افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 8 October , 2024
0

کشف پرونده بزرگ قاچاق کالا با 10 متهم کشف 12 هزار سند جعلی

  • کد خبر : 389242
کشف پرونده بزرگ قاچاق کالا با 10 متهم کشف 12 هزار سند جعلی

به گزارش بازار، سردار حسین رحیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در گفت و گوی تلویزیونی درباره لزوم تشکیل پلیس امنیت اقتصادی گفت: موضوع برقراری امنیت در همه سطوح و ابعاد در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. مسئولیت پلیس است پلیس به عنوان رکن اصلی نظم و امنیت، امنیت را در ابعاد مختلف فردی، […]

به گزارش بازار، سردار حسین رحیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در گفت و گوی تلویزیونی درباره لزوم تشکیل پلیس امنیت اقتصادی گفت: موضوع برقراری امنیت در همه سطوح و ابعاد در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. مسئولیت پلیس است پلیس به عنوان رکن اصلی نظم و امنیت، امنیت را در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تامین می کند. متناسب با این نیازها، نیروهای تخصصی مختلف پلیس در داخل مجموعه فرجا تشکیل شده است که زیر نظر فرماندهی کل نیروی انتظامی فعالیت می کنند.

سردار رحیمی گفت: هر کدام از این ماموران نیروی انتظامی ماموریت های سختی دارند. برخی از این واحدها شامل پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس آگاهی، پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس فتا است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۷ بر اساس تصمیمات و اطلاعیه های ستاد، پلیس امنیت اقتصادی به صورت پلیسی مستقل با ماموریت های مسلحانه و ادارات مختلف تشکیل شد. این پلیس بخشی از وظایف خود را از پلیس آگاهی و سازمان اطلاعات فراجا دریافت کرده است. ماموریت اصلی این پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. تشکیل این پلیس به درخواست مردم و خواست فرمانده معظم کل قوا برای تلاش بیشتر در حوزه هایی مانند مبارزه با سرقت و قاچاق مواد مخدر بوده است.

سردار رحیمی درباره فعالیت های پلیس امنیت اقتصادی توضیح داد: سال هاست که ماموریت ذاتی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده است. به خصوص در مورد انواع کالاهای قاچاق. این ماموریت یکی از وظایف اصلی پلیس است و سازمان های مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گفت: دومین موضوع مهم مبارزه با جرایم اقتصادی است.

وی افزود: جرایم اقتصادی شامل طیف وسیعی از تخلفات از جمله اخلال در نظام اقتصادی کشور، پولشویی، فرار مالیاتی، جرایم مربوط به بورس، بازار سرمایه و زمین خواری است. این وظایف بر عهده پلیس امنیت اقتصادی است و با توجه به تنوع و گستردگی این جرایم، پلیس باید در زمینه های مختلف اقتصادی فعال باشد.

سردار رحیمی ادامه داد: پلیس گمرکی نیز وجود دارد که کنترل حوزه های مربوط به واردات و صادرات کالا را بر عهده دارد. علاوه بر این پلیس مرکز امنیت اقتصاد دیجیتال نیز تشکیل شده است. با توجه به سرعت دیجیتالی شدن اقتصاد کشور، پلیس نیز باید در این زمینه نظارت و انضباط برقرار کند. ما یک مرکز بسیار مهم در این زمینه ایجاد کرده ایم که وظایف خود را در فضای دیجیتال انجام می دهد.

وی با بیان اینکه پلیس امنیت اقتصادی دو ماموریت ویژه دارد، گفت: اول اینکه مانند سایر پلیس ها برقراری نظم و انضباط در تمام سطوح زندگی مردم ایران از نقطه صفر مرزی تا قلب را بر عهده دارد. کشور ثانیاً به قاچاق کالا و جرایم اقتصادی در همه ابعاد رسیدگی شود.

