افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
4

چیکار کنم موهام نریزه؟

  • کد خبر : 81509
چیکار کنم موهام نریزه؟
این مقاله برای تمامی افرادی که با مشکل ریزش مو، چه به صورت ژنتیکی و چه ناشی از عوامل دیگر، درگیر هستند مناسب است. نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا سلامت موهای خود را حفظ کرده و به ظاهر دلخواه خود برسید. اما در ادامه ببینیم چه نکاتی را باید برای جلوگیری از ریزش مو رعایت کنیم؟

کم پشت و درخشان نبودن موها و بالا رفتن خط رویش آن ها، برای اکثر افراد موضوع مهم و نگران کننده ای محسوب می شود. ریزش 50 الی 100 تار مو در طول روز طبیعی است اما بیش از این مقدار بایستی مورد توجه قرار بگیرد. علت ریزش و کم پشت شدن مو می تواند شامل هر چیزی از ژنتیک گرفته تا مواد حالت دهنده ی موها باشد.

چیکار کنم موهام نریزه؟

ایجاد تغییراتی در شیوه ی زندگی از جمله رعایت رژیم غذایی سالم، کنترل استرس و پرهیز از روش های درمانی و محصولات حالت دهنده ی سنگین و قوی ممکن است از ریزش مو جلوگیری کند.

از آنجایی که بیشتر افراد با گلایه ی ریزش مو شدید دارم به ما مراجعه میکنند، در مطلب زیر چند نکته ی مفید در مورد نحوه ی جلوگیری از ریزش بیش از حد مو را برای شما فهرست کرده ایم که می توانید از آن ها برای مقابله با این مشکل استفاده نمایید. این نکات شامل ایجاد تغییراتی ساده در سبک زندگی و نکاتی برای حالت دادن مو هستند که برای جلوگیری از ریزش بیش از اندازه ی مو بسیار مؤثر و نتیجه بخش بوده اند.

1سفت نبستن موها

بستن موها به‌ گونه ‌ای که فولیکول ‌های آن با فشار کشیده شوند، بسیار روی ریزش مو اثر می گذارد. برای مثال، مدل موهای دم اسبی سفت، بافت آفریقایی و بافت های محکم ممکن است باعث ریزش مو شوند. فشار ناشی از این مدل ‌های موی سفت به شدت موهای ظریف خط رویش را می ‌کشد و منجر به ریزش و کم پشت شدن موها می ‌شود.

2عدم استفاده از ابزارهای حرارتی حالت دهنده مو در حد امکان

ابزارهای حالت دهنده مو که از گرما استفاده می کنند، همیشه به موها آسیب می زنند؛ آن ها موها را کم آب کرده و در بلند مدت باعث زبر و وز شدن شدید مو می شوند. این ابزارها همچنین موجب شکسته شدن پیوندهای مو و در نتیجه ایجاد موهایی بی دوام و مستعد شکنندگی خواهند شد. عدم استفاده ی کامل از این وسایل ممکن است چندان آسان نباشد اما بایستی تعداد دفعات استفاده از آن را محدود کرد. یکی از راه های بسیار ساده برای جلوگیری از ریزش شدید مو این است که اجازه دهید موها تا حد امکان در هوای آزاد خشک شوند یا در صورت نیاز به ابزارهای حرارتی، ابتدا از اسپری محافظ حرارت استفاده کنید؛ این کار آسیب به مو را کمتر کرده و موها را کمتر در معرض شکنندگی قرار می دهد. ذکر این نکته نیز ضروری است که حرارت اتوی مو بایستی روی درجه ی متوسط بوده و برای مدتی طولانی روی یک قسمت از مو باقی نماند و حداکثر هر ده ثانیه یک بار حرکت کند.

3_ کمتر کردن انجام کارهای شیمیایی روی مو

فرایندهای شیمیایی تأثیر زیادی بر سلامت موها دارند. صاف کردن شیمیایی موها، دکلره و روشن کردن آن ها باعث آسیب به ساقه ی مو، ضعیف شدن و ریزش موها می شود. برای رنگ کردن مو باید به سالن های زیبایی مورد اعتماد مراجعه کرده و از محصولات مراقبت مخصوص موهای شیمیایی شده استفاده نمود؛ این کار نه تنها آسیب مو را ترمیم می کند بلکه باعث می شود اثرات درمان نیز طولانی تر شوند. اگر به طور مرتب از فرایندهای شیمیایی استفاده می کنید، حتماً برای جلوگیری از ریزش مو، حداقل هفته ای یک بار موهای خود را با یک نرم کننده ی عمیق درمان کنید.

