افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

کولپوسکوپی؛ تست های تشخیصی بیماری های زنان.

  • کد خبر : 228489
کولپوسکوپی؛  تست های تشخیصی بیماری های زنان.

کولپوسکوپی روشی است که برای بررسی علائم سرطان یا بافت پیش سرطانی در دهانه رحم، واژن و فرج استفاده می شود. اگر نتیجه آزمایش پاپ غیرطبیعی باشد یا نتیجه آزمایش HIV مثبت باشد، ممکن است کولپوسکوپی برای تشخیص دقیق‌تر بیماری تجویز شود. در این مقاله با این تست، نحوه انجام آن و فواید و عوارض […]

کولپوسکوپی روشی است که برای بررسی علائم سرطان یا بافت پیش سرطانی در دهانه رحم، واژن و فرج استفاده می شود. اگر نتیجه آزمایش پاپ غیرطبیعی باشد یا نتیجه آزمایش HIV مثبت باشد، ممکن است کولپوسکوپی برای تشخیص دقیق‌تر بیماری تجویز شود. در این مقاله با این تست، نحوه انجام آن و فواید و عوارض احتمالی آن بیشتر آشنا می شویم. با ما بمان.

کولپوسکوپی چیست؟

کولپوسکوپی روشی است که برای تشخیص بافت غیرطبیعی در دهانه رحم (پایین رحم) و دیواره واژن استفاده می شود. در این روش، یک میکروسکوپ نوری مخصوص به نام کولپوسکوپ، بافت پوشاننده دهانه رحم و واژن را با بزرگنمایی نشان می‌دهد و در صورت مشاهده موارد غیرطبیعی، نمونه‌های بافتی (بیوپسی) تهیه می‌شود که در آزمایشگاه برای یافتن سلول‌های سرطانی یا پیش سرطانی استفاده می‌شود. . . علاوه بر این، کولپوسکوپی می‌تواند وجود عروق غیرطبیعی و ساختار، رنگ و الگوی بافت غیرطبیعی را تشخیص دهد.

دلیل کولپوسکوپی

این آزمایش عمدتاً برای شناسایی سلول‌های سرطانی و سلول‌هایی به نام دیسپلازی دهانه رحم استفاده می‌شود که در صورت عدم درمان می‌توانند سرطانی شوند. پزشک این سلول ها را در دهانه رحم، واژن و فرج جستجو می کند. علاوه بر این، کولپوسکوپی می تواند برای تشخیص HPV، دی اتیل استیل بسترول و سلول های غیر سرطانی به نام پولیپ استفاده شود. علاوه بر این، گاهی اوقات پزشک برای بررسی علائم دیگر مانند خونریزی غیر طبیعی واژن یا خارش فرج آن را تجویز می کند.

افرادی که زن متولد می شوند، مردان ترنسجندر و افراد غیرجنسی دارای واژن به کولپوسکوپی نیاز دارند تا ناهنجاری ها را بررسی کنند، از جمله:

  • نتایج غیر طبیعی تست پاپ
  • نتایج غیر طبیعی معاینه لگن؛
  • نتیجه مثبت HIV

آماده شدن برای کولپوسکوپی

برای انجام این تست باید چند نکته را رعایت کرد که عبارتند از:

  • در مورد بارداری خود با پزشک خود صحبت کنید: در صورت نیاز به نمونه برداری در طول کولپوسکوپی، ممکن است خطر خونریزی در دوران بارداری را افزایش دهد.
  • کولپوسکوپی را در زمانی غیر از قاعدگی انجام دهید.: زمانی که خونریزی ندارید انجام این آزمایش راحت تر است.
  • 48 ساعت قبل از آزمایش از رابطه جنسی واژینال خودداری کنید: داشتن رابطه جنسی، استفاده از تامپون، کرم یا داروهای واژینال می تواند بر نتایج آزمایش کولپوسکوپی تأثیر بگذارد.
  • در روز آزمایش از مسکن ها استفاده کنید: استفاده از داروهای حاوی پاراستامول و ایبوپروفن معمولا مناسب است. در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

نکات مهم قبل از آزمون

  • در صورت ابتلا به بیماری های التهابی حاد لگن و دهانه رحم از کولپوسکوپی خودداری کنید.
  • اگر به داروهای بیهوشی حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر دارو یا محصولات گیاهی مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر سابقه اختلالات خونی دارید یا از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در طول کولپوسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

کولپوسکوپی: در طی کولپوسکوپی

کولپوسکوپی در مطب یا کلینیک انجام می شود. این روند معمولا بین 10 تا 20 دقیقه طول می کشد و شما می توانید همان روز به خانه بازگردید. این روش به آسانی تست پاپ نیست، اما نیازی به بیهوشی یا مسکن ندارد. این تست چندین مرحله دارد:

  • قبل از کولپوسکوپی لباس های خود را در می آورید و بعد از رفتن به دستشویی روی تخت دراز می کشید و پاهای خود را در رکاب قرار می دهید.
  • پزشک ابزاری به نام اسپکولوم یا آینه پزشکی را برای دیدن دهانه رحم وارد واژن می‌کند.
  • پزشک از کولپوسکوپ برای بررسی دقیق واژن و دهانه رحم استفاده می کند. کولپوسکوپ دارای نور و عدسی دوچشمی است تا پزشک بتواند دهانه رحم را راحتتر ببیند. کولپوسکوپ همیشه خارج از واژن است.
  • پزشک یک سواب پنبه ای حاوی محلول اسید استیک را روی دهانه رحم قرار می دهد. ممکن است احساس سوزش خفیفی داشته باشید. این راه حل می تواند مناطق مشکوک را برجسته کند.
  • اگر یک یا چند ناحیه غیر طبیعی وجود داشته باشد، پزشک نمونه ای از این بافت ها را می گیرد.

