افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

کاهش صدور مجوز برای ساخت خانه های کوچک در پایتخت. وجود مسکن مازاد در شمال تهران

  • کد خبر : 271173
کاهش صدور مجوز برای ساخت خانه های کوچک در پایتخت.  وجود مسکن مازاد در شمال تهران

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: تولید مسکن در تهران همواره مشکلات زیادی داشته و این شهر به دلیل مهاجرت زیاد با کمبود مسکن و نوعی ناهماهنگی مواجه بوده است. سختی ها و مشکلات ساخت و ساز در پایتخت از یک سو و گرانی واحدهای مسکونی از سوی دیگر، تهران در سال های اخیر […]

بازار؛ گروه راه ها و خانه ها: تولید مسکن در تهران همواره مشکلات زیادی داشته و این شهر به دلیل مهاجرت زیاد با کمبود مسکن و نوعی ناهماهنگی مواجه بوده است. سختی ها و مشکلات ساخت و ساز در پایتخت از یک سو و گرانی واحدهای مسکونی از سوی دیگر، تهران در سال های اخیر با معضلی اساسی به نام بحران املاک مواجه بوده است.

کارشناسان معتقدند مهاجرت از شهرهای اقماری در سال های اخیر ترکیب تولید، عرضه و تقاضا را تغییر داده است. اما در سال های اخیر با توجه به رشد قیمت مسکن و اجاره بها بیشترین مهاجرت ها به شهرهای اقماری رخ داده است.

البته برخی از فعالان بر این باورند که ساخت و ساز مسکن در مناطق ثروتمند و شمالی پایتخت بسیار بیشتر از مناطق جنوبی شهر تهران بوده است و همین معضل برای ایجاد اختلال در تولید و تقاضای مسکن کافی است.

سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا عرضه و تولید مسکن در تهران مسیر مشخص و مناسبی را طی می کند؟ می گوید: تولید مسکن در پایتخت ضروری است اما باید تاکید کرد که تولید مسکن در تهران باید به یک روند پایدار تبدیل شود.

آمارها نشان می دهد وجود خانه های خالی و مازاد در مناطق شمالی شهر تهران نشانه همین ناهماهنگی در ساخت مسکن برای جامعه هدف و گروه های هدف است.

هدایت ادامه داد: تولید مسکن پایدار و ساخت مسکن برای جامعه و گروه های هدف بسیار مهم است. آمارها نشان می دهد وجود خانه های خالی و مازاد در مناطق شمالی شهر تهران نشان از همین ناهماهنگی ساخت مسکن برای جامعه هدف و گروه های هدف دارد.

وی گفت: این واحدهای مسکونی مذکور عموماً در مناطق شمالی شهر تهران ساخته و واقع شده اند که با گروه هدف مورد نظر ما برای مالک شدن همخوانی ندارد.

صدور پروانه برای تعداد واحدهای مسکونی کوچک به دلیل محدودیت های ایجاد شده در طرح تفصیلی کاهش یافته و ساخت و ساز به سمت واحدهای بزرگتر رفته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا به نظر می رسد ناکافی بودن زیرساخت های واحدهای مسکونی با انرژی خانگی موضوعی است که شما همواره بر آن تاکید داشته اید اما متاسفانه اجرایی نشده است؟ وی تصریح کرد: پس از ابلاغ طرح تفصیلی در شهر تهران شاهدیم که صدور مجوز برای تعداد واحدهای مسکونی کوچک به دلیل محدودیت های ایجاد شده در طرح تفصیلی کاهش یافته و ساخت و سازها به سمت واحدهای بزرگتر پیش رفته است که این امر اینگونه نیست. هیچ مطابق با نیازهای خریداران نیست.

وی تاکید کرد: معتقدیم در مدت 10 سال باید حداقل 1.5 میلیون واحد مسکونی در تهران ساخته شود و در این مدت توانستیم زیرساخت های لازم را برای ساخت 200 هزار واحد در تهران فراهم کنیم و موضوع این است. بیش از 90 درصد از این 200 هزار واحد مسکونی عموماً در جنوب تهران و در مناطق شهری ناکارآمد و بی دفاع واقع شده است.
هدایت یادآور شد: تمرکز سازمان نوسازی شهر تهران در نوسازی بافت های فرسوده و پلاک های ناپایدار ایجاد محلات نمونه و ارائه کلیه خدمات سرانه لازم برای پروژه های مسکونی است.

