افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
3

کدامیک در دفع سموم مغز موثر است؟ خواب یا فعالیت؟

  • کد خبر : 263837
کدامیک در دفع سموم مغز موثر است؟  خواب یا فعالیت؟

به گزارش خبرآنلاین، اثرات مثبت و ترمیمی استراحت شبانه به طور گسترده ای شناخته شده است و توضیح علمی رایج این بوده است که مغز در هنگام خواب سموم را دفع می کند. با این حال، یافته های جدید نشان می دهد که این فرضیه، که به دیدگاه غالب در علوم اعصاب تبدیل شده است، […]

به گزارش خبرآنلاین، اثرات مثبت و ترمیمی استراحت شبانه به طور گسترده ای شناخته شده است و توضیح علمی رایج این بوده است که مغز در هنگام خواب سموم را دفع می کند. با این حال، یافته های جدید نشان می دهد که این فرضیه، که به دیدگاه غالب در علوم اعصاب تبدیل شده است، ممکن است اشتباه باشد.

ایسنا در خبری نوشت: نتایج آزمایشی که به تازگی در انگلیس انجام شده است نشان می دهد که روند دفع سم و حرکت مایع در مغز موش ها در هنگام خواب و بیهوشی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

پروفسور نیک فرانک، استاد بیوفیزیک و بیهوشی در امپریال کالج لندن و یکی از متخصصان این مطالعه، می‌گوید: کمبود خواب باعث می‌شود در کار خود مرتکب اشتباهات زیادی شوید. مانند به یاد نداشتن چیزها به وضوح یا داشتن هماهنگی ضعیف دست و چشم. این ایده که مغز شما هنگام خواب به اصطلاح تمیز کردن و کارهای خانه را انجام می دهد منطقی است.

با این حال، او افزود که تنها شواهد غیرمستقیم وجود دارد که نشان می دهد فعالیت سیستم دفع مواد زائد مغز در طول خواب افزایش می یابد. برای تایید این فرضیه، کارشناسان از یک رنگ فلورسنت برای مطالعه مغز موش ها استفاده کردند.

این به آنها اجازه داد تا ببینند مایع با چه سرعتی از حفره های بطنی به مناطق دیگر مغز حرکت می کند. استفاده از رنگ فلورسنت همچنین به آنها این امکان را می داد تا به طور مستقیم میزان حذف رنگ از مغز را اندازه گیری کنند.

این مطالعه نشان داد که تخلیه مایع رنگدانه‌دار تقریباً 30 درصد در موش‌های خوابیده و 50 درصد در موش‌های بیهوش در مقایسه با موش‌های بیدار کاهش می‌یابد.

دکتر فرانکز گفت: “ما از دیدن این موضوع در یافته های خود بسیار شگفت زده شدیم، زیرا متوجه شدیم که میزان سم زدایی در مغز حیواناتی که در خواب یا بیهوش بودند کاهش قابل توجهی را نشان می دهد.”

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این یافته‌ها در مورد انسان‌ها نیز صدق می‌کند، زیرا خواب یک نیاز اساسی است که بین همه پستانداران مشترک است.

پروفسور بیل ویزدن، مدیر تحقیقات آلزایمر انگلستان در امپریال کالج لندن و یکی از نویسندگان مقاله، گفت: “تئوری های زیادی در مورد اینکه چرا ما می خوابیم وجود دارد.” در واقع، اگرچه ما نشان داده ایم که سم زدایی ممکن است علت اصلی خواب نباشد، اما نمی توان انکار کرد که خواب مهم است.

وی افزود: طرف دیگر مطالعه ما این است که نشان داده ایم پاکسازی مغز در حالت بیداری بسیار موثر است. به طور کلی، بیدار بودن، فعال بودن و ورزش می تواند به طور موثرتری مغز را سم زدایی کند.

تحقیقات جدید تا حدی با شواهد رو به رشد ارتباط بین خواب ضعیف و خطر ابتلا به آلزایمر انجام شد. مشخص نیست که آیا کمبود خواب می تواند باعث آلزایمر شود یا اینکه این فقط یک علامت اولیه است.

برخی این فرضیه را مطرح کرده اند که بدون خواب کافی، مغز ممکن است نتواند به طور موثر سم زدایی کند. با این حال، تحقیقات جدید در مورد معقول بودن این توضیح تردید ایجاد کرده است.

به گزارش یورونیوز، دکتر ویزدن بیان می کند: اختلالات خواب یکی از علائم شایع افراد مبتلا به زوال عقل است. با این حال، ما هنوز نمی دانیم که آیا این یک پیامد بیماری است یا یک عامل تعیین کننده در پیشرفت آن. خواب خوب ممکن است به کاهش خطر زوال عقل به دلایلی غیر از سم زدایی کمک کند. نتایج مطالعات جدید در مجله علمی “Nature Neuroscience” منتشر شده است.

۴۷۲۳۶

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=263837

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.