افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
11

کامل ترین راهنمای استفاده از متروی تهران

  • کد خبر : 15309
کامل ترین راهنمای استفاده از متروی تهران

تهران یکی از شلوغ‌ ترین شهرهای ایران است و این موضوع باعث شده در ساعت‌های مختلف روز ترافیک سنگینی در خیابان‌های آن ایجاد شود. ترافیک زمان زیادی از شما صرف می‌کند؛ اما مترو تهران تا حدودی توانسته کارگشا باشد. خطوط مترو تهران بزرگترین سیستم‌ حمل و نقل شبکه‌های درون شهری است که با داشتن ۷ […]

تهران یکی از شلوغ‌ ترین شهرهای ایران است و این موضوع باعث شده در ساعت‌های مختلف روز ترافیک سنگینی در خیابان‌های آن ایجاد شود. ترافیک زمان زیادی از شما صرف می‌کند؛ اما مترو تهران تا حدودی توانسته کارگشا باشد. خطوط مترو تهران بزرگترین سیستم‌ حمل و نقل شبکه‌های درون شهری است که با داشتن ۷ خط، مسافرت درون شهری را برای مسافران امکانپذیر می‌کند. در صورتی که در تهران زندگی‌ می‌کنید یا به آن‌جا سفر کرده‌اید، برای جابه جایی در شهر، پیشنهاد می‌کنیم از مترو استفاده کنید. سوال شما هم این است که چطور از متروی تهران استفاده کنیم؟ در ادامه با راهنمای استفاده از مترو تهران با مجله گردشگری اسمارتک نیوز همراه باشید.

فرهنگ استفاده از مترو و دیگر وسایل نقلیه عمومی

قبل از آن که بخواهیم به راهنمای استفاده از مترو بپردازیم، لازم است تا کمی در خصوص فرهنگ و رفتار مناسب استفاده از این وسیله نقلیه صحبت کنیم. فرقی نمی‌کند که در کجا زندگی می‌کنید، با رعایت چند نکته ساده در خصوص استفاده از وسایل نقلیه عمومی، خودتان را از دیگران متمایز خواهید کرد. فراموش نکنید که مترو، وسیله‌ای است برای همه! پس همه باید در حفظ و بهبود خدمات آن کوشا باشیم.

نکته اول: روی سکوهای مترو، مسیرهایی برای سوار شدن به قطار مشخص شده که درب های قطار درست در همان نقاط باز می‌شوند. روی سکو، علامت هایی به رنگ قرمز و سبز مشخص شده است. در زمان سوار شدن به مترو، پشت خط قرمز قرمز ایستاده و مسیر سبز را خالی بگذارید تا ابتدا مسافران داخل قطار، پیاده شوند و بعد شما سوار شوید.

نکته دوم: هر قطار دارای ۹-۱۰ واگن است، واگن های ابتدایی و انتهایی مخصوص استفاده از بانوان است. ورود آقایان به این واگن ها ممنوع است و درک این موضوع، با توجه به تفاوت ها و محدودیت های بانوان، کار پیچیده‌ای نیست. در بسیار از کشورهای اروپایی نیز واگن هایی مخصوص بانوان تعبیه شده تا بانوان باردار یا شیرده، در زمان استفاده از مترو، راحت تر باشند.

در صورتی که آقایان وارد این واگن ها شدند، محترمانه برخورد کنید و این کار را حمل بر بی‌ادبی نکنید و محترمانه خواهش کنید تا به سمت واگن های عمومی حرکت کنند. فراموش نکنید، مترو یک وسیله نقلیه عمومی است.

نکته سوم: سایر واگن های قطار در مترو، عمومی هستند. هیچ واگنی ویژه آقایان وجود ندارد، بنابراین در صورت ورود بانوان به واگن های عمومی، تعجب نکنید، رفتار محترمانه و مودبی داشته باشید.

نکته چهارم: اولویت نشستن روی صندلی با افراد مسن، توان خواه یا بانوان باردار و یا کسانی است که کودک خردسال به همراه دارند.

