افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

کدام کشورها نتانیاهو را دستگیر خواهند کرد؟ – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 275224
کدام کشورها نتانیاهو را دستگیر خواهند کرد؟  – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

‌خبرگزاری مهر، گروه بین الملل:هر روز که در برابر جنایات و نسل کشی های رژیم صهیونیستی در نوار غزه می گذرد، فشارهای بین المللی و انزوای سیاسی این رژیم افزایش می یابد و از این حیث اقدامات اخیر «دادگاه بین المللی کیفری» (ICC) می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. کریم خان، دادستان کل دیوان کیفری […]

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل:هر روز که در برابر جنایات و نسل کشی های رژیم صهیونیستی در نوار غزه می گذرد، فشارهای بین المللی و انزوای سیاسی این رژیم افزایش می یابد و از این حیث اقدامات اخیر «دادگاه بین المللی کیفری» (ICC) می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.

کریم خان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی، روز دوشنبه 20 مه (31 مه) درخواستی را برای صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، ارائه کرد و اعلام کرد که این تصمیم به علت کشتار فلسطینی ها به عنوان یک روش جنگی در نظر گرفته شده است که از رسیدن کمک های بشردوستانه به نوار غزه و حمله عمدی به غیرنظامیان جلوگیری می کند.

خیزش کشورهای جهان برای اجرای حکم دادگاه و دستگیری نتانیاهو

برخلاف مخالفت چندین کشور از جمله آمریکا، انگلیس، چک و اتریش با تصمیم دادگاه کیفری بین‌المللی، به نظر می‌رسد درخواست دادستان کل دیوان برای دستگیری نتانیاهو مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفته است. . حتی متحدان اروپایی کاخ سفید.

سایت «ماکو» شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که در صورت صدور حکم بازداشت بین المللی نتانیاهو و گالانت از سوی قضات دادگاه بین المللی لاهه، آنها از سفر به 124 کشور جهان منع می شوند.

این گزارش حاکی از آن است که در صورت موافقت سه قاضی دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه با صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، این دو نمی‌توانند به هیچ یک از کشورهایی سفر کنند قرارداد رم را امضا کرد. آنها دیگر اجازه سفر به کشورهایی مانند آلمان، هلند، یونان، فرانسه، ژاپن، اسپانیا و تشکیلات خودگردان فلسطین را نخواهند داشت، در حالی که در زیر این خبر نام 124 کشور از قاره های مختلف جهان در این رابطه ذکر شده است.

به محض اعلام درخواست دستگیری نتانیاهو و گالانت توسط دادستان کل دیوان، شاهد استقبال جهانی از این تصمیم بودیم. جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به درخواست دادستان دیوان کیفری بین‌المللی تاکید کرد که همه کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی باید از تصمیمات آن پیروی کنند.

کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک و اسلوونی در بیانیه هایی حمایت خود را از تصمیم دادگاه کیفری بین المللی مبنی بر صدور حکم بازداشت این افراد اعلام کردند. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز پنجشنبه گفت که اگر دادگاه کیفری بین المللی حکم بازداشت نتانیاهو را صادر کند، در صورتی که او پا به خاک آلمان بگذارد، او دستگیر خواهد شد.

کدام کشورها نتانیاهو را دستگیر خواهند کرد؟

وزارت خارجه فرانسه شامگاه سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: پاریس از دادگاه کیفری بین المللی، استقلال آن و مبارزه با مصونیت از مجازات در هر شرایطی حمایت می کند. عاملان جنایاتی که در غزه مرتکب شده اند، بدون استثناء باید در بالاترین سطح محاکمه شوند.

حاجه لهبیب وزیر امور خارجه بلژیک نیز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: بروکسل حمایت کامل خود را از دادگاه کیفری بین المللی اعلام می کند. جنایات ارتکابی در غزه بدون توجه به عاملان آن باید در بالاترین سطح پیگرد قانونی قرار گیرند.

وزارت امور خارجه اسلوونی نیز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت: مرتکبین جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در نوار غزه از تاریخ 7 اکتبر 2023 (15 مهر 1402) باید مرتکب شوند. مستقل و بیطرفانه و بدون توجه به جایگاه و موقعیت آنها باید بدون استثنا مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.

حتی برخی از کشورهایی که با رژیم صهیونیستی سازش می کنند، اجرای حکم دادگاه کیفری بین المللی را اعلام کرده اند، به عنوان مثال، ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن در نشست خبری مشترک با همتای سوئدی خود گفت: قوانین بین المللی و سازمان ها و نهادهای چندجانبه از جمله نهادهای جنایی ایجاد شده اند تا به مسئولیت های خود در عرصه عدالت عمل کنند تا نشان دهند که هیچ کس بالاتر از قانون نیست و قوانین باید در تعامل با همه اجرا شود.

کدام کشورها نتانیاهو را دستگیر خواهند کرد؟

دادگاه تاکنون برای کدام مقامات قرار بازداشت صادر کرده است؟

تا به امروز، دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت چندین مقام جهانی را صادر کرده است که در زیر به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود.

