افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 11 October , 2024
1

کیفیت آموزش در مدارس دولتی فاجعه است، اما طراحی مسائل فوق العاده دشوار است!

  • کد خبر : 392723
کیفیت آموزش در مدارس دولتی فاجعه است، اما طراحی مسائل فوق العاده دشوار است!

به گزارش خبرآنلاین، وضعیت آموزش و پرورش کشور کاستی های جدی در کیفیت تدریس معلمان و عدم تطابق آن با استانداردهای امتحانی را نشان می دهد. تسنیم در خبری نوشت: بررسی ها حاکی از آن است که دانش آموزان در مدارس دروس را به صورت کیفی نمی آموزند و این موضوع بر نتایج امتحانات نهایی […]

به گزارش خبرآنلاین، وضعیت آموزش و پرورش کشور کاستی های جدی در کیفیت تدریس معلمان و عدم تطابق آن با استانداردهای امتحانی را نشان می دهد.

تسنیم در خبری نوشت: بررسی ها حاکی از آن است که دانش آموزان در مدارس دروس را به صورت کیفی نمی آموزند و این موضوع بر نتایج امتحانات نهایی آنها تأثیر منفی می گذارد.

دانش آموزانی که در مدارس دولتی عادی با تدریس ناکافی و بی کیفیت مواجه هستند در امتحانات نهایی با سوالات دشوار و مفهومی مواجه می شوند. این چالش به خصوص در سال های اخیر و به دلیل تاثیر معدل در کنکور تشدید شده است. در حالی که آموزش و پرورش مدعی است که نمی تواند استاندارد طرح سوال را پایین بیاورد، این سوال مطرح می شود که آیا در کنار این محدودیت ها در طرح سوالات امتحانات نهایی دانش آموزان، به کیفیت آموزش در مدارس نیز توجه شده است یا خیر؟

متأسفانه روند افزایش کیفیت آموزشی و توانمندسازی معلمان در مدارس دولتی عادی به فرآیندی طولانی و چالش برانگیز تبدیل شده است که به نظر می رسد فعلاً در حد یک شعار باقی مانده است. عملکرد مجزای ادارات مختلف آموزش و پرورش و عدم هماهنگی بین آنها دانش آموزان را در یک چرخه معیوب گرفتار کرده است.

برای روشن شدن ابعاد موضوع ذکر این نکته ضروری است که اداره سنجش به عنوان یک نهاد کلیدی به هیچ عنوان تغییری در استانداردهای خود نمی دهد و به وضعیت آموزش در مدارس دولتی عادی توجهی نمی کند. در نهایت فقط دانش آموزان هستند که از نمرات پایین آسیب می بینند و انگیزه درس خواندن را از دست می دهند!

محمد حسنی; یکی از اعضای پژوهشکده وزارت آموزش و پرورش درباره افت میانگین نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی گفت: یکی از معیارهای مهم ارزیابی سوالات امتحان نهایی بررسی سطح سختی سوالات است که به سادگی نمی توان قبل از آن اندازه گیری کرد. امتحانات داده می شود، زیرا نگرانی در مورد آشکار شدن سؤالات وجود دارد.

سختی سوالات به طراحان واگذار شده است.

وی افزود: به همین دلیل چاره ای جز سپردن درجه سختی سوالات به تجربه طراحان سوال وجود ندارد. در حال حاضر سختی سوالات امتحانات نهایی را فقط از واکنش دانش آموزان به نوع سوالات می توان فهمید.

حسنی خاطرنشان کرد: در امتحانات پایان ترم باید میزان دستیابی به اهداف آموزشی هر درس بررسی شود و برای این منظور سؤالات باید توسط معلمان متخصصی که دوره های لازم را گذرانده و با مباحث ارزشیابی آشنا هستند، طراحی شود.

دانش آموزان آمادگی پاسخگویی به سوالات دشوار را ندارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی سختی سوالات امتحانات نهایی دانش آموزان این است که شرایط تحصیلی در مدارس دولتی عادی و حتی غیرانتفاعی کشور از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: به همین دلیل دانش آموزان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. آمادگی پاسخگویی به سوالات امتحانات نهایی را ندارند. وقتی سؤالات تشریحی هستند، طراحان بیشتر سؤالاتی را با سطح یادگیری و دشواری بالا ارائه می کنند، بنابراین سؤالات امتحانی تشریحی همیشه در معرض اتهام سختگیری قرار می گیرند.

حسنی تاکید کرد: اگر سخت گیری به این معناست که سطح بالای یادگیری در نظر گرفته شود، صحیح نیست و باید در امتحانات نهایی به این سطوح رسید.

وی در پاسخ به این سوال که در مدارس دولتی سطوح بالای تحصیلی حاصل نمی شود و معلمان به ویژه در مدارس دولتی عادی در این مقطع تدریس نمی کنند، گفت: باید به سراغ معلمان و مدارس برویم و آنها را پاسخگو باشیم که این روند را می توان اصلاح کرد.

مدارس و مناطق باید پاسخگو باشند

حسنی همچنین گفت: قبول دارم که دانش‌آموزان در مدارس خوب درس نمی‌خوانند و کیفیت آموزش در مدارس دولتی عادی پایین است، اما مدارس و حوزه‌های آموزشی باید نسبت به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش پاسخگو باشند و نظام ارزشیابی نباید رعایت کند. سطح انتظارات و سوالات کاهش می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که اجبار مدارس و مناطق به ارتقای کیفی می تواند عواقبی داشته باشد، همانطور که در تابستان امسال شاهد بودیم برخی از مدارس دولتی عادی برای بهبود وضعیت خود در مقابل خانواده هایی که مشکلات سختی دارند، دانش آموزانی را با نمرات ضعیف ثبت نام نکردند. گفت: تمامی این موارد باید توسط بازرسی و ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش رصد، کنترل و با جدیت برخورد شود.

حسنی تصریح کرد: عملکرد دانش آموزان ایرانی در آزمون های بین المللی «TIMS» و «مروارید» نیز ضعیف است، بنابراین نباید انتظار داشت که سطح سؤالات در امتحانات نهایی آسان شود، زیرا این وضعیت باعث می شود مسائلی را پنهان کنند. و حل نشده است.

وی در پایان گفت: نظام ارزشیابی در آموزش و پرورش مانند سوتی است که مشکلات یادگیری دانش آموزان را نشان می دهد! بر اساس نتایج، باید مداخلاتی را برای افزایش کیفیت مدارس و پاسخگو نگه داشتن مناطق نزدیک به مدارس و مدارسی که با معلمان و دانش آموزان در ارتباط هستند، جستجو کنیم.

۲۳۳۲۱۷

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=392723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.