افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

ژانر ترسناک در بازی های ویدیویی – درخشش

  • کد خبر : 164870
ژانر ترسناک در بازی های ویدیویی – درخشش

در مقاله قبلی به تفصیل مفهوم ژانر «بازی نقش آفرینی (RPG)» (https://www.tabnak.ir/0051Xs) را تحلیل کردیم. در این مقاله به شرح یکی دیگر از سبک های مهم و محبوب بازی های ویدیویی به نام «ژانر وحشت» می پردازیم. ماهیت بازی های ویدئویی ترسناک اگر از طرفداران ژانر فیلم های ترسناک هستید، با کلیشه ها و روش […]

در مقاله قبلی به تفصیل مفهوم ژانر «بازی نقش آفرینی (RPG)» (https://www.tabnak.ir/0051Xs) را تحلیل کردیم. در این مقاله به شرح یکی دیگر از سبک های مهم و محبوب بازی های ویدیویی به نام «ژانر وحشت» می پردازیم.

ماهیت بازی های ویدئویی ترسناک

اگر از طرفداران ژانر فیلم های ترسناک هستید، با کلیشه ها و روش های داستان سرایی آن آشنا هستید، حتی اگر اینطور نباشید، قطعاً چند فیلم ترسناک در زندگی خود دیده اید. در فیلم های ترسناک، کارگردان با ایجاد صدا، محیط مرده و تنظیمات غافلگیرکننده سعی می کند شما را بترساند. اما با گذشت زمان، این سناریوها تکراری و قابل پیش بینی شده اند و تنها عنصر وحشت خود را از دست می دهند: «سورپرایز». اگرچه «ژانر وحشت» یک ژانر «محبوب» نیست، اما همین که فیلم های ترسناک بسیار تکراری و قابل پیش بینی شده اند، تعداد بینندگان این ژانر از فیلم ها را کاهش داده است. اما در بازی های ویدیویی ما با چیز دیگری طرف هستیم. در بازی های ترسناک، «این بار شما هستید که نقش «قربانی» داستان را بازی می کنید. بازی های ترسناک مانند فیلم های ترسناک ادامه دارند و شما را در مکانی تاریک و مرموز تنها می گذارند و باید از دست قاتل یا روحی که شما را تعقیب می کند فرار کنید. اگرچه داستان های بازی های ویدیویی ترسناک از همان کلیشه های تکراری مشابه داستان های سینمایی خود در ابتدا و انتهای آن استفاده می کنند. اما این عملکرد شما در بازی است که پایان داستان را تعیین می کند. “سیستم بازی” از یک الگوی ساده پیروی می کند. بنابراین شما در یک “دشت” یا “ساختمان” هستید و باید از نقطه “الف” به نقطه “ب” برسید. اما شما تنها نیستید و در این مکان ها فرد یا موجودی به صورت خودکار در آنجا گشت می زند و در صورت برخورد با شما به راحتی حمله کرده و شما را می کشند. این برخوردهای تصادفی و تقریبا غیرقابل پیش بینی هسته اصلی بازی های ترسناک و عنصر غافلگیری است که آنها را متفاوت و موفق تر از فیلم های ترسناک می کند.

انواع سبک های بازی ترسناک.

بازی های ترسناک را می توان به سه دسته «ترسناک»، «بقای ترسناک» و «بازی های ترسناک آنلاین» تقسیم کرد. هدف این سه نوع بازی ترسناک ترساندن شما به روش های کمی متفاوت است که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

1-سبک ترسناک

بگذارید داستان، محیط و آنچه در این ژانر در انتظار شماست را توضیح دهم. با سردرد بدی از خواب بیدار می شوید و خود را در زیرزمین می بینید. شما نمی دانید چگونه به این سیاه چال کشیده شدید. می ایستید و متوجه یک زنجیر روی پای خود می شوید. با کمی جستجو موفق می شوید کلیدی برای باز کردن زنجیره پیدا کنید. پس از خروج از زیرزمین، انبار بزرگی را می بینید که زیرزمین تنها بخشی از آن است. ناگهان صدای پایی از انتهای راهرو به گوش می رسد و مردی درشت اندام نقاب پوش با قمه ای در دست وارد زیرزمین می شود. این شخص احتمالا شما را در آن اتاق زندانی کرده است. مهم نیست چگونه و چرا، قبل از اینکه او شما را پیدا کند، باید فرار کنید. برای فرار باید از انواع تله ها، پازل ها و قفل ها عبور کنید، در حالی که مرد نقابدار شما را از میان همه این موانع تعقیب می کند. بالاخره فرار می کنی و این حادثه تلخ را فراموش می کنی. همانطور که گفته شد، ژانر وحشت به حل معماها و فرار از دست قاتلان و موجوداتی که قصد کشتن شما را دارند خلاصه می شود. برای به پایان رساندن این بازی ها به «فکر» و البته «شجاعت» نیاز دارید. گیم پلی این بازی بسیار ساده است. شما به سادگی در محیطی پر از «تله های پازلی» قدم می زنید و از دست دشمنان فرار می کنید. دشمنانی که نمی توانید بکشید. در طول بازی شما غیر مسلح هستید و این شما را آسیب پذیر می کند و در نهایت با وحشت به پایان می رسد. از نظر داستانی، می تواند بسیار «ساده» و «مرموز» باشد، مانند: ننه، انزوای بیگانه. یا می تواند بسیار «پیچیده» و «روانی» باشد مانند: بندی (بندی) یا سلام همسایه (سلام همسایه). بهترین بازی های این سبک عبارتند از: Granny، Bendy، Alien Isolation، Hello Neighbor، Poppy Playtime، Little Nightmares و noted.

