افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
3

کشف تونل مربوط به جنگ جهانی دوم در زیر خط راه آهن اهواز پتانسیل جذب گردشگر را دارد.

  • کد خبر : 136477
کشف تونل مربوط به جنگ جهانی دوم در زیر خط راه آهن اهواز پتانسیل جذب گردشگر را دارد.

به گزارش خبرنگار رکنا از خوزستان، مجتبی گزتونی، فعال مدنی و کارشناس حوزه گردشگری خوزستان با اشاره به ساخت و قدمت این تونل گفت: در زیر پهنه راه آهن اهواز تونلی با ارتفاع حدود 3 متر و عرض 2 متر از زمان شکل گیری راه آهن با داشتن راهرو و اتاق و سالن امکان احیای […]

به گزارش خبرنگار رکنا از خوزستان، مجتبی گزتونی، فعال مدنی و کارشناس حوزه گردشگری خوزستان با اشاره به ساخت و قدمت این تونل گفت: در زیر پهنه راه آهن اهواز تونلی با ارتفاع حدود 3 متر و عرض 2 متر از زمان شکل گیری راه آهن با داشتن راهرو و اتاق و سالن امکان احیای آن و تبدیل آن به موزه راه آهن و هر کاربری فرهنگی دیگر وجود دارد.

وی گفت: به گفته برخی آگاهان این تونل به بخش هایی با دو راه به سمت رودخانه کارون و بیمارستان رازی تقسیم شده است که البته برخی از قسمت های جاده تونل به دلیل ملاحظاتی مسدود شده است اما قابل بازگشایی است.

این فعال میراث فرهنگی و گردشگری به ضرورت مرمت و احیای تونل مورد نظر اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به نقش و اهمیت راه آهن اهواز در صد سال اخیر و نزدیکی راه آهن به رودخانه و تعلق آن. بیمارستان رازی به راه آهن، نام راه‌آهن نیز از این جا گرفته شده است، موقعیت مکانی گرفته شده نشان‌دهنده مشاهده بخش‌هایی از تونل زیرزمینی در محدوده راه‌آهن است که می‌توان این تونل را برای جابجایی و تسریع در دسترسی افراد قرار داد. به بیمارستان و بالعکس

مجتبی گزتونی در ادامه افزود: با وجود رکورد جهانی راه آهن و تاریخ و ارزش راه آهن جنوب، مرمت و احیای این تونل زیرزمینی که به خارج از محدوده راه آهن دسترسی دارد باید در اولویت قرار گیرد تا بتوان از آن به عنوان بازدیدکننده استفاده کرد. بخشی از تاریخ یک میراث جهانی نه تنها عمومی است، بلکه باید در تحقیقات دانشگاهی و کارشناسی مورد استفاده قرار گیرد.

گزتونی با تاکید بر اینکه تونل و تمام اتاق های آن در حال حاضر متروکه است، گفت: ورودی ساختمان آجری و راهروی آن با گچ بری چوبی و سقف آن با دیوار کاذب تزئین شده است و نه تنها از این اتاق ها استفاده نشده است. بلکه تا الان تنها مانده اند.

وی درباره کاربری این تونل نیز افزود: قبل از انقلاب از این مکان به عنوان مقر و در زمان جنگ تحمیلی به عنوان محل بایگانی اسناد، سربازگیری و سرپناه استفاده می شد.

وی ادامه داد: از تونل منتهی به رودخانه کارون، در دهه های اول شکل گیری راه آهن و دوره های بعد به ویژه در دوره ای که کشتیرانی در کارون رونق داشت، برای انتقال تجهیزات نظامی و تونل دسترسی به رازی. بیمارستان (راه آهن) برای انتقال مجروحان، منفجر شد.

گزتونی با اشاره به مصالح به کار رفته در این بنا خاطرنشان کرد: وردی بنای آجری است که راهرو آن با ناودانی چوبی و سقف آن با دیوار کاذب تزئین شده است. در صورت بهره برداری مناسب از خانه های ییلاقی مسکونی و بهره برداری از تونل زیرزمینی، راه آهن جنوب نقش مهمی در حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری خواهد داشت.

دانلود (1)

اهواز یکی از شهرهای ایران است که دارای دو ایستگاه مرکزی قطار است. در ایستگاه «کارون» قطار به سمت شرق خوزستان و در ایستگاه «امانیه» قطار به سمت جنوب خوزستان و شمال ایران حرکت می کند.

اداره کل راه آهن جنوب هم اکنون دارای سه محور اهواز – اندیمشک (به ایستگاه هفت تپه)، اهواز – بندر امام خمینی (ره) – محور ماهشهر، اهواز – خرمشهر – محور شلمچه است.

این اداره کل در مجموع دارای 18 ایستگاه بوده و طول خطوط اصلی موجود 474 کیلومتر و طول خطوط فرعی (سوئیچینگ و صنعتی – تجاری) حدود 198 کیلومتر می باشد. همچنین شبکه ریلی استان خوزستان حدود 6 درصد از طول شبکه ریلی کشور را به خود اختصاص داده است. راه آهن جنوب از نظر جابجایی و جابجایی بار جزو استان های برتر است.

photo_2023-11-25_09-06-13

photo_2023-11-25_09-06-07

گزارش و مناظره: بهنام رضایی مالمیر

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=136477

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.