نکته پنجم: تهران پایتخت ایران است و افراد از شهرها و شهرستان های زیادی در آن زندگی می‌کنند. بنابراین تفاوت های فرهنگی همه جا وجود دارد، در زمان استفاده از مترو شوخی های ملیتی-قومی نکنید و به دیگران احترام بگذارید.

نکته ششم: حریم خصوصی افراد را حفظ کنید و در تلفن همراه آنها سرک نکشید.

نکته هفتم: اگر ایستاده هستید و واگن ها شلوغ است، صبور باشید. همه مثل شما برای رسیدن عجله دارند.

نکته هشتم: در ساعات شلوغ و زمان تعطیلی ادارات، سکوت را رعایت کنید؛ همه خسته هستند.

راهنمای استفاده از مترو تهران

اگر موارد استثنایی را در نظر نگیریم، در حالت کلی شهروندان تهرانی برای رفتن به سر کار از خطوط مشخص و ثابتی در طول روز‌های هفته استفاده می‌کنند. اما اگر تازه به پایتخت نقل مکان کرده‌ یا برای مسافرت پایتخت را انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم درگیر ترافیک‌های سنگین تهران نشده و مترو را برای رفت و آمد انتخاب کنید.

تهران در حالت کلی ۷ خط فعال دارد. در ادامه طبق نقشه زیر ۷ خط فعال مترو و ساعت کاری آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید از آن برای رفت و آمد استفاده کنید. البته باید اشاره کنیم که خطوط فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی به عنوان خطوط فرعی متروی تهران، به تازگی افتتاح شده و قابل استفاده هستند. مهمترین نکته در خصوص راهنمای مترو تهران این است که خطوط اصلی را بشناسید. بنابراین با معرفی خطوط مترو تهران می‌توانید به سادگی از آن استفاده کنید.

کامل ترین راهنمای استفاده از متروی تهران
نقشه مترو

خط یک مترو تهران: تجریش – کهریزک

همانطور که در نقشه مترو تهران مشاهده می‌کنید، خط یک مترو تهران با رنگ قرمز مشخص شده و از شمال تهران آغاز شده و در جنوب تهران به پایان می‌رسد. به احتمال زیاد خط مترو تجریش – کهریزک، طولانی‌ترین خطوط مترو تهران محسوب می‌شود‌. این خط حدود ۳۹ کیلومتر مسافت داشته و ۷۲ دقیقه برای رسیدن از ایستگاه اول تا آخر آن، زمان نیاز است.

اگر به نقشه دقت کنید، این خط از مترو در ایستگاه شهید بهشتی با خط ۳، در ایستگاه امام خمینی با خط ۲ و در ایستگاه دروازه دولت با خط ۴ تعویض می‌شود. ساعت کار مترو تهران در خط یک، از ساعت ۵:۳۰ صبح آغاز شده و تا ساعت ۲۲:۳۰ شب ادامه دارد. ایستگاه های فعال این خط به شرح زیر است:

۱- تجریش ۱۱- شهید مفتح ۲۱- پایانه جنوب
۲- قیطریه ۱۲- شهدای هفتم تیر ۲۲- شهید بخارایی
۳- شهید صدر ۱۳- طالقانی ۲۳- علی آباد
۴- قلهک ۱۴- دروازه دولت ۲۴- جوانمرد قصاب
۵- دکتر شریعتی ۱۵- سعدی ۲۵- شهر ری
۶- میرداماد ۱۶- امام خمینی (توپخانه) ۲۶- پالایشگاه
۷- شهید حقانی ۱۷- پانزده خرداد ۲۷- شاهد – باقرشاه
۸- شهید همت ۱۸- خیام ۲۸- حرم امام خمینی
۹- مصلی امام خمینی ۱۹- میدان محمدیه ۲۹- کهریزک
۱۰- شهید بهشتی ۲۰- شوش
5 10

خط دو مترو تهران: صادقیه – فرهنگسرا

خط آبی که در نقشه مشاهده می‌کنید مربوط به خط دوم متروی تهران است که آن را به عنوان شلوغ‌ترین خط مترو تهران می‌شناسند. این خط از ایستگاه صادقیه شروع شده و تا ایستگاه فرهنگسرا ادامه پیدا می‌کند. خط دو مترو ۲۵ کیلومتر مسافت داشته و برای طی کردن آن به زمان تقریبی ۵۰ دقیقه نیاز دارید.

