افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

کرکره طلافروشان مشهد بالا رفت تکذیب دلالان طلا اصرار دولت را به تعویق انداخت

  • کد خبر : 169294
کرکره طلافروشان مشهد بالا رفت تکذیب دلالان طلا اصرار دولت را به تعویق انداخت

بازار؛ گروه استان ها: در راستای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین اتصال تمامی صاحبان مشاغل به این سامانه از اول دی ماه، موجی از شایعات درباره مالیات طلا به راه افتاد که منجر به تعطیلی بسیاری از فروشگاه ها شد. در مشهد و همچنین در سراسر کشور. البته سازمان امور […]

بازار؛ گروه استان ها: در راستای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین اتصال تمامی صاحبان مشاغل به این سامانه از اول دی ماه، موجی از شایعات درباره مالیات طلا به راه افتاد که منجر به تعطیلی بسیاری از فروشگاه ها شد. در مشهد و همچنین در سراسر کشور.

البته سازمان امور مالی و مسئولان دولتی می گویند برنامه ای برای تغییر نحوه محاسبه مالیات طلافروشان و اقلام مشمول مالیات این صنف وجود ندارد و تنها بخشی از قانون نظام مودیان است. و پایانه های فروشگاهی که در سال 1397 به تصویب شورای اسلامی رسید.

دولتمردان مدعی هستند برای تسهیل تکلیف مودیان در اجرای این قانون، اوایل امسال لایحه ای با همین عنوان که اخیراً ابلاغ شده بود تقدیم مجلس شد و لذا ثبت اطلاعات طلافروشان در مالیات الزامی است. سیستم از ابتدای ژانویه

به این ترتیب فعالان صنعت طلا و جواهر کشور از اول دی ماه سال جاری موظف به صدور صورتحساب الکترونیکی در نظام مالیاتی هستند و مسئولان سازمان امور مالیاتی معتقدند این موضوع نه تغییری در محاسبات مالیاتی ایجاد می کند و نه تاثیری بر مالیات خواهد داشت. قیمت نهایی اگر طلافروشان شفاف عمل کنند، طلا هم نخواهید داشت، اما این موضوع طی هفته گذشته با مقاومت بسیاری از طلافروشان مواجه شد.

طلافروشان در برخی مناطق کشور و پایتخت در اعتراض به اعتراض خود درهای اتحادیه های خود را بسته اند تا مخالفت خود را با اداره مالیات اعلام کنند.

بازگشایی مغازه ها

در حالی که در آستانه روز زن و مادر برخی اصناف از جمله طلافروشان از رونق نسبی برخوردار هستند، تعطیلی این صنف در آستانه روز زن باعث نگرانی بسیاری از شهروندان شد که در آستانه بازگشایی کسب و کار زنان در آستانه روز زن. روز روز مادر این نگرانی برای فروشندگان و خریداران برطرف شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد: متأسفانه اذهان عمومی معطوف به این بود که طلافروشان از پرداخت مالیات خودداری می کنند و علاقه ای به شفاف سازی ندارند و این اصلا صحت ندارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد در گفتگو با بازار درباره اتفاقات و اعتراضات اخیر گفت: متأسفانه افکار عمومی در این مورد معطوف به خودداری طلافروشان از پرداخت مالیات و تمایل به شفاف سازی شد. … ندارند و این اصلاً درست نیست.

یوسف تقی زادگان با انتقاد از رویه ای که دولت برای شفاف سازی این موضوع و قانون وضع کرده است، اذعان داشت: بخشی از این مشکل مربوط به ثبت اطلاعات در سامانه بازرگانی است.

وی ادامه داد: این سامانه مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، بنابراین از طلافروشان خواسته شده تا موجودی طلای خود را در آن ثبت کنند تا زمانی که ادامه روند کار برای طلافروشان شفاف نباشد.طلا.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه اجرای این قانون 3 ماه به تعویق افتاد و فرصت اصلاح قانون، تبصره 4 ماده 18 داده شد، ادامه داد: با این حال هنوز برخی از همکاران به این موضوع اعتقادی ندارند و به همین دلیل برخی از فروشگاه ها اقداماتی انجام داد تا بعدا بازگشایی شود.