هدایت در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد رشد شهرنشینی تاثیر بسزایی در افزایش نیاز مسکن داشته باشد، اما مهاجرت از تهران به شهرهای اقماری نیز در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت مسکن و اجاره بها به سرعت افزایش یافته است. وی گفت: آمارها نشان می دهد شهرنشینی از 31 درصد در سال 1335 به حدود 85 درصد در سال جاری رسیده است، بنابراین رشد شهرنشینی شاید یکی از عوامل اصلی و تأثیرگذار در افزایش نیاز مسکن باشد.

در استان تهران بیشترین میزان مهاجرت مربوط به دانشگاه با 34.8 درصد و کمترین نسبت مربوط به تهران است.

وی ادامه داد: در استان تهران با 34.8 درصد بیشترین میزان مهاجرت مربوط به پردیس و شهر تهران کمترین نسبت را دارد. اما در وضعیت مسکن شهر تهران می بینیم که بیشتر مهاجرت ها عموما به سمت اسلامشهر و شهرهای اقماری تهران بوده و کمترین آن در خود شهر تهران که حدود 1.44 است رخ می دهد.

عدم برنامه ریزی مسکن در تهران باعث شده است که از 10 میلیون سفر انجام شده در تهران حدود 3.5 میلیون سفر از شهرهای اقماری باشد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که مسکن شهر تهران برای شهروندان تهرانی است نه مهاجران که عموما کم هستند. اما نکته مهم این است که عدم برنامه ریزی مسکن در تهران باعث شده است که از 10 میلیون سفر انجام شده در تهران حدود 3.5 میلیون سفر از شهرهای اقماری باشد.

وی ادامه داد: مقایسه مولفه‌های موالید و مهاجرت در تهران نشان می‌دهد که بیشترین افزایش جمعیت تهران در بخش موالید اتفاق می‌افتد که حدود 79 درصد به موالید و 21 درصد به مهاجران اختصاص دارد.

موضوع طلاق و ازدواج نیز یکی دیگر از عواملی است که نیاز به مسکن را افزایش می دهد، زیرا با وقوع طلاق، نیاز به مسکن یک واحد افزایش می یابد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یادآور شد: طلاق و ازدواج از دیگر مولفه های افزایش نیاز به مسکن است چرا که با وقوع طلاق نیاز به مسکن یک واحد افزایش می یابد.
هدایت گفت: از دیگر عوامل موثر بر نیاز مسکن می توان به تعداد واحدهای مسکونی موجود و خالی، میزان مهاجرت، تعداد خانوارها، تعداد ازدواج و طلاق، تعداد واحدهای مسکونی فرسوده و ناپایدار در شهر تهران اشاره کرد. . ، که معتقدیم در شهر تهران در مدت 10 سال حدود 1.5 میلیون خانه ساخته می شود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: نرخ استهلاک در افق برنامه ده ساله 2 درصد است و با پیش بینی حدود 50 سال استاندارد، هر ساله باید 2 درصد نوسازی انجام شود. . در تهران حدود 365000 واحد مسکونی ناپایدار وجود دارد که در مدت 10 سال نیاز به نوسازی دارند.

تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز زوج های جوان در 10 سال 435 هزار واحد و تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز مهاجران 93 هزار واحد است.

وی ادامه داد: تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز زوج های جوان در 10 سال 435 هزار واحد و تعداد واحدهای مسکونی مورد نیاز مهاجران 93 هزار واحد است و در مجموع حدود 1 میلیون و 400 هزار واحد مسکن به ما اختصاص داده شده است. شهر تهران در دوره ای بتواند پارچه های فرسوده را نوسازی کند و نیازهای مسکن را در ابعاد کوچک مهاجران، بعد بزرگ ازدواج و ولادت را تامین کند و از فرسودگی عمومی جلوگیری کند. در تهران باید بتوانیم به تعداد لازم خانه تولید کنیم.
هدایت خاطرنشان کرد: عدم تطابق عرضه و تقاضا و قرار گرفتن 42 درصد خانوارهای تهران زیر خط فقر از دیگر مشکلاتی است که نیاز به مسکن را تشدید می کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=271173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.