افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
0

گازوئیل تحویلی به نیروگاه ها 30 درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 409385
گازوئیل تحویلی به نیروگاه ها 30 درصد کاهش یافت

بازار؛ گروه آب و انرژی: مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در نشست خبری در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی برق، ریشه عدم تعادل برق را در اقتصاد برق عنوان کرد و گفت: حدود 127 میلیارد تومبه به پیمانکاران بدهکار است و ما مطالبه داریم. از دولت حدود 100 میلیارد تومان. به گفته […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در نشست خبری در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی برق، ریشه عدم تعادل برق را در اقتصاد برق عنوان کرد و گفت: حدود 127 میلیارد تومبه به پیمانکاران بدهکار است و ما مطالبه داریم. از دولت حدود 100 میلیارد تومان.

به گفته وی، اقدامات خوبی برای پرداخت بدهی انجام شده و سازمان برنامه نیز وعده های خوبی داده است.

وی درباره وضعیت فعلی طرح تعویض یک میلیون کولر فرسوده نیز گفت: این طرح در اختیار ساتبا است. حتی اگر مجوزهای لازم داده نشود، برای تعویض تاسیسات صنعت برق برای تعویض کولرهای فرسوده در صنعت هزینه می کنیم. اگر مجوزهای لازم برای اجرای پروژه در بخش دولتی داده شود، آن را در کشور اجرا خواهیم کرد.

رجبی مشهدی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره آخرین وضعیت سرقت برق در کشور گفت: بخشی از سرقت های برق مربوط به قشر مرفه جامعه و روستاها است. برای رفع این موضوع باید آیین نامه را اصلاح کنیم تا بتوانیم کنتورهای موقت برای آن ها صادر کنیم. دومین مشکل دزدی از شبکه برق مربوط به ارزهای دیجیتال است. برخی از آن مربوط به شمارنده های دستکاری شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی این است که با اقدامات مناسب بتوانیم از سرقت 1500 مگاوات در حوزه ارزهای دیجیتال و 1500 مگاوات در سایر بخش ها جلوگیری کنیم.

به گفته مدیرعامل توانیر، قیمت یارانه ای برق باعث شده است که حتی تولیدکنندگان مجاز ارزهای دیجیتال نیز روش های غیرمجاز تامین برق را انتخاب کنند. بنابراین مجوزهای صادر شده برای استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال 250 مگاوات است در حالی که مصرف برق آنها 6 مگاوات است. این بدان معناست که تولیدکنندگان مجاز ارزهای دیجیتال نیز از شبکه های عمومی به روش های غیرمجاز استفاده می کنند.

وی درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با حملات سایبری نیز گفت: درست است که شبکه های صنعتی را از داده جدا می کنیم. تمام تلاش شده است تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود. علاوه بر این، شبکه های الکتریکی از شبکه های اینترنتی جدا هستند.

به گفته وی افزایش 2 تا 4 برابری تعداد غسل تعمیدهای لازم برای مقابله با حملات سایبری.

رجبی مشهدی با بیان اینکه وزارت نیرو برای تکمیل پروژه ها به دنبال جذب منابع از محل صندوق توسعه ملی است، تصریح کرد: پیش بینی می شود بتوانیم 12.5 میلیارد یورو از منابع این صندوق را استفاده کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال بازار درباره وضعیت فعلی تامین سوخت نیروگاه ها در فصل زمستان گفت: 40 درصد مخازن نیروگاه ها پر است.

وی درباره آغاز سوختن مازوت در برخی نیروگاه های کشور نیز گفت: به هر حال در طول سال 80 درصد گاز، 14 درصد گازوئیل و 6 درصد گازوئیل مصرف می کنیم. زمانی که هوا سرد است و مصرف در بخش خانگی افزایش می یابد، به مقدار نفت کوره اضافه می شود.

به گفته وی، تحویل گازوئیل بین 20 تا 30 درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

رجبی مشهدی درباره آخرین وضعیت پرداختی پیمانکاران صنعت برق گفت: سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را از طریق اسناد خزانه پرداخت کردیم. امیدواریم امسال 50 میلیارد تومان از بدهی خود را از طریق اسناد خزانه پرداخت کنیم.

وی با اشاره به حضور 5 میلیون مهاجر افغانستانی در کشور گفت: اگر برای هر خانوار 3 نفر را در نظر بگیرم می توان گفت 1.5 میلیون مهاجر مشترک داریم. این بخش قطعا از انرژی یارانه ای استفاده خواهد کرد و فشار بر صنعت برق خواهد بود.

مدیر کل توانیر همچنین با اشاره به وضعیت مصرف برق و نرخ ها خاطرنشان کرد: 75 درصد مصرف مشترکان زیر حد استاندارد و قبض آنها زیر 50 هزار تومان است.

وی ادامه داد: 50 درصد قیمت برق را تقریباً از 50 درصد مشترکان دریافت می کنیم. البته مشترکان کم مصرف تنها حدود 20 درصد از کل هزینه برق را پرداخت می کنند.

وی هزینه پرداختی مشتریان کم مصرف را 3750 تومان در هر کیلووات اعلام کرد و افزود: مشتریانی که کمتر از حد استاندارد مصرف می کنند کیلووات ساعت 100 تومان پرداخت می کنند. البته در مناطق گرمسیری این عدد حدود 40 تومان در هر کیلووات ساعت یا حدود 35 تومان برای کشاورزی است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=409385

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.