اگر به مترو تهران روی نقشه و امتداد این خط دقت کنید، متوجه این موضوع می‌شوید که خط ۲ در ایستگاه‌ های شادمان و دروازه شمیران با خط ۴، در ایستگاه نواب صفوی با خط ۶ و در ایستگاه امام خمینی نیز با خط ۱ تعویض می‌شود. ایستگاه‌های این خط شامل موارد زیر است:

۱- تهران (صادقیه) ۸- حسن آباد ۱۵- سبلان
۲- طرشت ۹- امام خمینی ۱۶- فدک
۳- دانشگاه شریف ۱۰- ملت ۱۷- جانبازان
۴- شادمان ۱۱- بهارستان ۱۸- سرسبز
۵- شهید نواب صفوی ۱۲- دروازه شمیران ۱۹- دانشگاه علم و صنعت
۶- میدان حر ۱۳- امام حسین ۲۰- شهید باقری
۷- دانشگاه امام علی ۱۴- شهید مدنی ۲۱- تهران پارس
۲۲- فرهنگسرا

خط سه مترو تهران: خط قائم – آزادگان

یکی دیگر از خطوط مهم مترو تهران، خط قائم – آزادگان است که جنوب تهران را به شمال وصل می‌کند. اگر به خط آبی کمرنگ در نقشه دقت کنید، متوجه خواهید شد که این خط در ایستگاه شهید بهشتی با خط ۱، در ایستگاه تئاتر شهر با خط ۴ و ایستگاه مهدیه با خط ۶ امکان تغییر مسیر دارد.

مترو تهران

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که مسافت خط سه مترو تهران، ۳۳ کیلومتر است و قطارهای مترو این مسافت را در زمان تقریبی ۶۳ دقیقه طی می‌کنند. ساعت کاری این خط نیز مانند خطوط یک و دو، از ساعت ۵:۳۰ شروع شده تا ۲۲:۳۰ ادامه دارد. ایستگاه های فعال مترو تهران در خط ۳ عبارتند از:

۱- قائم ۹- شهید قدوسی ۱۷- مهدیه
۲- شهید محلاتی ۱۰- سهروردی ۱۸- راه آهن
۳- نوبنیاد ۱۱- شهید بهشتی ۱۹- جوادیه
۴- حسین آباد ۱۲- میرزای شیرازی ۲۰- زمزم
۵- میدان هروی ۱۳- میدان جهاد ۲۱- شهرک شریعتی
۶- شهید زین الدین ۱۴- میدان ولی عصر ۲۲- عبدل آباد
۷- خواجه عبدالله انصاری ۱۵- تئاتر شهر ۲۳- نعمت آباد
۸- شهید صیاد شیرازی ۱۶- منیریه ۲۴- آزادگان

خط چهار مترو تهران: شهید کلاهدوز – ارم سبز

خط چهارم از ایستگاه کلاه‌دوز آغاز شده تا ایستگاه ارم سبز ادامه دارد. این خط در ایستگاه دروازه دولت با خط ۱، در ایستگاه های دروازه شمیران و شادمان با خط ۲ و در ایستگاه تئاتر شهر با خط ۳ تعویض خط دارد.

