خبرگزاری مهر – گروه هنر – آتیه مؤذن; «هفت روز سیما» عنوان بسته تحلیلی اطلاعاتی است که در پایان هر هفته متن و حواشی برنامه های خبری صدا و سیما و شبکه تلویزیونی داخلی را مرور می کند. همچنین در این بسته نگاهی به شایعات و اخبار غیر رسمی می اندازیم و سعی می کنیم در کمترین زمان ممکن بزرگترین اخبار هفته را در شبکه های تلویزیونی و نمایش های خانگی به شما بگوییم.
امروز پنجشنبه اول آذرماه می توانید بسته خبری شماره 175 «هفت روز سیما» را دنبال کنید.
چهره هفته؛ جواد افشار
این روزها سریال «کیمیا» برای چندمین بار از شبکه آی فیلم پخش می شود و ویدیوها و تصاویر این سریال در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. سریال کیمیا اولین مجموعه تلویزیونی 110 قسمتی بود که توسط جواد افشار ساخته شد. مهراوه شریفی نیا در آن نقش کیمیا را بازی می کرد و سریالی پر ستاره بود که الان هم در روزهای بی سیم تلویزیون می توان گفت سریالی پر ستاره است.
«کیمیا» نقاط ضعف زیادی داشت و در آن زمان با انتقادات زیادی مواجه شد اما این سریال که این روزها پخش می شود بار دیگر مخاطب را به خود جذب کرده و داستانی منسجم دارد چرا که روایتی دارد. خود سریال ارزان نبود و در قسمت های مختلف آن از دهه 60 تا دفاع مقدس و دفاع مقدس فرسوده بود. سریال «کیمیا» امروز سر و گردن از بسیاری از سریال های تلویزیونی بالاتر است و مخاطبانی دارد که هر شب آن را از شبکه آی فیلم دنبال می کنند.
هفته گذشته درباره جواد افشار نوشتیم که مشغول ساخت فیلم است و سریال حضرت معصومه (س) یکی از برنامه های بلندمدت اوست. جواد افشار یکی از باتجربه ترین و پرکارترین کارگردانان تلویزیون است که معمولا در سریال هایش به قصه گویی پرداخته است و حالا باید دید در سریال تاریخی حضرت معصومه(س) چگونه جلو می رود.
بررسی هفته؛ پاسخ به مدیران در 162
چندی پیش جمعی از مدیران شبکه های سیما به همراه محسن برمهانی معاون سیما به اداره کل روابط عمومی صداوسیما 162 رفتند و پاسخگوی تلفن های مردم بودند. قبل از این اتفاق تبلیغات زیادی صورت نگرفت و بیشتر اطلاع رسانی درباره حضور مدیران و پاسخگویی تلفن ها از طریق زیرنویس برخی از شبکه های تلویزیونی انجام شد. مدیران متعاقباً در گزارشی از پیام ها و نکات مطرح شده توسط مردم مطلع شدند.
در این گزارش مدیران خوشحال شدند که مستقیماً با مردم صحبت کرده و نظرات آنها را شنیده اند. شاید تعجب کنید که چرا این بخش را به عنوان نقد انتخاب کرده ایم، پاسخ این است که برخی از این مدیران که از ابتدای حضور پیمان جبلی در راس صداوسیما به مدیریت شبکه های تلویزیونی منصوب شده اند، هیچ گفتگویی با خبرنگاران نداشته اند. هنوز انجام دهید. پاسخ او به مصاحبه منفی است.
اگر قرار باشد گفتوگو با مردم برای دریافت نظرات و انتقادات باشد، بخشی از این مطالبات را میتوان از طریق رسانهها پیگیری کرد، در حالی که مدیران بهطور عجیبی از گفتوگو با خبرنگاران خودداری میکنند. این امتناع و صحبت نکردن با رسانهها ممکن است این شک را به وجود آورد که مدیران صرفاً برای یک برنامه رسانهای و گوش نکردن به نقدها و نظرات به 162 رفتهاند.