کرکره طلافروشان مشهد بالا رفت تکذیب طلافروشان اصرار دولت را به تعویق انداخت

وی با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی در سال 1397 اجرایی شد اما قرار بود از ابتدای تیرماه امسال عملیاتی شود، افزود: با اعلام سازمان امور مالیاتی روند اجرای این موضوع به اول دی ماه منتقل شد اما 48 ساعت قبل از اجرایی شدن این قانون اعلام شد. و از طرفی در فضای مجازی وضعیتی ایجاد کردند و به شایعاتی دامن زدند که قرار است مالیات جدید از خرید و فروش طلا اخذ شود و به همین دلیل فضای بازار و جامعه دچار سردرگمی و ابهام شد.

رکود بازار

وی با بیان اینکه با توجه به کاهش توان اقتصادی مردم مدت زیادی است که بازار طلا و جواهر رونق نداشته و فروش در این تجارت به حداقل رسیده است، تصریح کرد:

تقی زادگان: قانون تبصره 4 ماده 18 طلافروشی ها را یکی پس از دیگری مجبور به تعطیلی می کند و این در حالی است که در روزهای اخیر چندین طلافروشی خواهان لغو پروانه کسب خود شده اند.

وی ادامه داد: معتقدم نتیجه قانون تبصره 4 ماده 18 باعث تعطیلی طلافروشی ها یکی پس از دیگری می شود و این در حالی است که در روزهای اخیر چندین طلافروشی درخواست ابطال کرده اند. مجوزهای کسب آنها

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد تصریح کرد: اگر این رویه ادامه پیدا کند، شرکت ها و اتحادیه های زیادی جمع می شوند و علاوه بر بیکاری، حتما مشکل خروج سرمایه های زیادی از خارج از کشور را نیز خواهیم داشت.

تصمیمات متناقض

نادر حسینی یکی از طلا و جواهر فروشان بازار خسروی مشهد در گفت و گو با بازار گفت: دولت اعلام کرده طلافروشان باید به سامانه مودیان و فروشگاه متصل شوند و از این رو طلافروشان هیچ اعتراضی به این موضوع ندارند. این موضوع، اما اخیرا اعلام کرد که باید اطلاعات و موجودی خود را در سامانه جامع معاملات ثبت کنیم.

وی با طرح این سوال که نظام مودیان و فروشگاه ها چه ارتباطی با سامانه جامع بازرگانی دارد، به ما می گوید: ظاهراً خود دولتمردان هنوز در این مورد شفاف نیستند و از سوی دیگر چرا باید اطلاعات ما را در چندین سیستم ثبت کنیم و این موضوع متمرکز است آیا انجام نمی شود؟

وی با انتقاد از رفتار متناقض مسئولان در این زمینه می گوید: سازمان امور مالیاتی از اول دی ماه سال 1402 اصناف طلا و جواهر را ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان برای فروش کالا و خدمات کرد که به گفته خودشان چنین است. ثبت کد ملی خریدار الزامی نیست، در حالی که طلافروشان برای ثبت نام در سامانه معاملات باید کد ملی خریدار را ثبت کنند.

حسینی تصریح کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا دولت تنها هزینه ها و مالیات ها را افزایش داده و تاکنون کمکی به حل مشکلات نکرده است. طلا فروشان از پرداخت مالیات اجتناب می کنند. آیا این درست و معتبر است؟ یعنی ما که بیش از 20 سال است در این خیابان طلافروشی می کنیم از پرداخت مالیات طفره رفته ایم و سازمان امور مالیاتی به آن بی اعتنایی کرده است؟

دولت به دنبال جلوگیری از فرار مالیاتی است

یک کارشناس اقتصادی درباره تحولات اخیر مربوط به اجرای کامل سامانه مودیان از ابتدای دی ماه سال جاری اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که سال هاست مورد بحث قرار گرفته، شفافیت مالی بخش های مختلف اقتصادی برای دولت است. این مفهوم به این معنی است که تمام زنجیره‌های ارزش، از تولید تا مصرف، کاملاً شفاف می‌شوند.

