گویند: اگرچه خبر شهادت سید حسن نصرالله مهم است، اما تاثیر آن در بازار بیشتر از این نیست. شهادت رئیس جمهور .

یکی دیگر از بازاریان در پایان این سخنان می گوید: ما در زمان وعده صادق رسما در شرایط جنگی قرار داشتیم، در آن زمان با وجود اینکه قیمت تا دلار بالا رفت، بلافاصله به کانال های قبلی برگشت.

بررسی شرایط مشابه در ماه های گذشته نشان می دهد که ورود به بازار و خرید ارز با قیمت های بالا می تواند منجر به زیان شود. زیرا معاملات با نرخ های بالا در روزهای پرتلاطم بازار فارکس می تواند باعث ضرر افرادی شود که می خواهند بدون اطلاع وارد این بازار شوند.

به گفته کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار ارز، این روزها بزرگترین برنده بازار ارز، افرادی هستند که از نوسانات سود می برند و بازنده ها، افرادی هستند که به این انواع اعتقاد دارند. نمونه آن عملکرد منفی 3 درصدی بازار ارز با وجود 5 وضعیت بحرانی برتر در 6 ماهه نخست سال جاری است.

مشاهدات و گزارش های رسیده به خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که معامله گران اصلی بازار ارز امروز به طور کامل دست از کار کشیده و هیچ معامله ای انجام نداده اند.

اهالی بازار یکصدا می گویند با وجود افزایش قیمت های متعدد، فروشنده ای نداریم و همه منتظر بازگشت ثبات به بازار هستند. یکی از فعالان بازار ارز به خبرنگار ما گفت: از صبح فقط نرخ می دهند اما افراد کمی معامله می کنند.

وی با اشاره به لیست قیمت های متوالی متعدد از پیک دلار در صبح امروز، تاکید می کند: البته زیاد به شبکه های اجتماعی اعتماد نکنید، زیرا این ته بازار است که تعیین می کند الان قیمت چقدر است و آیا فردی می فروشد یا نه! اکنون حجم این قیمت ها در شبکه های اجتماعی نیز کاهش یافته است. قیمت دلار هم اکنون بین 61 هزار تومان تا 60 هزار و 900 تومان در نوسان است.

تاثیر حضور بازارساز در بازار ارز را برجسته می کند: بانک مرکزی با حضور به موقع می تواند نوسانات ارزی را مدیریت کند چرا که تجربه ماه های گذشته نشان داد بانک مرکزی به راحتی می تواند این نوسانات را مدیریت کند.

آنچه در روزهای پرتلاطم بازار ارز حائز اهمیت است، عملکرد شبکه های اجتماعی است که تلاش می کنند قیمت دلار را یکی پس از دیگری اعلام کنند. اما این در حالی است که هیچ تراکنشی پشت این کارمزدها وجود ندارد و بیشتر سناریوهای این شبکه ها در شرایط مشابه تکرار می شود.

با وجود رکورد طلا و سکه در بازار، طبق اعلام رئیس سندیکای طلا، تقاضای اضافی وارد بازار نشده و التهابی در این بازار وجود ندارد. پیش از این هر زمان که قیمت ها در این بخش با افزایش محسوس همراه بود، بلافاصله شاهد تشکیل صف های خرید در بازار بودیم.

بارها گفته شده است که هدف دشمن علاوه بر تنش نظامی، ایجاد التهاب در بازار و اقتصاد کشور است. نمی توان از این موضوع غافل شد که بی ثباتی بازار ارز را می توان یکی از گروه های دشمن و مخالف دانست که تمام نیروهای خود را برای جنگ ترکیبی با ایران در میدان قرار داده اند.

۲۱۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=378774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.