افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

کلیات لایحه بودجه 1403 به نفع بازار سرمایه – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 162523
کلیات لایحه بودجه 1403 به نفع بازار سرمایه – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

گزارش کردن خبرنگار بیشترهر ساله در لایحه بودجه تصویری از اقتصاد سال آینده در اختیار فعالان اقتصادی قرار می گیرد، البته با تغییراتی که هر سال در مجلس رخ می دهد و در نهایی شدن بودجه امکان تغییر بودجه وجود دارد، اما تغییرات اساسی نیست. و مبنای بودجه سال آینده این لایحه است، بودجه جاری […]

گزارش کردن خبرنگار بیشترهر ساله در لایحه بودجه تصویری از اقتصاد سال آینده در اختیار فعالان اقتصادی قرار می گیرد، البته با تغییراتی که هر سال در مجلس رخ می دهد و در نهایی شدن بودجه امکان تغییر بودجه وجود دارد، اما تغییرات اساسی نیست. و مبنای بودجه سال آینده این لایحه است، بودجه جاری خواهد بود.

بازار سرمایه به عنوان یکی از بازارهای رسمی کشور از این قاعده مستثنی نبوده و مستقیماً متاثر از پروژه بودجه سال آینده و سیاست کلی اقتصادی دولت است. این مدیریت در مقاطعی موفق بوده و در مقاطعی ضررهای سنگینی را برای سهامداران به همراه داشته است.

اکنون که شاخص کل بورس در محدوده زیر 2 میلیون و 500 هزار واحد در نوسان است و هنوز پولی که این بازار را هدایت می کند وارد این بازار نشده است، لایحه بودجه سال آینده ممکن است از این نظر نقش کلیدی ایفا کند. در این گزارش به بررسی بازار سهام از دیدگاه بودجه پرداخته ایم:

کلیت لایحه بودجه به نفع بازار سرمایه است

علی فراغی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا دولت برنامه خاصی برای حمایت از بازار سرمایه و کمک به جلب اعتماد از دست رفته یا جذابیت بیشتر آن برای بازار دارد؟ آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است و در واقع بازارهای موازی بیش از بازار سرمایه مطرح هستند. شاید در نگاه اول یا اگر به صورت تک بعدی به این موضوع نگاه کنیم، موردی منفی و ناامیدکننده باشد، اما وقتی کلی نگرتر نگاه کنیم، سیاست ها و برنامه هایی را می بینیم که بازارهای موازی بورس را در بودجه تضعیف می کند. توافق. ، و این نقطه ممکن است یک نقطه عطف باشد.

وی ادامه داد: اکنون که روند افزایش مالیات و ساختار اقتصادی مالیات محور در سال های اخیر در دستور کار قرار گرفته و گسترش یافته است، شاهد بازاری هستیم که البته نسبت به سایر نقاط اقتصادی کشور جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری دارد. بازار سرمایه در سال 10 در سال های اخیر به دلیل شفافیت ذاتی خود نسبت به سایر بازارها، وظیفه مالی خود را شفاف تر و هدفمندتر انجام داده است، اما نکته اینجاست که با تشدید فشار مالی بر مسکن، طلا و بازارهای ارزی، وسیله نقلیه بازار سرمایه می تواند کانون جذب سرمایه های خرد و کلان مردم باشد و سیاست گذار اقتصادی کشور می تواند از این موضوع بهره ببرد و پول در این بازار برای مقاصد مختلف جریان یابد و به اهداف مختلف اقتصادی دست یابد.

این کارشناس ادامه داد: این موارد کلی می تواند یک روش کلی برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه باشد و نشان دهد که بازار سرمایه با این موارد می تواند پتانسیل بالایی داشته باشد و تصمیماتی که حتی می تواند آگاهانه یا ناآگاهانه باشد در واقع به جذابیت بهتر کمک می کند. که این جذابیت و کارایی خوب می تواند به بازگرداندن اعتماد به سازوکار این بازار کمک کند، هر چند در عمل فعالان بازار نباید این فرصت را در صورت وقوع مانند اتفاقات سال های اخیر و بهبود جامعه بازار سرمایه از دست بدهند و برای گسترش آن تلاش کنند.

فراغی افزود: حال اگر بخواهیم بیشتر به جزئیات بپردازیم باید به یک نکته مهم نیز اشاره کنیم و آن پیش بینی افزایش سود سهام شرکت های دولتی در بودجه است. سود سهام شرکت های دولتی بیش از 70 درصد رشد خواهد کرد. در صورت تحقق این مورد می تواند دید مثبتی از این سودآوری نشان دهد که علاوه بر خود دولت می تواند سود این مورد را به بازار سرمایه برساند. و افراد حاضر در آن. این پیش بینی ها می تواند به بازارساز در دستیابی به اهداف دولت کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به تولید دولتی اشاره کرد و افزود: تولیدات دولتی از بازار سرمایه عبور می کند و اگر دولت عزم خود را برای این امر جزم کند نیاز به رونق در بازار سرمایه است و در عمل هم بازار سهام می تواند از این طریق رشد کند.

