افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
4

کره کاکائو؛ خواص شگفت انگیز آن برای سلامت پوست و بدن.

  • کد خبر : 206765
کره کاکائو؛  خواص شگفت انگیز آن برای سلامت پوست و بدن.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا شکلات ها بافتی صاف و دلپذیر دارند؟ چه ماده ای باعث می شود شکلات طعم جذاب خود را حفظ کند و در دهان ذوب شود؟ کره کاکائو راز شکلات خوشمزه است. این کره گیاهی دارای مواد مغذی مختلفی است و برای سلامت پوست بسیار […]

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا شکلات ها بافتی صاف و دلپذیر دارند؟ چه ماده ای باعث می شود شکلات طعم جذاب خود را حفظ کند و در دهان ذوب شود؟ کره کاکائو راز شکلات خوشمزه است. این کره گیاهی دارای مواد مغذی مختلفی است و برای سلامت پوست بسیار مفید است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با خواص کره کاکائو و کاربردهای مختلف آن آشنا شوید.

کره کاکائو چیست؟

کره کاکائو یک کره گیاهی است که از دانه های کاکائو به دست می آید. درخت کاکائو نوعی گیاه استوایی است که در اطراف خط استوا می روید. امروزه بیشتر کاکائو جهان از کشورهای غرب آفریقا مانند غنا، نیجریه، کامرون و ساحل عاج تهیه می شود. برای تهیه این کره، دانه های میوه درخت کاکائو را خشک کرده و برشته می کنند، سپس از این دانه های بو داده کره گرفته می شود. پودر کاکائو نیز از دانه های باقی مانده کاکائو به دست می آید. کره کاکائو خالص در دمای اتاق جامد است و بوی شکلات ملایمی دارد.

امروزه کره کاکائو کاربردهای زیادی دارد. این کره یک ماده ضروری برای تولید شکلات است. علاوه بر این، از آن برای تهیه کرم های پوست، لوسیون و بالم لب استفاده می کنند.

خواص کره کاکائو

کره کاکائو فواید زیادی برای بدن دارد. از بهبود سلامت قلب و استخوان گرفته تا محافظت از پوست و مو. پزشکان معتقدند که برای پوست نیز مفید است. این کره گیاهی پوست را مرطوب نگه می دارد و برای درمان لب های ترک خورده مناسب است. همچنین از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند و التهاب پوست را برطرف می کند. در زیر مهمترین خواص کره کاکائو را با هم مرور می کنیم.

1. تامین ویتامین E

این کره گیاهی منبع غنی ویتامین E است که فواید زیادی برای بدن دارد. کارشناسان بهداشت می گویند کره کاکائو برای بهبود بینایی، تقویت سیستم تولید مثل و سلامت مغز مفید است. علاوه بر این، سرعت گردش خون را افزایش می دهد و پوست را شاداب تر می کند.

2. تامین رطوبت پوست

کره کاکائو حاوی اسیدهای چرب است. اسیدهای چرب نقش مهمی در آبرسانی به پوست دارند. به همین دلیل این کره گیاهی یکی از مواد اصلی تهیه کرم های پوستی است. چربی موجود در این کره یک سد محافظ بر روی پوست ایجاد می کند که رطوبت را در بافت های داخلی حفظ کرده و از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.

3. ترمیم پوست

کره کاکائو یکی از داروهای موضعی برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و درماتیت است. روغن موجود در این کره از پوست در برابر عوامل محیطی محافظت می کند و آن را مرطوب نگه می دارد، در نتیجه خارش را کاهش می دهد و باعث می شود سلول های پوست سریع تر بهبود یافته و ترمیم شوند.

4. محافظت در برابر آفتاب

اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید برای پوست مضر است. این تابش بافت پوست را تغییر می دهد و به سلول های پوست آسیب می رساند. محققان می گویند قرار گرفتن در معرض نور خورشید خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. کره کاکائو حاوی چندین ماده شیمیایی گیاهی است. فیتوکمیکال ها مواد شیمیایی گیاهی هستند که می توانند از بدن انسان در برابر آسیب های محیطی محافظت کنند. طبق تحقیقات، فیتوکمیکال ها از پوست بدن در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کنند و خطر ابتلا به بیماری های پوستی را کاهش می دهند.

5. کاهش کلسترول

کلسترول یکی از چربی های خون است که در کبد تولید می شود. اگر میزان کلسترول در بدن بیش از حد افزایش یابد، برای سلامتی خطرناک است. پزشکان می گویند کلسترول بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. کره کاکائو حاوی اسید استئاریک است که کبد انسان آن را به نوعی چربی تک غیراشباع به نام اسید اولئیک تبدیل می کند. اسید اولئیک باعث کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) می شود.

6. بهبود بیماری های کبدی.

بر اساس تحقیقات، برخی از بیماری های کبدی ناشی از کمبود کولین است. کولین یکی از ویتامین های گروه B است که متابولیسم چربی در بدن را بهبود می بخشد و کره کاکائو منبع غنی کولین است، بنابراین مصرف آن خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد. متخصصان همچنین می گویند این ویتامین برای کسانی که از بیماری های کبدی رنج می برند مفید است، زیرا علائم بیماری را سرکوب می کند.

