افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

کاندوم زنانه؛ انواع، مزایا، معایب و روش استفاده.

  • کد خبر : 269637
کاندوم زنانه؛  انواع، مزایا، معایب و روش استفاده.

کاندوم زنانه یک سد محافظ عالی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته و محافظت در برابر بیماری های مقاربتی است. این دستگاه با عملکردی مشابه کاندوم مردانه از ورود اسپرم و هرگونه مایع و ترشح به داخل رحم جلوگیری می کند تا روابط جنسی سالم و ایمن باشد. اگر می خواهید بدانید کاندوم زنانه چیست و […]

کاندوم زنانه یک سد محافظ عالی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته و محافظت در برابر بیماری های مقاربتی است. این دستگاه با عملکردی مشابه کاندوم مردانه از ورود اسپرم و هرگونه مایع و ترشح به داخل رحم جلوگیری می کند تا روابط جنسی سالم و ایمن باشد. اگر می خواهید بدانید کاندوم زنانه چیست و چه کاربردی دارد، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم زنانه یکی از جدیدترین داروهای ضد بارداری است و ویژگی های مشابه کاندوم مردانه دارد. یک لوله ظریف و نازک ساخته شده از لاستیک پلی اورتان یا نیتریل (لاتکس آزمایشگاهی) که در داخل واژن قرار می گیرد و از فرد در برابر خطر عفونت های مقاربتی محافظت می کند. نام دیگر این کاندوم «فمیدوم» یا «کاندوم داخلی» است. اسپرم قدرت عبور از این سد فیزیکی را ندارد، بنابراین به تخمک نمی رسد، آن را بارور نمی کند و حاملگی اتفاق نمی افتد. این ابزار پیشگیری در رابطه جنسی مقعدی نیز قابل استفاده است.

کاندوم زنانه چگونه است؟

کاندوم زنانه مشابه کاندوم مردانه است. یک لوله پلاستیکی بلند و نازک که پهن تر از کاندوم مردانه به نظر می رسد. یک سر این لوله باز و سر دیگر که در داخل واژن قرار می گیرد بسته است. این کاندوم دارای دو حلقه در دو انتهای لوله است: حلقه ضخیم‌تر داخل واژن و حلقه نازک‌تر در خارج از واژن ثابت می‌مانند تا از انتقال مایع و ترشح بین زن و مرد جلوگیری شود.

چند نوع کاندوم زنانه وجود دارد؟

در حال حاضر این محصول تنوع چندانی ندارد و انواع مختلف آن ویژگی های ظاهری مشابهی دارند، اما با توجه به مواد اولیه ای که در ساخت آن ها استفاده می شود، می توان کاندوم های زنانه را به دو دسته لاتکس و بدون لاتکس تقسیم کرد.

1. کاندوم لاتکس

نوع لاتکس یکی از پرطرفدارترین کاندوم های موجود در بازار است و در تمامی داروخانه ها به وفور یافت می شود. جنس این کاندوم لاتکس طبیعی بوده و مقاومت خوبی در برابر پارگی و سوراخ شدن دارد. این کاندوم ها از انتقال عفونت های مقاربتی و بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند.

2. کاندوم پلی اورتان (بدون لاتکس)

این نوع کاندوم نسبت به کاندوم لاتکس کمی لطیف تر و حساس تر است و با داشتن انعطاف پذیری زیاد لذت آمیزش را به خصوص برای خانم ها چند برابر می کند. این کاندوم ها با لاتکس طبیعی از درخت لاستیک ساخته شده اند و برای کسانی که واکنش آلرژیک به لاتکس دارند بسیار مناسب است.

تفاوت کاندوم مردانه و زنانه

تفاوت کاندوم مردانه و زنانه

مهمترین تفاوت های کاندوم مردانه و زنانه عبارتند از:

  • اولین و مهمترین تفاوت کاندوم زنانه و مردانه این است که کاندوم زنانه داخل واژن قرار می گیرد و کاربرد داخلی دارد اما کاندوم مردانه روی آلت تناسلی قرار می گیرد و کاربرد خارجی دارد.
  • کاندوم های زنانه تنها در یک سایز تولید می شوند و کمی پهن تر از کاندوم های مردانه هستند در حالی که کاندوم های مردانه در سایزهای مختلف تولید می شوند.
  • کاندوم مردانه دارای یک حلقه در یک طرف و کاندوم زنانه دارای دو حلقه در دو طرف است. حلقه کاندوم مردانه روی آلت تناسلی قرار می گیرد، اما یکی از حلقه های کاندوم زنانه در داخل واژن و دیگری در خارج از واژن قرار می گیرد.
  • طبق آمار، احتمال بارداری ناخواسته با کاندوم زنانه 21 درصد و با کاندوم مردانه 15 درصد است.
  • احتمال فشرده شدن و جمع شدن کاندوم زنانه در داخل واژن وجود دارد و در این شرایط کارایی کاندوم در پیشگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی از بین می رود.
  • کاندوم زنانه مشکلات مربوط به حساسیت اندام تناسلی مردانه و تحریک کمتر را برطرف می کند. به علاوه حلقه بیرونی این کاندوم ها باعث تحریک کلیتوریس و ایجاد لذت جنسی بیشتر در خانم ها می شود.
  • کاندوم زنانه را می توان 8 ساعت قبل از مقاربت وارد واژن کرد، اما کاندوم مردانه را می توان درست قبل از مقاربت و فقط در هنگام نعوظ استفاده کرد.

کاندوم زنانه بهتر است یا مردانه؟

عملکرد کاندوم زنانه در پیشگیری از بارداری تقریباً به خوبی کاندوم مردانه است. حتی برای از بین بردن خطرات رابطه جنسی دهانی و مقعدی و جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی از طریق تماس پوستی عملکرد قابل قبولی دارد. البته به شرطی که به درستی از آن استفاده کنید. طبق آمار، از هر 100 نفری که از کاندوم زنانه به درستی استفاده می کنند، تنها 5 نفر باردار می شوند. این رقم به 21 بارداری ناخواسته بین زوج هایی می رسد که نحوه استفاده صحیح از این ابزار پیشگیری را نمی دانند، بنابراین دانستن نحوه استفاده صحیح از کاندوم بسیار مهم است.

یکی از مهمترین مزایای کاندوم زنانه جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی از جمله ایدز یا اچ آی وی است. این کاندوم ها از انتقال هر نوع مایع و ترشحی جلوگیری می کند و به طور کامل از تماس بدن با مایعات یا بافت های آلوده جلوگیری می کند. با اينكه استفاده از کاندوم به اندازه سایر روش های پیشگیری از بارداری موثر نیست، اما می توان آن را همراه با قرص های ضد بارداری یا IUD برای اثربخشی بیشتر استفاده کرد.

چگونه از کاندوم زنانه استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از کاندوم زنانه

برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی روابط جنسی پرخطر، لازم است بدانید که چگونه از این ابزار پیشگیری درست استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار به نکات زیر توجه کنید:

  • پس از خرید کاندوم زنانه از داروخانه های معتبر، جعبه را به آرامی و با احتیاط باز کنید تا لایه پلاستیکی نازک کاندوم پاره نشود و سوراخ نشود.
  • با کمک دو انگشت ضخیم ترین حلقه کاندوم را به داخل واژن فشار دهید و تا حد امکان فشار دهید تا روی دهانه رحم ثابت شود.
  • نازک ترین حلقه را به قسمت بیرونی واژن، درست در دهانه واژن متصل کنید.
  • داخل کاندوم را با انگشت خود چک کنید تا مطمئن شوید که پیچ خورده یا تا نشده باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که حلقه نازک کاندوم در دهانه واژن محکم شده است و رابطه جنسی را شروع کنید.
  • از همان حلقه بیرونی نازک برای خارج کردن کاندوم زنانه از داخل واژن استفاده کنید. حلقه را با دو انگشت نگه دارید، به آرامی بچرخانید و کاندوم را بردارید.

حلقه بیرونی را بکشید تا محتویات کاندوم به داخل واژن نریزد. با احتیاط کاندوم را بردارید و در سطل زباله بیندازید. همچنین برای جلوگیری از احتمال شکستن کاندوم از کاندوم زنانه و مردانه به طور همزمان استفاده نکنید.