1. عمر البشیر: در 4 مارس 2009، دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان را به اتهام دست داشتن غیرمستقیم در ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در دارفور صادر کرد.

2. معمر قذافی: دیکتاتور سابق لیبی در جریان سرکوب اعتراضات در سال 2011 به جنایت علیه بشریت متهم شد. دادگاه کیفری بین المللی حکم بازداشت صادر کرد، اما او قبل از دستگیری کشته شد.

3. سیف الاسلام قذافی: پسر معمر قذافی نیز در سال 2011 توسط دادگاه کیفری به اتهام جنایت علیه بشریت در جریان سرکوب اعتراضات در لیبی دستگیر شد.

4. لوران باگبو: رئیس جمهور سابق ساحل عاج، متهم به جنایت علیه بشریت در جریان خشونت های پس از انتخابات 2010 بازداشت شد.

5. خوزه کونی: در سال 2012، رهبر یک گروه شبه نظامی به نام ارتش مقاومت خداوند در اوگاندا به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت مجرم شناخته شد و حکم بازداشت برای او صادر شد.

6. توماس لوبانگا: در مارس 2012، “توماس لوبانگا د یلو” توسط “اتاق محاکمه اول” دادگاه به ارتکاب جنایات جنگی با شرکت در استخدام “کودکان سربازان زیر 15 سال” در گروه نظامی “نیروهای میهنی” متهم شد آزادی کنگو» و همچنین به دلیل مشارکت در درگیری های مسلحانه مجرم شناخته و محکوم شد.

7. ژان پیر بمبئی: رهبر نظامی کنگو و معاون سابق رئیس جمهور جمهوری دموکراتیک کنگو در سال 2016 به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در جمهوری آفریقای مرکزی مجرم شناخته شد، اما در سال 2018 در دادگاه تجدید نظر تبرئه شد.

8. احمد الفقی المهدی: در سال 2013، این عضو گروه افراطی انصار دین مالی از سوی دادستان دادگاه کیفری بین المللی متهم به ارتکاب جنایات جنگی از طریق “حمله عمدی علیه بناهای مذهبی و بناهای تاریخی” شد. این اولین بار بود که اتهام تخریب میراث فرهنگی و بناهای مذهبی در دادگاه کیفری بین المللی مطرح شد. وی پس از بازداشت توسط مقامات نیجریه به دادگاه کیفری بین المللی تحویل داده شد.

9. Bosco Ntagenda: در سال 2019، فرمانده ارتش کنگو به جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت از جمله قتل، تجاوز جنسی و استفاده از کودکان به عنوان سرباز متهم شد و در سال 2020 به 30 سال زندان محکوم شد.

10. دومینیک اونگوین: یکی از فرماندهان ارشد ارتش مقاومت خدا در اوگاندا در سال 2021 به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم شد و در سال 2022 به 25 سال زندان محکوم شد.

11. علی کوشیب: «علی محمد علی عبدالرحمن» (علی کوشیب) در تاریخ 9 ژوئن 2020 پس از تسلیم داوطلبانه خود به جمهوری آفریقای مرکزی در پی حکم بازداشت صادر شده توسط دادگاه کیفری بین‌المللی در 27 آوریل 2020. 2007، به دادگاه منتقل شد. متهم به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در دارفور (سودان).

12. ولادیمیر پوتین: در سال 2023، دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت رئیس‌جمهور روسیه را به اتهام جنایات جنگی صادر کرد. این اتهامات مربوط به انتقال غیرقانونی کودکان از سرزمین های اشغالی اوکراین به روسیه بود. این اقدام در زمان جنگ روسیه و اوکراین صورت گرفت و دادگاه کیفری بین المللی آن را به عنوان جنایت جنگی تحت تعقیب قرار داد.

13: نتانیاهو و گالان: هفته گذشته تصمیم بازداشت این دو مقام رژیم صهیونیستی به دلیل کشتار فلسطینی ها، ایجاد قحطی به عنوان روش جنگی، جلوگیری از رسیدن کمک های بشردوستانه به نوار غزه و حمله عمدی به غیرنظامیان گرفته شد.

اگر به تمام احکام دستگیری ذکر شده در بالا نگاه کنیم، این اولین باری است که دیوان کیفری بین المللی رئیس جمهور یکی از نزدیک ترین متحدان ایالات متحده را هدف قرار می دهد. حتی در صورت امتناع آمریکا از اجرای حکم (در صورت قطعی شدن) به بهانه عدم به رسمیت شناختن دادگاه کیفری، 124 کشوری که دادگاه را به رسمیت می شناسند، موظف به دستگیری نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هستند. حتي اگر اين دو مقام صهيونيستي به جاي رسيدگي به دادگاه جنايي دستگير نشوند، اين اقدام عمق انزواي سياسي بين المللي رژيم اشغالگر را نشان داده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=275224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.