خوب است اشاره کنیم که از این خط می‌توانید برای رفتن به فرودگاه مهرآباد استفاده کنید. اگر بخواهید از ایستگاه کلاه‌دوز به ایستگاه ارم سبز بروید، باید ۲۱ کیلومتر را طی کرده که این مسافت تقریبا ۴۳ دقیقه طول می‌کشد. ایستگاه‌ های این خط عبارتند از:

۱- شهید کلاه دوز ۸- دروازه دولت ۱۵- استاد معین
۲- نیروی هوایی ۹- فردوسی ۱۶- میدان آزادی
۳- نبرد ۱۰- تئاتر شهر ۱۷- بیمه
۴- پیروزی ۱۱- میدان انقلاب اسلامی ۱۸- شهرک اکباتان
۵- ابن سینا ۱۲- توحید ۱۹- ارم سبز
۶- میدان شهدا ۱۳- شادمان
۷- دروازه شمیران ۱۴- دکتر حبیب الله

خط پنج مترو تهران: گلشهر – صادقیه (تهران)

خط سبزی که در نقشه مشاهده می‌کنید، مربوط به خط پنجم مترو تهران است که از گلشهر تا صادقیه کشیده شده و شامل ۱۱ ایستگاه است. این خط در واقع شهر کرج را به تهران متصل می‌کند. تعویض مسیرهای این خط در ایستگاه ارم سبز با خط ۴ و در ایستگاه صادقیه با خط ۲ انجام می‌شود.

خط پنج مترو تهران، ۴۱.۵ کیلومتر مسافت داشته و برای طی کردن آن به حدود ۵۷ دقیقه زمان نیاز دارید و ایستگاه های آن شامل موارد زیر است:

۱- گلشهر
۲- محمدشهر
۳- کرج
۴- اتمسفر
۵- گرم‌ دره
۶- وردآورد
۷- ایران خودرو
۸- چیتگر
۹- ورزشگاه آزادی
۱۰- ارم سبز
۱۱- تهران (صادقیه).

خط شش: خط دولت‌ آباد – امام حسین و خط شهید ستاری – دانشگاه تربیت مدرس

یکی از خطوط تازه تاسیس مترو تهران، خط ۶ است که در نقشه به رنگ صورتی دیده می‌شود. این خط دارای دو نیمه شرقی و غربی است که نیمه غربی آن شامل ۴ ایستگاه و نیمه شرقی آن ۶ ایستگاه دارد. در حالت کلی خط ۶ مترو تهران ۱۰ کیلومتر است و طی‌ کردن آن، حدودا ۱۷ دقیقه زمان نیاز دارد. ایستگاه‌ های این خط شامل موارد زیر است:

نیمه غربی
۱- شهید ستاری
۲- شهید اشرفی اصفهانی
۳- یادگار امام
۴- دانشگاه تربیت مدرس

نیمه شرقی
۱- دولت آباد
۲- کیان‌ شهر
۳- بعثت
۴- امیرکبیر
۵- میدان شهدا
۶- میدان امام حسین.

خط هفت متروی تهران: میدان صنعت – بسیج

یکی دیگر از خطوط نسبتا تازه تاسیس مترو تهران، خط ۷ است که در نقشه به رنگ بنفش دیده می‌شود. این خط حدود ۲۰.۵ کیلومتر است و طی کردن آن ۳۳ دقیقه زمان می‌برد. اگر مسیر شما در امتداد این خط است، باید توجه داشته باشید که به دلیل تازه تاسیس بودن، تعدادی از ایستگاه های غیرفعال مترو تهران در این خط هستند که هنوز افتتاح نشده‌اند. ایستگاه‌ های فعال خط هفت مترو موارد زیر هستند:

3 10

۱- میدان صنعت
۲- برج میلاد تهران
۳- دانشگاه تربیت مدرس
۴- شهید نواب‌ صفوی
۵- رودکی
۶- کمیل
۷- بریانک
۸- هلال احمر
۹- مهدیه
۱۰- میدان محمدیه
۱۱- مولوی
۱۲- میدان قیام
۱۳- چهل تن دولاب
۱۴- آهنگ
۱۵- بسیج.