سردار حسین رحیمی درباره پدیده تیراندازی خودروها و مبارزه با قاچاق کالا گفت: در بحث تیراندازی خودروها به جای تمرکز بر معلولان، باید به علت ها توجه کنیم. چرا خودروهای باربری در استان های جنوبی یا غربی کشور شکل می گیرند و با رفتار غیرعادی کالا وارد می کنند؟ چه کسی از این پدیده حمایت می کند؟

وی افزود: یکی از مسئولان می گوید با رانندگان ملاقات کردیم و به سمت خودروها تیراندازی کردیم و از آنها حمایت کردیم. این چه نوع صحبتی است؟ اگر کالای قانونی وارد کشور شود باید با خودرو، کامیون یا قطار و از طریق قانونی وارد شود. اما دلیل پدیده تیراندازی به خودروها چیست؟ اگر کالاهای قاچاق تقلبی باشد، قانون می گوید که این محصولات باید در گمرک ثبت شده و در همان استان های مرزی مورد استفاده قرار گیرند. اما چرا انبارها و مغازه های مرکز کشور مملو از این محصولات است؟

سردار رحیمی بیان کرد: برهمین اساس با برنامه ریزی و ابلاغ فرماندهی محترم انتظامی شهرستان فراجا از اواخر سال گذشته قرارگاه ویژه ای به نام شهید رومیانی ایجاد شده است.

و افزود: این کمپ در سه بخش فعالیت می کند. قسمت اول مبارزه با خودروهای تیراندازی از مبدأ شکل گیری آن ها در استان های محل شکل گیری این پدیده است. این خودروها در گروه های 10 تا 20 نفره حرکت می کنند و در محورهای مواصلاتی به اعماق شهرها می رسند. قرارگاه شهید رومیانی هم اکنون در چند استان و سراسر کشور راه اندازی شده و دستورالعمل آن از اواخر سال گذشته ابلاغ شده است.

سردار رحیمی درباره اقدامات قرارگاه ویژه شهید رومیانی و رسیدگی به خودروهای تیراندازی توضیح داد: این قرارگاه زیر نظر فرماندهان محترم انتظامی استان ها، فرماندهان مرزبانی و نیروی دریایی ارتش فعالیت می کند. به این ترتیب یک سری اقدامات در مبدا، مسیر گردش و مرکز شهرها و انبارهای تحویل کالای قاچاق انجام شده است. به لطف خداوند و تلاش های صورت گرفته چندین باند قاچاق را منهدم کرده ایم.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گفت: به عنوان مثال اخیراً در قم، همکاران عزیزم یک باند 15 نفره را که از مناطق مرزی وارد قم شده بودند، دستگیر کردند. همچنین دو ماه پیش موفق به کشف چندین انبار کالای قاچاق به ارزش حدود پنج میلیارد تومان شدیم. این کالاها دارای مهر ممنوعیت بودند یعنی ورود آنها به کشور کاملا غیرقانونی بوده و مجوزی برای آنها صادر نشده است.

وی افزود: مهمترین موضوع ناهنجاری های ایجاد شده توسط این خودروهای فرسوده است. مردم شاهد این صحنه های خطرناک هستند. بر اساس آمار ترافیک در سال 1402، 254 نفر بر اثر رفتار غیرعادی این خودروها جان خود را از دست دادند و 1562 نفر مجروح شدند. در شش ماهه اول سال 1403 269 کشته و 323 مجروح داشتیم.

سردار رحیمی گفت: اما با اقدامات خوب استان های ما و راه اندازی این قرارگاه حدود 30 تا 40 درصد از رفتارهای نابهنجار کاسته شده است. اما این کافی نیست و فرماندهان محترم باید با جدیت بیشتری به این موضوع رسیدگی کنند.

وی گفت: در دو سال گذشته 21 نفر از نیروهای پلیس امنیت اقتصادی در سراسر کشور حین مبارزه با قاچاقچیان به شهادت رسیدند. مبارزه با این پدیده نیازمند تلاش و جدیت بیشتر برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مردم است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی در ادامه موضوع مبارزه با تخلفات اقتصادی و قاچاق کالا را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما قاطعانه و با جدیت وظیفه و مسئولیت خود را می دانیم که با همه ناهنجاری های رخ داده در جامعه به ویژه معضل قاچاق کالا مبارزه کنیم. اگرچه برای برخی ناخوشایند است.

سردار رحیمی گفت: آمار ارائه شده از تیراندازی خودروها حکایت از افزایش کشفیات دارد و امیدواریم با کاهش این تخلفات بتوانیم از حوادث تلخی همچون شهادت ماموران نیروی انتظامی و به خطر افتادن جان هموطنان جلوگیری کنیم.