2- سبک بازمانده وحشت (ترسناک و بقا)

به عنوان یک روزنامه نگار، پیامی از یک «شماره ناشناس» دریافت می کنید که مدعی است وقایع فوق بشری در نزدیکی یک «کاخ متروکه» رخ داده است و از شما می خواهد که در مورد آن گزارش دهید. شما با شک و تردید به آنجا می روید. با ماشین به سمت قصر متروکه می روید که متوجه می شوید راه بسته است و امکان عبور از آن وجود ندارد و باید پیاده ادامه دهید. ساعت هشت و نیم شب است. آسمان تاریک شده است، بنابراین شما چراغ قوه خود را از ماشین بردارید و به راه خود ادامه دهید. بالاخره به قصر می رسید و در نگاه اول همه چیز عادی به نظر می رسد. همه چیز ساکت است، شاید بیش از حد ساکت. چشمت به کلبه ای نزدیک قصر می افتد و وارد آن می شوی. مدت کوتاهی پس از ورود به آنجا، صدای خروپف را در اتاق بعدی خواهید شنید و پس از نگاه کردن به اتاق بعدی متوجه موجودی سگ مانند در حال خوردن جسد خواهید شد. نگرانی بر شما غلبه می کند و در آن لحظه یک هفت تیر روی زمین پیدا می کنید، به موجود شلیک می کنید و موفق می شوید آن را بکشید. با معاینه جسد متوجه می شوید که همان شخصی است که از یک شماره ناشناس با شما تماس گرفته و شما را به آنجا کشانده است. از کابین بیرون می آیی و ناگهان صدای زوزه می شنوی، به خشاب هفت تیر نگاه می کنی و متوجه می شوی که از هفت گلوله فقط چهار گلوله برایت باقی مانده است. علاوه بر این، چراغ قوه شما ضعیف شده و قدرت خود را از دست داده است. انگار شارژ تمام شده است. همه این مشکلات باعث شده اند که تنگی نفس دوباره عود کند. در این مرحله از آخرین قطرات اسپری خود استفاده می کنید و به راه خود ادامه می دهید تا این راز فاش شود.

در این سبک، گیم پلی بازی کمی پیچیده تر است. دلیل اضافه شدن «بقا» به نام آن علاوه بر «وحشت» این است که بقا محدود به فرار از دست دشمنان نیست و باید با منابعی که در اختیارتان قرار می گیرد برای زنده ماندن تلاش کنید و از منابع موجود استفاده کنید. آنها نامحدود نیستند و امکان یافتن آنها در طول مسیر بسیار نادر است. به عنوان مثال، روی چراغ قوه ای که در اختیار دارید، باید بتوانید میزان باتری باقیمانده را مدیریت کرده و آگاهانه از آن استفاده کنید. برخلاف ژانر قبلی، دشمنان در این سبک جاودانه نیستند و می توانید با استفاده از سلاح های سرد و گرمی که بازی ارائه می دهد، بسیاری از آنها را نابود کنید. در این نوع بازی های ترسناک تعداد دشمنان از مهمات و سطح قدرت شما بیشتر است، به همین دلیل باید در استفاده از سلاح ها هوشمندانه عمل کنید و فقط در مواقع ضروری از آنها استفاده کنید، همچنین باید از بیشتر دشمنان دوری کنید و پنجه های خود را پنهان کنید. فرار می کنند. این دوگانگی رویارویی با دشمنان باعث ایجاد استرس و هیجان می شود که قسمت سرگرم کننده بازی های ترسناک است. لازم به ذکر است که عملاً در این بازی ها نوعی سیستم برای تحت فشار قرار دادن شما ایجاد می شود، مثلاً زمانی که باید ماموریت خود را در زمان مشخصی به پایان برسانید، مثلاً 1 ساعت یا 4 روز و اگر بعداً در آخر زمان، اگر ماموریت را کامل نکنید، خواهید مرد. یا نوارهای سطحی که مانند نوارهای خون عمل می کنند، اما به جای اینکه زندگی شما را نشان دهند، چیزهای دیگری را نشان می دهند که در صورت پایین آمدن یا فراتر رفتن از حد، باعث مرگ شما می شوند، مانند “نوار آسم” که اگر بالاتر برود باعث شما می شود. خفه کردن همانطور که می بینید، در این سبک، برخلاف سبک قبلی، بازی سعی می کند شما را «محدود» کند تا اینکه «مانع» شما باشد. بهترین های این سبک ممکن است عبارتند از: Outlast، Resident Evil، Silent Hill، Lethal Company، Five Nights at Freddy’s، Dead Space).

