افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

چین و روسیه شاخ دلار را شکستند

  • کد خبر : 169933
چین و روسیه شاخ دلار را شکستند

به گفته بازار، «ترک تدریجی تجارت با دلار بارزترین ویژگی همکاری‌های اقتصادی و تجاری روسیه و چین در یک سال گذشته بوده است و دو کشور گام‌های ملموسی برای نزدیک‌تر کردن دو کشور به آنچه که هستند، برداشته‌اند. الجزیره قطر روز دوشنبه در یادداشتی گزارش داد که اتحادیه مالی می تواند. به گزارش این پایگاه […]

به گفته بازار، «ترک تدریجی تجارت با دلار بارزترین ویژگی همکاری‌های اقتصادی و تجاری روسیه و چین در یک سال گذشته بوده است و دو کشور گام‌های ملموسی برای نزدیک‌تر کردن دو کشور به آنچه که هستند، برداشته‌اند. الجزیره قطر روز دوشنبه در یادداشتی گزارش داد که اتحادیه مالی می تواند.

به گزارش این پایگاه خبری، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه تاکید کرده است که روسیه و چین در سال 2023 بیش از 90 درصد از مبادلات تجاری خود را به یوان و روبل منتقل خواهند کرد که به گفته وی، بیانگر حذف تقریباً کامل دلار در این دو کشور است. روابط اقتصادی کشورها آن کشور

الجزیره نوشت: روند کاهش وابستگی روسیه به دلار پس از بحران سال 2008 آغاز شد، زمانی که سیستم مالی تک قطبی ضعف هایی را نشان داد و به تجارت، تولید و اشتغال آسیب وارد کرد و با تشدید تحریم های غرب علیه مسکو، مسکو روند لغو را آغاز کرد. دلاری شدن کردها بر این اساس است که تلاش برای توسعه، تقویت ارتش، توسعه فناوری و حفظ نیروی کار مولد نیازمند یک پایگاه اقتصادی قوی است.

الجزیره ادامه داد: در سال 2023 روبل با افزایش 30 درصدی ارزش دلار رکورد افت را ثبت کرد که بالاترین نرخ در 9 سال گذشته بود و کارشناسان آن را یکی از نتایج منفی خروج روسیه دانستند. سرمایه، پویایی منفی صادرات نفت در ابتدای آن، سال و رشد واردات را می دانستند.

در مواجهه با این واقعیت، مذاکرات جدی بین چین و روسیه برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های مالی آنها انجام شده است و مسکو به پکن اطمینان داده است که حاضر است از یوان ذخایر خارجی خود برای تسریع روند دلارزدایی و شکستن شاخ دلار استفاده کند.

داده های رسمی روسیه نشان می دهد که همزمان با تغییر ارزهای ملی، تغییرات کیفی در تجارت بین دو کشور رخ داده و حجم تجارت دوجانبه بین دو کشور به 218 میلیارد دلار افزایش یافته است.

بر اساس نتایج 9 ماهه اول سال 2023، حجم کل مبادلات تجاری روسیه و چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29.5 درصد افزایش یافته است. تنها در شهریور ماه گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور به حدود 21.2 میلیارد دلار رسید و با ادامه روند صعودی این مبادلات، آبان ماه گذشته به 21.5 میلیارد دلار رسید.

از ابتدای سال 2023، چین کالاهایی به ارزش 81.4 میلیارد دلار به روسیه صادر کرده است که نسبت به سال 2022 افزایش 56.9 درصدی را نشان می دهد. در مورد روسیه، این کشور حدود 95 میلیارد دلار به چین صادر کرده است که نشان دهنده افزایش سالانه 12.7 درصدی است.

این امر با طرحی برای انتقال پرداخت‌های روسیه برای نفت و گاز همراه است که مقامات روسی می‌گویند تا زمانی که کشورهای اروپایی باور نکنند نمی‌توانند وابستگی خود به مسکو را بدون تحمل مشکلات مالی غیرقابل قبول کاهش دهند، ادامه خواهد یافت.

به گفته ناظران روسی، این نشان می دهد که مسکو و پکن برای تضعیف سلطه جهانی دلار آمریکا، حداقل در تجارت بین خود، تلاش می کنند.

ویکتور لاشون، اقتصاددان معتقد است که این تحول نوید دهنده آغاز پایان هژمونی مالی آمریکاست و اگرچه روسیه با مشکلات مالی مواجه است، اما واضح است که با تقویت همکاری های خود با آمریکا به سمت تضعیف سلطه جهانی دلار آمریکا حرکت می کند. اژدهای چینی. .

به گفته وی، چین نه تنها از نظر تولید و صادرات، بلکه از نظر وسعت بخش مالی خود نیز یک غول اقتصادی است که در حال حاضر 60 تریلیون دلار معادل 340 درصد تولید ناخالص داخلی چین است.

لاشون ادامه می دهد که علیرغم قدرت ظاهری دلار در نیمه اول سال 2022 و استفاده از آن به عنوان سلاحی برای اعمال تحریم ها علیه روسیه، این امر به برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان به رهبری روسیه و چین انگیزه جدیدی برای یافتن آن داده است. راه های اجتناب از آن واحد پول آمریکا را بررسی کنید.

الجزیره افزود: اگرچه هیچ کس نمی گوید که به زودی از شر دلار به عنوان ابزار اصلی مبادله خلاص می شود، دلارزدایی به یک گزینه استراتژیک برای مسکو و پکن تبدیل شده است.
در عین حال این پایگاه خبری گزارش داد: برخی معتقدند روند خلاصی از دلار به آن راحتی که برخی تحلیلگران می گویند نخواهد بود، زیرا

ولادیمیر اولیچنکو، محقق مؤسسه عالی اقتصاد، اظهار می دارد که موفقیت این فرآیند به توسعه همه جانبه بازار محلی بستگی دارد و این شرط برای روسیه برای کنار گذاشتن استفاده از دلار است. زیرا عمدتاً به فروش در بازار خارجی بستگی دارد.

اولیچنکو می گوید: در مورد اقتصاد چین هم همینطور است، اما برخلاف روسیه، چین عمداً بازار داخلی خود را توسعه داده است، در حالی که بازار خارجی برای چین درآمد اضافی شده و درآمد اصلی آن محسوب نمی شود.

وی توضیح می دهد که اقدامات چین و روسیه برای کنار گذاشتن دلار آمریکا دارای نکات مهمی است که باید برای هر اقتصادی در نظر گرفته شود، به عنوان مثال، اقتصاد روسیه به شدت به فروش منابع طبیعی، چوب، گندم و سایر محصولات کشاورزی در جهان متکی است. وابسته است و در ازای آن معادل وجه نقد خود را به ارز ایالات متحده دریافت می کند.
اولیچنکو خاطرنشان می کند که مشکل اکثر ارزها این است که نرخ ارز آنها به شدت به مجموعه محدودی از کالاها بستگی دارد که برای روسیه انرژی، مواد معدنی و مواد خام هستند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=169933

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.