افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

کشورهای نوظهور با بدهی 29 تریلیون دلاری روبرو هستند

  • کد خبر : 300351
کشورهای نوظهور با بدهی 29 تریلیون دلاری روبرو هستند

به گزارش بازار، پاپ فرانسیس در نشست هفته گذشته واتیکان درباره بحران بدهی جهانی گفت: فقیرترین کشورهای جهان زیر بار بدهی های غیرقابل کنترل له می شوند و کشورهای ثروتمند باید برای کمک بیشتر تلاش کنند. کشورهای نوظهور با بدهی عمومی 29 تریلیون دلاری دست و پنجه نرم می کنند. بر اساس گزارش جدید اجلاس […]

به گزارش بازار، پاپ فرانسیس در نشست هفته گذشته واتیکان درباره بحران بدهی جهانی گفت: فقیرترین کشورهای جهان زیر بار بدهی های غیرقابل کنترل له می شوند و کشورهای ثروتمند باید برای کمک بیشتر تلاش کنند.

کشورهای نوظهور با بدهی عمومی 29 تریلیون دلاری دست و پنجه نرم می کنند. بر اساس گزارش جدید اجلاس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد، 15 کشور بیش از هزینه آموزش و پرورش و 46 کشور بیشتر از هزینه های بهداشتی برای بدهی و بدهی هزینه می کنند.

بدهی های غیرقابل مدیریت یکی از ویژگی های مکرر اقتصاد جهانی مدرن بوده است. اما موج کنونی بدهی را می توان بدترین موج تاکنون در نظر گرفت. به طور کلی، بدهی عمومی جهانی چهار برابر بیشتر از سال 2000 است.

هزینه های بیش از حد عمومی یا مدیریت ضعیف بودجه یکی از دلایل اصلی است. اما رویدادهای جهانی خارج از کنترل اکثر کشورها، مشکلات بدهی آنها را به شدت افزایش داده است. همه گیری ویروس کرونا سود شرکت و درآمد کارگران را کاهش داده و در عین حال هزینه های مراقبت های پزشکی اورژانسی را افزایش داده است. درگیری های خشونت آمیز، ابتدا در اوکراین و اکنون در غزه و سایر نقاط جهان، به افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی کمک کرده است. بانک های مرکزی برای مقابله با افزایش تورم نرخ بهره را افزایش دادند. رشد اقتصاد جهانی کند شد.

پاپ فرانسیس که در سال 2001 در اوج فروپاشی مالی کشور به عنوان کاردینال در آرژانتین منصوب شد، بدبختی و شورش خشونت‌آمیز را که بحران بدهی می‌تواند ایجاد کند، از نزدیک دید. او علاوه بر بخشودگی وام، خواستار تحول در نظام مالی جهانی شده است. او هفته گذشته گفت که بیایید به یک معماری مالی بین المللی جدید فکر کنیم که جسورانه و مبتکرانه است.

سخنرانی او تصدیق این بود که مشکلات بدهی قرن حاضر بسیار پیچیده تر از قرن قبل است. امروز، بدهی عمومی جهانی نه تنها بالاتر، بلکه متفاوت است. علاوه بر این، این بدهی عمدتاً در اختیار تعداد انگشت شماری از بانک های بزرگ غربی و سازمان های توسعه بین المللی چند دهه است.

امروزه، علاوه بر این ارکان مستقر، کشورها باید با هزاران وام دهنده خصوصی و طلبکاران مازاد مانند چین و همچنین انواع قراردادهای وام مخفی که در مقررات ملی کشورهای مختلف پیش بینی شده است، سر و کار داشته باشند.

