افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

کمبود جراح قلب کودکان قطعی است / 3 سال انتظار برای جراحی قلب – خبرگزاری مهر ایران و جهان

  • کد خبر : 160595
کمبود جراح قلب کودکان قطعی است / 3 سال انتظار برای جراحی قلب – خبرگزاری مهر ایران و جهان

گزارش کردن خبرگزاری بیشترمحمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در دیدار با سید محمد مهدوی رئیس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی و امیرحسین جلالی فوق تخصص جراحی قلب کودکان این بیمارستان از زحمات و دستاوردهای این بیمارستان تقدیر و تشکر کرد. تیم پیوند قلب کودکان ایران. پس از انتشار گسترده سخنان […]

گزارش کردن خبرگزاری بیشترمحمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در دیدار با سید محمد مهدوی رئیس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی و امیرحسین جلالی فوق تخصص جراحی قلب کودکان این بیمارستان از زحمات و دستاوردهای این بیمارستان تقدیر و تشکر کرد. تیم پیوند قلب کودکان ایران.

پس از انتشار گسترده سخنان دکتر مهدوی درباره مهاجرت ایران در فضای مجازی و سپس خروج این کشور از مهاجرت، رئیس سازمان نظام پزشکی طی نامه ای از این تصمیم تمجید کرد و امروز جلسه ای برای استماع مسائل و مشکلات و مسائل و مشکلات موجود برگزار شد. نظرات اعضای برجسته تیم رابط. دل بچه های ایران با آنها بود.

در این نشست دکتر مهدوی گزارشی از عملکرد تیم پیوند قلب کودکان در ایران ارائه کرد و گفت: بارها از تریبون های مختلف اعلام شده است که پیوند قلب کودکان نمادی از نظام سلامت پیشرفته و اوج پیشرفت ساختار سلامت یک کشور در ایران اولین مورد پیوند قلب دوران کودکی توسط گروه ما در سال 1392 انجام شد، اما پس از آن دو سال استراحت کردم زیرا احساس کردم باید تجربه بیشتری کسب کنم و به همین دلیل برای پیوند قلب رفتم. هر تابستان به مدت پنج سال به تنهایی در فرانسه مرکز می شوم و تجربه بیشتری کسب می کنم. خوشبختانه با افتخار می توان گفت که بیش از 220 پیوند قلب کودکان در مرکز ما انجام شده است. سالانه بین 400 تا 450 عمل پیوند قلب در دوران کودکی در جهان انجام می شود که از این تعداد سالانه حداقل 30 مورد در ایران انجام می شود.

وی در ادامه به نتایج بسیار خوب جراحی ها پرداخت و افزود: میزان بقای پنج ساله پیوند قلب فرزندان ما بیش از 80 درصد است که در دنیا آمار بسیار خوبی است. میزان مرگ و میر و میر نرخ کوتاه مدت ما در عرض 10 سال 9 درصد و 19 درصد است، به همین دلیل ما در جهان پیشتاز هستیم. خوشبختانه اکثر بیماران ما بعد از پیوند زندگی عادی دارند و حتی یک مورد داریم که دانشجوی پزشکی است. در سه روز گذشته هر روز عمل پیوند انجام می دادیم و حتی شب یلدا تا ساعت 23 در بیمارستان بودیم و به بیمار تحت عمل پیوند قلب خدمات ارائه می دادیم.

مهدوی بیان کرد: کار پیوند قلب یک کار تیمی، بسیار پیچیده و بسیار تخصصی است و همه اعضای تیم تمام عمر خود را وقف مراقبت از کودکان نیازمند کرده اند که بدون انجام این جراحی جان خود را از دست داده اند. البته موضوع جراحی های تخصصی کودکان تنها به پیوند قلب و مثلا جراحی محدود نمی شود. شریانی تغییری که در دو یا سه مرکز کشور انجام می شود، جراحی 8 تا 9 ساعته است و مراقبت های بعد از عمل در این جراحی ها بسیار ظریف و پیچیده است. خوشبختانه میزان مرگ و میر و میر در این جراحی بسیار سخت از بیش از پنجاه درصد به کمتر از ده درصد کاهش یافته است.

رئیس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی در ادامه به شکایات متعددی از سیستم پرداخت کارآمد پزشکان تمام وقت و نبود تجهیزات و داروهای لازم در این حوزه اشاره کرد که یکی از آنها موضوع سقف و او به طور تمام وقت هیئت علمی جغرافیا بوده است و همچنین خاطرنشان کرد که منتقدان به این نکته توجه ندارند که چهار دهه طول می کشد تا یک پزشک وارد چرخه درآمد شود.

جلالی پس از سخنان دکتر مهدوی گفت: اگر چیزی می گوییم به این دلیل است که نگران کشور و مردم هستیم. اکنون گرایش به سمت جراحی قلب به خصوص جراحی قلب کودکان بسیار کم شده و قطعا در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد. هم اکنون تعداد بسیار محدودی در مرکز قلب شهید رجایی در حال گذراندن دوره آموزشی در این زمینه هستند. طبیعی است که در چنین شرایطی جراحی ها با تاخیر انجام شود. هفته گذشته بچه هایی را که قرار بود نیمه اول ساعت 14 بعدازظهر عمل کنند را عمل کردم. جراحی دکتر غلامپور برای سه سال و من دو سال و نیم برنامه ریزی شده است. ما نگران هستیم و بارها اعلام خطر کرده ایم زیرا با شرایط موجود و عدم اصلاح گرایش ها، هیچکس 20 سال در رشته های پزشکی عمومی، جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی قلب کودکان تحصیل نخواهد کرد و تجربه کسب نخواهد کرد تا آنها می تواند مشکلات، مشکلات فوق تخصصی کودکان نیازمند را حل کند و در یک فرآیند پیچیده که نیاز به کار گروهی دارد، باز شود.

رئیس زاده در پایان این نشست قول پیگیری جدی مشکلات این دو پزشک نخبه برجسته کشور و دیگر نخبگان جامعه پزشکی را داد و در سخنانی کوتاه گفت: کشور باید قدر اینها را بداند. استعدادهای ویژه ای که ارزش کارشان کمتر از دستاوردهای هسته ای کشور نیست. طبیعی است که افرادی که در راس افتخارات یک سیستم بهداشتی معتبر جهانی قرار دارند، بخواهند به جای مواجهه با مشکلات متعدد، جایگاه و ارزش حرفه ای آنها شناخته شود و مسیر مراقبت از آنها هموار باشد. ما از تمامی کانال ها و راه های ممکن برای حل مسائل و مشکلات جامعه پزشکی استفاده می کنیم و از تمام توان خود برای اطلاع رسانی به مسئولان و راه حل استفاده می کنیم. شادی ما از آنها سوء استفاده خواهیم کرد و اینگونه ساکت نمی نشینیم.

در پایان این دیدار رئیس سازمان نظام پزشکی ایران با اهدای نشان افتخار و لوح تقدیر از این دو پزشک برجسته کشور تجلیل کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=160595

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.