فراغی در پایان گفت: شاید در جزییات بودجه سال آینده بتوان نکات مثبت و منفی زیادی برای بازار سرمایه پیدا کرد اما در مجموع با وجود جنبه های منفی فراوان بودجه، حداقل می توان بازار سرمایه را یک گام دانست. پیشی گرفتن از سایر رقبا، اگرچه مانند گذشته ممکن است برخی از مواردی که در بودجه پیش بینی شده است محقق نشود.

تاثیر بودجه 1403 و بورس

سپیده منصوری، دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بیشتر وی با بیان اینکه بودجه هر کشور درآمد و هزینه های خود را در طول یک سال برنامه ریزی می کند، گفت: این طرح ابعاد مختلفی دارد. بودجه می تواند بر بازارهای مختلف از جمله پول، سرمایه و غیره تاثیر بگذارد. هر یک از این بازارها به نوعی تحت تاثیر بخش های مختلف بودجه از جمله بازار سرمایه قرار خواهند گرفت.

منصوری افزود: سیاست های اقتصادی دولت و بانک مرکزی با هدف رسیدن به آرامش و ثبات در بازار ارز است و نرخ تورم ماهانه توانسته در کانال مشخصی تثبیت شود، بنابراین با تداوم بحران مالی و سیاست پولی در بودجه سال آینده پیش بینی می شود این آرامش و ثبات در اقتصاد حفظ شود و سرمایه هایی که در سایر بازارها وجود دارد به بازار سرمایه و بخش های تولیدی منتقل شود.

منصوری افزود: نکته مثبت لایحه بودجه 1403 و عوامل موثر آن در بازار سرمایه که عمدتاً شامل افزایش قیمت گاز در صنایع انرژی زا مانند پتروشیمی و فولاد است که در تبصره 14 به آن اشاره شد، چنین رشدی را به همراه داشته است. اتفاق نیفتاده و از یک سو با توجه به قانون. همچنین انتظار نمی رود بهره برداری از معادن تاثیر منفی زیادی بر بورس داشته باشد زیرا تحقق منابع آن در سال جاری به خوبی انجام نشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نکته مهم بودجه که بر بازار اثر می گذارد دو صدور مالیات و انتشار اوراق دولتی است، گفت: دولت قصد دارد از بسیاری از مواردی که تحت عنوان مالیات مشمول مالیات نبوده مالیات بگیرد. درآمد یکی از این موارد بحث سپرده ها، وجوه و … است که به نظر می رسد با توجه به سیاست انقباضی که این روزها بانک مرکزی در پیش گرفته است، نرخ سود افزایش می یابد تا نقدینگی حفظ شود و بتواند موضوع مالیات را پوشش دهد. سرمایه گذاران، با این حال، همچنان به سرمایه گذاری موجه است.

منصوری ادامه داد: نکته بعدی زمانی است که نرخ سود افزایش می یابد و سیاست منفی وارد بازار سرمایه می شود. باید گفت در صورت عدم افزایش نرخ سود اقدام مناسبی برای بورس خواهد بود. زیرا بازارهای موازی نرخ بازده سرمایه گذاری کمتری خواهند داشت و ممکن است بورس شرایط بهتری داشته باشد.

با توجه به اینکه انتشار اوراق توسط دولت نسبت به سال قبل تقریباً 30 درصد افزایش یافته است، این مبلغ انتشار می تواند اصل و سود اوراق سال قبل را پوشش دهد. در واقع ریسک انتشار اوراق دولتی در بازار سرمایه نسبت به سال های گذشته تا حدودی عادی شده است. در واقع دولت در سال 1403 تنها برای پرداخت اصل و سود اوراق سال قبل به انتشار اوراق بسنده کرد و تمرکزی بر تامین مالی و حتی کسری بودجه نداشت. بدون شک اوراق قرضه موضوعی است که می تواند بازار سرمایه را با مشکل مواجه کند. اما هرچه نسبت به گذشته کمتر باشد، می توان گفت که عملکرد بهتری را شاهد خواهیم بود.

گزارش کردن خبرنگار بیشتردر لایحه پیشنهادی لایحه بودجه نکات زیر لحاظ شده است:

1- الزام به ارزیابی مجدد کلیه طبقات دارایی

2- اصلاح استانداردهای حسابداری

3- هزینه استهلاک مشمول مالیات ناشی از تجدید ارزیابی

که در صورت تصویب گامی مثبت در جهت شفاف سازی صورت های مالی، دارایی ها و عملکرد شرکت ها خواهد بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=162523

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.