افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
0

کسری بودجه سال 1402 حدود 400 میلیارد تومان بوده است.

  • کد خبر : 401297
کسری بودجه سال 1402 حدود 400 میلیارد تومان بوده است.

به گزارش بازار، علی افضلی مدیرکل دفتر مطالعات بخش دولتی و اقتصاد اسلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی در برنامه سیما در خصوص موضوع عدم تعادل بودجه گفت: ابزارهای اجرایی بودجه و بودجه به ما کمک می کند تا مشکلات را برطرف کنیم. مانند پاداش های درون سالی در طول سال یا مدیریت بهتر موضوع […]

به گزارش بازار، علی افضلی مدیرکل دفتر مطالعات بخش دولتی و اقتصاد اسلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی در برنامه سیما در خصوص موضوع عدم تعادل بودجه گفت: ابزارهای اجرایی بودجه و بودجه به ما کمک می کند تا مشکلات را برطرف کنیم. مانند پاداش های درون سالی در طول سال یا مدیریت بهتر موضوع سود شرکت های دولتی.

وی ادامه داد: اگر بودجه به درستی تدوین و اجرا شود نگاه کاملی به سیاست های اقتصادی نشان می دهد. مشکلات اقتصادی ما در حوزه رفاه و انرژی در قالب بودجه نمایان می شود و کسری بودجه ای که داریم با این تامین ها قابل حل نیست.

افضلی با بیان اینکه ابتدا باید بحث عدم تعادل بودجه تقسیم بندی و تصریح شود، تصریح کرد: باید دید چرا بی تعادلی عظیم وجود دارد و سپس ابزار آن را تعیین کنیم، یکی از ابزارها نحوه اجرا و مدیریت نقدینگی است.

وی با بیان اینکه رقم کسری بودجه در حال حاضر قابل اعلام نیست و در پایان سال به طور قطعی اعلام می شود، گفت: میانگین کسری بودجه در سال 1402 طبق گفته مسئولان در سناریوهای خوش بینانه و بدبینانه 300 تا 800 همات است. این یک پیش بینی است و عدد دقیقی وجود ندارد.

افضلی تصریح کرد: تعریف قانونی مشخصی در قانون برای کسری بودجه وجود ندارد، آنچه به عنوان کسری بودجه تعریف می شود، فاصله بین منابع مصوب و تحقق یافته است که در سال 1402 به طور میانگین 400 همات برآورد می شود.

وی افزود: در دنیا و در بسیاری از کشورها کسری بودجه وجود دارد، اما کسری بودجه غیرقابل پیش بینی است که در عدم تعادل عملیاتی قرار دارد، به این معنی که ما هیچ درآمدی برای هزینه های جاری نداریم. با این حال، اگر دولت به طور فعال برای هزینه ساخت اوراق بهادار منتشر کند، می توان آن را کسری بودجه نامید، اما لزوماً کسری بودجه بد نیست، البته در این شرایط، این انتشار در کشور ما وجود ندارد موارد منتشر شده برای هزینه های جاری است، بنابراین جزئیات در این تعاریف آمده است و این اعداد بسیار مهم هستند.

مدیرکل دفتر مطالعات بخش دولتی و اقتصاد اسلامی 70 تا 80 درصد از ترکیب هزینه های بودجه را مربوط به هزینه های غیرقابل اجتناب دانست و گفت: نسبت این هزینه ها در بودجه را نمی بینم خیلی زیاد باشد. اما الان در بودجه سال 1403 اگر 2 هزار و 500 میلیارد تومب باشد، کل بودجه ما است خب هزار و 195 میلیارد تومبه به حقوق کارمندان اختصاص دارد و حدود 400 میلیارد تومبا با کمک صندوق های بازنشستگی مربوط به حقوق و دستمزد است. بنابراین این هزینه های اجتناب ناپذیر است و بخش زیادی از بودجه ما را به خود اختصاص می دهد.

وی بر کار بر روی منابع تاکید کرد و افزود: استعدادی که کشورمان در مدیریت دارایی ها و مالیات ها دارد را می توان مهمترین منبع تامین مالی بودجه ای که دولت در سال های اخیر و دولت چهاردهم پیش می برد قرار داد. و البته با توجه به همه این ظرایف و بدون فشار بر طبقات پایین، بحث عدالت مالیاتی باید ادامه یابد.

وی به مالیات بر درآمد اشاره کرد و گفت: این موضوع می تواند کمک زیادی به بودجه ای که در دولت قبل به شورای اسلامی ارسال شد کمک کند و در دولت جدید نیز نگاه مثبتی به مالیات بر درآمد عمومی وجود دارد و اصلاحات آن در حال انجام است. . خارج .

افضلی با بیان اینکه بحث فرا بودجه از بحث هدفمندی یارانه ها نشأت گرفته است، تصریح کرد: ما هزینه هایی داریم که احتمالاً می دانیم هزینه های غیرقابل اجتناب است، اما در طول بودجه به طور دقیق و واقع بینانه در بودجه پیش بینی نشده است و اینها ما هزینه‌ها را در طول سال تحمل می‌کنیم و باید به فکر آن باشیم.

وی ادامه داد: امسال دولت ایده و برنامه دارد که بودجه را به صورت واقعی یکپارچه کند، یعنی بودجه عمومی ما باید جدا از بحث هدفمندی یارانه ها که یکی از آسیب هایی است که دارد بررسی شود. در تمام این سال ها باعث اضافه بودجه شده است، یعنی مواردی که بر خلاف اصول بودجه است و اگر دولت بتواند بودجه امسال را یکپارچه کند و بودجه را حذف کند، باید در وسط سال به دنبال تامین مالی آن باشیم. هدفمندی یارانه ها در بودجه عمومی گام بزرگی برداشته است.

وی در خصوص تولید نیز گفت: شناسایی املاک بسیار پیشرفته است به طوری که تعداد املاک شناسایی شده به یک میلیون و 400 هزار رسیده است. البته همه این اموال مازاد نیستند. در زمینه تولید نباید به دنبال نقدینگی بود، بلکه تولید به دنبال اهرمی برای اجرای پروژه های عمرانی کشور است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=401297

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.