معرفی خطوط انشعابی مترو تهران

علاوه بر خطوط اصلی، خط‌ های فرعی نیز در مترو تهران وجود دارد که حمل و نقل مسافران را راحت‌تر کرده است. این خطوط عبارتند از:

خط انشعابی فرودگاه امام خمینی: خط شاهد – فرودگاه امام خمینی

این خط در حقیقت انشعابی از خط ۱ (تجریش – کهریزک) است و حدود ۳۰ کیلومتر را در زمان ۴۰ دقیقه طی می‌کند. ساعت کاری آن هم از ۷:۲۰ تا ۱۹:۲۰ ادامه دارد. این خط سه ایستگاه دارد:

  • شاهد – باقر شهر
  • نمایشگاه شهر آفتاب
  • فرودگاه امام خمینی.

خط انشعابی هشتگرد: خط گلشهر – شهید سپهبد قاسم سلیمانی

یکی دیگر از خطوط انشعابی، خط انشعابی هشتگرد است که در نقشه با رنگ سبز مشخص شده و انشعابی از خط پنج محسوب می‌شود. مسافت این خط ۲۶ کیلومتر است که برای طی کردن این مسافت به ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارید. ساعات کاری این خط از ۸ تا ۱۵:۴۰ است و در کل دو ایستگاه دارد:

۱- گلشهر
۲- شهید سپهبد قاسم سلیمانی

خط انشعابی فرودگاه مهرآباد: خط بیمه – پایانه ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد

خط زرد رنگی که در نقشه از خط چهار انشعاب پیدا کرده، مربوط به خط انشعابی فرودگاه مهرآباد است و سه ایستگاه دارد که ۲ کیلومتر مسافت داشته و در ۴ دقیقه طی می‌شود. ساعات کاری آن نیز از ۵:۳۷ تا ۲۲:۳۰ است.

۱- بیمه
۲- پایانه ۱ و ۲ فرودگاه مهرآباد
۳- پایانه ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد.

ایستگاه های مناسب ویلچر در مترو تهران

یکی از امکانات مهم برخی از ایستگاه‌ های مترو تهران این است که امکان استفاده از ویلچر را برای مسافران فراهم کرده‌اند. پس قبل از استفاده، این ایستگاه‌ها را به خوبی شناسایی کنید تا دچار مشکل نشوید. ایستگاه‌ های مناسب ویلچر خط ۱ و انشعاب خط ۱:

  • قلهک
  • دکتر شریعتی
  • میرداماد
  • شهید بهشتی
  • شهید مفتح
  • شهدای هفتم تیر
  • سعدی
  • امام خمینی
  • خیام
  • میدان محمدیه
  • شوش
  • پایانه جنوب
  • شهید بخارایی
  • علی‌آباد
  • جوانمرد قصاب
  • شهر ری
  • شاهد – باقرنژاد
  • فرودگاه امام خمینی
  • حرم امام خمینی
  • کهریزک.

ایستگاه‌ های مناسب ویلچر خط ۲ (تهران – فرهنگ‌سرا)

  • تهران (صادقیه)
  • طرشت
  • دانشگاه شریف
  • شادمان
  • میدان حر
  • امام خمینی
  • امام حسین
  • شهید مدنی
  • جانبازان
  • سرسبز
  • دانشگاه علم و صنعت
  • شهید باقری
  • تهران‌ پارس.

ایستگاه‌ های مناسب ویلچر خط ۳ (قائم – آزادگان)

  • شهید بهشتی

ایستگاه‌ های مناسب ویلچر خط ۴ (کلاهدوز – ارم سبز)

  • شادمان
  • آرم سبز

ایستگاه‌ های مناسب ویلچر خط ۵ (تهران – گلشهر)

  • تهران (صادقیه)
  • ارم سبز
  • ورزشگاه آزادی
  • چیتگر
  • ایران خودرو
  • وردآورد
  • گرم‌‌دره
  • اتمسفر
  • کرج
  • محمدشهر
  • گلشهر

ایستگاه‌ های مناسب ویلچر خط ۶ ( دولت‌ آباد – امام حسین)

  • شهدای هفتم تیر
  • امام حسین

ایستگاه‌ های مناسب ویلچر خط ۷ (میدان صنعت – بسیج)

  • برج میلاد تهران
  • میدان محمدیه
  • بسیج.