مزایای کاندوم زنانه چیست؟

اگر به دلایل محکمی برای استفاده از کاندوم زنانه نیاز دارید، این بخش را تا انتها بخوانید:

  • استفاده از کاندوم زنانه یک تصمیم هوشمندانه برای جلوگیری از بارداری و بیماری های مقاربتی است. این کاندوم ها دارای حلقه بیرونی گسترده تری نسبت به کاندوم مردانه هستند و سطح بیشتری را می پوشانند و در نتیجه محافظت قوی تری دارند.
  • استفاده از این کاندوم هر دو طرف را در تصمیم گیری در مورد بارداری باز می گذارد. برخلاف داروهای ضد بارداری، برای باردار شدن باید مدتی صبر کنید.
  • کاندوم زنانه هیچ تاثیری روی هورمون های مردانه و زنانه ندارد و خلق و خو را تغییر نمی دهد.
  • برخی از انواع کاندوم های زنانه بدون لاتکس هستند و افراد حساس به لاتکس می توانند به راحتی از آنها استفاده کنند.
  • کاندوم زنانه پهن تر است، بنابراین لازم نیست نگران اندازه آلت تناسلی و مناسب بودن یا نبودن کاندوم باشید.
  • استفاده از کاندوم زنانه در دوران قاعدگی مجاز است. می توانید با خیال راحت از این محصول در دوران قاعدگی، بارداری و شیردهی استفاده کنید.
  • می توانید این نوع کاندوم را 8 ساعت قبل از رابطه جنسی بدون نگرانی از عملکرد نادرست آن در واژن خود قرار دهید. این کاندوم ها در اثر گرما و رطوبت آسیب نمی بینند.
  • امکان استفاده همراه با سایر روش های پیشگیری از بارداری وجود دارد.
  • نوع زنانه کاندوم لذت آمیزش را برای هر دو طرف افزایش می دهد. اگر مرد نمی‌خواهد آلت تناسلی خود را بپوشاند یا زن برای رسیدن به ارگاسم نیاز به تحریک کلیتورال دارد، کاندوم زنانه مناسب‌تر از کاندوم مردانه است.
  • لازم نیست بلافاصله پس از انزال مردانه کاندوم زنانه را خارج کنید.

عوارض کاندوم زنانه چیست؟

معایب و عوارض کاندوم زنانه عبارتند از:

  • اثربخشی کاندوم زنانه تقریباً کمتر از سایر روش های پیشگیری از بارداری است و در صورت استفاده نادرست، معمولاً از هر 100 نفری که از کاندوم زنانه استفاده می کنند، 21 نفر باردار می شوند. این رقم به 15 بارداری ناخواسته برای کاندوم مردانه می رسد.
  • یافتن کاندوم زنانه سخت تر از کاندوم مردانه است. بسیاری از داروخانه ها فقط کاندوم مردانه می فروشند.
  • قیمت کاندوم زنانه چندین برابر کاندوم مردانه است.
  • اندازه جعبه کاندوم زنانه بزرگتر از مدل مردانه است و جابجایی آن دشوارتر است.
  • قرار دادن این کاندوم در واژن مشکل و گاهی آزار دهنده است.
  • اگرچه دیگر مشکل ماندن کاندوم در واژن را نخواهید داشت، اما احتمال حرکت، کوچک شدن یا کنده شدن کاندوم زنانه در حین رابطه جنسی وجود دارد.
  • گاهی اوقات به دلیل اصطکاک با آلت تناسلی مردانه صدای جیرجیر تولید می شود که آزاردهنده است.
  • اگر زن یا مردی به لاتکس، نیتریل یا پلی یورتان اسمارتک نیوز آزمایشگاهی حساسیت داشته باشد، مشکلات جدی تری ایجاد می کند.

قیمت کاندوم زنانه چقدر است؟

کاندوم های زنانه در بازار ایران هنوز به اندازه کاندوم های مردانه شناخته شده و محبوب نیستند. بسیاری از افراد نحوه استفاده از آن را نمی دانند یا می ترسند که اثربخشی آن کمتر از کاندوم مردانه باشد و تمایلی به استفاده از آن ندارند. در حال حاضر، فراوانی بیشتر کاندوم های مردانه در بازار، این ابزار پیشگیری را ارزان تر و مقرون به صرفه تر از کاندوم زنانه کرده است.

آخرین کلمه

با وجود پیشرفت های قابل توجه در تولید وسایل پیشگیری از بارداری، کاندوم همچنان محبوب ترین و مورد استفاده ترین روش پیشگیری از بارداری و رابطه جنسی ایمن است. کاندوم زنانه شکل جدیدی از کاندوم قدیمی است که به جای کشیده شدن روی آلت مرد در داخل واژن زن قرار می گیرد و به دلیل داشتن مواد مرطوب کننده و پهن تر، رابطه جنسی را برای هر دو نفر راحت تر و لذت بخش تر می کند.

آیا تجربه استفاده از کاندوم زنانه را دارید؟ آیا کاندوم مردانه را به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری ترجیح می دهید؟ منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=269637

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.