۲۵ / ۰۷ / ۱۴۰۳ – ۰۶:۳۷:۰۲
به مناسبت دویستمین سالگرد آنتوان بروکنر،
به مناسبت دویستمین سالگرد تولد آنتوان بروکنر، گروه کوارتت کاست و ارکستر آیسو در تالار وحدت به اجرای برنامه می پردازند.
به گزارش خبرنگار ایلانا، به مناسبت دویستمین سالگرد آنتوان بروکنر، گروه کوارتت کاست و ارکستر آیسو در تالار وحدت روی صحنه می روند.
در قسمت اول این اجرا موومان اول سمفونی شماره 7 بروکنر و در قسمت دوم قطعه دیراند از آلبوم جدید کوارتت کاست با همراهی ارکستر ایسو اجرا می شود.
اعضای گروه کوارتت کاست در دو سال گذشته چندین اجرا در داخل و خارج از ایران اجرا کردند. این اجرا نشانه بازگشت گروه به صحنه تالار وحدت خواهد بود.
لازم به ذکر است بلیت های این اجرا در یک روز به طور کامل فروخته شد.
چهارمین آلبوم کاست کوارتت با نام «دیراند» در لیبل «moonjune records» چندی پیش در اروپا منتشر شد و به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
کوارتت کاستا که ماه گذشته در اسپانیا روی صحنه رفت، دیراند را به همراه دو قطعه از آلبوم های قبلی در جشنواره Moonjune اجرا کرد. همچنین گروه کوارتت کاست آهنگ «بی ستاره» از گروه «کینگ کریمسون» را با حضور برخی از اعضای این گروه اجرا کرد که به نوعی ادای احترام به گروه بود.
احسان صدیق درباره اجرای دیرند در این کنسرت می گوید: دیرند قطعه ای نسبتاً بلند در چهار قسمت است که در این کنسرت به صورت سمفونیک اجرا می شود و مازیار یونسی تنظیم و رهبری این قطعه را بر عهده دارد. اگرچه این نسخه در آلبوم قرار ندارد اما امیدواریم در آینده آلبومی از اجرای زنده گروه داشته باشیم و این نسخه از آهنگ دیرند نیز در آن آلبوم منتشر شود.
وی درباره علت بازگشت این گروه به عرصه رسمی موسیقی نیز می گوید: در سال های اخیر موفقیت های اجباری داشتیم و سعی کردیم با شرایطی که وجود داشت در سالن های کوچک اجرا کنیم. با این امید که این اقدامات به شکل گیری فضاهای حرفه ای در اتاق های کوچک کمک کند. در خارج از ایران این فضاها بسیار متداول است و گروه هایی که الزاماً موسیقی آن ها چندان مورد استقبال نیست، می توانند از این فضاها برای رساندن آثار خود به گوش مخاطبان خود استفاده کنند. به عنوان مثال در موسیقی کوارتت زمانی که صداها از منبعی شروع به حرکت می کنند باید مسیری را طی کرد تا صداها ترکیب شود و به مخاطب برسد و اجرای آن در اتاق های بزرگ ضروری است.
وی ادامه داد: اگر موسیقی کوارتت کاست را در یک کافه گوش کنید، احتمالاً در هر جای کافه به همین شکل آن را خواهید شنید. یا یکی بلندتر و دیگری ساکت تر خواهد بود. از طرفی وقتی تصمیم می گیریم با ارکستر اجرا کنیم، مجبور می شویم در تالار وحدت این کار را انجام دهیم. در نهایت این مسائل را در حد تعادل قرار دادیم و این بار برای اینکه موسیقی ما به درستی به دست مخاطبان برسد، تصمیم گرفتیم مجوز بگیریم و در تالار وحدت روی صحنه برویم.
احسان صدیق در پایان گفت: امیدوارم این اقدام منجر به بازپس گیری صحنه از کسانی شود که دروس اولیه کاری که روی صحنه انجام می دهند را به درستی مطالعه نکرده اند. در گذشته شاهد تلاش هنرمندانی چون کیهان کلهر، حسین علیزاده، محمدرضا شجریان و دیگر هنرمندان بزرگ بودیم که این صحنه را بازگردانند. موسیقی ایرانی در دهه های اخیر با این تلاش ها و مجاهدت ها فرصتی برای تنفس از فضای فرهنگی ایران پیدا کرده است.
انتهای پیام/