وی افزود: یکی از پرونده های عمده قاچاق کالا که در حال رسیدگی است مربوط به پلیس گمرک است. این یک پرونده ملی است و متهمان در گمرکات مختلف کشور مشغول به کار هستند. اتهامات وی شامل جعل اسناد دولتی، استفاده از کارت و مدارک جعلی، ارتشاء، تبانی، پولشویی و فرار مالیاتی است. تاکنون 10 نفر از متهمان اصلی دستگیر و 118 نفر دیگر که به عنوان کمپرسی مشغول به کار بودند تحت بازجویی قرار دارند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی افزود: در این مورد حدود 12 هزار سند و مجوز واردات و صادرات یا کارت بازرگانی به صورت غیرقانونی استفاده شده است. این تخلفات 90 میلیارد تومان خسارت اقتصادی به کشور وارد کرده است.

سردار رحیمی گفت: علاوه بر این پرونده دیگری نیز در دست بررسی است که مربوط به حدود 2700 نفر از سازمان های حمایتی است. با استفاده از شناسه ملی این افراد، شرکت های جعلی تشکیل و گوشی های تلفن همراه و سایر دستگاه ها به نام آنها خریداری شد. بسیاری از این افراد حتی در روستاها و مناطق دورافتاده زندگی می کنند و بابت استفاده از کارت ملی خود مبالغ ناچیزی مانند 5 میلیون توکن دریافت کرده اند. تاکنون تنها یکی از این متهمان شناسایی و دستگیر شده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر و بازیابی دارایی های غیرمجاز از فروش مواد مخدر گفت: ضرباتی که به باندهای مافیایی قاچاق مواد مخدر می زنیم به دستگیری اعضای این باندها خلاصه نمی شود. وقتی صحبت از شناسایی دارایی های نامشروع حاصل از فروش مواد مخدر می شود، پرونده ها به مرکز ملی مبارزه با پولشویی ارجاع می شود. این همکاری با مرکز ملی پولشویی و مبارزه با تروریسم مالی به خوبی انجام شده است.

وی افزود: همچنین وقتی همکاران پلیس آگاهی ما مجرمان حرفه ای و سارقان بزرگ را دستگیر می کنند بسیاری از اموال غیرمجاز بدست آمده از این جرایم شناسایی می شود. این اموال پس از مستندسازی به مراجع قضایی و قضات محترم معرفی و تلاش می شود تا این اموال به بیت المال و مردم بازگردد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در شش ماهه نخست امسال با 51 پرونده بزرگ و مهم پولشویی برخورد کرده و 95 مجرم و مجرم در این زمینه را شناسایی و دستگیر کرده ایم. همچنین بیش از 1.564 میلیارد تومبه یعنی بیش از 1.5 همت از اموال غیرقانونی این افراد را شناسایی و ضبط کرده ایم تا به بیت المال برگردانیم.

سردار رحیمی در پایان بر اهمیت همکاری مردمی در تامین امنیت و کاهش جرایم اقتصادی تاکید کرد و گفت: هیچ اقدام پلیسی بدون همکاری مردم عزیز و شریف امکان پذیر نخواهد بود. موفقیت بیشتر زمانی حاصل می شود که مردم در کنار پلیس باشند و از آن حمایت کنند. این مشکل منحصر به کشور ما نیست و در سطح جهانی نیز یکسان است.

وی در ادامه افزود: تلاش می کنیم از ظرفیت عظیم مردم استفاده کنیم. می دانم که در بسیاری از موارد مردم نگران و ناراحت هستند و از تخلفات اقتصادی، قاچاق و سایر جرایم شکایت دارند.

سردار رحیمی همچنین اعلام کرد: با برنامه ریزی فرمانده کل قوا و سردار رادان، ستاد خبری پلیس امنیت اقتصادی فعال شد. از مردم خواهشمندیم هرگونه اطلاعات مربوط به قاچاق کالا، قاچاق سوخت، قاچاق دام، کالاهای اساسی و جرایم اقتصادی از قبیل اخلال در نظام اقتصادی، پولشویی، فرار مالیاتی و زمین خواری را گزارش دهند.

وی افزود: مردم می توانند در 7 روز هفته به صورت 24 ساعته با مرکز خبر پلیس با شماره 096300 تماس بگیرند.

سردار رحیمی در پایان گفت: در مدت کوتاهی که این ستاد تشکیل شده است بیش از 860 تماس مردمی منجر به عملیات و برخورد با مجرمان اقتصادی شده است. برای تامین امنیت و آرامش مردم به همکاری و همکاری شما نیازمندیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=389242

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.