افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
1

کمبود این ویتامین ها باعث ایجاد حفره می شود

  • کد خبر : 126133
کمبود این ویتامین ها باعث ایجاد حفره می شود

پوسیدگی بیماری است که در آن بافت سخت دندان (مینای دندان و سپس عاج) از بین می رود. این تخریب در اثر اسید آزاد شده توسط برخی باکتری ها ایجاد می شود. این اسید آزاد شده توسط باکتری های مضر باعث تخریب و ایجاد حفره در دندان ها می شود. غذاهایی که قند زیادی دارند […]

پوسیدگی بیماری است که در آن بافت سخت دندان (مینای دندان و سپس عاج) از بین می رود. این تخریب در اثر اسید آزاد شده توسط برخی باکتری ها ایجاد می شود. این اسید آزاد شده توسط باکتری های مضر باعث تخریب و ایجاد حفره در دندان ها می شود. غذاهایی که قند زیادی دارند باعث ایجاد حفره می شوند. به طور مشابه، غذاهایی که حاوی نشاسته زیادی هستند، مانند سیب زمینی سرخ کرده نیز روی حفره ها تأثیر می گذارد. از سوی دیگر، تحقیقات نشان داده است که کمبود برخی ویتامین ها در رژیم غذایی افراد می تواند خطر ابتلا به پوسیدگی را افزایش دهد. سه ویتامین اساسی که کمبود آنها می تواند باعث پوسیدگی و آسیب دندان شود عبارتند از: ویتامین A، ویتامین D، ویتامین C.

ویتامین A: کمبود ویتامین A باعث ایجاد تغییراتی در سلول های اپیتلیال می شود. این سلول ها مسئول ترشح کلسیم، فسفات، فلوراید، منیزیم و غیره هستند. همه این مواد به حفظ سلامت دندان ها کمک می کنند. کمبود ویتامین A باعث ضعیف شدن مینای دندان می شود. نتیجه این کمبود کاهش تراکم مینای دندان است. تخم مرغ، شیر، جگر سیاه، هویج، سبزیجات زرد و نارنجی مانند کدو حلوایی، اسفناج و سایر سبزیجات برگدار منابع ویتامین A هستند.

ویتامین دی: ویتامین D تعادل کلسیم و فسفر را در بدن کنترل می کند. کلسیم و فسفر برای سلامت مینای دندان ضروری هستند. مطالعات نشان داده است که کودکانی که سطح ویتامین D بالایی دارند، حفره کمتری دارند. برخی از منابع ویتامین D عبارتند از: نور خورشید، منابع گیاهی (غلات و برخی سبزیجات و میوه ها)، منابع حیوانی (کره، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، خامه، جگر، ساردین).

ویتامین سی: ترکیب ویتامین C همچنین می تواند باعث التهاب و خونریزی لثه به خصوص هنگام مسواک زدن شود و باعث ضعف بافت همبند و ایجاد حفره شود. منابع آن عبارتند از: پرتقال، زردآلو، گیلاس.

۲۳۳۲۳۳

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=126133

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.