افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
3

کشف بخار آب در سیاره ای دو برابر زمین

  • کد خبر : 189288
کشف بخار آب در سیاره ای دو برابر زمین

این سیاره که GJ 9827d نام دارد، تقریباً دو برابر قطر زمین است و می تواند نمونه ای از سیارات در جاهای دیگر کهکشان ما باشد که به طور بالقوه دارای اتمسفر غنی از آب هستند. بیورن بانک، کارشناس موسسه تحقیقاتی تروتیر در دانشگاه مونترال، که در مورد سیارات فراخورشیدی تحقیق می‌کند، می‌گوید: «این اولین […]

این سیاره که GJ 9827d نام دارد، تقریباً دو برابر قطر زمین است و می تواند نمونه ای از سیارات در جاهای دیگر کهکشان ما باشد که به طور بالقوه دارای اتمسفر غنی از آب هستند.

بیورن بانک، کارشناس موسسه تحقیقاتی تروتیر در دانشگاه مونترال، که در مورد سیارات فراخورشیدی تحقیق می‌کند، می‌گوید: «این اولین باری است که می‌توانیم مستقیماً از طریق تشخیص اتمسفر نشان دهیم که سیاراتی با اتمسفر غنی از آب می‌توانند وجود داشته باشند. “.

به گفته این محقق و ستاره شناس کانادایی، چنین کشفی را می توان گام مهمی در جهت تخمین فراوانی و تنوع جو در سیارات سنگی دانست.

لورا کریدبرگ، محقق اصلی موسسه نجوم ماکس پلانک در هایدلبرگ، آلمان، که یکی از دیگر محققان این پروژه است، می‌گوید: “پیدا کردن وجود آب در چنین سیاره کوچکی یک کشف برجسته و مهم تلقی می‌شود.”

به گفته این محقق و ستاره شناس آلمانی، این کشف ما را بیش از هر زمان دیگری به شناخت و توصیف دیگر جهان ها و سیارات مشابه زمین از نظر حیات نزدیک می کند.

با این حال، هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا هابل مقدار کمی بخار آب را در اتمسفر غنی از هیدروژن به صورت طیف‌سنجی اندازه‌گیری کرده است یا اینکه جو سیاره عمدتاً از آب و ذرات پس از تبخیر جو اولیه پر از هیدروژن تشکیل شده است. و هلیوم: به شکل بخار در زیر نور ستاره ای نزدیک مشاهده شده است.

پیر الکسیس روی، نویسنده اصلی موسسه تروتیر در دانشگاه مونترال، می گوید: «برنامه رصدی ما، به رهبری ایان کراسفیلد از دانشگاه کانزاس، نه تنها برای شناسایی مولکول های موجود در جو سیاره طراحی شده است. به خصوص به دنبال بخار آب باشید. هر یک از این نتایج برای ما هیجان‌انگیز خواهد بود، چه کشف بخار آب غالب باشد و چه این تحقیقات به کشف یک محیط کوچک در جوی غنی از هیدروژن منجر شود.»

سیاره ای که در آن طیفی از بخار آب با تلسکوپ هابل رصد شده است و وجود دی اکسید کربن و متان را نیز می توان با تلسکوپ پیشرفته جیمز وب مشاهده کرد، دمایی در حدود 800 درجه فارنهایت دارد که حتی اگر آب هم وجود داشته باشد. ، امکان زندگی در آنجا وجود دارد. ندارد.

این کشف امیدوارکننده است زیرا احتمالاً می تواند به ستاره شناسان و محققان ستاره شناسی کمک کند تا سیارات مشابهی را پیدا کنند که در آن شانس بیشتری برای زندگی وجود دارد.

تیم تحقیقاتی این پروژه طی مشاهدات و یافته های خود دو فرضیه را مطرح کرده است: یکی اینکه سیاره مذکور دارای جوی غنی از هیدروژن و آب است که در این صورت شبیه یک نپتون کوچک خواهد بود. نکته دیگر این است که این سیاره ممکن است نمونه ای داغتر از اروپا باشد، یکی از هفتاد و دو قمر مشتری، که دو برابر زمین آب زیر پوسته خود دارد.

بر اساس این فرضیه، در چنین حالتی نیمی از سیاره «GJ 9827d» می تواند از سنگ و نیمی دیگر از آب باشد.

۵۸۵۸

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=189288

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.