افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

کشاورزی مهمترین مزیت اقتصادی ایلام است. تحول صنایع نیاز اصلی است

  • کد خبر : 370925
کشاورزی مهمترین مزیت اقتصادی ایلام است. تحول صنایع نیاز اصلی است

بازار؛ گروه استان ها: ایلام قطب کشاورزی کشور همواره از صنایع تبدیلی و تبدیلی برای محصولات تولیدی محروم بوده است، از این رو امروزه نبود صنایع تبدیلی تکمیلی به یکی از چالش های اساسی استان تبدیل شده و مسائل بسیاری را به همراه داشته است. صنایع تبدیلی و تبدیلی یکی از مهم ترین موضوعاتی است […]

بازار؛ گروه استان ها: ایلام قطب کشاورزی کشور همواره از صنایع تبدیلی و تبدیلی برای محصولات تولیدی محروم بوده است، از این رو امروزه نبود صنایع تبدیلی تکمیلی به یکی از چالش های اساسی استان تبدیل شده و مسائل بسیاری را به همراه داشته است.

صنایع تبدیلی و تبدیلی یکی از مهم ترین موضوعاتی است که علاوه بر ممانعت از خام فروشی، می تواند موجب تقویت اشتغال و ارزش افزوده نیز شود. بنابراین وجود صنایع تبدیلی به ویژه در بخش کشاورزی بسیار ضروری است.

استان ایلام یکی از پیشتازان عرصه کشاورزی در کشور است به طوری که می توان گفت محصولات غذایی زیادی در این منطقه کشت می شود. به همین دلیل صنایع تبدیلی یکی از مهمترین نیازهای این استان محسوب می شود.

این در حالی است که در استان ایلام سال هاست که شاهد بی توجهی به ساخت و توسعه صنایع تبدیلی بوده ایم که پیامدهای منفی فراوانی از جمله عدم رونق بازار فروش محصولات کشاورزی، خام فروشی به همسایگان را به دنبال دارد. استان ها، افزایش ضایعات، کاهش بهره وری و کاهش سودآوری. واسطه ها را بیاورید و …

کارشناسان معتقدند یکی از مهم ترین راهکارها برای رسیدگی به خام فروشی در استان ایلام که معضل بزرگی محسوب می شود و زیان دهی به کشاورزان را به همراه داشته است، تقویت زیرساخت های فرآوری و تبدیل است که متاسفانه مورد بی توجهی قرار گرفته است.

نقش تحول صنعتی در توسعه کشاورزی استان ایلام

احمد نصیری نیا کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنایع و تجهیزات مرتبط با بخش کشاورزی در توسعه این بخش و توسعه روستایی نقش بسزایی دارد. شایان ذکر است صنایع تبدیلی کشاورزی باعث افزایش بهره وری و . راندمان تولید در مراحل مختلف و به طور قابل توجهی سطح تولید محصولات کشاورزی را افزایش می دهد. از سوی دیگر، صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی با هدف دوری از ضایعات و افزایش ارزش افزوده سهم مهمی در رشد اقتصادی این بخش دارند.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام: به دلیل مشکلاتی از جمله کمبود اعتبار، کمبود سرمایه گذار و عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها، صنایع تبدیلی استان آنطور که باید رشد و توسعه پیدا نکرده است. .

وی افزود: استان ایلام به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب و چهار فصل، همواره پتانسیل رشد محصولات کشاورزی مختلف و تبدیل شدن به قطب اصلی کشاورزی کشور را دارد. اما مشکلی که مانع از رونق این منطقه از منطقه نشد، صنایع تبدیلی و بهره برداری از ضایعات محصولات کشاورزی است.

مزایای رونق صنایع تبدیلی تکمیلی در ایلام

نصیری نیا تصریح کرد: صنایع پایین دستی و تکمیلی بخش کشاورزی برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستاییان، افزایش بهره وری بخش کشاورزی و افزایش نسبت اشتغال صنعتی است. به ویژه در مناطق روستایی و همچنین به عنوان بخشی از فرآیند توسعه روستایی نقش مهمی ایفا می کند.

وی ادامه داد: همچنین راه اندازی این صنایع گامی موثر برای توسعه منطقه و معیشت تولیدکنندگان زراعت و باغبانی خواهد بود و به همین دلیل مسئولان ذیربط باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشند.

اشتغال در سال 1322 با ایجاد صنایع تبدیلی در ایلام

علی علایی مدیر صنایع پایین دستی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنایع تبدیلی از میزان بیکاری دائمی و فصلی در روستاها می کاهد و بستر مناسبی برای توسعه روستاها فراهم می کند. صنعت کشاورزی بخش و افزایش تولید و بهره وری، ایجاد فرصت های شغلی، پوشش نیازهای اساسی، ارتباط با سایر بخش های اقتصادی و کاهش نابرابری های منطقه ای. همچنین این صنایع مسیری برای رشد اقتصادی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و البته تقویت ارتباط بین بخش صنعت و کشاورزی هستند.

متاسفانه صنایع تبدیلی تکمیلی در استان ایلام رونق چندانی ندارد، تصریح کرد: به دلیل مشکلاتی از جمله کمبود اعتبار، کمبود سرمایه گذار و عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها، صنایع تبدیلی در استان رشد نکرده اند. و با رایزنی های انجام شده و حمایت سایر دستگاه های اجرایی آن گونه که باید توسعه یابد، امیدواریم گامی قابل توجه برای رفع این مشکل برداشته شود.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام بیان کرد: تعداد کل طرح های فعال دارای پروانه بهره برداری 156 طرح با ظرفیت کل تولید سالانه 920 هزار تن در سال و با ظرفیت جذب مواد اولیه بیش از این است. بیش از یک میلیون تن در سال با ظرفیت اشتغال مستقیم. 1322 نفر هستند.

برخورداری از آب و هوای مساعد و خاک حاصلخیز و مستعد و وجود مازاد تولید در بسیاری از محصولات کشاورزی و باغی در استان، نشان از ظرفیت بالای این استان در ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی دارد. به همین دلیل باید از این ظرفیت برای اشتغال زایی، رونق بخش کشاورزی، توسعه اقتصادی و درآمدزایی کشاورزان به نحو شایسته استفاده شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.