افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
5

چگونه خطاهای منفی زبان بدن و ارتباط را اصلاح کنیم؟

  • کد خبر : 20181
چگونه خطاهای منفی زبان بدن و ارتباط را اصلاح کنیم؟

مطالعات انجام شده توسط دانشمندان نشان داده است که 93 درصد از ارتباطات بین انسان ها از طریق زبان بدن برقرار می شود و کلمات نقشی جزئی در این امر ایفا می کنند. بنابراین زبان بدن منفی می تواند تأثیر مخربی بر روابط اجتماعی انسان بگذارد. اما زبان بدن منفی چیست و چه نشانه هایی […]

مطالعات انجام شده توسط دانشمندان نشان داده است که 93 درصد از ارتباطات بین انسان ها از طریق زبان بدن برقرار می شود و کلمات نقشی جزئی در این امر ایفا می کنند. بنابراین زبان بدن منفی می تواند تأثیر مخربی بر روابط اجتماعی انسان بگذارد. اما زبان بدن منفی چیست و چه نشانه هایی دارد؟ چه رفتارها و حرکاتی بدون اینکه متوجه شوید باعث انتقال پیام های منفی به اطرافیان می شود؟ در این مقاله به نشانه های زبان بدن منفی و تاثیر آن در برقراری ارتباط موفق می پردازیم تا با اصلاح این اشتباهات ارتباطی، موقعیت اجتماعی خود را ارتقا دهید.

وضعیت بدن نادرست

وضعیت نامناسب یکی از رایج ترین اشتباهات ارتباطی است که پیامی منفی در مورد شما به دیگران می فرستد. ممکن است فکر کنید که خمیدگی و بد نشستن فقط برای سلامت کمر و ستون فقرات شما مضر است، اما این وضعیت زبان بدن منفی شما را شکل می دهد و مردم فکر می کنند شما ضعیف، ضد اجتماعی و خسته هستید. همچنین، وضعیت نامناسب بدن می تواند بر روحیه و اعتماد به نفس شما تأثیر منفی بگذارد. برای رفع این مشکل سعی کنید همیشه سر، گردن و شانه های خود را صاف نگه دارید و در وضعیتی بنشینید که سر، بالاتنه و پاها در یک خط صاف باشند.

چگونه خطاهای منفی زبان بدن و ارتباط را اصلاح کنیم؟

وضعیت بد پا

موقعیت پاهای شما در هنگام نشستن بسیار مهم است و بدون اینکه شما متوجه شوید پیام مهمی را به طرف مقابل منتقل می کند. فاصله بین زانوها و پاهای شما در واقع شخصیت شما را نشان می دهد، پس سعی کنید به آن توجه کنید و زبان بدن منفی خود را اصلاح کنید. اگر زانوهایتان به هم چسبیده باشند اما پاهایتان از هم جدا باشند، به عنوان یک فرد خجالتی با رفتاری کودکانه مواجه خواهید شد. اگر پاهای خود را روی هم قرار دهید، حالت دفاعی پیدا خواهید کرد. اگر پاهایتان را باز کنید، شما را فردی رئیس و سلطه‌گر، حتی مغرور و نادان نشان می‌دهد. سعی کنید در حالتی بنشینید که پاها در جلوی بدن باشد نه به پهلوها و فاصله آنها بین چهار تا سی سانتی متر باشد. سعی کنید پاهای خود را حرکت ندهید و کف هر دو پا را محکم روی زمین بکارید.

چگونه خطاهای منفی زبان بدن و ارتباط را اصلاح کنیم؟

دست به سینه

یکی دیگر از نشانه های رایج زبان بدن منفی ایستادن یا نشستن در یک حالت با دست روی سینه است، این یک پیام منفی به طرف مقابل می دهد که حالت تدافعی دارید و نشان می دهد که تحت تأثیر قرار نگرفته اید یا علاقه ای ندارید. این نشان می دهد که شما علاقه ای به ارتباط ندارید و مغرور و زورگو هستید. برای جلوگیری از این وضعیت، سعی کنید بازوهای خود را در پشت بدن خود موازی نگه دارید، این نشان می دهد که شما به گفتگو علاقه مند هستید و به خود بسیار مطمئن هستید. مطالعات نشان داده است که حافظه آن ها زمانی که دست در دست هم نمی گیرند ۲۵ درصد بهتر کار می کند و مکالمات را بهتر و کامل تر به خاطر می آورند.

چگونه خطاهای منفی زبان بدن و ارتباط را اصلاح کنیم؟

موقعیت نادرست دست و انگشتان.

حرکات و وضعیت نامناسب دست و انگشتان به راحتی می تواند زبان منفی بدن شما باشد، پس بیشتر به آنها توجه کنید. افراد هنگام نگرانی و مضطرب دستان خود را به هم می‌بندند، گذاشتن دست‌ها در جیب نیز نشانه این است که چیزی را پنهان می‌کنید، مالیدن کف دست‌ها به هم پیام خوبی نیست و برای جلوگیری از زبان بدن منفی، این عادات را امتحان کنید. در مکالمات سعی کنید دست هایتان را بگیرید تا کف دست هایتان نمایان شود، اگر این کار را نکنید مردم در مقابل شما حالت تدافعی پیدا می کنند و به شما شک می کنند.