7. بهبود سلامت استخوان

کره کاکائو مقدار کمی ویتامین K دارد، ویتامین K یکی از ویتامین های محلول در چربی است که فواید زیادی برای بدن دارد. این ویتامین به بدن در ساخت و حفظ بافت های استخوانی کمک می کند، بنابراین این کره گیاهی در حفظ سلامت استخوان و بهبود وضعیت آن مفید است.

مضرات کره کاکائو

این کره خوشمزه برای سلامتی شما خطرناک نیست. شما می توانید آن را روی پوست خود یا در انواع غذاها استفاده کنید، اما در برخی موارد باعث عوارض جانبی می شود. کارشناسان می گویند که این کره می تواند باعث بثورات پوستی شود. اگر پوست چرب و آکنه ای دارید، بهتر است از محصولات پوستی حاوی این ماده استفاده نکنید. علاوه بر این، طبق تحقیقات، کره کاکائو باعث کاهش استروژن در بدن زنان می شود.

همچنین در کره کاکائو مقدار کمی کادمیوم و سرب وجود دارد، این دو فلز برای بدن مضر هستند و می توانند باعث کندی رشد، کم خونی و زایمان زودرس شوند.

مقایسه کره کاکائو با کره شی و روغن نارگیل

مانند کره کاکائو، کره شی و روغن نارگیل از گیاهان استخراج می شوند. کره شیا خاصیت مرطوب کنندگی دارد و پوست را شاداب نگه می دارد، اما ویتامین E و اسیدهای چرب بیشتری نسبت به کره کاکائو دارد. همچنین حاوی ویتامین A است که کره کاکائو آن را ندارد. تفاوت دیگر این دو کره بوی آنهاست. کره کاکائو بوی شکلات می دهد، اما کره شی بویی شبیه آجیل می دهد.

طبق تحقیقات انجام شده، می توان از روغن نارگیل به جای کره کاکائو برای تولید شکلات تخته ای استفاده کرد. روغن نارگیل نقطه ذوب کمتری دارد، اما باید قبل از استفاده تصفیه شود تا برای مصرف غذا مناسب شود.

نحوه استفاده

    کره کاکائو

1. مصارف خوراکی

کره کاکائو طعم و بوی شکلاتی دارد و می توان آن را به تنهایی خورد اما بهتر است از این کره در غذاهای همراه با شکلات استفاده شود تا طعم و عطر بهتری به غذا بدهد.

با این کره می توانید خودتان شکلات درست کنید. تولید شکلات کمی سخت است، اما اگر به این کار علاقه دارید، می توانید آن را به عنوان یک سرگرمی خانوادگی ببینید. از یک آموزش تصویری یا یک دستور ساده برای خود و خانواده تان شکلات تهیه کنید و از بودن در کنار هم لذت ببرید.

اگر این کره گیاهی را آب کنید، روغن خوراکی مناسبی برای پخت و پز خواهید داشت. این کره نقطه دود بالایی دارد و زود نمی سوزد اما طعم شیرین آن برای همه غذاها مناسب نیست. همچنین پس از پختن سفت می شود، بنابراین نباید از آن به عنوان جایگزین روغن پخت و پز استفاده کنید.

کره کاکائو مغذی و خوشمزه است اما فراموش نکنید که کالری بسیار بالایی دارد.

سایر کاربردهای این کره گیاهی عبارتند از:

  • کوکی شکلاتی؛
  • بالم لب خوراکی؛
  • جایگزین ژلاتین؛
  • روغن جایگزین برای دسرهای گیاهی.

2. موارد استفاده از پوست

کره کاکائو حاوی ویتامین E است و از چین و چروک پوست جلوگیری می کند. این کره در دمای اتاق جامد است و می توانید یک تکه را به پوست خشک روی بدن یا لب خود بزنید و صبر کنید تا آب شود و سپس جذب شود، اما کره جامد روی پوست ظاهر خوبی ندارد. ساده ترین راه برای استفاده از آن خرید کرم های پوستی حاوی کره کاکائو است. این محصولات را می توانید در داروخانه ها، فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی یا فروشگاه های آنلاین پیدا کنید. استفاده از کرم های آماده آسان تر است و پوست مواد مغذی آنها را سریعتر جذب می کند.

طبق تحقیقات، لوسیون کره کاکائو التهاب پوست را درمان می کند. کارشناسان می گویند می توانید از این لوسیون ها برای درمان سوختگی های جزئی استفاده کنید. کسانی که از نشت ادرار رنج می برند می توانند از این لوسیون برای قسمت های خصوصی بدن نیز استفاده کنند. کره کاکائو به عنوان یک لایه محافظ عمل می کند تا قطرات ادرار باعث تحریک پوست نشود.

آخرین کلمه

کره کاکائو یک روغن گیاهی مغذی است که فواید زیادی برای بدن دارد. این کره در دمای اتاق جامد است اما می توانید آن را ذوب کرده و در پخت و دسر استفاده کنید. این کره گیاهی برای پوست نیز مفید است; به همین دلیل از آن برای تهیه انواع کرم، لوسیون و بالم لب استفاده می شود. این کره سرشار از ویتامین E است و به عنوان یک سد قوی از پوست شما در برابر خشکی و اشعه های مضر خورشید محافظت می کند.

اگر این مقاله برای شما مفید بود، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و تجربیات خود را برای ما بنویسید.


فروشگاه اسمارتک نیوز بود؟  مجموعه سلامت و زیبایی.

راه حل هایی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن مراجعه به پزشک یا متخصص ضروری است. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=206765

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.