بسیاری از اقتصاددانان و سیاست گذاران به این دیدگاه رسیده اند که سازوکارها و نهادهایی از جمله صندوق بین المللی پول که 80 سال پیش برای مقابله با کشورهایی که در مشکل مالی قرار دارند ایجاد شد، دیگر در حد کار نیستند. مثل این است که یک تعمیرکار تلویزیون فوق‌العاده ماهر داشته باشید که می‌داند چگونه یک لوله پرتو کاتدی را تعویض کند، اما نمی‌داند چگونه یک برد مدار را تعویض کند.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی، در این هفته زمانی که این بانک آخرین گزارش اقتصاد جهانی خود را منتشر کرد، اظهارات مشابهی را انجام داد و نسبت به اثر فلج کننده بدهی در زمان کاهش رشد هشدار داد. او گفت که کاهش بدهی ضعیف ترین بخش معماری مالی جهانی است و تغییرات در استقراض مستلزم چارچوب جدیدی برای بازسازی بدهی است که ما هنوز نداریم.

اصطکاک فزاینده بین چین و ایالات متحده حل و فصل بحران بدهی را دشوارتر کرده است و هیچ داور بین المللی با اختیار بر همه وام دهندگان برای رسیدگی به اختلافات موجود وجود ندارد. علاوه بر این، میزان تامین مالی تخصیص یافته به نهادهایی مانند صندوق بین المللی پول هیچ ارتباطی با رشد اقتصاد جهانی یا بار بدهی ندارد.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاست، پنج وام گیرنده بزرگ جهان، اوکراین، مصر، آرژانتین، اکوادور و پاکستان تنها در سال گذشته 2 میلیارد دلار کارمزد یا بهره اضافی پرداخت کردند. به طور متوسط، هزینه های اضافی منجر به افزایش نزدیک به 50 درصدی در هزینه استقراض برای همه کشورهای آسیب دیده شده است.

تلاش های دیگری نیز برای کاهش بار بدهی کشورهای بدهکار انجام شده است. قانونگذاران در دو پایتخت مالی جهان، نیویورک و لندن، پیشنهاداتی را برای بهبود روند بازسازی بدهی های دولت مورد بحث و بررسی قرار داده اند.

مجلس قانونگذاری ایالت نیویورک لایحه ای را برای محافظت از ایالت های بدهکار در برابر طلبکاران، که اغلب به آنها “صندوق کرکس” می گویند، در نظر گرفته است که بدهی را با تخفیف های عمیق خریداری می کنند و سپس معاملات بازسازی را برای جمع آوری پول بیشتر متوقف می کنند.

در بریتانیا که بر 90 درصد قراردادهای بدهی کشورهای کم درآمد نظارت می کند، پارلمان درباره اقداماتی مانند قانون قدیمی 2010 بحث کرده است که می توانست پس از مذاکره با کشورهای بدهکار فقیر، از دستیابی وام دهندگان خصوصی به معاملات سودآورتر از وام دهندگان دولتی جلوگیری کند.

در حال حاضر، چشم انداز کشورهای بدهکار با توجه به رشد آهسته اقتصاد آنها بسیار ضعیف است. کشورهای در حال ظهور پول لازم برای پرداخت هزینه های حیاتی آموزش، زیرساخت ها، فناوری و مراقبت های بهداشتی را ندارند.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، تقریبا 60 درصد از کشورهای کم درآمد در معرض خطر جدی یا بسیار جدی مشکلات بدهی هستند. در عین حال، میلیاردها دلار اضافی برای محافظت از این کشورهای آسیب پذیر در برابر تغییرات آب و هوایی مضر و توانمندسازی آنها برای دستیابی به اهداف بین المللی آب و هوا مورد نیاز است.

پس از بازگشت از نشست واتیکان، جوزف استیگلیتز، اقتصاددان ارشد سابق بانک جهانی، گفت که در طول کمپین بدهی سال 2000، خوش بینی وجود داشت که همه درس های خود را آموخته اند و رفع بدهی مشکل را در آینده حل خواهد کرد. اما بدیهی است که اینطور نیست. مشکل بسیار بدتر از چیزی است که 25 سال پیش تصور می شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=300351

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.