چگونه خطاهای منفی زبان بدن و ارتباط را اصلاح کنیم؟

دست دادن خیلی شل یا خیلی محکم

دست دادن یکی از اولین و مهمترین بخش های ارتباط فیزیکی است. اگر فشار دست دادن شما خیلی ضعیف یا خیلی قوی باشد، زبان بدن منفی شروع می شود، به خصوص اگر این کار را در اولین ملاقات با فرد جدیدی انجام دهید. هنگام دست دادن، کف دست ها باید لمس شود و اگر این اتفاق نیفتد، طرف مقابل شما را فردی سرد و ناامن می داند. از سوی دیگر، اگر بیش از حد دست طرف مقابل را فشار دهید، زورگو و پرخاشگر در نظر گرفته می شوید. برای دست دادن حتما یکی دو بار با طرف مقابل دست بدهید و همزمان با او تماس چشمی برقرار کنید.

چگونه خطاهای منفی زبان بدن و ارتباط را اصلاح کنیم؟

تماس چشمی کم یا بیش از حد

ارتباط چشمی ضعیف نشانه غیرحرفه ای بودن، غیر اجتماعی بودن، عدم اعتماد به نفس و خجالتی بودن است. اما اگر این کار را بیش از حد و برای مدت طولانی انجام دهید، رفتار شما خصمانه، ترسناک و بی ادبانه تلقی می شود. در این مورد، قانون 50/70 را رعایت کنید، 50 درصد زمانی که صحبت می کنید و 70 درصد زمانی که گوش می دهید به چشمان طرف مقابل نگاه کنید. هر نگاه را سه تا پنج ثانیه نگه دارید، نه بیشتر، نه کمتر.

در حین مکالمه به پشت خم شوید

وقتی صحبت می کنید همیشه به جلو خم شوید، اما نه در حدی که طرف مقابل را بترسانید و به حریم خصوصی او تجاوز کنید. این نشانه آن است که شما با دقت گوش می دهید و به موضوع علاقه مند هستید. دراز کشیدن تصویر این حالت را نشان می دهد و نشانه عدم علاقه شما به گفتگو و ارتباط است.

ژست های اغراق آمیز

هرچه حرکات بدن شما در حین مکالمه کمتر باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت. حرکات و ژست های بیش از حد و اغراق آمیز زبان بدن منفی تلقی می شود و باید از آن اجتناب کرد. حرکت بیش از حد بازوها، جویدن ناخن، دست زدن به گردن و لباس و غیره. این نشانه عدم حرفه ای بودن و عدم اعتماد به نفس است.

ژست خاصی نگیرید

فقدان حرکات و ژست های بدن، زبان بدن منفی محسوب می شود. اگر حرکت کافی نداشته باشید، غیرطبیعی و انعطاف ناپذیر به نظر می رسید و مردم فکر می کنند که شما عمداً سعی در بیان احساسات خود ندارید. مطالعات نشان داده است که ناحیه بروکا در مغز که مربوط به تولید گفتار است، نه تنها هنگام صحبت کردن، بلکه هنگام حرکت دستانتان نیز فعال است، بنابراین سعی کنید از این مهارت استفاده کنید. مثلاً وقتی چیزی را از صمیم قلب می گویید، دست خود را روی قلب خود می گذارید، این نشانه تعهد و امانتداری شماست.

بی قراری و بی قراری

اگر هنگام گوش دادن یا صحبت کردن بی قرار به نظر می رسید، هم گوینده و هم شنونده را ناراضی می کند. کارهایی مانند بازی با موهایتان، بازی با انگشتان دست، نگاه کردن به ساعت و تلفن حواس شما را پرت می کند و شما را غمگین و ضعیف نشان می دهد. برای حل این مشکل، سعی کنید هنگام صحبت کردن، دستان خود را روی پاهای خود قرار دهید و یک خودکار در دست بگیرید و آن را حرکت دهید. در این مواقع گوشی خود را کنار بگذارید، نفس عمیق بکشید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

چگونه خطاهای منفی زبان بدن و ارتباط را اصلاح کنیم؟

وضعیت دیگران را منعکس نکنید.

انعکاس و تقلید از وضعیت دیگران به صورت متعادل و معقول اعتماد آنها را جلب می کند و مکالمه شما را معنادارتر می کند. این امر به ویژه در مصاحبه های شغلی و زمانی که برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید بسیار مهم است. جالب است بدانید زنان بیشتر جذب مردانی می شوند که وضعیت جسمانی آنها را منعکس می کنند.