نکته دیگر اینکه حتماً مدیران در این بررسیها سوگیری را لحاظ خواهند کرد و مثلاً اگر مردم از بازگشت هنرمندان یا احیای نمایشهای مورد علاقهشان صحبت کنند، همانطور که دیدیم، چیزی در رسانهها منتشر نمیشود.
حذف هفته؛ مجسمه حافظ و سریال های ضعیف شبکه خانگی
اختتامیه مراسم سینمایی و تلویزیونی «حافظ» هفته آینده برگزار میشود، مراسمی که سال گذشته تمام سریالها و برنامههای تلویزیونی را رها و بایکوت کرد و تنها چهرهها و سریالهای منتخب از آثار سکوها و تلویزیونهای داخلی را کنار گذاشت. شبکه جشنواره جهانی فیلم امسال بیشتر گزینه های خود را به شبکه خانگی محدود کرده است. به خصوص آثاری که ضعف و بی کیفیتی آن ها صدای مخاطبان شبکه خانگی را درآورد.
«حافظ» امسال از بین مجموعه های تلویزیونی تنها «سرزمین مادری» را انتخاب کرد که البته به دلیل ستاره دار بودن این سریال نتوانست از آن دست بکشد. اما سریال های «زیرخاکی» و «نون.خ» حتی در بین نامزدهای تندیس حافظ هم نبودند و سریال های طنزی مانند «نیسان آبی» توانستند جای این آثار را بگیرند.
جشن «حافظ» یا دنیای تصویر، میراث علی معلم است که میدانست معیار خوبی برای توجه به بازیگران سریالها و سریالهای تلویزیون و شبکه خانگی باشد. این جشن در سینما نیز آوازه خوبی بر جای گذاشت و بزرگداشت آن با دقت و عنایت لازم همچنان می تواند آوازه خود را در بین مردم و حتی اصناف مختلف هنرمندان سینما و تلویزیون حفظ کند.
بازتاب هفته؛ ناگفته های رامبد جوان خندوانه
رامبد جوان این روزها فیلم «زودپاز» را اکران می کند که چند گفتگوی او روی آنتن این فیلم منتشر می شود. او به مدت یک دهه سریال 700 قسمتی خندوانه را از شبکه نسیم پخش کرد و طبیعی است که در کنار مصاحبه های مربوط به فیلمش، بخش قابل توجهی از پرسش ها درباره «خندوانه» نیز باشد.
جوان در بخشی از این گفت و گو به سختی های نظارت و تحقیق در تولید «خندوانه» اشاره می کند و می گوید: در پژوهش میهمانان زیادی رد شدند، موضوعات بیشتری پخش نشد و متأسفانه جدای از مدیریت امنیت زنجیره ای و تلویزیونی، گویا سایر نهادهای امنیتی درباره جزئیات آنچه قرار بود از تلویزیون پخش شود، اظهار نظر کردند، از همان روزی که تصمیم گرفتیم «خندوانه» را بسازیم، می خواستیم از همه افکار، اقشار و اقشار دعوت کنیم. جامعه امنیتی مانند مهمانان
او در جایی دیگر از این گفت و گو درباره ادامه ندادن «خندوانه» می گوید: «خندوانه» را تا آخر عمرم انجام می دادم چون نمایشی بسیار تأثیرگذار و برای شخصیت من بسیار رضایت بخش بود، اما همه این موارد را رها کردم که من از آن لذت بردم و اینکه آنجا خانه من بود و … و با این شکل مدیریتی جدید تصمیم گرفتم دیگر کار نکنم و با “تفریح” ادامه ندهم!
رامبد جوان تاکنون این سخنان را به ندرت بیان کرده است و اگرچه سخنان او با تعصبات و خط کشی برخی انتقادات همراه است، اما باز هم باید در برخی رویکردهای صدا و سیما در برنامه سازی و ورود افراد غیرمتخصص تجدید نظر کرد.