ایستگاه های مترو مناسب برای نابینایان

از دیگر امکانات ویژه خطوط مترو تهران، امکان استفاده از آن برای نابینایان است و می‌توانند به راحتی از اغلب خطوط مترو برای رفت آمد استفاده کنند. اگر به نقشه زیر دقت کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر ایستگاه‌ها، به خصوص ایستگاه‌ های خطوط یک و دو، برای استفاده نابینایان مناسب هستند.

کامل ترین راهنمای استفاده از متروی تهران

روش های خرید بلیط مترو در تهران

برای استفاده از این وسیله نقلیه عمومی، لازم است بلیط مخصوص مترو را تهیه کنید. در واقع در صورت نداشتن بلیط، نمی‌توانید از گیت‌های مترو عبور کنید. انواع بلیط های مترو، به صورت بلیط کاغذی و کارتی به فروش می‌رسند. اما استفاده از کارت مترو پیشنهاد بهتری است، زیرا استفاده و شارژ کردن آن راحت‌تر بوده و با حذف پول نقد، انتقال آلودگی تا حد زیادی کم می‌شود.

از طرف دیگر با عدم خرید بلیط کاغذی، در تولید کاغذ کمتر و کمک به قطع نشدن درختان هم سهیم خواهید بود. برای خرید بلیط روش‌هایی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

خرید حضوری

در صورتی که زیاد از مترو تهران استفاده نمی‌کنید، می‌توانید بلیط‌ های کاغذی تک و دو سفره تهیه کنید. گیشه‌هایی در هر ایستگاه مترو تعبیه شده که خرید بلیط‌ های کاغذی را برای شما راحت‌تر می‌کند. اما اگر بیشتر رفت‌ و آمد شما به وسیله مترو انجام می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم کارت‌ های شارژی مترو را تهیه کرده و آن را به میزان نیازتان شارژ کنید. در صورت تمام شدن شارژ این کارت‌ها، امکان شارژ دوباره وجود دارد. به عبارت دیگر استفاده از کارت‌ های شارژی مقرون‌ به‌ صرفه‌‌ تر خواهد بود.

اما علاوه بر گیشه، در ایستگاه‌ های مترو دستگاه‌های الکترونیکی نیز وجود دارند که با انتخاب نوع سفر و کارت کشیدن، می‌توانید بلیط یکبار مصرف سفر مترو را تهیه کنید. پس از دریافت بلیط تک سفره مترو، برای عبور از گیت باید کد QR سفر را روی لیزر چشمی آن قرار دهید تا مسیر باز شود.

خرید آنلاین

روش دیگری که برای خرید بلیط مترو وجود دارد، استفاده از اپلیکیشن‌ های خدمات شهری است. دو برنامه رایج که به وسیله آن می‌توانید به صورت آنلاین بلیط مترو را تهیه کنید، عبارتند از:

  1. برنامه تهران من: برای خرید بلیط‌ های تک سفره، حومه شهر و غیره
  2. برنامه شاپ: برای خرید آنلاین بلیط مترو

قیمت انواع بلیط های مترو در تهران

یکی از مواردی که برای مسافران بسیار اهمیت دارد، قیمت بلیط مترو است. قیمت بلیط در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل حدود ۲۵ درصد افزایش داشته و در حال حاضر (دی ماه ۱۴۰۱) هر کدام از بلیط‌ ها با مبالغ زیر عرضه می‌شوند:

● بلیط تک سفره BRT: حدود ۲۵۰۰ تومان
● بلیط سفر به حومه شهر تهران با مترو: ۲۸۵۰ تومان
● سفر به هشتگرد: ۷۵۰۰ تومان
● تک سفره به فرودگاه امام: ۱۲۵۰۰ تومان