3- سبک بازی های ترسناک آنلاین

در بازی های ترسناک آنلاین، بازیکنان از طریق اینترنت به دو دسته «قاتل» و «قربانی» تقسیم می شوند. قربانیان معمولا بین 4 تا 8 نفر و قاتلان بین 1 تا 3 نفر تقسیم می شوند. در این بازی ها در محیطی باز قربانیان باید برای فرار از دست قاتلان کارهایی مانند بازسازی ماشین انجام دهند و قاتلان باید آنها را تعقیب و شکار کنند. بازی زمانی به پایان می رسد که همه قربانیان بمیرند یا موفق به فرار شوند. این واقعیت که همه شخصیت ها بازیکنان واقعی هستند می تواند بازی را بسیار چالش برانگیز و استرس زا کند. قاتل یا قاتلان معمولاً مردم را «علنی» یا «مخفیانه» می کشند. «بدیهی» مانند: «مرده در روز روشن». در این بازی قربانیان برای فرار باید کارهایی مانند بازسازی ژنراتورها را انجام دهند. در همین حین قاتل آنها را شکار می کند. “راز” مانند: “در میان ما” با الهام از “بازی شب مافیا”. این بدان معناست که قاتل در میان شما پنهان شده است. او به شما و سایر بازیکنان دروغ می گوید و قصد دارد تمام بازیکنان شروع کننده را بکشد. از بهترین این نوع استایل ها می توان به روز به روز، در میان ما و بلک فرایدی اشاره کرد.

بررسی برخی از بدترین بازی های ترسناک.

حالا که با شما در مورد سبک های مختلف ژانر ترسناک صحبت کرده ایم و نمونه هایی از «بهترین» هر کدام را برای شما آورده ایم، خوب است در مورد «بدترین بازی های ترسناک» نیز صحبت کنیم. از بدترین بازی های ترسناک می توان به «رزیدنت اویل ۵ و ۶» و «فضای مرده ۳» اشاره کرد. در این سه بازی شما به تنهایی کاوش نمی کنید و یک شریک با خود دارید. علاوه بر این، مهمات و سلاح های پراکنده در اطراف محیط وجود دارد. ترفند اصلی و هسته اصلی بازی های ترسناک این است که شما را در برابر خطر احساس ناامنی و آسیب پذیری کند. اما در این سه بازی، داشتن یک شریک و مهمات کافی برای از بین بردن دشمن، عملاً این احساس آسیب پذیری را از بین می برد و بازی را به یک بازی «تیرانداز» تبدیل می کند. اما چرا سازنده با دانستن این موضوع چنین تصمیمی گرفته است؟ دلیل را در ابتدای مقاله گفتیم. ژانر وحشت یک ژانر محبوب نیست و همه نمی توانند استرس را تحمل کنند. به همین دلیل، سازنده آگاهانه این تغییر را برای کاهش ترس و استرس و محبوبیت بازی انجام می دهد. زیرا ژانر شوتر یکی از پرطرفدارترین ژانرهای بازی های ویدیویی است و افراد زیادی در سنین مختلف می توانند آن را بازی کنند و از آن لذت ببرند. با این حال، این تصمیم نتیجه معکوس داد. زیرا طرفداران ژانر ترسناک یا شوترها را راضی نمی کند. بگذارید با یک مثال بهتر توضیح دهم. فرض کنید می خواهید کیک بپزید، اما به دلیل مقدار خامه، افراد کمتری آن را می خورند، اما از طرفی، قورمه سبزی بسیار سالم تر و محبوب تر است، بنابراین در یک حرکت احمقانه، شروع به تهیه کیک با همان خامه کنید. با ابزار کیک و با دستور قورمه سبزی کیکی با طعم سبزی درست می کنید و حاصلش کیکی است که نه کیک است و نه شیرینی و هیچکس را راضی نمی کند.

نتیجه

به طور کلی، «ژانر بازی ویدیویی ترسناک» ساخت بازی هایی است که نه تنها با ایجاد هیجان، البته بسته به گروه سنی شما، شما را شادتر می کند، بلکه تأثیر مثبتی بر «قدرت»، «تصمیم گیری- «سرعت گرفتن» و “قدرت فکر” اما اگر فردی مضطرب و عصبی هستید یا از مشکلات قلبی رنج می برید و استرس و هیجان بیش از حد برای شما سمی است یا زیر 18 سال دارید، شدیدا توصیه می کنم از این سبک دوری کنید. و تقویت قدرت تفکر و تصمیم گیری را می توان از ژانرهای دیگر مانند ژانر استراتژیک و ژانر بازی نقش آفرینی نیز به دست آورد.

از اینکه برای خواندن مقاله وقت گذاشتید بسیار سپاسگزارم.

نویسنده مقاله: نوید محمدی/ تحلیلگر و مفسر بازی های ویدیویی

[email protected]

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=164870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.