افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

کاهش نرخ سود بانکی به بازار آهن نرسید پیش بینی هلدینگ ING از ادامه نزول بازار

  • کد خبر : 370334
کاهش نرخ سود بانکی به بازار آهن نرسید پیش بینی هلدینگ ING از ادامه نزول بازار

بازار؛ گروه بین الملل: با آغاز روند کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، اکثر بازارهای مالی روند رشد خود را از پنجشنبه گذشته آغاز کرده اند. اگرچه سرعت افزایش قیمت ها هنوز چندان قابل توجه نیست، اما اقدام فدرال رزرو برای کاهش 50 واحدی نرخ بهره بانکی در آمریکا را باید به فال نیک گرفت. […]

بازار؛ گروه بین الملل: با آغاز روند کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، اکثر بازارهای مالی روند رشد خود را از پنجشنبه گذشته آغاز کرده اند. اگرچه سرعت افزایش قیمت ها هنوز چندان قابل توجه نیست، اما اقدام فدرال رزرو برای کاهش 50 واحدی نرخ بهره بانکی در آمریکا را باید به فال نیک گرفت. اما با وجود رشد برخی از بازارهای مالی مانند ارزهای دیجیتال، طلا، نقره و …، به نظر می رسد که بازار فلزات اساسی از رشد چندانی برخوردار نبوده و به نوعی سرمایه گذاران خود را تاکنون ناامید کرده اند.

با این حال، برخی از فلزات مانند قلع که سال 2024 را با موفقیت چشمگیری آغاز کرده اند، بیشترین سود را از کاهش نرخ بهره بانکی در ایالات متحده دارند و برخی دیگر مانند مس که در سه ماهه اخیر با شکست مواجه شده است. ما شاهد تغییرات مثبت جزئی قیمت بوده ایم. اما در این میان بازار آهن بدترین نرخ بازدهی را در بین تمام فلزات اساسی دارد و حتی کاهش نرخ سود بانکی در آمریکا نیز نتوانسته بازار این فلز اساسی و استراتژیک را نجات دهد.

ادامه نزول بازار آهن

برای اولین بار از سال 2022 قیمت هر تن سنگ آهن در روزهای اخیر به زیر 90 دلار رسیده و با آن از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 33 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. هلدینگ بانک ING در گزارش ماهانه خود از بازار فلزات اساسی پیش بینی کرد که کاهش قیمت سنگ آهن در سه ماهه پایانی سال جاری ادامه خواهد داشت.

برای اولین بار از سال 2023، شاخص PMI برای سومین ماه متوالی به زیر 50 رسیده است که نشان دهنده وضعیت نامطلوب اقتصادی چین است.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود، با وجود بهبود قابل توجه قیمت قلع در بازارهای جهانی، آهن بدترین عملکرد ممکن را طی ماه های پایانی سال 2024 از خود نشان داده است.

از سوی دیگر، بازار املاک و مستغلات دو اقتصاد بزرگ جهان، ایالات متحده و چین نیز در ماه‌های اخیر از سال 2024 شرایط نامناسبی را تجربه کرده است. بازار املاک و مستغلات کشور که حتی با کاهش نرخ سود بانکی در آمریکا، بازار املاک در این کشور همچنان با مشکل و رکود مواجه است. در چین نیز وضعیت به همین منوال است و می توانم بگویم که بازار املاک و مستغلات از زمان شیوع کرونا هنوز وضعیت مطلوبی ندارد. از آنجایی که بازار مسکن یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های سنتی بازار آهن محسوب می‌شود، این عامل را نیز باید یکی از دلایل مهم عدم جذب سرمایه‌گذاران و افزایش قیمت آهن دانست.

اقتصاد آشفته چین و سیاست های مخرب آن در بازار سنگ آهن

وضعیت فعلی بازار تا حد زیادی به دلیل رکود گسترده در اقتصاد چین است. بر اساس آخرین آمار رسمی دولت چین، شاخص PMI به عنوان مهمترین شاخص تولید این کشور از 49.4 در ماه جولای به 49.1 در ماه جاری کاهش یافته است. علاوه بر این، برای اولین بار از سال 2023، شاخص PMI برای سومین ماه متوالی به زیر 50 رسیده است که نشان دهنده وضعیت نامطلوب اقتصادی چین است. اما وضعیت این شاخص برای بازار فولاد و آهن بدتر است و پس از رسیدن به عدد 42.5 در تیرماه، در مردادماه به عدد 40.4 رسیده است.

کاهش نرخ سود بانکی به بازار آهن نرسید پیش بینی هلدینگ ING از ادامه نزول بازار

از سوی دیگر، با کاهش تقاضا برای محصولات بخش فولاد در چین توسط کارخانه های تولیدی این کشور، پکن در سه ماه اخیر صادرات محصولات خود را سازماندهی و البته رو به افزایش کرده است. فولاد ارزان به بازارهای جهانی به گفته کارشناسان بازار فولاد، تا زمانی که چین به عرضه فولاد ارزان خود به بازارهای جهانی ادامه دهد، وضعیت بازار آهن بهبود نخواهد یافت.

بر اساس آمار تجارت ارائه شده توسط سایت معتبر چینی “My Steel”، میزان عرضه فولاد این کشور به بازارهای جهانی از سقف هشت ساله خود فراتر رفته است. انتظار می رود میزان صادرات بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان در سال 2024 از 100 میلیون تن فراتر رود که بیشترین میزان صادرات فولاد چین از سال 2016 تاکنون است. به گفته “ویویان یانگ” سردبیر وب سایت مای استیل، حتی این احتمال وجود دارد که حجم صادرات فولاد چین تا پایان سال از 101 میلیون تن فراتر خواهد رفت و این به معنای دستیابی به سومین رکورد تاریخی صادرات فولاد چین است. شکسته

آمارهای ارائه شده توسط اتحادیه آهن و فولاد چین نشان می دهد که قیمت فولاد صادراتی این کشور به کمترین میزان خود در هشت سال گذشته رسیده است.

در واقع، پکن در واکنش به وضعیت اقتصادی ایجاد شده در چین، دو گزینه دارد: بستن خطوط تولید فولاد اضافی در سراسر کشور و فرو رفتن در بیکاری و رکود اقتصادی بیشتر. یا محصولات مازاد را به بازارهای جهانی عرضه کنند. ظاهراً چینی ها تصمیم گرفته اند راه دوم را برای نجات از بحران ناشی از رکود اقتصادی و مقابله با بحران بیکاری ناشی از آن انتخاب کنند. اگرچه تا حدودی چین را از به حاشیه راندن رشد اقتصادی نجات خواهد داد، اما در نهایت منجر به برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی خواهد شد، در شرایطی که بازارهای غربی و دیگر کشورهای صنعتی آسیایی بهتر از چین نیستند. .

از این حیث آمارهای ارائه شده از سوی اتحادیه آهن و فولاد چین نشان می دهد که قیمت فولاد صادراتی این کشور به کمترین میزان خود در هشت سال گذشته رسیده است. همین امر باعث شده است که به عنوان مثال قیمت ورق فولادی از ابتدای امسال بیش از 20 درصد کاهش را تجربه کند. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می شود، صادرات فولاد چین به اروپا نیز طی سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370334

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.