بدون لبخند زدن

لبخند زدن بدون دلیل برای اکثر مردم غیرطبیعی و سخت است، اما لبخند قدرتی دارد که هرگز نباید آن را دست کم بگیرید. مردم بیشتر به حالات چهره شما توجه می کنند تا به حالت بدنی و زبان بدن شما، یک لبخند اصیل و زیبا که در عین حال نرم است، چهره شما را درخشان می کند و شما را فردی قابل اعتماد و جذاب نشان می دهد. لبخندهای اغراق آمیز و مرموز آن تاثیر را ندارند، پس بهتر است تمرین کنید و بهترین لبخند را برای خود پیدا کنید، این نیز باعث ایجاد حس خوبی در شما می شود.

گوش دادن با کسالت

این یک مشکل ساده و رایج با یک راه حل ساده است. فراموش نکنید که در حین گوش دادن به صحبت های دیگران (هرچقدر هم که تکراری و خسته کننده باشد) لبخند بزنید و سرتان را تکان دهید. این نشان می دهد که شما به موقعیت علاقه مند هستید و به آن توجه می کنید. وضعیت خود را درست نگه دارید، به گوشی یا ساعت خود نگاه نکنید و منتظر واکنش دیگران نباشید.

موانع فیزیکی

اگرچه اشیاء فیزیکی موجود در محیط بخشی از بدن شما نیستند، اما می توانند زبان بدن منفی شما را شکل دهند. شما باید هر چیزی را که به عنوان مانع عمل می کند و دید طرف مقابل را محدود می کند از بین ببرید تا بتوانید با او رابطه مناسبی برقرار کنید. چیزهایی مانند مانیتور، کتاب و حتی یک فنجان قهوه می توانند به عنوان یک مانع فیزیکی عمل کنند. هر چه فنجان قهوه خود را بالاتر بگیرید، اعتماد به نفس کمتری دارید و بیشتر می ترسید.

چگونه خطاهای منفی زبان بدن و ارتباط را اصلاح کنیم؟

پاهای لرزان

این شغل ممکن است بی ضرر به نظر برسد و آرامش درونی را برای شما به ارمغان بیاورد، اما نشان می دهد که شما فردی بی قرار و بی قرار هستید. بنابراین تا حد امکان از این کار اجتناب کنید و سعی کنید پاهای خود را روی زمین نگه دارید.

لمس فیزیکی شخص مقابل

اگر میزان صمیمیت شما با طرف مقابل به حد خاصی رسیده است، می توانید سر، شانه و دست های او را لمس کنید، در واقع این کار به افزایش صمیمیت بین شما کمک می کند. اما دست زدن به کسانی که رابطه نزدیک و صمیمی با شما ندارند نه تنها زبان بدن منفی است، بلکه می تواند باعث انزجار طرف مقابل و ایجاد تنش در روابط بین شما شود.

نقض حریم خصوصی افراد.

قانون خاصی در مورد حریم خصوصی و فضای شخصی افراد وجود ندارد اما به طور کلی می توان گفت که فاصله 50 تا 150 سانتی متری فاصله متعادلی برای برقراری ارتباط بدون زیر سوال بردن حریم خصوصی افراد است. واضح است که دوستان و اقوام نزدیک شما می توانند به شما مراجعه کنند و شما می توانید به آنها مراجعه کنید، اما در مورد غریبه ها و همکاران و آشنایان دور، رعایت این قانون ضروری است.

انگشت اشاره

اشاره کردن با انگشت به طرف مقابل بی ادبی است و هرگز نباید انجام شود. این کار شما را مغرور و سلطه جو جلوه می دهد. اشاره کردن مانند یک حرکت اغراق آمیز است که باعث می شود طرف مقابل احساس بدی داشته باشد.

چگونه خطاهای منفی زبان بدن و ارتباط را اصلاح کنیم؟

برداشتن گام های کوتاه

پیاده روی یکی از مهم ترین قسمت های زبان بدن است که کمتر به چشم می آید. اگر می خواهید قوی، قدرتمند و با اعتماد به نفس به نظر برسید، باید گام های بلند و ثابت بردارید. قدم های کوتاه و کوچک، راه رفتن آهسته و بدون انرژی شما را ضعیف و متزلزل و نه چندان مطمئن نشان می دهد.

فراموشی شرایط فرهنگی هر منطقه

زبان بدن نوعی ارتباط غیرکلامی است که ریشه در فرهنگ هر ملت و هر منطقه دارد، بنابراین نمی توان قوانین کلی و جهانی را در مورد آن اعمال کرد. این قوانین بسته به تاریخچه و اعتقادات مردم هر منطقه می تواند متفاوت باشد، بنابراین قبل از اینکه بخواهید به یک کشور جدید یا حتی یک شهر جدید سفر کنید، حتما تحقیقات خود را انجام دهید، حفاری کنید و در مورد عادات و رفتارهای خاص اطلاعات کسب کنید. افراد آن مناطق، تا رفتارهایشان مناسب باشد و ناخواسته منجر به انتقال پیام های منفی نشود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=20181

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.