افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

گردهمایی بزرگ آسیایی ها در تهران

  • کد خبر : 25673
گردهمایی بزرگ آسیایی ها در تهران

محمدباقر قالیباف رئیس شورای اسلامی شهر در نشست کمیته دائمی بودجه و برنامه ریزی و دومین نشست کارگروه اسناد اساسی مجمع پارلمانی آسیا (APA) ابراز امیدواری کرد که ماحصل این جلسه اتخاذ اقدامات موثر در جهت تقویت باشد. همکاری و همدلی میان پارلمان های عضو مجمع پارلمانی آسیا. رئیس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه […]

محمدباقر قالیباف رئیس شورای اسلامی شهر در نشست کمیته دائمی بودجه و برنامه ریزی و دومین نشست کارگروه اسناد اساسی مجمع پارلمانی آسیا (APA) ابراز امیدواری کرد که ماحصل این جلسه اتخاذ اقدامات موثر در جهت تقویت باشد. همکاری و همدلی میان پارلمان های عضو مجمع پارلمانی آسیا. رئیس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه احترام به ادیان و ارزش های دینی یک وظیفه همگانی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی اقدام شنیع اخیر در هتک حرمت به قرآن کریم را محکوم می کنند. وی افزود: دموکراسی و آزادی خواندن چنین اقداماتی نیز احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان را جریحه دار خواهد کرد.

در این راستا، جمهوری اسلامی ایران امیدوار است سوئد و سایر کشورهای غربی مدعی دموکراسی قوانینی را برای حفظ حرمت مقدسات دینی به تصویب برسانند تا در آینده دیگر شاهد این گونه اقدامات شنیع که منجر به اختلاف بین پیروان مذاهب مختلف می شود، نباشیم. . . رئیس شورای اسلامی، چالش امروز غرب را بازگشت آسیا به مرکز قدرت اقتصادی و سیاسی در جهان دانست و گفت: نشست مجالس آسیایی تاثیر بسزایی در آسیب شناسی و شناسایی آن دارد. نقاط قوت و ضعف و ارتقای جایگاه جهانی آسیا. قالیباف در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی ایران از همه کشورهای اسلامی و همچنین نهادها و کشورهای حامی آرمان فلسطین، گروه های حقوق بشر و آحاد جوامع و حمایت از مستضعفان، مستضعفان و قدرتمندان می خواهد. ملت فلسطین در دفاع از حقوق خود اقدام کنید و رژیم صهیونیستی را به خاطر ارتکاب این جنایات و اقدامات خلاف قوانین و موازین بین المللی پاسخگو باشید.

از سوی دیگر در جلسه دیروز توافق بر سر پرداخت عادلانه حق عضویت توسط اعضا صورت گرفت. پیش از این، ایران 17 سال هزینه این نشست را پرداخت می کرد و بر اساس جلسه کمیته دائمی بودجه و برنامه ریزی مجمع شوراهای آسیایی، در مورد روش های مختلف حق عضویت تصمیم گیری شد و مقرر شد که حق عضویت باید تعیین شود. به طور مساوی پرداخت شود. در عین حال قرار است در اواخر سال جاری یک جلسه عادی برای تغییر صندلی عادی برگزار شود. در حال حاضر عبدالقادر اونم، نماینده پارلمان ترکیه، رئیس دوره ای مجمع آسیایی مجمع در نشست کمیته دائمی بودجه و برنامه ریزی و دومین نشست کارگروه اسناد اساسی مجمع آسیایی است. مجمع . .

تفاهم نامه بودجه چگونه شکل گرفت؟

علی علیزاده، رئیس گروه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» درباره این دیدار گفت: امروز یکی از مهم ترین موضوعات در روابط بین کشورها، بحث استفاده از ابزارهای مختلف است. قابلیت توسعه روابط ظرفیت دیپلماسی پارلمانی یکی از مهمترین ابزارهای توسعه روابط بین کشورهاست. در حال حاضر مهمترین سازوکار و ابزاری که در سطح آسیا برای فعال سازی دیپلماسی پارلمانی وجود دارد مجمع مجالس آسیایی است. وی ادامه داد: رکورد حضور کشوری در جلسات مجلس در این دوره شکسته شد. پیش از این شاهد حضور این تعداد کشور در مجمع آسیا نبودیم. حضور کشورها در این دوره فعال بود و همه شرکت کنندگان سر میز آنها حضور داشتند و نظرات خود را بیان کردند.

رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در نشست شوراهای آسیایی تاکید کرد: نشست شوراهای آسیایی با موفقیت برگزار شد و قطعنامه ای که در جلسات قبلی هرگز به آن نرسیده بود به نتیجه رسید. یعنی جمهوری اسلامی ایران این جلسه را با موفقیت برگزار کرد و مصوبه مورد بررسی برای شورای اسلامی یک موفقیت محسوب می شود. علیزاده در خصوص جایگاه ایران در دیپلماسی آسیایی و منطقه ای تصریح کرد: فضای ضد ایرانی در دنیا ایجاد کردند که ایران منزوی است اما این میزان دخالت کشورها در ترکیه، بحرین، عراق و هیچ کجا تکرار نشده است. در مجامع گذشته این مشارکت نشان می دهد که ایران در منطقه بسیار فعال ظاهر شده و انزوا وجود ندارد، اما روابط ایران با کشورها در حال گسترش است و این یک امتیاز برای ایران است و این مشکل به صورت عملی نشان داده می شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست شوراهای آسیایی در بحرین، ادامه داد: اگرچه کشورهای عربی نسبت به یکدیگر تعصب دارند و در جلسات یکدیگر شرکت می کنند و نشست کمیته اقتصاد پایدار بحرین نیز بالاترین میزان مشارکت را نسبت به قبل به ثبت رساند، اما در جلسه امروز این رکورد در گذشته نیز شکسته شد. این نشان دهنده جایگاه ایران و توسعه روابط ایران است. علیزاده خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت و وزارت امور خارجه از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی شورای اسلامی به نحو احسن استفاده کند تا در مواردی که گره هایی ایجاد می شود از ظرفیت مجلس استفاده کند. وی ادامه داد: به عنوان مثال پس از تنش بین ایران و آذربایجان، آذربایجان دیروز در این نشست حضور یافت. امیدواریم خارج از سازوکارهای رسمی که وزارت امور خارجه دنبال می کند، در مواردی که مشکلی پیش آمد، گامی در جهت حل مشکلات از طریق دیپلماسی پارلمانی برداریم.

رئیس گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مجالس آسیایی ادامه داد: وقتی بر اساس مبانی رسمی عمل می‌کنیم محدودیت‌ها و پروتکل‌هایی وجود دارد. این محدودیت ها برای همه کشورها اعمال می شود. اما مجالس خارج از قواعد محدودیت ها و پروتکل های رسمی هستند و به راحتی می توانند در راستای توسعه روابط عمل کنند. ظرفیت ایجاد شده توسط مجمع مجالس آسیایی علاوه بر جلسه و قطعنامه ای که صادر می شود. این یک دیدار دوجانبه است که در حاشیه صورت می گیرد و گاهی آن حاشیه از متن فراتر می رود. در این دیدار دیدارهای دوجانبه بسیار مهمی داشتیم که امیدواریم در توسعه روابط کشور موثر باشد.

علیزاده درباره مصوبه ای که روز گذشته در مجمع آسیایی به تصویب رسید، گفت: مجمع آسیایی چهار کمیته دائمی دارد که یکی از آنها کمیته برنامه ریزی و بودجه است. این کمیته برای اخذ حق عضویت از اعضا باید مصوبه داشته باشد و به هیأت مدیره مجمع عمومی تقدیم و در آنجا به تصویب برسد. از آنجایی که این مصوبه در کمیته برنامه و بودجه نهایی نشده و مبلغ آن مشخص نشده است، هیچ حق عضویتی از هیچ کشوری دریافت نشده است. وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تا امروز 17 سال است که این هزینه را متقبل شده است اما دیروز این هزینه نهایی شد. پیش از این اختلاف نظر وجود داشت که بر چه اساسی باید حق عضویت پرداخت شود، برخی می گفتند بر اساس جمعیت یا بر اساس درآمد سرانه، اما اکنون مقرر شده است که حق عضویت به طور مساوی پرداخت شود. میزان حق عضویت بر اساس برنامه و بودجه تهیه و به تصویب دبیرکل تعیین می شود.

دنیا به سمت همکاری پارلمانی پیش می رود

جلیل رحیمی‌جهان آبادی، نماینده گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران مجمع آسیایی نیز در گفتگو با «دنیای اقتصاد» درباره اینکه چه اقداماتی برای همگرایی بیشتر در قاره آسیا باید انجام شود، گفت: آمارهای اقتصادی رشد و پیشرفت کشورهای آسیایی نشان می دهند که قرن شرق، قرن آسیایی است. کشورهای اروپایی نیز می دانند که آسیا در حال یافتن جایگاه واقعی خود در روابط بین الملل است. بخشی از همکاری در آسیا همکاری پارلمانی است. در اکثر کشورهای دنیا هرگونه همکاری بین دولت ها در مجالس تصویب می شود، یعنی این پارلمان ها هستند که تصمیم به تایید یا رد موافقت نامه همکاری بین کشورها می گیرند. یا اینکه اهمیت قراردادها و روابط تا چه اندازه برای تسریع تصویب آنها در مجالس است.

وی ادامه داد: همکاری های پارلمانی و نهاد ارزشمند مجمع آسیایی در زمینه همکاری های پارلمانی به خوبی می تواند این کار را انجام دهد. در این مجامع، نمایندگان با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و جلسات دوجانبه و چندجانبه برگزار می‌کنند و در مورد قوانین مشترکی که مستلزم همکاری بین دولت‌ها است، توافق می‌کنند و قراردادهایی که توسط دولت‌ها امضا می‌شود، با سهولت بیشتری در مجامع بر اساس شناخت متقابل تصویب می‌شوند. عضو گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مجمع آسیایی تاکید کرد: گروه‌های دوستی پارلمانی و فعالیت‌های مجلس پارلمانی اهمیت کمک به ارتقای سطح روابط دولت‌ها را دارد تا توافق بین دولت‌ها آسان‌تر شود. بررسی و تایید سریعتر

وی ادامه داد: دنیا به سمت همکاری پارلمانی می رود و نهادهای مهم پارلمانی در حال شکل گیری است. جمهوری اسلامی ایران نهادی به نام مجمع پارلمانی آسیا تأسیس کرد. این مجمع جایگاه خود را در آسیا باز کرده و با استقبال خوب کشورها مواجه شده است. با توجه به این استقبال گسترده، بحث اصلاح اسناد، تعیین بودجه و عضویت در دستور کار جلسه تهران قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=25673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.