روش نمونه گیری

برخلاف پاپ اسمیر که در آن تمام بافت از دهانه رحم خراشیده می شود، در اسمیر، پزشک با خراش دادن سلول ها از یک ناحیه خاص، نمونه ای از بافت را تهیه می کند. تکه‌های کوچک بافت برداشته می‌شوند و برای بررسی وجود سلول‌های سرطانی یا پیش سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند. هنگام برداشتن بافت ممکن است کمی فشار یا نیشگون گرفتن احساس کنید.

میزان درد

کولپوسکوپی بدون درد است. ممکن است هنگام قرار دادن اسپکولوم کمی فشار احساس کنید. علاوه بر این، هنگامی که محلول با دهانه رحم و واژن تماس پیدا می کند، ممکن است احساس سوزش خفیفی داشته باشید. اگر نیاز به نمونه برداری داشته باشید، ممکن است گرفتگی عضلات یا دردهای قاعدگی را تجربه کنید. مصرف مسکن های بدون نسخه قبل از معاینه می تواند درد را کاهش دهد.

بعد از کولپوسکوپی

شما می توانید بلافاصله پس از آزمایش فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. اگر نمونه ای ندارید، ممکن است در چند روز آینده لکه هایی داشته باشید. اگر نمونه برداری می کنید، باید منتظر چند چیز باشید:

  • خونریزی خفیف واژینال برای چند روز؛
  • درد خفیف واژن برای چند روز؛
  • ترشحات سیاه تا قهوه ای واژن (ناشی از محلول اسیدی).

برای کنترل خونریزی و ترشحات واژن می توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید. در این مدت از قرار دادن هر چیزی در واژن خودداری کنید. با اجتناب از رابطه جنسی، استفاده از تامپون و دوش گرفتن، اجازه دهید دهانه رحم بهبود یابد. در مورد طول مدت مراقبت از پزشک خود سوال کنید.

پاسخ به تست کولپوسکوپی

نتیجه کولپوسکوپی و نمونه برداری نشان می دهد که آیا نیاز به درمان دارید یا خیر. حدود 40 درصد از افراد هیچ نشانه ای از سلول های غیر طبیعی را نمی بینند. حدود 60 درصد افراد بسته به نوع مشکل نیاز به درمان دارند، مانند وجود توده در دهانه رحم، واژن یا فرج.

درمان های بعد از کولپوسکوپی

نتیجه نمونه برداری کولپوسکوپی وجود ناهنجاری های اولیه مانند دیسپلازی خفیف دهانه رحم را مشخص می کند. در این مورد، پزشک تکرار مکرر تست پاپ را تجویز می کند. دیسپلازی خفیف خود به خود برطرف می شود، اما سلول های پیش سرطانی پیشرفته نیاز به درمان دارند. برخی از روش های درمانی عبارتند از:

  • روش جراحی با حلقه الکتریکی یا LEAPLEEP): از نیروی برق برای از بین بردن سلول های غیر طبیعی استفاده کنید.
  • بیوپسی مخروطی: نمونه مخروطی شکل از بافت حاوی سلول های غیر طبیعی.
  • درمان انجماد یا سرما درمانی: استفاده از مواد شیمیایی سرد مانند نیتروژن مایع برای از بین بردن سلول های غیر طبیعی.
  • جراحی لیزر: استفاده از پرتو لیزر حرارتی برای از بین بردن سلول های غیر طبیعی.

در موارد شدیدتر، جراحی برای برداشتن تمام بافت رحم مورد نیاز است. در مورد آزمایشات اضافی مورد نیاز برای جراحی با پزشک خود صحبت کنید. نتیجه نمونه برداری معمولاً پس از 2 تا 10 روز آماده می شود.

عوارض کولپوسکوپی

کولپوسکوپی معمولاً یک روش بی خطر با عوارض جانبی کم است، اما در صورت داشتن علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید در لگن و پایین شکم؛
  • خونریزی شدید (بیشتر از خونریزی قاعدگی)؛
  • علائم عفونت مانند ترشحات بدبوی واژن که غلیظتر از حد معمول است، تب و لرز.

سوالات رایج

آیا کولپوسکوپی نگران کننده است؟

نه جای نگرانی نیست ممکن است سرطان نداشته باشید، اما کولپوسکوپی تشخیص و درمان سلول های پیش سرطانی را در مراحل اولیه آسان تر می کند.

چه کسی کولپوسکوپی را انجام می دهد؟

متخصص زنان می تواند این آزمایش را انجام دهد. گاهی اوقات این کار توسط یک متخصص آموزش دیده به نام کولپوسکوپیست انجام می شود. اگر پزشک متخصص با تجربه این آزمایش را انجام دهد، احتمال تشخیص زودهنگام سلول های سرطانی افزایش می یابد.

آیا کولپوسکوپی نوعی جراحی است؟

خیر کولپوسکوپی جراحی نیست، اما گرفتن نمونه بافت شامل جراحی جزئی است. گاهی اوقات نمونه گیری به عنوان بخشی از این آزمون انجام می شود. اگر در طول آزمایش چیز غیر طبیعی مشاهده شد، بخشی از بافت مورد نظر برای بررسی بیشتر برداشته می شود. نمونه برداری یک روش بدون درد است که کمتر از 30 دقیقه طول می کشد و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست.

تو بگو

چقدر با کولپوسکوپی آشنایی دارید آیا تا به حال از این روش تشخیصی استفاده کرده اید در صورت تمایل می توانید تجربه و نظر خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید و این مقاله را از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر


کتاب الکترونیکی پیوست شده

اگر می خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه خود یا حتی خودتان در یک رابطه را بفهمید، این کتاب را بخوانید.
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=228489

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.