سپهر محرابی اذعان داشت: این سوال از چند جهت حائز اهمیت است. اولاً، شفافیت در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش به دولت این امکان را می‌دهد تا بر ورود و خروج کالاها و شفافیت جریان کالاها و خدمات نظارت دقیق داشته باشد. ثانیا با استفاده از این شفافیت ایجاد شده امکان تهیه زیرساخت صورتحساب الکترونیکی فراهم می شود که در این صورت به صورت جداگانه مشخص می شود که هر فرد چقدر درآمد دارد و میزان هزینه ها نیز به صورت مشترک مشخص می شود.

کارشناس اقتصادی: در شرایط نامشخص بودن و عدم شفافیت اجزای صورتحساب های صادر شده از سوی طلافروشان، امکان طفره رفتن هم از مردم و هم دولت وجود دارد. همچنین بارها شاهد بوده ایم که طلافروشان درصدهای مختلفی از حقوق و سود خود را پرداخت می کنند. هیچ شفافیتی ندارند و با اجرای کامل نظام مالیاتی و شفافیت در بخش، باید برای مردم و دولت فاکتور صادر کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب امکان شناسایی سود درآمدی هر فرد مشخص می شود و بستر اصلی برای تحقق این امر سامانه مودیان بوده است. از این رو مجلس با تشکیل سامانه مودیان موافقت کرد و در نهایت دولت در اوایل دی ماه امسال به تمامی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی اعلام کرد که باید به سامانه مودیان متصل شوند.

وی در خصوص اعتصاب طلافروشان در برخی شهرهای کشور و علت این اعتصاب ها گفت: طلافروشان یکی از شرکت هایی بودند که با شفافیت و رعایت قوانین مالیاتی مخالفت کردند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در شرایط نامشخص بودن و عدم شفافیت اجزای صورتحساب های صادر شده از سوی طلافروشان، امکان چشم پوشی هم از مردم و هم دولت وجود دارد؛ در حالی که در صورت عدم شفافیت و شفافیت اجزای صورت حساب های صادر شده از سوی طلافروشان امکان چشم پوشی به مردم وجود دارد. همچنین بارها شاهد بوده ایم که طلافروشان درصدهای مختلفی از حقوق و سود خود را پرداخت می کنند. شفافیت ندارند و با اجرای کامل نظام مودیان و شفافیت در بخش باید نسبت به صدور صورتحساب برای مردم و دولت اقدام کنند.

وی یادآور شد: بر این اساس صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان کاملاً امکان پذیر است و زیرساخت های اجرایی آن آماده شده است. ضمناً باید سند سپرده مالی مربوطه نیز مشخص باشد و به این ترتیب امکان دور زدن افراد و فرار از پرداخت مالیات وجود نخواهد داشت.

مالیات جدیدی وجود ندارد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مالیات جدیدی وضع نشده است، گفت: برخی به دروغ اعلام می کنند که مالیات جدید بر طلا در راه است اما مالیات جدیدی وجود ندارد و دولت درصدد مبارزه با فرار مالیاتی است.

محرابی با بیان اینکه تحقق عدالت در برخورد با فراریان مالیاتی کلان با درآمد بالا ادامه دارد، خاطرنشان کرد: سرانه مالیات فروشندگان طلا و جواهر کمتر از 11 میلیون تومبه است که به این معناست که یک طلافروش امسال کمتر از یک طلای ساده است. کارمند مالیات پرداخت کرده است!

وی گفت: با اتصال به سامانه مودیان، مالیات بر ارزش افزوده از سود فروش و حقوق طلافروشان اخذ می شود که تاکنون به طرق مختلف با پرداخت آن مخالفت کرده اند. قانون مالیات بر ارزش افزوده سال‌هاست که اجرا می‌شود و اجرا نشدن یا اجرا نشدن آن و احتمال فرار مالیاتی در بخش‌های مختلف به دلیل عدم شفافیت بود که این ضعف اطلاعات مالیاتی با سیستم مالیاتی برطرف می‌شود. اطلاعات و مالیات واقعی از طلافروشان اخذ خواهد شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=169294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.