انواع قطارهای مترو تهران

حالا که با راهنمای استفاده از مترو تهران آشنا شدید، شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که قطارهای مترو از چه نوعی هستند‌؟ در پاسخ باید اشاره کنیم که در خطوط مترو تهران از دو نوع قطار استفاده می‌شود:

الف) قطار داخل شهر

منظور از قطار داخل شهر، همان متروهای زیر زمینی است که از تونل‌های بزرگ و تاریک عبور می‌کنند. این قطارها دارای صندلی‌ های استادیومی بوده و مسافت های خیلی طولانی را طی نمی‌کنند. به همین دلیل مسافران تا رسیدن به مقصد اغلب ایستاده منتظر می‌مانند.

ب) قطار بیرون شهر

یکی دیگر از مدل‌های قطار مترو، قطار حومه شهر است که ظاهری شبیه اتوبوس داشته و دو طبقه دارد. صندلی‌های این قطار راحت‌تر بوده و برخلاف قطار درون شهری، روی زمین حرکت می‌کند و زیر زمینی نیستند.

راه‌ های ارتباطی با مترو تهران

در نظر داشته باشید که هر ایستگاه دارای امکانات متفاوتی است. برخی از ایستگاه ها دارای امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، غرفه های فروش غذا، فست فود، فروشگاه صنایع دستی، فروشگاه لوازم جانبی موبایل و غیره هستند. اما برای اطلاع دقیق از این امکانات که در هر ایستگاه متفاوت است، می‌توانید از اپلیکیشن های مترو (Tehran metro) استفاده کنید. همچنین راه های ارتباطی زیر نیز موجود است.

سفر با مترو، کمک به محیط زیست و کاهش آلودگی

در این مطلب با آموزش نحوه استفاده از نقشه مترو تهران و معرفی کامل خطوط اصلی و فرعی همراه شما بودیم. با توجه به افزایش بی سابقه میزان آلاینده های هوای تهران، این کلان شهر در وضعیتی بحرانی به سر می برد. با استفاده از مترو، البته با داشتن فرهنگ استفاده از آن، می‌توان تا حدودی به کاهش آلودگی های ناشی از دود خودرو ها کمک کرد. بدون شک باید در آینده منتظر افتتاح خطوط جدید دیگری از مترو باشم تا دسترسی افراد به مکان‌ های مختلف در شهرهای ایران و اطراف آن راحت‌تر شود.

تجربه خود را در زمینه استفاده از مترو با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره مترو تهران

فاصله هر ایستگاه مترو چند دقیقه است؟

این فاصله به ایستگاه‌های مترو بستگی دارد. در صورتی‌ که بخواهیم فاصله دو ایستگاه را که از نظر مکانی متوالی‌ هستند در نظر بگیریم، هر ایستگاه مترو حدودا ۲ تا ۴ دقیقه با ایستگاه بعدی خود فاصله دارد.

از تهران تا کرج با مترو چقدر طول می‌کشد؟

بستگی دارد که از قطارهای تندرو استفاده کنید یا قطارهای عادی. با قطارهای تندرو از ایستگاه گلشهر کرج تا صادقیه حدود ۵۰ دقیقه و اعزام عادی حدود ۱ ساعت و ۵ دقیقه طول می‌کشد.

ساعت کار مترو تهران چگونه است؟

در همه ایستگاه ها از ساعت ۵.۳۰ تا ۲۲.۳۰ مترو در دسترس قرار دارد.

جدیدترین نقشه خطوط مترو تهران را از کجا پیدا کنیم؟

می‌توانید فایل باکیفیت نقشه مترو تهران ۱۴۰۱ را در مجله اسمارتک نیوز دانلود کنید.

متروی تهران چند خط دارد؟

مترو تهران ۷ خط فعال دارد. بعضی ایستگاه ها در خط های جدید هنوز فعال نیستند.

نوشته کامل ترین راهنمای استفاده از متروی تهران اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=15309

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.