ماسک موی حاوی روغن سیاهدانه و نارگیل و پیاز برای مراقبت از مو بسیار مناسب هستند؛ چرا که این مواد غیر از نرم کردن مو و باز کردن گره های آن، برای کمک به تقویت مو، تغذیه ی پوست سر و کاهش ریزش مو مفید واقع می شوند.

4_ استفاده از برس مناسب

برس یا شانه ی مورد استفاده نیز می تواند تفاوت زیادی در روند ریزش مو ایجاد کند. استفاده از نوع مناسب شانه نقشی حیاتی در کاهش ریزش مو و از بین بردن الکتریسیته ی آن دارد. به عنوان مثال، ابتدا باید موهای خود را با شانه ی چوبی دارای دندانه های پهن شانه کرده و بعد از برس معمول خود استفاده نمود. علاوه بر این، این ترفند ساده می تواند به کاهش شکنندگی و ریزش مو ناشی از کشیده شدن مو هنگام استفاده از برس نیز کمک کند. لازم به ذکر است که هرگز نباید موهای خود را در حالت خیس شانه کرد، زیرا موها در زمان خیس بودن در آسیب پذیرترین حالت خود قرار دارند. همچنین می بایست شانه و برس های خود را هر هفته تمیز کرد (این کار نیز روی ریزش مو اثر مثبت می گذارد).

5_ داشتن رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی مغذی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ریزش مو دارد. رژیم غذایی فاقد ویتامین ها و مواد مغذی ضروری، ساقه ی مو را ضعیف کرده و موها را به شدت مستعد شکستگی می کند. بنابراین، مصرف یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، روی و ویتامین B12 از اهمیت زیادی برخوردار است. همه ی این موارد می توانند به احیای تارهای نازک مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کنند. رژیم غذایی بایستی حاوی مقدار زیادی سبزیجات برگ سبز، آجیل، لوبیا، ماهی و گوشت بدون چربی باشد. اگر برای دریافت مواد مغذی کافی در رژیم غذایی روزانه ی خود مشکل دارید، یک مکمل غذایی خوب می تواند جهت جبران کمبودهای رژیم شما مفید واقع شود.

6_ ماساژ پوست کف سر به طور مرتب

این درمان قدیمی در واقع حتی امروزه نیز کاملاً مؤثر است. ماساژ منظم کف سر، راه حلی بسیار ساده برای جلوگیری از ریزش مو است. راه های متعددی برای گنجاندن ماساژ پوست سر در روتین مراقبت از مو وجود دارد؛ به عنوان مثال، غیر از ماساژ دادن پوست سر هنگام استفاده از روغن مو، می توان این کار را در حین حمام کردن و بعد از استفاده از شامپو نیز انجام داد. ماساژ کف سر، جریان خون به پوست سر را بهبود می بخشد و رشد مو را تحریک می کند. با حرکت دادن نوک انگشتان در یک حرکت آهسته و دایره ای به دور سر، استرس شخص کاهش یافته و هم زمان رشد مجدد مو افزایش پیدا خواهد کرد.

از روغن مو برای ماساژ دادن پوست کف سر خود استفاده کنید. روغن زیتون و سیاهدانه ی طبیعی به منظور کمک به تقویت مو و تغذیه پوست سر بسیار مفید هستند. مقدار زیادی روغن روی پوست سر بریزید و موهای خود را ماساژ دهید. ۳۰ دقیقه صبر کرده و سپس موها را با شامپو بشویید.

روش های درمانی طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو به طور طبیعی شامل حفظ رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، کاهش استرس، استفاده از روغن های ضروری و مصرف مکمل هایی مانند بیوتین و ویتامین D است.

آیا می توان به طور کامل از ریزش مو جلوگیری کرد؟

با اینکه ممکن است نتوان به طور کامل از ریزش مو جلوگیری کرد، اما انجام اقداماتی برای کاهش خطر ریزش مو و تقویت رشد موهای سالم می تواند به کند شدن یا توقف این روند کمک کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=81509

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.